Gå til innhold

Hvor mye proteiner trenger jeg for å bygge muskler når jeg går ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt med tung styrketrening 3 dager i uka. Om jeg legger meg på 1800 kalorier daglig, hvor mange g protein trenger jeg daglig for å bygge muskler? Målet er på sikt å bli sterkere men også å gå ned i vekt. Er 170 høy og veier 95 kg. 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, LeneXCII skrev:

Opp mot ca 2g pr kilo kroppsvekt er ganske vanlig. :) 

Hva!? Hvordan i huleste skal jeg få i meg 190 g proteiner DAGLIG!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8g - 2.5g alt ettersom

2g er nok en god pekepinne for de fleste

som det nevnes over her😊

1800cal

1 g protein = 4 cal

la oss si du tregner 2 gram pr kg, da trenger du 190gram pr dag

190 x 4 = 760 calorier i protein rent protein

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sunset90 skrev:

1.8g - 2.5g alt ettersom

2g er nok en god pekepinne for de fleste

som det nevnes over her😊

1800cal

1 g protein = 4 cal

la oss si du tregner 2 gram pr kg, da trenger du 190gram pr dag

190 x 4 = 760 calorier i protein rent protein

 

Jeg er mildt sagt sjokkert, hvordan i huleste skal jeg klare å få i meg så mye proteiner!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mildt sagt sjokkert, hvordan i huleste skal jeg klare å få i meg så mye proteiner!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva!? Hvordan i huleste skal jeg få i meg 190 g proteiner DAGLIG!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Proteinpulver 👌

 

Anonymkode: 86286...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mildt sagt sjokkert, hvordan i huleste skal jeg klare å få i meg så mye proteiner!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Jeg tror nok ikke du vil merke forskjell om du legger deg litt lavere. 150 g vil nok holde fint. Her oppsummeres det meste av forskning på feltet:

https://mennohenselmans.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Men generelt er jo proteiner godt, og det metter bedre enn de andre næringsstoffene, samtidig som at du forbrenner litt mer av å forbrenne det (høyere termisk effekt), så det er jo bare å gunne på :) Du får kjøpe deg et proteinpulver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Proteinpulver 👌

 

Anonymkode: 86286...8cf

Jeg har prøvd proteinpulver tidligere og syns ikke det smaker all verden. Må i så tilfelle blandes med skummet melk, tenker jeg. Har du anbefalinger? Haha, jeg sitter å vurderer å legge styrketreninga på hylla, for jeg forstår ikke hvordan dette skal gå..... Er det ikke nok med "bare" 120 g proteiner f.eks? Jeg må få i meg nesten 200 g DAGLIG for å få resultater? :( Jeg trener bare tre dager i uka altså!

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mildt sagt sjokkert, hvordan i huleste skal jeg klare å få i meg så mye proteiner!? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Fem tunfiskbokser er rundt 200 g protein. Eller proteinpulver som også ble nevnt nå. Fem bokser tunfisk i løpet av en dag er ikke så voldsomt. Eller du kan drikke en del melk, osv.

Anonymkode: 3ce07...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pierre Gynt skrev:

Jeg tror nok ikke du vil merke forskjell om du legger deg litt lavere. 150 g vil nok holde fint. Her oppsummeres det meste av forskning på feltet:

https://mennohenselmans.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Men generelt er jo proteiner godt, og det metter bedre enn de andre næringsstoffene, samtidig som at du forbrenner litt mer av å forbrenne det (høyere termisk effekt), så det er jo bare å gunne på :) Du får kjøpe deg et proteinpulver.

Takk. Jeg skal tross alt ikke bli bodybuilder og jeg trener ikke til fitness, vil bare bli sterkere. Har du et proteinpulver å anbefale? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ligge på like mange g proteiner hver dag? Jeg er litt nybegynner på akkurat dette. 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må jeg ligge på like mange g proteiner hver dag? Jeg er litt nybegynner på akkurat dette. 

Anonymkode: 1627f...4fe

Og det merker dere sikkert.... Haha. :) 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg skal tross alt ikke bli bodybuilder og jeg trener ikke til fitness, vil bare bli sterkere. Har du et proteinpulver å anbefale? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Du må huske at "bodybuilder" brukes litt annerledes i engelsktalende land. Der er det vanligere å si at man trener bodybuilding uten at man nødvendigvis konkurrerer. I Norge er det jo forbudt å trene for å se bra ut, så her heter alt "styrketrening". Hehe.

Jeg vil anbefale bodylab sitt whey (myse), fordi det er billig og smaker godt. Det er konsentrat, men med mindre du har laktoseintolarense eller lignende, så er dette mer enn godt nok. Du kan selvfølgelig kjøpe myoprotein sitt pulver hvis du ønsker et pulver med mer protein pr. 100 g, men det er utrolig mye dyrere.

