Gå til innhold

Kollega som har det vanskelig, det går ut over arbeidsmiljøet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.2.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Tror nok avdelingsleder har fått med seg en del av situasjonen, han er en del "nede på gulvet" hos oss. Dessverre er han av den litt sløve og konfliktskye typen som har en "jaja... det ordner seg" mentalitet. 

TS

Anonymkode: d4b13...605

I dette tilfellet er det ikke kollegaen som er problemet, men lederen! Dessverre, som ofte er. Det er et lederansvar og er hjemlet i lovverket at man skal ivareta det psykososiale miljøet på arbeidsplassen, for å sikre sine ansatte fra unødig belastning. Konfliktsky og ansvarsfraskrivende ledere er verste sort. Lederen burde for lenge siden ha løst denne problemstillingen. Både for arbeidsmiljøet, men ikke minst for produktivitetens del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil absolutt råde deg til å sammen med de andre kollegaene ta dette opp med leder. Gjerne per e-post i første omgang, slik at dere har skriftelig bevis.

Har vært i en lignende situasjon før, med en kollega som var i en forferdelig livsskrise. Hun tok ut all frusterasjon og sinne på jobb, og spesielt på meg som var nærmeste kollega. Jeg lot det meste passere i sympati for hennes situasjon (flere dødsfall i nærmeste familie i løpet av svært kort tid). Men uansett hvor mye jeg lot henne styre på, så hjalp det jo ikke henne. Hun nektet også sykemelding, samtidig som hun ikke klarte utføre arbeidsoppgavene sine på jobb så jeg måtte jobbe for begge, og behandlet meg forferdelig (kjefting, surmuling, drittslenging etc.).

Da jeg til slutt eksploderte viste det seg at sjefen hadde visst om dette i lang tid. Men han hadde ikke gjort noe fordi "jeg ikke hadde sagt noe". Den faktiske årsaken var at han var en svak og dårlig leder (som er samme årsak som at han satt stille og så på at én ansatt kjørte produktiviteten og arbeidsmiljøet i grøfta). Jeg sa opp på dagen.

Dere prøver å hjelpe kollegaen deres, men gjør henne en bjørnetjeneste samtidig som dere sliter dere selv ut. Innvolver ledelsen og gjør det til deres ansvar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en lignende situasjon på vår arbeidsplass, kollegaen oppførte seg nøyaktig slik du beskriver, situasjonen ble etter hvert uutholdelig og da viste det seg at kollegaen var dement.

Anonymkode: 07362...ccf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tror egentlig det er dårlig hjelp i å gå på eggeskall rundt noen. Når hun kjefter huden full stå opp for dere selv, og si tilbake. Snakk med henne før dere går til sjefen. Problemet er ikke bare at hun har det kjipt, det er også at dere er konfliktsky. 

Hun trenger å høre at det går utover dere. Og at selv om dere vil støtte og hjelpe i en vanskelig periode så er dere ikke der for å ta i mot drit fra en kollega. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo med hennes personlighet å gjøre, og hvordan hun håndterer vanskelige følelser og stress. Det vil hjelpe henne å snakke med noen. Jeg er selv i et brudd og fikk det veldig vanskelig på jobb når stress raste på. Snakket med psykolog og fikk ut følelser og forsto hvorfor jeg gjorde hva. Det hjalp veldig. 

Men det er ikke dere kollegaene som skal ta dette, det er sjefen deres.

Anonymkode: d8f01...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for alle svar. Godt å høre at vi kollegaer ikke er helt på viddene. 

Jeg snakket med de andre 3 ang om vi skulle prøve og ta det opp med personen det gjelder først, og det endte med at vi gjorde det. Ubehagelig situasjon. Vi tok det nå på tirsdag iom det er vinterferie og rolig på jobb. Hadde diskutert på forhånd hvordan vi skulle legge det frem slik at det ikke kunne tolkes fullstendig feil. 

Det vi sa var at vi setter veldig stor pris på henne som kollega, vi har forståelse for at situasjonen hennes er vanskelig, men at det har blitt vanskelig å forholde seg til humørsvigningene og den ustabile arbeidskapasiteten. Hun begynnte og gråte, unskyldte seg og sa hun skjønte det. 

Ting har blitt bedre etter samtalen, men vi merker litt at hun har "plukket seg ut" 2 stk som hun, på en måte, bebreider for konfrontasjonen. Hun har endret seg til det positive ift til oss to andre. 

Vi kommer ikke til å foreslå flere ganger at hun tar ferie el. Tenker at hun får be om det selv evt. Vi ser hvordan det går de neste 2 ukene, og om det fortsatt holdes mot de 2 andre får vi snakke med den dessverre konfliktskye avd. lederen. 

Anonymkode: d4b13...605

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for alle svar. Godt å høre at vi kollegaer ikke er helt på viddene. 

Jeg snakket med de andre 3 ang om vi skulle prøve og ta det opp med personen det gjelder først, og det endte med at vi gjorde det. Ubehagelig situasjon. Vi tok det nå på tirsdag iom det er vinterferie og rolig på jobb. Hadde diskutert på forhånd hvordan vi skulle legge det frem slik at det ikke kunne tolkes fullstendig feil. 

