Gå til innhold

Føler fastlegen forstår meg og hjelper meg mer enn psykologen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Familytree

Ikke nå fordi jeg fant en god psykolog og jeg foretrekker å snakke om personlige ting (emosjonelle og fortid) med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her- skikkelig nedtur da jeg oppdaget at behandleres fagkompetanse lå laaaaaang under min egen. Kompetanse innenfor særområder i psykiatrien hadde ikke vedkommende i særlig grad, så jeg måtte hele tiden komme med små hentydninger om hvilken type retning som kunne effektive for det jeg var der for. Komplekse traumer kan ikke avhjelpes med å se en selvhjelpsvideo på Youtube om kognitiv tilnæring til depresjon vel?? Legen var den eneste som kunne forstå og heller ikke legge inn å si at pasienten utvise "behandlingsmotstand" i journalen. 

Anonymkode: 75404...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Har mye større utbytte av å gå jevnlig til fastlegen enn hos psykolog. Gikk vel til psykolog i over et år, men på slutten virket det bare mot sin hensikt så jeg sluttet. Skulle sluttet lenge før. Er fastlegen evig takknemlig for all hjelp og støtte. 

Anonymkode: 8fd5c...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det vært de som er mest intelligente som har forstått meg mest. Noen ganger har det vært en psykolog, en annen gang en fastlege. Mennesker med mer normal intelligens har aldri vært gode på å forstå meg, og det har vært bortkastet å snakke med de. 

Anonymkode: 52855...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg var der, vred psykologen på og omformulerte/feilformulerte alt jeg sa. Følte meg veldig misforstått, noe jeg også ga uttrykk for. Har ikke vanligvis dette problemet i kommunikasjon med andre.Følte meg mye verre da jeg gikk enn da jeg kom. Vurderer å slutte, og kun gå til fastlegen regelmessig istedet.

TS

Anonymkode: ad5e5...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Bruk heller fastlegen om psykologtimene ikke gir dere noe. Jeg føler også at psykologen psykologiserer for mye av og til. Selv små historier fra hverdagen min skal analyseres. Da er fastlegen langt mer praktisk og nedpå. 

Anonymkode: 57439...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Fastlegen ser det friske i meg, mens psykologen ser etter sykdom. Det føles litt sånn. Fastlegen har hjulpet meg enormt mye, hn gir meg motivasjon og inspirasjon til å stå på videre.

Jeg har nok hatt god nytte av psykologsamtalene også, men fastlegen er best.

Anonymkode: 6d8d4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi hatt "helseteam" istedet for 1 og 1 møter med alle mulige kanskje? På rehabilitering for kropp (ref: Sunnaas, Kysthospitalet i Stavern) får alle pasientene en lege, to sykepleiere, en fyseoterapaut, en ergoterapaut, en idrettspedagog. De møtes i team om de pasientene de "teamer opp om" i den perioden flere ganger i uken.

Vet ikke om det er en god ide, bare tenkte på det

Anonymkode: 1b64a...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Skulle vi hatt "helseteam" istedet for 1 og 1 møter med alle mulige kanskje? På rehabilitering for kropp (ref: Sunnaas, Kysthospitalet i Stavern) får alle pasientene en lege, to sykepleiere, en fyseoterapaut, en ergoterapaut, en idrettspedagog. De møtes i team om de pasientene de "teamer opp om" i den perioden flere ganger i uken.

Vet ikke om det er en god ide, bare tenkte på det

Anonymkode: 1b64a...001

Vet ikke om alle hadde det likt selvsagt, men det virket standard i alle fall.

Poenget var uansett at da kunne de jobbe sammen på tvers og diskutere med hverandre, mye bedre enn om pasienten skal måtte forklare sin egen sykdom, på en annen måte, til en annen type spesialist.

Skjønner dere hva jeg prøver å være inne på?

Anonymkode: 1b64a...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle vi hatt "helseteam" istedet for 1 og 1 møter med alle mulige kanskje? På rehabilitering for kropp (ref: Sunnaas, Kysthospitalet i Stavern) får alle pasientene en lege, to sykepleiere, en fyseoterapaut, en ergoterapaut, en idrettspedagog. De møtes i team om de pasientene de "teamer opp om" i den perioden flere ganger i uken.

Vet ikke om det er en god ide, bare tenkte på det

Anonymkode: 1b64a...001

Det er jo for ordentlig syke. 

Anonymkode: c67ed...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om alle hadde det likt selvsagt, men det virket standard i alle fall.

Poenget var uansett at da kunne de jobbe sammen på tvers og diskutere med hverandre, mye bedre enn om pasienten skal måtte forklare sin egen sykdom, på en annen måte, til en annen type spesialist.

Skjønner dere hva jeg prøver å være inne på?

Anonymkode: 1b64a...001

Detter er for de med langvarig behov, med ørten utfordringer. Ikke en som går til psykolog. Merkelig innspill. 

Anonymkode: 924db...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2020 at 8:44 AM, AnonymBruker said:

Detter er for de med langvarig behov, med ørten utfordringer. Ikke en som går til psykolog. Merkelig innspill. 

Anonymkode: 924db...28b

Mente at de som f.eks at om man går til fyesoterapaut, kiropraktor, psykolog ol. utenom fastlegen, så kunne det vært en ide at de snakket sammen så de ble mer et "team" som kan hjelpe istedet for en og en.

Anonymkode: 1b64a...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare skrivefeil på meg, beklager, jeg sitter med migrene i disse dager

Anonymkode: 1b64a...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...