Gå til innhold

Stryke 1 året BI. Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men må jeg betale samme studieavgift om jeg går året på nytt? Mener å høre at det er billigere.

Anonymkode: 229fe...29b

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Penger er bare et tall.

Anonymkode: 229fe...29b

Du svarte på spørsmålet ditt selv. 

Anonymkode: 851e5...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at du tror at det å feste bort studietiden er vanlig, sier jo ganske mye om dine verdier og holdninger. Du søker ikke studieplass på en høyskole for å feste. 

Jeg har studert i snart 3 år, og kjenner ikke én person som har festet bort et helt studieår. Men jeg kjenner studenter som har strøket eller vært forsinket på grunn av sykdom eller andre årsaker. De fleste har klart å kombinere studier og det sosiale. Inkludert meg. Jeg bruker kanskje 5 timer fra mandag til fredag på studier (1 t hver dag). Har da likevel hatt mye fritid.

Anonymkode: 78561...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av bruker som utgir seg for å være to brukere i samme tråd. 

Søgni, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du tror at det å feste bort studietiden er vanlig, sier jo ganske mye om dine verdier og holdninger. Du søker ikke studieplass på en høyskole for å feste. 

Jeg har studert i snart 3 år, og kjenner ikke én person som har festet bort et helt studieår. Men jeg kjenner studenter som har strøket eller vært forsinket på grunn av sykdom eller andre årsaker. De fleste har klart å kombinere studier og det sosiale. Inkludert meg. Jeg bruker kanskje 5 timer fra mandag til fredag på studier (1 t hver dag). Har da likevel hatt mye fritid.

Sier vel mye om hva slags studie du går, om du bruker 5t i uka på studiet og består LOL. Er ganske vanlig å stryke, ta et ekstra år etc på hardere studier, selv med moderat innsats på 25-30t i uka.

Anonymkode: a3e21...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier vel mye om hva slags studie du går, om du bruker 5t i uka på studiet og består LOL. Er ganske vanlig å stryke, ta et ekstra år etc på hardere studier, selv med moderat innsats på 25-30t i uka.

Anonymkode: a3e21...133

Hæ? Det er vanlig å stryke på et enkelt studie, men å bestå et enda hardere studie?

Anonymkode: 229fe...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brett opp ermene. Bli ferdig med den raskest mulig. Finn balansen mellom å stå og være sosial. BI er ikke akkurat hjernekirurgi. Raskere ferdig, jo raskere får du valgfrihet for å tilføre verdi til samfunnet og gjør deg i stand til å betale studielånet.

Anonymkode: 0d906...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det er vanlig å stryke på et enkelt studie, men å bestå et enda hardere studie?

 

Vet ikke helt hvordan du klarte å lese det slik, men da får jeg prøve meg igjen, denne gangen litt tydeligere. Det kan ikke være rare studiet personen jeg siterte går på, dersom det er mulig å gjennomføre med 5 timers innsats per uke. På de fleste studier, men særlig de hardere (les; siv.ing, juss, medisin, siv.øk etc), kan man fint ha 25-30 timers innsats per uke (som er ganske normal innsats ifølge offisielle statistikker) og allikevel få dårlige karakterer eller stryke. Dette fordi opplegget på studiene er laget med utgangspunkt i at studenten skal studere heltid (37.5 t i uka) og få karakter C hvis vedkommende er gjennomsnittlig intelligent. Da blir det selvsagt umulig å bestå med 5 timers innsats (eller 10, 20 for den saks skyld) selv om man mot formodning skulle være mensa-smart. 

Anonymkode: a3e21...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker 70 000 kroner på ett år på skolen og er egentlig ikke vært motivert?

Altså, tar du året igjen så blir det 140 000 for første året og 280 000 kroner for bachelor. For ikke å snakke om de 300 000 kronene (?) utenom skolepenger.

Tror jeg ville bretta opp armene og tatt opp igjen eksamene!

 

Anonymkode: 4ce68...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker 70 000 kroner på ett år på skolen og er egentlig ikke vært motivert?

Altså, tar du året igjen så blir det 140 000 for første året og 280 000 kroner for bachelor. For ikke å snakke om de 300 000 kronene (?) utenom skolepenger.

Tror jeg ville bretta opp armene og tatt opp igjen eksamene!

 

Anonymkode: 4ce68...9ac

Hæ? Det blir jo ikke 140.000 pluss 280.000? Det blir 280.000 for 3 år ja, så om jeg tar opp året så blir det rundt 500.000,-.

Anonymkode: 229fe...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det blir jo ikke 140.000 pluss 280.000? Det blir 280.000 for 3 år ja, så om jeg tar opp året så blir det rundt 500.000,-.

Anonymkode: 229fe...29b

Jeg skrev at 1 året blir 140 000 kroner om du må gå det 2 år. Og da blir en hel bachelor logge på 280 000 for deg innen du er ferdig...

Anonymkode: 4ce68...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at 1 året blir 140 000 kroner om du må gå det 2 år. Og da blir en hel bachelor logge på 280 000 for deg innen du er ferdig...

Anonymkode: 4ce68...9ac

Ja. Ikke noe mer enn de som skal gå master må betale.

Anonymkode: 229fe...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ikke noe mer enn de som skal gå master må betale.

Anonymkode: 229fe...29b

Nei, bare at de har en master da... Og du en bacehlor.. 

Anonymkode: 4ce68...9ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2020 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Men du var sikkert ikke mye ute i helgene heller? Jeg har vært ute hver helg siden august, og det har nok gått uover skolen. Kost meg masse sosialt osv, og syns det er vel så viktig som skolen, skolen kan man jo alltids ta.

Anonymkode: 229fe...29b

Her er problemet ditt. Du kan være sosial uten å feste hver helg, og så lenge du synes det å feste hver helg er viktigere enn skolen og fremtiden din så kommer du ingen vei. Det er faktisk totalt unødvendig, og du kan ha et sosialt liv i studietiden selv om du prioriterer å få gode karakterer. Høres ut som at du trenger å bli mer moden før du studerer. Det å holde på sånn som du gjør nå kan faktisk ødelegge fremtiden din om du havner så langt bakpå at du mister retten til støtte fra lånekassen, og da er det bedre at du venter med å studere videre til du har vokst opp. 

 

Anonymkode: ff83b...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ikke noe mer enn de som skal gå master må betale.

Anonymkode: 229fe...29b

Dessverre er det liksom masteren som er verdt pengene idag. Bacheloren i seg selv kunne du antakeligvis tatt gratis og hatt samme nytten. 

Anonymkode: a3e21...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...