Det vi sa var at vi setter veldig stor pris på henne som kollega, vi har forståelse for at situasjonen hennes er vanskelig, men at det har blitt vanskelig å forholde seg til humørsvigningene og den ustabile arbeidskapasiteten. Hun begynnte og gråte, unskyldte seg og sa hun skjønte det. 

Ting har blitt bedre etter samtalen, men vi merker litt at hun har "plukket seg ut" 2 stk som hun, på en måte, bebreider for konfrontasjonen. Hun har endret seg til det positive ift til oss to andre. 

Vi kommer ikke til å foreslå flere ganger at hun tar ferie el. Tenker at hun får be om det selv evt. Vi ser hvordan det går de neste 2 ukene, og om det fortsatt holdes mot de 2 andre får vi snakke med den dessverre konfliktskye avd. lederen. 

Anonymkode: d4b13...605

Jeg synes dere går litt over en grense her - dette er det arbeidsgiver som skal ta opp.

Det er helt innafor å si ifra om dette med humørsvingninger, men arbeidskapasitet er ikke deres bord. 

Anonymkode: 26949...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og vært den kollegaen som har hatt det tøft. Innså i etterkant at jeg burde ha sykemeldt meg, men jeg er sånn som skal holde ut og være tøff. Hadde noen bare sagt til meg at nå drar du til legen og skaffer deg sykemelding, tar en uke eller to fri, så hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet ang jobben. 
 

Kanskje dere kan hinte om det til henne? 

Anonymkode: caec7...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og vært den kollegaen som har hatt det tøft. Innså i etterkant at jeg burde ha sykemeldt meg, men jeg er sånn som skal holde ut og være tøff. Hadde noen bare sagt til meg at nå drar du til legen og skaffer deg sykemelding, tar en uke eller to fri, så hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet ang jobben. 
 

Kanskje dere kan hinte om det til henne? 

Anonymkode: caec7...7ff

De har jo snakket med henne, som det fremgår av siste innlegg fra TS. Og da får man jo se hvordan det går og om det bedrer seg. Nå snakker jeg ikke om denne situasjonen spesifikt, men det som erfaringsmessig ofte skjer er at de(n) det gjelder, og som man har tatt opp noe vanskelig med innser det i en periode og gjør noe med det, før det går tilbake til det samme gamle. Skjer det, eller de ikke ser noen endring over tid i det hele tatt, så syntes jeg man bør ta den vanskelige samtalen med leder. I utgangspunktet skulle det jo ikke vært kollegenes ansvar å ta denne samtalen, men leders. Men når vedkommende ikke har tatt ansvar og kollegene allerede har gjort det, så får man jo først se hvordan det går. 

Hjelper det ikke så syntes jeg ikke det er noe annet valg enn å gå til leder. De har jo vært svært tålmodige og tatt på seg ekstra jobb for å gi kollegaen litt tid. Men når man bare får kjeft tilbake så har det gått for langt. Da må leder inn i bildet hvis det ikke bedrer seg nå. 

Anonymkode: 6e9a2...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo snakket med henne, som det fremgår av siste innlegg fra TS. Og da får man jo se hvordan det går og om det bedrer seg. Nå snakker jeg ikke om denne situasjonen spesifikt, men det som erfaringsmessig ofte skjer er at de(n) det gjelder, og som man har tatt opp noe vanskelig med innser det i en periode og gjør noe med det, før det går tilbake til det samme gamle. Skjer det, eller de ikke ser noen endring over tid i det hele tatt, så syntes jeg man bør ta den vanskelige samtalen med leder. I utgangspunktet skulle det jo ikke vært kollegenes ansvar å ta denne samtalen, men leders. Men når vedkommende ikke har tatt ansvar og kollegene allerede har gjort det, så får man jo først se hvordan det går. 

Hjelper det ikke så syntes jeg ikke det er noe annet valg enn å gå til leder. De har jo vært svært tålmodige og tatt på seg ekstra jobb for å gi kollegaen litt tid. Men når man bare får kjeft tilbake så har det gått for langt. Da må leder inn i bildet hvis det ikke bedrer seg nå. 

Anonymkode: 6e9a2...aab

Synes dere løste det veldig bra jeg også!

Hvor kjipt er det ikke å bli kalt inn til sjefen og få høre at dine kollegaer har klaget til leder om dette. 🥴

Neste gang kan dere ta det med lederen. Da er kollegaen litt forberedt på det også.🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Hvor kjipt er det ikke å bli kalt inn til sjefen og få høre at dine kollegaer har klaget til leder om dette. 🥴

Neste gang kan dere ta det med lederen. Da er kollegaen litt forberedt på det også.🤗

jeg opplevde selv dette. Jeg var i et samlivsbrudd og syntest jobben var drittøff en periode, spesielt når ting gikk ille. 

Det er så klart sårende når en kollega går til sjefen men det er jo sjefen som skal ta tak i sånt.  Men det er værre om det er en i leder stilling som feks snakker til andre ansatte om den ansatte som har det kjipt. DET synes jeg ikke er greit.  

