Gå til innhold

Spørsmål om endring i vaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvtilliten og selvfølelsen har nådd bånn. Jeg er 160 cm høy og veier nå 80 kg. Begynte å gråte da jeg så 8 tallet. Så mye har jeg kun veid i siste uka av svangerskapene mine.

Fikk barn nr 2 for 1 1/2 år siden, og merker at kiloene sitter hardere nå enn etter første graviditet. Kostholdet er absolutt ikke bra nok. Det har blitt mye trøstespising og usunn mat + godteri. Jeg sliter med overspising, men akkurat dette begynner å bli bedre. (Går til behandling)

Føler meg litt positiv nå, og er klar for endring i livet mitt! Mer overskudd og positivitet. Pluss å komme til trivelsesvekta mi som er 60/62 kg.

Lurer på er par ting. Jeg er i dårlig form. Puster og peser av å gå opp noen trapper.. har startet med styrketrening / aerobic i kombo 10 min hver dag. Gjort dette i 1 1/2 uke nå. Forbrenner ikke så mye kcal, men styrker kroppen og gir en god følelse. Tror kanskje dette er nok fysisk i begynnelsen, siden jeg er såpass utrent? Er helt pumpa etter de 10 min.

Ellers har jeg trappet kraftig ned på godis og middagsporsjoner. Jeg er langt over snittet glad i søtsaker. Anbefaler dere å kutte helt, eller f.eks spise 30 g sjokolade om dagen, for å ikke sprekke? Jeg har pleid å spise 300-400 g sjokolade/smågodt hver dag..

Anonymkode: 39b12...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående godteri så kommer det an på hvordan du er. Jeg vet at mange klarer det mye bedre om de får spise bare litt hver dag heller enn å kutte ut alt, men det fungerer ikke for meg. Jeg klarer ikke å begrense meg hvis jeg først spiser litt, så jeg må bare la være, for suget blir så utrolig mye sterkere hvis jeg spiser en dag. Nå er det ikke sånn at jeg koser meg med det, så hvis du gjør det så burde det gå å spise bare litt. 

Anonymkode: d030e...ec2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å legge på seg i svangerskapet. Vekta sier ingenting om kroppsmasse. Snakk med helsesøster/lege om følelsene dine. De har sett alt. Har de noe å påpeke om vaner, er de ærlige om det, og kan gi råd. :klem:

Anonymkode: 12723...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt å legge på seg i svangerskapet. Vekta sier ingenting om kroppsmasse. Snakk med helsesøster/lege om følelsene dine. De har sett alt. Har de noe å påpeke om vaner, er de ærlige om det, og kan gi råd. :klem:

Anonymkode: 12723...09e

Ja, klart det er normalt å legge på seg i svangerskapet. Jeg er ikke gravid nå (har en på 5 og en på 1 1/2 år) det kom kanskje dårlig frem. Men jeg veier nå det samme som jeg var høygravid.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det som fungerer for deg. For meg er nedtrapping bedre - og abstinensene mindre enn ved å stoppe alt fra en dag til en annen. Samt at jeg skrev inn i en app alt jeg spiste slik at jeg fikk det litt "rett i fleisen" da jeg i perioder spiste mer enn jeg trodde... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående godteri så kommer det an på hvordan du er. Jeg vet at mange klarer det mye bedre om de får spise bare litt hver dag heller enn å kutte ut alt, men det fungerer ikke for meg. Jeg klarer ikke å begrense meg hvis jeg først spiser litt, så jeg må bare la være, for suget blir så utrolig mye sterkere hvis jeg spiser en dag. Nå er det ikke sånn at jeg koser meg med det, så hvis du gjør det så burde det gå å spise bare litt. 

