Gå til innhold

Forskjell på fullkorn og helkorn?


Ellen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal på koloskopi om en uke og må foreta en tarmskylling og en slags diett på forhånd. Det innebærer bla å ikke spise mat med helkorn og frø. Da lurer jeg på om helkorn og fullkorn er det samme? Ser det er flere matvarer som har fullkorn (bl.a havregryn og de fleste brød), men gjør det noe? Er det de hele kornene som må unngås? Noen som har tips til hva slags brødmat man kan spise? Knekkebrød f.eks Wasa Havre, havregrøt? Håper jeg slipper å bare spise loff ei uke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, helkorn og fullkorn går ut for det samme. Men dette er et spørsmål du bør stille legen din og ikke oss.

Hvorfor må du spise brød i det hele tatt? Dette er en flott mulighet til å spise sunn mat. Omelett for eksempel. Jeg har ikke spist brød på mange år og det er absolutt ikke et savn. Jeg fant jo ut at det er så uendelig mye annet man kan erstatte det med og jeg har mye mer variert kosthold nå uten brød.

Anonymkode: 45ea2...bd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, helkorn og fullkorn går ut for det samme. Men dette er et spørsmål du bør stille legen din og ikke oss.

Hvorfor må du spise brød i det hele tatt? Dette er en flott mulighet til å spise sunn mat. Omelett for eksempel. Jeg har ikke spist brød på mange år og det er absolutt ikke et savn. Jeg fant jo ut at det er så uendelig mye annet man kan erstatte det med og jeg har mye mer variert kosthold nå uten brød.

Anonymkode: 45ea2...bd9

OT, men gjerne kom med fler tips enn omelett! 

Anonymkode: dcd11...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer IKKE! 

Frø og helkorn er ikke det samme som fullkorn. Fullkorn er malt , mens helkorn er hele korn. Hele korn og frø kan komme hele gjennom tarmen og er det som skal unngås.

Fullkorn er sunt, og inneholder fiber, vitaminer og mineraler som kroppen har godt av.

Selvsagt lurt å spørre legen når du er i tvil. Da unngår du slike svadasvar som brukeren før kom med.

Anonymkode: 5fbff...0f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Omelett er et godt tips 🙂 Er så vant til brødmat til frokost og lunsj hver dag, så er litt tiltak å legge om dette.. Skal også bort på besøk noen dager og lurer på om jeg kan spise brødet og maten jeg får der dersom det ikke har hele korn.

Men om helkorn og fullkorn er det samme utgår jo det meste av brødmat, musli og frokostblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forutsetning for en vellykket koloskopi er at tarmen er tom og ren. En uke før undersøkelsen må du ikke spise frokostblandninger og brød som inneholder helkorn og frø for eksempel linfrø, kli, sesamfrø eller solsikkerfrø. Dette fordi disse blir liggende igjen i tarmen selv etter man har brukt tømningsmiddel. Bortsett fra dette skal man spise normalt inntil dagen før undersøkelsen.

 

https://www.magetarmklinikken.no/aktuelt2.htm

Anonymkode: 5fbff...0f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Ellen skrev:

om helkorn og fullkorn er det samme

Nei, dette er to forskjellige ting. 


Helkorn : kornet er ikke malt

fullkorn : hele kornet er brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helkorn er korn som er hele... Fullkorn er når hele kornet er med, men det kan være malt opp! 

Anonymkode: 42f9d...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinikken jeg skal på sier følgende om forberedelse: "Fra 1 uke før undersøkelsen, bør du unngå mat med frø, helkorn, kli, druestein, appelsin, mais, tyttebær. Har du fått time på kort varsel, skal du likevel møte til timen."

Kan kanskje anta det er de hele kornene som skal unngås da..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullkorn er sunt, og inneholder fiber, vitaminer og mineraler som kroppen har godt av.

Anonymkode: 5fbff...0f2

Vi trenger ikke fiber (og faktisk har vi det bedre uten - men obs! endre fiberinntak gradvis).

Vitaminer og mineraler finner du i mange andre matvarer, og gjerne uten antinæringsstoffene kornet har - særlig fullkorn. Det er i skallet til kornet at særlige mye av antinæringsstoffene finnes. Disse antinæringsstoffene hemmer opptak av enkelte vitaminer og mineraler så kraftig at det hemmer opptaket av vitaminer og mineraler i det andre du spiser også.

Anonymkode: 06dad...463

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

OT, men gjerne kom med fler tips enn omelett! 

