Gå til innhold

Hvordan ville dere ha jukset på en prøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Absolutt. De som jukser uten å bli tatt er åpenbart smarte og utrolig løsningsorienterte. En kompis av meg jukset ganske ofte, og han hadde jo høyere IQ enn resten av hele klassen.

Å ha høy IQ trenger ikke å ha så mye å si hvis du ikke har arbeidsmoral. Uansett hvor smart du er så må du faktisk gjøre en innsats.

Men tviler sterkt på at han hadde høy IQ. Hvis han hadde hatt høy IQ skulle han klart videregående med minimal innsats uten å jukse. Det er virkelig ikke å så vanskelig. 

Anonymkode: 7093f...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tips: 

Enkle tester/eksamener hvor man feks kun trenger å skrive enkelte ord for å huske (Feks tyskprøve hvor man kun oversetter ord): sy eget pennal. Sy inn stoff og lag komme med borrelås kan gå ene siden. Her kan lapp oppbevares med ord. Penner ligger i selve penalet. Lat som du bytter penn osv og finn diskré frem lapp og snik. Fungerer kun med korte ord/notat. Mistanken vil jo øke om man roter lenge i penalet. 

Større prøver: gjem lapper i BH. Les på do. Ha ulike farger som du pugger slik du vet hva som inneholder hva. Man kan ikke drite hver gang på do og late som man bruker lang tid. Skyll lappen ned i do. 

Pc: skriv notater i word eller det programmet som skal brukes. Merker og farge med hvitt. Husk å lagre. Da kan man markere litt og litt med svart slik man ser. Ikke markere alt, da ser gjerne andre. Forsøke å huske sånn ca hvor ulik info står på dokumenter så man slipper å lete mye ved å markere. 

Jeg har ikke jukset selv. Men kan forstå noen gjør det. Mange trenger kanskje bare å lese et par stikkord for å komme på svaret. Se feks på leger. De vet ikke alltid h å alle sykdommer i verden heter. Men de vet gjerne hva sykdommen går ut på. Altså, man kan aldri kunne alt. Men om feks legen beskriver sykdommen vil gjerne en annen komme på svaret. Og legen bare: ja selvsagt var det navnet. Vil ikke si at denne legen er en dårlig lege fordi om. Ellers fungerer folk ulikt. Noen fungerer ikke under press og får helt jernteppe. Men kan mye om noen stiller spørsmål ut av det blå i studiegruppen når man skriver oppgave. 

Anonymkode: 79793...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en ekstra mobil. Den bruker du på do til og google

bruk teknologien 

Anonymkode: d0eef...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å jukse om man vil det. Jeg hadde et lite program som kjørte i bakgrunnen (usynlig), så trykket jeg bare CTRL+ALT+F og svarene ble skrevet for meg. Et ganske genialt program. 

Det er mange metoder for å ta juksere, men alle metodene er laget for å ta de som er dårlig til å jukse, som gjerne er mer uskyldige i juksingen. De som virkelig jukser blir neppe tatt. Fint system som ikke er særlig rettferdig da, men sånn er det med det meste.

Anonymkode: 6274d...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta med en ekstra mobil. Den bruker du på do til og google

bruk teknologien 

Anonymkode: d0eef...dac

Ja, det er neppe vits å ta fra folk mobilen når de som virkelig ønsker å jukse bare tar med seg en ekstra mobil. Jeg forstår ikke logikken med å ta fra folk mobilen. Hvor er fornuften?

Anonymkode: 6274d...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren nå fikk jeg lyst å jukse også, men vi får jo lov til å ha med boka på prøvene. 

Anonymkode: 5069f...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbelt sett formelsamlinger, ordbøker og andre bøker som er tillatt å bruke. En «ren» som lærer/vakt kan sjekke, og en med egne notater. Når lærer/vakt har sjekket, bytt bok (f.eks rote i stor veske etter noe). Funket flott i den tida vi måtte kjøpe bøkene selv, og jeg regner med at det fremdeles er mulig å få kjøpt lærebøker.

Anonymkode: dd9f0...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er nok å se nonchalant og avslappet ut. Det er lett å ta juksere på kroppsspråket.

Jeg må med skam melde at jeg har jukset ved et par anledninger. Det enkle er ofte det beste. Hadde bare en lapp (eller 10) i lomma, som jeg så på når jeg gikk på toalettet. Ingen ber om å sjekke lommene dine (med mindre du ser SKIKKELIG mistenkelig ut). 

For jenter er det også enkelt å legge et par lapper i BH'en. 