Anonymkode: d8f01...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Jeg var din kollega i en periode. En lang periode for mine kollegaer. Men hadde det ikke vært for de, så hadde jeg ikke kommet meg så raskt etter bruddet som var særdeles tungt. Hva med å vise tålmodighet og støtte så langt det gjør seg gjøre i en vanskelig livsepoke? Plutselig er det du som trenger støtte og gode kollegaer. 
 

Jeg sier ikke at man skal arbeide overtid eller dekke over for noen andre. Men å sladre til sjefen synes jeg er dårlig gjort. Vær et medmenneske! 

Anonymkode: fb28d...8dc

Sladre til sjefen? Hvor gammel er du? På en arbeidsplass er det lederens oppgave å finne løsninger slik at ALLE som jobber der ivaretas. Ikke bare de som roper høyest. 
Kollegaen til HI burde vært voksen nok til å informere sjefen selv, og hvis hun ikke er det, er der på høy tid at HI gjør det. 
Man utnytter IKKE andre godhet bare fordi man har det vanskelig selv. Og det HI beskriver er langt over grensen. 

Anonymkode: 330ff...146

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 3.41, AnonymBruker skrev:

Jeg står i noe liknende selv, og det tærer hardt på arbeidsmiljøet. Min sjef har vært separert i et halvt år nå, og dritthumøret går utover oss ansatte. Man gjør aldri noe riktig, alt er galt. Jeg har tatt opp med ham at dette humøret er svært ødeleggende for oss ansatte som hele tiden må gå på tå rundt ham, men han nekter å se det selv. Mener at han skiller mellom privatliv og jobb, noe han absolutt ikke gjør. For min del blir det sykemelding nå. Han har brutt meg psykisk ned, og til og med kalt meg ekskonas navn når han kjefter. Det er virkelig ikke greit at noens skilsmisse går så hardt ut over andre 😣

Anonymkode: e1b4f...e22

Shit! Den er drøy. Men om ikke annet var det jo tydelig hvem han egentlig var sint på, og det var ikke deg. 

Jeg har hatt en liknende sjef selv. Humørsyk som få, rene sola når livet lekte og kjærlighetslivet var på stell, og en tordensky som eksploderte i alle mulige og umulige retninger når forhold sprakk eller traff en hump i veien, eller han hadde kranglet med eksen om barna. Eller gått tom for melk til frokostblandingen, for alt jeg vet. Han var i alle fall totalt uberegnelig, og jeg satt som på nåler når jeg hørte han var på vei inn på kontoret, helt til jeg fant ut om det var Verdens Beste Sjef eller Verdens Største Rasshøl som kom på jobb den dagen. Det er utrolig slitsomt, og jeg ble også helt nedbrutt. Hadde jeg ikke byttet jobb når jeg gjorde tror jeg jeg hadde gått på en skikkelig smell av den langvarige typen.  

Anonymkode: e2c88...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
På 28.2.2020 den 0.07, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for alle svar. Godt å høre at vi kollegaer ikke er helt på viddene. 

Jeg snakket med de andre 3 ang om vi skulle prøve og ta det opp med personen det gjelder først, og det endte med at vi gjorde det. Ubehagelig situasjon. Vi tok det nå på tirsdag iom det er vinterferie og rolig på jobb. Hadde diskutert på forhånd hvordan vi skulle legge det frem slik at det ikke kunne tolkes fullstendig feil. 

Det vi sa var at vi setter veldig stor pris på henne som kollega, vi har forståelse for at situasjonen hennes er vanskelig, men at det har blitt vanskelig å forholde seg til humørsvigningene og den ustabile arbeidskapasiteten. Hun begynnte og gråte, unskyldte seg og sa hun skjønte det. 

Ting har blitt bedre etter samtalen, men vi merker litt at hun har "plukket seg ut" 2 stk som hun, på en måte, bebreider for konfrontasjonen. Hun har endret seg til det positive ift til oss to andre. 

Vi kommer ikke til å foreslå flere ganger at hun tar ferie el. Tenker at hun får be om det selv evt. Vi ser hvordan det går de neste 2 ukene, og om det fortsatt holdes mot de 2 andre får vi snakke med den dessverre konfliktskye avd. lederen. 

Anonymkode: d4b13...605

Så bra! Tøft av dere! 

Om hun er rasshøl mot noen prøv å stå opp mot henne der og da i situasjonen. Dere har deres på det rene. Å stå opp for seg selv er alltid greit. 

Ble glad på deres vegne. Dere kan ikke bestemme hvordan hun skal reagere men dere tok tak der dere kan! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå har det gått litt tid og ting har heldigvis blitt litt bedre. Hun har hatt ettpar episoder hvor hun har frest om arbeidsmengde og "truet" med å sykemelde seg. Er bare jeg som har vært der da, og jeg har rett og slett svart at det syntes jeg hun skal gjøre, om hun føler at hun trenger det (og det er seriøst ment). Etter det har hun ikke nevnt det. Vi ser at hun virkelig prøver å ta seg sammen når hun er på jobb, og da blir det iallefall litt enklere.

Anonymkode: d4b13...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...