Gå til innhold

13 åring tilbudt jobb på elkjøp


Snoopy101

Anbefalte innlegg

Min lillebror som er helt sykt flink med data/teknologi generelt, fikk tilbudt jobb når han og faren var på elkjøp for å handle. Sjefen/leder ble så imponert over kunnskapen han hadde og sa at når han er gammel nok så vil de veldig gjerne ha han. 
 

vet det er aldersgrenser når det gjelder jobb hos unge. Men han har fylt 14 år og sparer alt han kan for å kjøpe en ny datamaskin han vil bygge selv. 
Hvis han har fått TILBUDT jobb, har han da lov til å jobbe på elkjøp i alder av 14? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Urwa skrev:

Så flink lillebror du har🙂

Takk! Han he jo så lyst å tjene penger, så om han hadde fått lov å jobbe der et par ganger i mnd så hadde han nok blitt kjempe glad.
på barneombudet står det «Når du er 13-15 år, kan du ha lette småjobber, Dersom du vil jobbe før du fyller 15 år, må foreldra dine godkjenne det.» 

Men en slik jobb går vel ikke under lette småjobber

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde bli bedre til å gjennomskue selgersmisking.

Anonymkode: d69a0...13f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De mener han kan søke når han blir 18. Om han er like flink da. Elkjøp har ikke bruk for ham før det. 

Det var et kompliment, men ikke et reelt jobbtilbud. 

Anonymkode: 60c19...60e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier samme til 7 åringen min btw. Smisk og smiger

Anonymkode: 60c19...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde bli bedre til å gjennomskue selgersmisking.

Anonymkode: d69a0...13f

«Sniff sniff 👃» lukter jeg misunnelse? 

Anonymkode: 86bae...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal jobbe på Elkjøp må man ikke bare være flink med data. Han må jo kunne mye om andre ting også. Tror de mente det son en kompliment. For tror de vil ha noen med god utdanning ikke en 13 åring. Han må jo også kunne vite hva de har på lager, priser på ting og hvor ting ligger osv. Så tror ikke han er egnet til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. De mener han kan søke når han blir 18. Om han er like flink da. Elkjøp har ikke bruk for ham før det. 

Det var et kompliment, men ikke et reelt jobbtilbud. 

Anonymkode: 60c19...60e

Og på hvilket grunnlag uttaler du deg?

De fleste butikker ansetter ungdom det året de fyller 16. For da er lovene ganske lik som voksne i arbeid. Bortsett var butikker der det selges produkter med 18årsgrense. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

«Sniff sniff 👃» lukter jeg misunnelse? 

Anonymkode: 86bae...06a

Jeg har jobbet med IT i mange år, og antakelig tjent mye bedre enn en Elkjøp-selger. Elkjøp ser etter gode selgere, ikke IT-kunnskaper, når de ansetter. Hvis lillebroren til TS faktisk er flink så håper jeg han får en bedre jobb enn det.

Anonymkode: d69a0...13f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha,ha, dette er vel ganske vanlig 😁 Når jeg var barn og var med pappa på jobb fikk jeg flere "jobbtilbud" som kontordame når jeg ble gammel nok. Nå er jeg voksen og jobber i en helt annen bransje, og her får ofte unger som er med sine foreldre tilbud om jobb i fremtiden siden de er så flinke/ greie/ interesserte osv.  ;) 

Anonymkode: a0447...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er kjempe flink og VELDIG god på å snakke for seg. Han kan sine greier liksom 😅 . Og andre folk og meg selv blir veldig imponert over hvordan han snakker for seg og forklarer. Kan fint se for meg han som selger(en periode), med både kunnskap og måten han snakker med andre på.  Men drømmen er jo å jobbe som ingeniør, eller teknologi/data osv. 
Han er veldig smart, og jeg på 27 lærer ofte ting av ham som jeg ikke kunne. Vi kan fint henge sammen og gjøre ting, han tilpasser seg veldig ettersom hvem han er med og hvor f.eks. 
men måten han er, tenker på og prater er veeeldig voksent i forhold til mange andre jevnaldrende. 
ble litt mye «skryt» her. 

Han lederen på elkjøp sa at han veldig gjerne vil han skal komme tilbake hvis han vil/kan søke sommerjobb, og ga ham visittkortet sitt. 
På barneombudet står det at de mellom 13-15 kan ta lettere jobber, som lagerarbeid, rydde-pakkearbeid, vareopptelling osv. Men det hadde han fint sagt ja til, så lenge han tjener litt penger. 
 