Anonymkode: d030e...ec2

Jeg sliter veldig med å begrense meg der. Vil helst trøkke nedpå 200 g sjokkis og 100-200 g smågodt på en kveld. Den eventyrsjokoladen (minste fra freia) gir meg egentlig bare lyst på mer, men er redd om jeg går fra så ekstremt mye godteri til null, så sprekker jeg om noen få dager og faller helt tilbake i gamle vaner.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, klart det er normalt å legge på seg i svangerskapet. Jeg er ikke gravid nå (har en på 5 og en på 1 1/2 år) det kom kanskje dårlig frem. Men jeg veier nå det samme som jeg var høygravid.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Klarer du å gå i 20 min hver dag? Trenger ikke å gå fort i starten. Drikk vann, 1.5-2 liter hver dag er lurt. Og litt ned på godteri. Det er bedre å spise 30 gr hver dag og nyte det, enn å trene mye og gafle i seg 300 gram fordi man belønner treningen. Jeg har veldig god erfaring med å kutte ned på brus, godteri og ikke å spise meg knallmett. Det med trening har ikke påvirket vekta mi, men daglige gåturer på 30-60 min har gjort mye.

Anonymkode: eb6f4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å logge kalorier og feks legge inn en sjokoladebit på onsdager og mer på lørdager, men ikke hver dag. Og å gå en halvtime-time tur uten stopp i raskt tempo hver dag (så du blir litt varm).

Anonymkode: a0826...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tving deg selv til å gå en 15-minutters tur når du har lyst på sjokolade, så får du tankene vekk på noe annet.

Og så anbefaler jeg rett å slett å ikke kjøpe sjokolade/godteri. Når man først har det hjemme så er det så utrolig lett å bare spise litt til..og litt til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vi forskjellige. Jeg er også av typen som ikke klarer å begrense meg og små mengder sjokolade er på ingen måte tilfredsstillende, så for meg passer det best å holde seg unna. Ellers vil jeg anbefale periodisk faste. 

Anonymkode: 9b983...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste å huske er vel hvordan du snakker til deg selv om du har en eventuell sprekk. For det er gjerne da det går galt. "jamen jeg sprakk i går så da kan jeg likegodt spise xxxx i dag..". Plutdelig har man glemt hele greia og gått opp 5 kg til. Så husk dette, om du en dag faller tilbake til gamle vaner: det er ikke nødvendigvis slik at ting skal få riktig fra dag en, det fremgang handler om er å gang på gang fortsette å prøve uansett! 😊 

Anonymkode: 47070...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med å begrense meg der. Vil helst trøkke nedpå 200 g sjokkis og 100-200 g smågodt på en kveld. Den eventyrsjokoladen (minste fra freia) gir meg egentlig bare lyst på mer, men er redd om jeg går fra så ekstremt mye godteri til null, så sprekker jeg om noen få dager og faller helt tilbake i gamle vaner.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Ja, det er hardt i begynnelsen og man må egentlig bare ta en dag av gangen (dele opp dagen, time for time, etc. prøve å fokusere på andre ting). Også er det viktig å huske at når man har kommet over "kneika" og ikke er så desperat etter godteri at man fortsetter å holde seg borte og ikke tenker at nå kan man klare å spise bare litt osv. Sånn er det i alle fall for meg, at da er det store fare for at jeg faller tilbake. Også som det blir sagt over her at hvis man sprekker så er det ikke krise så lenge man ikke lar det ødelegge de neste dagene også. 

For min del handler det en del om følelser og derfor går jeg ikke på butikken dersom jeg føler meg veldig nedstemt en dag, for da gir jeg fort etter for lysten. 

Anonymkode: d030e...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er hardt i begynnelsen og man må egentlig bare ta en dag av gangen (dele opp dagen, time for time, etc. prøve å fokusere på andre ting). Også er det viktig å huske at når man har kommet over "kneika" og ikke er så desperat etter godteri at man fortsetter å holde seg borte og ikke tenker at nå kan man klare å spise bare litt osv. Sånn er det i alle fall for meg, at da er det store fare for at jeg faller tilbake. Også som det blir sagt over her at hvis man sprekker så er det ikke krise så lenge man ikke lar det ødelegge de neste dagene også. 

For min del handler det en del om følelser og derfor går jeg ikke på butikken dersom jeg føler meg veldig nedstemt en dag, for da gir jeg fort etter for lysten. 

Anonymkode: d030e...ec2

Ja, jeg spiser på følelser. Fet mat som pizza, burger og godteri. Så det blir viktig å unngå småhandiing på butikken flere ganger i uka! 
 