Men vil for øvrig definitivt anbefale deg å la maten du spiser, bestå av mye proteiner. Jeg prøver å spise mye plantebasert, og der er det selvfølgelig utfordringer knytta til kaloriinntak, fordi proteiner i plantebaserte produkter som regel er parret med kalorier fra enten karbohydrater (f.eks. i bønner) eller fett (f.eks i nøtter). Så det er vanskelig å få i seg "lean protein". Men fisk, kylling, kjøtt og egg bør være en viktig del av kosten din, med mindre du også ønsker å spise mer plantebasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innenfor trening er 2g ganske normalt.

Olympiatoppen mener 1.2-1.8g

også ved slankin bør protein opp i kosten.

det anbefales og spise 4-5måltider hver dag.

Hvis du vil ned i vekt uten å gå rundt og være sulten, skal du fokusere på å spise mye proteiner, langsomme karbohydrater og sunne fettstoffer. Det får fart på stoffskiftet og øker fettforbrenningen.

det er nok ingen fasit at man MÅ ligge på 2 gram pr dag

forskning ble gjort med 1.8g og en annen gruppe på 3g pr , de fant ingen forskjeller.

 

Noen ganger kan det være enklere med et proteinpulver og havne på nok pr dag.

ellers går det i mye kylling, karbonadedeig, biff, egg, skyr, cottage cheese, eggehviter.

Tror aldri har telt gram proteiner pr dag, det blir en ca, som man vet funker for seg.

 

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pierre Gynt skrev:

Du må huske at "bodybuilder" brukes litt annerledes i engelsktalende land. Der er det vanligere å si at man trener bodybuilding uten at man nødvendigvis konkurrerer. I Norge er det jo forbudt å trene for å se bra ut, så her heter alt "styrketrening". Hehe.

Jeg vil anbefale bodylab sitt whey (myse), fordi det er billig og smaker godt. Det er konsentrat, men med mindre du har laktoseintolarense eller lignende, så er dette mer enn godt nok. Du kan selvfølgelig kjøpe myoprotein sitt pulver hvis du ønsker et pulver med mer protein pr. 100 g, men det er utrolig mye dyrere.

Men vil for øvrig definitivt anbefale deg å la maten du spiser, bestå av mye proteiner. Jeg prøver å spise mye plantebasert, og der er det selvfølgelig utfordringer knytta til kaloriinntak, fordi proteiner i plantebaserte produkter som regel er parret med kalorier fra enten karbohydrater (f.eks. i bønner) eller fett (f.eks i nøtter). Så det er vanskelig å få i seg "lean protein". Men fisk, kylling, kjøtt og egg bør være en viktig del av kosten din, med mindre du også ønsker å spise mer plantebasert.

Kylling, fisk og egg er en stor del av kostholdet mitt allerede. Jeg skal prøve tunfisk (har ikke smakt det før), håper jeg liker det... Jeg er også glad i brød og proteinrike pålegg, men jeg trenger absolutt noe "hjelp" med tanke på hvor høyt proteininntaket mitt må være - og med tanke på at jeg i tillegg skal ligge i kaloriunderskudd. Legger meg på 1800 kcal nå til å begynne med og ser hvordan det går. Jeg kunne så klart bare spist "normalt" og latt vektnedgangen gå sakte, men jeg vil ha et lite kick nå i starten og få av fett. Jeg er også glad i frukt og det er det jo ikke mye proteiner i, og å kutte ut frukt klarer jeg ikke (altså vil noen kalorier i kaloribudjsettet mitt gå til proteinfattig mat, altså frukt). 

Er det dette proteinet du mener? :) For meg er det mest gunstig med et proteinpulver som ikke har så høyt kaloriinnhold, men smak er jo egentlig det viktigste. 

 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode resultater med langt mindre protein enn 2 g pr. kg kroppsvekt. Har også vært veldig overvektig, er nå i øvre grense av normal BMI og har synlige muskler på hele kroppen. Har stort sett spist helt vanlig (og lite), men har også drukket litt proteinshake og spist en del proteinbars - men sistnevnte mest fordi jeg liker smaken og alternativet ville kanskje vært vanlig sjokolade... Man kommer langt med helt vanlig mat! 

Du finner sikkert et proteinpulver som du liker hvis du prøver noen forskjellige. Olympiatoppen anbefaler 1,2-1,8 g protein pr. kg kroppsvekt for de som driver med styrkeidrett. Når du er nybegynner og ikke trener mer enn tre ganger i uka tror jeg du klarer deg fint i den nedre enden av skalaen. 