Når sommeren kommer, tror dere han kunne fått jobb der(med foreldres tillatelse selvfølgelig), da vil han være 14 og et halvt. Såvidt jeg husker så jobbet jeg som tlf.selger når jeg var 14/15 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snoopy101 skrev:

Min lillebror som er helt sykt flink med data/teknologi generelt, fikk tilbudt jobb når han og faren var på elkjøp for å handle. Sjefen/leder ble så imponert over kunnskapen han hadde og sa at når han er gammel nok så vil de veldig gjerne ha han. 
 

vet det er aldersgrenser når det gjelder jobb hos unge. Men han har fylt 14 år og sparer alt han kan for å kjøpe en ny datamaskin han vil bygge selv. 
Hvis han har fått TILBUDT jobb, har han da lov til å jobbe på elkjøp i alder av 14? 

Har selv en i nær familie som begynte på et lignende sted som 15 åring, som 17 åring ble han headhuntet til et annet firma, etter et par år der, ble han igjen headhuntet til enda et firma. Nå tjener han et par mill i året, eier to leiligheter i Oslo og to flunkende nye el-biler. Beina på jorda og er en jordnær gutt som tar vare på sjansene sine. Og alt startet på gutterommet med å bygge datamaskiner :)  

Anonymkode: 819c6...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv en i nær familie som begynte på et lignende sted som 15 åring, som 17 åring ble han headhuntet til et annet firma, etter et par år der, ble han igjen headhuntet til enda et firma. Nå tjener han et par mill i året, eier to leiligheter i Oslo og to flunkende nye el-biler. Beina på jorda og er en jordnær gutt som tar vare på sjansene sine. Og alt startet på gutterommet med å bygge datamaskiner :)  

Anonymkode: 819c6...722

Så kult!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Snoopy101 skrev:

Han er kjempe flink og VELDIG god på å snakke for seg. Han kan sine greier liksom 😅 . Og andre folk og meg selv blir veldig imponert over hvordan han snakker for seg og forklarer. Kan fint se for meg han som selger(en periode), med både kunnskap og måten han snakker med andre på.  Men drømmen er jo å jobbe som ingeniør, eller teknologi/data osv. 
Han er veldig smart, og jeg på 27 lærer ofte ting av ham som jeg ikke kunne. Vi kan fint henge sammen og gjøre ting, han tilpasser seg veldig ettersom hvem han er med og hvor f.eks. 
men måten han er, tenker på og prater er veeeldig voksent i forhold til mange andre jevnaldrende. 
ble litt mye «skryt» her. 

Han lederen på elkjøp sa at han veldig gjerne vil han skal komme tilbake hvis han vil/kan søke sommerjobb, og ga ham visittkortet sitt. 
På barneombudet står det at de mellom 13-15 kan ta lettere jobber, som lagerarbeid, rydde-pakkearbeid, vareopptelling osv. Men det hadde han fint sagt ja til, så lenge han tjener litt penger. 
 
Når sommeren kommer, tror dere han kunne fått jobb der(med foreldres tillatelse selvfølgelig), da vil han være 14 og et halvt. Såvidt jeg husker så jobbet jeg som tlf.selger når jeg var 14/15 🧐

Det er ikke aktuelt da jeg benytter meg av andre tjenester gjennom jobb, men....Det kunne ikke falle meg inn å bli ekspedert av en mindreårig person uansett bransje, og spesielt ikke innenfor databransjen.. uansett hva du måtte mene om dun lillebror- han er ikke myndig. Han kan ikke signere på taushetsavtale. Han kan ikke foreta en kredittvurdering av kunder. I tilfelle en bedrift velger å ansette- det blir ikke lett å få forsikring på gutten. 
Er han moden nok til å kunne avgjøre hva som er økonomisk lønnsomt å reparere/bruke tid på eller ikke? Er han moden nok til å skjønne når politi må involveres når han finner bilde/dokumenter/programmer på elektroniske lagringsmedium? Hvem skal ta støyen om han skulle gjøre noe om krever feks skriftlig advarsel? Oppsigelse? Dette er en utopi å tro at en 13-14 åring skulle jobbe på Elkjøp med noe såpass ansvarsfullt.

Anonymkode: 95ef7...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jævla negative alle var her da! 
Da vi var 13-14 år hadde mange av oss jobb utenom skolen. Kostet gulv i frisørsalong, vasket tannlegekontor fast, gå med aviser, butikk...Selv jobbet jeg i platebutikk. 
Med lettere jobber menes det at de ikke skal jobbe i gruvene eller spa grøfter for hånd. 
Butikkjobb er ikke fysisk krevende.  

Anonymkode: 04a09...cf7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er født seint 1980 og "alle" i min generasjon arbeida litt i den alderen. Enten på gården, selja jordbær langs gata, vaske, barnevakt, bæra ut aviser. Eg jobba på bydelshuset og steamet tallerkener 13 år gammal, enkel jobb som alle kan gjera. Det var greitt betalt også.

 

Anonymkode: 273e8...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk glemt at det var vanlig å ha jobb som 14 åring for bare 10-15 år siden? Jeg jobbet selv alene på et lite museum som guide da jeg var 15 (i 2006). Så klart kan han få jobb der!

Anonymkode: 696d0...e83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...