Vanskelig med sprekk, da er det lett å tenke at løpet er kjørt.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvtilliten og selvfølelsen har nådd bånn. Jeg er 160 cm høy og veier nå 80 kg. Begynte å gråte da jeg så 8 tallet. Så mye har jeg kun veid i siste uka av svangerskapene mine.

Fikk barn nr 2 for 1 1/2 år siden, og merker at kiloene sitter hardere nå enn etter første graviditet. Kostholdet er absolutt ikke bra nok. Det har blitt mye trøstespising og usunn mat + godteri. Jeg sliter med overspising, men akkurat dette begynner å bli bedre. (Går til behandling)

Føler meg litt positiv nå, og er klar for endring i livet mitt! Mer overskudd og positivitet. Pluss å komme til trivelsesvekta mi som er 60/62 kg.

Lurer på er par ting. Jeg er i dårlig form. Puster og peser av å gå opp noen trapper.. har startet med styrketrening / aerobic i kombo 10 min hver dag. Gjort dette i 1 1/2 uke nå. Forbrenner ikke så mye kcal, men styrker kroppen og gir en god følelse. Tror kanskje dette er nok fysisk i begynnelsen, siden jeg er såpass utrent? Er helt pumpa etter de 10 min.

Ellers har jeg trappet kraftig ned på godis og middagsporsjoner. Jeg er langt over snittet glad i søtsaker. Anbefaler dere å kutte helt, eller f.eks spise 30 g sjokolade om dagen, for å ikke sprekke? Jeg har pleid å spise 300-400 g sjokolade/smågodt hver dag..

Anonymkode: 39b12...93a

Hei

Det kan hørres ut som din form ikke den beste, men alle må vi starte en plass.

Ved kontinuerlig trening vil du merke at du tåler og orker mer.

Det kan ta litt tid og bli bedre trent og tåle mer, men slik er det ofte i starten, det blir bedre etterhvert.

Hvordan unngå søtsug?

Spis regel messig, drikk nok vann

Ha sunnere alternativer til "kos" i huset

en eller annen avledning kan også funke, som gå en tur, eller noe som holder deg opptatt.

 

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg spiser på følelser. Fet mat som pizza, burger og godteri. Så det blir viktig å unngå småhandiing på butikken flere ganger i uka! 
 

Vanskelig med sprekk, da er det lett å tenke at løpet er kjørt.

TS

Anonymkode: 39b12...93a

Jepp, det handler om å finne ut hva som "trigger". Jeg merket at pastasalat fort førte til at jeg spiste mye mer enn jeg burde, så det har jeg sluttet å lage enn så lenge, og spiser heller en annen type salat om jeg skulle ha lyst på. Pizza spiser jeg, men i stedet for å lage meg en hel hjemmelaget så lager jeg enten små lompepizza nok til en middag eller en av de mindre frossenpizzaene. Da unngår jeg å spise for mye. Nå lager jeg bare mat til meg selv da, så det blir nok annerledes hvis du har mann/dame/barn. 

Anonymkode: d030e...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det handler om å finne ut hva som "trigger". Jeg merket at pastasalat fort førte til at jeg spiste mye mer enn jeg burde, så det har jeg sluttet å lage enn så lenge, og spiser heller en annen type salat om jeg skulle ha lyst på. Pizza spiser jeg, men i stedet for å lage meg en hel hjemmelaget så lager jeg enten små lompepizza nok til en middag eller en av de mindre frossenpizzaene. Da unngår jeg å spise for mye. Nå lager jeg bare mat til meg selv da, så det blir nok annerledes hvis du har mann/dame/barn. 

Anonymkode: d030e...ec2

Ja, jeg har to barn og er gift. Lager sunn og grei mat til middag, problemet er at jeg ofte koser meg med en ekstra middag når barna sover.. i fred og ro foran tv-en. 

Anonymkode: 39b12...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva så om du sprekker? Gi deg skryt for alle gode valg du tar. Greier du to dager uten snop, så FLOTT! Fremskritt! Sprekker du? Det er kjipt, men det er ikke noe hinder for å greie to eller fire nye dager! En sprekk definerer ikke fremtidens valg. Rist det av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...