Anonymkode: e17e5...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere studerer der man kan skrive notater som man kan jukse med... De fleste eksamener og prøver kan man jo bruke bøker, notater og dokumenter på? Din kompetanse (om du skal oppnå høy måloppnåelse) handler jo om forståelse, tolkning, refleksjoner og det å se sammenhenger... Og selvfølgelig formulere dette på en hensiktsmessig måte. I matte må man jo kunne trekke ut viktige opplysninger, kombinere kunnskap og ha ferdighetene til å regne ut... Hva hjelper det da å ha en lapp med noen årstall på liksom? Gloseprøver er stortsett ut over hele fjøla, og har null å si på en standpunktkarakter. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, FunnyBoy123 skrev:

Nei, men du skjønner poenget mitt. Det er IKKE lett å jukse når det står lærere rett ved siden av deg hele tiden og du har snitchers i klassen.
Du skal være ganske kald for å kunne jukse flere ganger per rad uten å bli tatt. Med andre ord; Du skal kunne gjøre det på en måte slik at ingen får det med seg. Var derfor jeg også la til Alcatraz som eksempel. De slapp unna uten at noen fikk det med seg.

Dette har det vært dokumentarer og programmer om mange ganger på tv, og de fleste konkluderer med at det er umulig å svømme eller ro seg inn til land i de sterke strømmene som er i havet rundt Alcatraz. Det er hai der også, så det er spekulert i om de kan ha blitt tatt av hai. Men sannsynligvis er de ført til havs og druknet, eller druknet i sundet.

Det er ingen programmer som har konkludert med at "Joda, de har nok sluppet unna i live".

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan føles det egentlig å stjele studieplasser fra folk som ikke jukset på prøver og faktisk fortjente karakterene sine? :)

Anonymkode: ad0b7...aaf

I tillegg vil en jo kunne mangle ferdighetene som trengs for å utføre jobben og å opparbeidet seg en moral som gjør at en er villig til å jukse.  Surt den dagen menneskeliv får tapt fordi noen juksere prøver å dekke over sin egen inkompetanse.

Anonymkode: be6f9...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jukset på vgs. Noterte stikkord på pennalet i form av koder. Skrev også stikkord i koder på baksiden av etiketten på vannflaska. Skrev på lårene mine, sjekket da jeg gikk på do. Dette var lenge før teknologien kom, ellers hadde jeg vært troende til å gjemme en ekstra mobil i BH-en 🙈 

Anonymkode: eb862...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Million said:

Dette har det vært dokumentarer og programmer om mange ganger på tv, og de fleste konkluderer med at det er umulig å svømme eller ro seg inn til land i de sterke strømmene som er i havet rundt Alcatraz. Det er hai der også, så det er spekulert i om de kan ha blitt tatt av hai. Men sannsynligvis er de ført til havs og druknet, eller druknet i sundet.

Det er ingen programmer som har konkludert med at "Joda, de har nok sluppet unna i live".

Når skrev jeg dette? De slapp unna fengselet uten å bli sett...  var det jeg skrev
Stopp å kom med falsk informasjon. Det er fullt mulig å svømme til lands. Det er til og med årlig svømme-stafetter som går fra Alcatraz til kysten, har vært i San Fransisco flere ganger. 
De skal ha måtte bli funnet, dersom de ikke klarte å komme seg unna i live. Absolutt hver dråpe av hele området har blitt sjekket, og ingen lik er funnet. At de har blitt spist av hai er SVÆRT usannsynlig, da haier i 99% av tilfellene ikke rører mennesker.   
Det er et bilde av Anglin-brødrene som har blitt tatt i Brasil et par år etter rømmen. Om det er ekte vet jeg ikke..
Med andre ord; Sjansen for at de har klart å slippe unna i live er mye større enn at de har druknet.

Endret av FunnyBoy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Når skrev jeg dette? De slapp unna fengselet uten å bli sett...  var det jeg skrev
Stopp å kom med falsk informasjon. Det er fullt mulig å svømme til lands. Det er til og med årlig svømme-stafetter som går fra Alcatraz til kysten, har vært i San Fransisco flere ganger. 
De skal ha måtte bli funnet, dersom de ikke klarte å komme seg unna i live. Absolutt hver dråpe av hele området har blitt sjekket, og ingen lik er funnet. At de har blitt spist av hai er SVÆRT usannsynlig, da haier i 99% av tilfellene ikke rører mennesker.   
Det er et bilde av Anglin-brødrene som har blitt tatt i Brasil et par år etter rømmen. Om det er ekte vet jeg ikke..
Med andre ord; Sjansen for at de har klart å slippe unna i live er mye større enn at de har druknet.

