Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Slanking og kcal

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg er overvektig og bør ned 20 kg. 

Har regnet ut hvileforbrenningen min som er 1524 kcal i døgnet. Ifølge kostholdsveileder på et kurs jeg akkurat har begynt på, så er det minimum det jeg bør ligge på. Hvis ikke mener hun kroppen vil gå i sparemodus (noe jeg trodde var en myte). 

Jeg er sykmeldt pga store smerter i et ben og venter nå på operasjon, som gjør at jeg er nesten sengeliggende. 

Blir det ikke da for mange kcal daglig om jeg har et ønske om å gå ned 1 kg i uka?

Anonymkode: 140ea...0aa

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bruker jo litt energi på å sitte, gå på do, spise osv. Vil gjette kanskje 100-150 kcal? Men er ingen god ide å legge seg mye under BMR (og på Kvinneguiden låser de alle tråder med kaloriinntak under 1500 kcal), siden kroppen kan gå inn i sult-modus, eller man ender opp med å tære på muskelmassen. Du bør prøve å beholde mest mulig muskelmasse, spesielt når du ikke får trent. 

Anonymkode: 7fff2...ee7

Tvist

Jeg ville testet deg og veid med ofte. Se hva som skjer. 

AnonymBruker

Om du er tilnærmet sengeliggende burde du ligge på under 1500 kalorier. Vet at dette ikke er anbefalt og innlegget mitt blir nok sletta, men du forbrenner jo som sagt bare 1500-ish kalorier når du er sengeliggende, så om du vil ha vektnedgang mens du er sengeliggende bør du ligge på 1000 kalorier. Du trenger jo ikke noe særlig med mat når du ikke gjør noe som helst, men samtidig trenger du næring og kroppen trenger mat for å fungere. Så ja, jeg ville lagt meg på 1000 kalorier og fokusert på så næringsrik kost som overhodet mulig. 

Anonymkode: 298f7...cfe