Gå til innhold

Oppfølging ny graviditet etter MA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp vært gjennom en heftig MA. Begynte blø som en menstruasjon i uke 12, dro til UL og det ble funnet et foster som hadde stoppet utvikling i uke 7. Derfra gikk det slag i slag, jeg tok første tablett på sykehuset og dro hjem. Blødningene tok seg opp, og mye kom ut av både blod og koagler. Blødningene stoppet ikke opp og jeg satt på toalettet i nesten 3 timer mens det bare rant ut. Jeg kunne ikke stå oppreist for å gå uten at blodet fosset. I tillegg sinnsyke smerter. Det endte med at jeg mistet for mye blod, besvimte, inn på sykehus med blålys. Ny ultralyd, "noe satt fast". De skraper ut litt. Får de fire nye tablettene, og resten kommer ut. Blir liggende inne i 2 dager, ul før jeg dro hjem viste at noe fortsatt var igjen. Skal tilbake om en uke for ny ul for å sjekke at alt er ute. Legen forteller at jeg hadde en kraftig komplikasjon av aborten. 

Etter denne opplevelsen er jeg altså så skremt på tanken på å bli gravid igjen. Jeg vet ikke om jeg takler det som kroppen var i gjennom, en gang til. Kommer til å være kronisk stresset for hvordan det går inni der. Er det noen som har fått mer oppfølging i påfølgende graviditet etter en MA? 

Anonymkode: cf6ca...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff det høres helt forferdelig ut 😥 jeg har ikke personlig erfaring med MA men min søster hadde en MA i uke 11 hvor embryo hadde sluttet å vokse i uke 6. Hun endte også opp med utskrapning. Neste svangerskap fikk hun ekstra oppfølgning i form av tidlig UL (mener det var i uke 7 og 11) samt ekstra samtale med jordmor. Hun har nå en frisk og fin baby så alt gikk fint 🥰 Ønsker deg lykke til videre ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en MA, men fikk ingen ekstra oppfølging i nåværende svangerskap. Jeg ba heller ikke om det (har ikke hatt behov). Tok ganske nøyaktig 6mnd å bli gravid igjen.

Anonymkode: bc1f6...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to MAer (graviditet nr 1 og 3) og ba om ekstra oppfølging etter den første. Fastlegen sendte da en henvisning til en gynekolog som driver med ultralyd og så fikk jeg ultralyd i uke 8 og 13. 
Jeg har nå to friske fine barn ❤️ Man er gjerne litt ekstra frynsete i neste graviditet, men mest sannsynlig går det bra neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spurt om du kan få ekstra oppfølging neste gang. Hvis ikke (av og til må man ha mistet så og så mange ganger for å dette offentlig...) ville jeg selv ha tatt et par private TUL bare for å slappe litt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en MA og spurte om ekstra oppfølging pga småblødninger i svangerskap nr 2. Hadde småblødninger i første svangerskap også, før MAen ble oppdaget. Fikk tidlig ultralyd, og fikk komme til jordmor litt oftere enn normalt, fram til ca uke 16, jeg sluttet å blø i uke 13, og resten av svangerskapet gikk fint.

Anonymkode: f5454...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...