Det sa de ikke i den siste dokumentaren jeg så på tv. Absolutt ikke mulig for et menneske å komme seg helskinnet tvers over i de dype understrømmene som er i den bukta, ble sagt da. Jeg googlet det ikke. 

Å påstå at de ikke kan ha druknet fordi de ikke er funnet, er i beste fall fantasifullt å påstå. Selvfølgelig kan de ha blitt dradd under og ført til sjøs av strømmene! Bukten er jo beryktet for sine kraftige understrømmer.

EDIT; fangene som rømte fra Alcatraz prøvde vel å svømme midt på svarte natten også, gjorde de ikke ?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million said:

Det sa de ikke i den siste dokumentaren jeg så på tv. Absolutt ikke mulig for et menneske å komme seg helskinnet tvers over i de dype understrømmene som er i den bukta, ble sagt da. Jeg googlet det ikke. 

Å påstå at de ikke kan ha druknet fordi de ikke er funnet, er i beste fall fantasifullt å påstå. Selvfølgelig kan de ha blitt dradd under og ført til sjøs av strømmene! Bukten er jo beryktet for sine kraftige understrømmer.

 

;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FunnyBoy123 skrev:

;) 

Takk, jeg har googlet nå, så det trengs ikke. Dumme dokumentarer/tv-programmer! 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk om all energien enkelte legger i juksing hadde blitt brukt til læring. Da hadde mye av jukset vært helt unødvendig. :ironi: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Snabeltann skrev:

Jeg lurer på hva dere studerer der man kan skrive notater som man kan jukse med... De fleste eksamener og prøver kan man jo bruke bøker, notater og dokumenter på? Din kompetanse (om du skal oppnå høy måloppnåelse) handler jo om forståelse, tolkning, refleksjoner og det å se sammenhenger... Og selvfølgelig formulere dette på en hensiktsmessig måte. I matte må man jo kunne trekke ut viktige opplysninger, kombinere kunnskap og ha ferdighetene til å regne ut... Hva hjelper det da å ha en lapp med noen årstall på liksom? Gloseprøver er stortsett ut over hele fjøla, og har null å si på en standpunktkarakter. 

Nå vet jeg ikke om du snakker om bare VGS eller universitetetseksamener, men jeg har opplevd ved en rekke anledninger på 2000-tallet (VGS studieforberedende) og på 2010-tallet (universitet) at mange eksamener ikke gir deg lov å bruke bøker og notater.

Dette kan nok ha noe med at fylket hadde ansvaret for "reglene" på VGS. Ulike fylker = ulike regler i diverse deler av landet. Det var iallfall sånn her på 2000-tallet. Så ofte kunne du høre at elever i et annet fylke kunne bruke hele boka som hjelpemiddel i et gitt VGS-fag (muntlig, 30 minutters forberedelse), mens i et annet fylke for akkurat det samme faget, fikk du IKKE lov å ta med boka til 30 minutters forberedelse - da måtte du bare skrible ned stikkord rett fra hukommelsen. Så dette er bare et eksempel på muntlig eksamen. Da tenker jeg på fag som stort sett har med bokstaver å gjøre / mye tekst som går ut på å huske det du har lest. 

Når det gjelder matte 1P, den delen husker jeg også - man fikk ikke bruke kalkulator mellom kl 9 og 11. Først fra kl 11 da 2P tiden begynte, at vi fikk lov å bruke kalkulator. Fikk ikke lov å bruke bøker heller. Kun den formelboka med formelregler.

Så det har vært meget ulik praksis avhengig av hvilket fylke man bodde i. 

Når det gjelder eksamen på universitetsnivå, så har jeg den samme erfaringen. Vi fikk IKKE lov å bruke noen bøker. Skriftlig eksamen starter kl 9 og varer enten til kl 14 eller kl 15. Man måtte logge inn via et spesielt dataprogram (tror den heter Inspera) og da låses hele datamaskinen og du er i programmet mens eksamen pågår. Man kan ikke se noe annet på PC-en. 

Mange av fagene (her er noen eksempler: sosialantropologi / historie / utviklingsstudier / sosiologi / sosionom / statsvitenskap / filosofi ++) det første og andre året går ut på å huske tekst. Så man får ikke lov å ta med seg bøker her heller, uansett om skriftlig eksamen er på papir eller via dataprogrammet universitetet bruker. Selv om du skal argumentere, analysere og bruke ulike argumenterer og refleksjoner, så er veldig mye de første to årene av en bachelor likevel basert på hukommelse. Fast regel er at så lenge eksamen er skriftlig, så er det hukommelse som gjelder. Dette er ikke bra fordi folk får ofte jernteppe, og mange som leser mye, husker ikke det de har lest når eksamensdagen kommer.