Anonymkode: d7a9e...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Sunset90 skrev:

Innenfor trening er 2g ganske normalt.

Olympiatoppen mener 1.2-1.8g

også ved slankin går protein opp i kosten.

det anbefales og spise 4-5måltider hver dag.

Hvis du vil ned i vekt uten å gå rundt og være sulten, skal du fokusere på å spise mye proteiner, langsomme karbohydrater og sunne fettstoffer. Det får fart på stoffskiftet og øker fettforbrenningen.

det er nok ingen fasit at man MÅ ligge på 2 gram pr dag

forskning ble gjort med 1.8g og en annen gruppe på 3g pr , de fant ingen forskjeller.

 

Noen ganger kan det være enklere med et proteinpulver og havne på nok pr dag.

ellers går det i mye kylling, karbonadedeig, biff, egg, skyr, cottage cheese, eggehviter.

 

 

 

Takk for svar. Jeg har tidligere ligget på 1600 kcal og blir greit mett av det, så jeg er flink til å sette sammen måltidene mine. :) Er overvektig fordi jeg har slitt med overspising når det kommer til junk og godteri, men når jeg spiser bra og næringsrikt så spiser jeg bra altså. 

Tror dere jeg klarer dette om jeg ligger på 1800 kalorier daglig og ca. 140-150 g proteiner daglig? @Pierre Gynt

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt gode resultater med langt mindre protein enn 2 g pr. kg kroppsvekt. Har også vært veldig overvektig, er nå i øvre grense av normal BMI og har synlige muskler på hele kroppen. Har stort sett spist helt vanlig (og lite), men har også drukket litt proteinshake og spist en del proteinbars - men sistnevnte mest fordi jeg liker smaken og alternativet ville kanskje vært vanlig sjokolade... Man kommer langt med helt vanlig mat! 

Du finner sikkert et proteinpulver som du liker hvis du prøver noen forskjellige. Olympiatoppen anbefaler 1,2-1,8 g protein pr. kg kroppsvekt for de som driver med styrkeidrett. Når du er nybegynner og ikke trener mer enn tre ganger i uka tror jeg du klarer deg fint i den nedre enden av skalaen. 

Anonymkode: d7a9e...a69

Takk for svar. Kanskje jeg da skal legge meg på 130-140 g i begynnelsen og se om jeg får resultat av det? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kanskje jeg da skal legge meg på 130-140 g i begynnelsen og se om jeg får resultat av det? 

Anonymkode: 1627f...4fe

Jeg tipper det vil fungere bra. 

Og så er det veldig viktig at du gir full innsats på trening 👍 Les deg opp på ulike øvelser, muskler, formål, utførelse osv og pass på at du har progresjon. Jeg tror nok det har mye mer å si enn om du spiser 100 eller 200 gram protein pr. dag. 

Anonymkode: d7a9e...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kylling, fisk og egg er en stor del av kostholdet mitt allerede. Jeg skal prøve tunfisk (har ikke smakt det før), håper jeg liker det... Jeg er også glad i brød og proteinrike pålegg, men jeg trenger absolutt noe "hjelp" med tanke på hvor høyt proteininntaket mitt må være - og med tanke på at jeg i tillegg skal ligge i kaloriunderskudd. Legger meg på 1800 kcal nå til å begynne med og ser hvordan det går. Jeg kunne så klart bare spist "normalt" og latt vektnedgangen gå sakte, men jeg vil ha et lite kick nå i starten og få av fett. Jeg er også glad i frukt og det er det jo ikke mye proteiner i, og å kutte ut frukt klarer jeg ikke (altså vil noen kalorier i kaloribudjsettet mitt gå til proteinfattig mat, altså frukt). 

Er det dette proteinet du mener? :) For meg er det mest gunstig med et proteinpulver som ikke har så høyt kaloriinnhold, men smak er jo egentlig det viktigste. 

 

Anonymkode: 1627f...4fe

Ja, men det er billigere på bodylab.no (hvis du kjøper flere poser).

Det er som regel ikke så mye forskjeller på kaloriinnhold på proteinpulver. Protein har 4kcal pr. gram uansett, så du kommer liksom ikke utenom det, med mindre du vil ta et proteinpulver med lite protein, som gjør at du må ta mer for å få i deg mer protein, som gjør at du får i deg like mye kcal... Skjønner? Det er selvmotsigende. Konsentrat (som jeg har anbefalt deg pga pris), har 1-2 g mer fett kanskje. Det er ca 10-20 kalorier mer pr shake. Det har ingen praktisk betydning.

Vanskelig for meg å si hva som funker for deg, men vi skal nok være her og støtte deg på KG. Bare ikke lag enda en tråd om periodisk faste, er du snill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...