Anonymkode: dcd11...7db

Salater med dressing, fete supper, fete gryteretter, egg&bacon, yoghurt (ikke fett-fri), pizza, oopsie-brød (med pålegg eller som pizzabunn f.eks), grønnsaker og dip.
For alle disse gjelder det altså å ha en god fettkilde til. Man skal aldri spise noe uten å ha fett til. Til og med hvis du spiser en gulrot bør du spise med fett til fordi kroppen klarer ikke å ta opp fettløselige vitaminer eller å konvertere betakarotenet som er i gulrot til vitamin A hvis du ikke spiser fett samtidig. Godt fett er naturlig fett som ikke er ødelagt. Vegetabilske oljer tåler dårlig varmebehandling og bør ikke stekes med. Stek med animalske oljer som smør, ghee, smult, ister. Planteoljer skal alltid være kaldpressede og ikke stekes med. Dårlig fett er varmebehandlede oljer som rapsolje, margarin, delfiafett. Styr unna sånne.

Og rett og slett middagsrester. Middag er ofte det sunneste måltidet til Ola og Kari Nordmann og man kan gjerne spise det til flere måltider. Lag ekstra porsjoner og spis til frokost, ta med deg til lunsj på jobb/skole, spis til kvelds. Særlig supper og gryteretter blir bedre fordi smakene får trekt ut. Nesten all middag kan oppbevares i kjøleskapet i dagesvis.

Anonymkode: 4aeee...a05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger ikke fiber (og faktisk har vi det bedre uten - men obs! endre fiberinntak gradvis).

Vitaminer og mineraler finner du i mange andre matvarer, og gjerne uten antinæringsstoffene kornet har - særlig fullkorn. Det er i skallet til kornet at særlige mye av antinæringsstoffene finnes. Disse antinæringsstoffene hemmer opptak av enkelte vitaminer og mineraler så kraftig at det hemmer opptaket av vitaminer og mineraler i det andre du spiser også.

Anonymkode: 06dad...463

Kilde takk? Det er første gang jeg har lest at "vi trenger ikke fiber". 

Anonymkode: 9783a...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde takk? Det er første gang jeg har lest at "vi trenger ikke fiber". 

Anonymkode: 9783a...6ee

Hva tror du egentlig at du trenger fiber for? Fiber tilfører ikke noen vitaminer eller mineraler. Det mange tror vi trenger det for er for å holde mage og tarm i gang. Det er bare bullshit. Det er like nyttig for kroppen som å stappe sagspon (rent fiber) ned i rørene i huset ditt. Større volum skrubber ikke tarmtottene, som mange feilaktig tror. Siden vi ikke fordøyer det fører det bare til større mengde avføring, og ofte problemer med å få ut disse monsterbæsjene. Det er bare søppel for kroppen.

Her er en studie der de har endret fiberinntak hos folk med forstoppelse. 41 stk fortsatte med null fiber i 6 måneder og de hadde ikke ett eneste symptom. Jo mer fiber, jo mer symptomer hadde de.

 

Fra studien:

Table 2

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) P value Reduced dietary fiber (n = 16) P value No dietary fiber (n = 41) P value
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Anonymkode: 06dad...463

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du egentlig at du trenger fiber for? Fiber tilfører ikke noen vitaminer eller mineraler. Det mange tror vi trenger det for er for å holde mage og tarm i gang. Det er bare bullshit. Det er like nyttig for kroppen som å stappe sagspon (rent fiber) ned i rørene i huset ditt. Større volum skrubber ikke tarmtottene, som mange feilaktig tror. Siden vi ikke fordøyer det fører det bare til større mengde avføring, og ofte problemer med å få ut disse monsterbæsjene. Det er bare søppel for kroppen.

Her er en studie der de har endret fiberinntak hos folk med forstoppelse. 41 stk fortsatte med null fiber i 6 måneder og de hadde ikke ett eneste symptom. Jo mer fiber, jo mer symptomer hadde de.

 

Fra studien:

Table 2

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) P value Reduced dietary fiber (n = 16) P value No dietary fiber (n = 41) P value
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Anonymkode: 06dad...463

For folk med diagnoser kan det å endre fiberinntak være noe man gjør for å se om de responderer på dette. Noen blir bedre med mer fiber, noen bedre med mindre. Men for den generelle (tarm-)friske person bør en del fiber inngå. Vær så snill.

Anonymkode: ee735...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...