Så det store problemet her er hukommelse. Nytter ikke å lese mye om det ikke "sitter fast" i hjernen. Så dette er problematisk. Jeg er heldig som har god nok hukommelse, så jeg har aldri trengt å jukse, men jeg forstår at en viss andel elever og studenter faller systematisk for fristelser når det gjelder juks, da vi bor i et latterlig, konkurranseorientert samfunn nå for tiden. Flere enn man tror, jukser nok, uten tvil. 

Selv om jeg husker det jeg trenger å huske (det vil si at hukommelsen min fungerer akkurat på det nivået utifra innsatsen jeg har lagt inn i lesingen min), så er det likevel slik at jeg har glemt mye av dette etter noen måneder. Så jeg husker det til eksamensdagen, men spør du meg om det samme etter noen måneder, så har 65 - 75% forduftet fra hukommelsen. 

Så har man også det jeg kaller for "dark side" juksing. Det finnes studenter som tar prestasjonsfremmende midler, spesielle tabletter som Ritalin, som gjør at de skal huske bedre. Her har de altså ikke skrevet noe på lårene sine eller gjemt en bok på toalettet.. her doper de seg direkte med tabletter og det er de selv som vet best om det har en god effekte på dem. Har det det, så fortsetter de å ta disse tablettene systematisk.

Så kan man alltid ta et filosofisk spørsmål og spørre: Er det bare juks det som er definert skriftlig under "regler om juks"? 

De som har penger (eller foreldre med penger) kan betale private lærere i diverse fag og ha støtte one - on - one, hvis du skjønner. Det er ikke juks per skriftlig definisjon av juks, men det er egentlig det, da man skaffer seg et overtak over alle andre, fordi man er økonomisk sett i en bedre posisjon. Personlig blir jeg veldig irritert av dette, nemlig når noen kan bare slenge ut 40,000 - 50,000 kroner på bordet og få en topplærer i f eks matte, som et supplement til den "vanlige" skolen. Slik at man kan sikre seg en 6-er eller en A.

Så kan det nevnes til slutt at du tenker sikkert at den "beste" måten å unngå juks på er hjemmeeksamen og den type oppgaver der man skal skrive bachelor eller masteroppgave. "Fordi her kan man bruke alle hjelpemidler og det krever mye analyse". Men det er ikke slik, fordi det foregår juks på dette området også. Vi har lest ved flere anledninger der studenter har betalt andre til å skrive en hel bachelor eller masteroppgave for dem. Her kommer igjen økonomisk styrke inn i bildet. Som er det som provoserer meg mest, fordi man kan jukse på et mye høyere nivå enn det å skrive noen stikkord på lårene sine. 

https://www.nrk.no/vestland/bi-studentar-pungar-ut-tusenvis-for-a-kjope-seg-inn-pa-heimeeksamenar-1.14817213

https://universitas.no/sak/63496/student-ville-betale-15-000-kroner-for-a-slippe-a-/

https://www.universitetsavisa.no/student/2019/11/27/14.000-studenter-doper-seg-for-bedre-karakterer-20485108.ece

Så det at en oppgave krever "analyse og refleksjoner", samtidig som alle bøker som hjelpemidler er tillatt, er likevel ingen garanti mot juks. 

Summa summarum, mitt inntrykk er at det er de mest ressurssterke som gjerne heller ikke har noe imot å jukse på ulike måter. Folk tror gjerne at det er de som risikerer stryk som prøver å jukse seg fra 1-er til 2-er eller fra F til E. Noen av disse er det jo, men de er nok ikke i flertall.

Mitt inntrykk er at de ekstremt-fanatisk ambisiøse og hjernevaskede CV-elskere er de som går omtrent over alle "lik" for å jukse. De som griner om de får en solid 5-er, fordi de MÅ "bare ha" en 6-er. Slik at de har absolutt alle studiemulighetene åpne. Og de som omtrent griner om de får en solid B, fordi de må bare ha den A-en, eller så vurderer de omtrent å henge seg selv. Igjen, disse vil ha A-er fordi de kan hevde da at de er "best" og de kan putte det inn på den latterlige CV-en sin, og det er ingen hindringer for dem videre når det gjelder opptak til mastergrad. De kan i tillegg søke støtte fra andre steder og få ekstra penger / stipend.  Det betyr at de har jukset til seg penger også - og i verste fall en fin start på arbeidslivet. Jeg sier i "verste fall", fordi det er ikke bra for samfunnet at slike mennesker kan pløye sin vei gjennom til "viktige" posisjoner. Dette er bare for å illustrere hvordan juks på "det høyeste nivå" gir langt flere fordeler enn juks på det "laveste nivå", der noen prøver å få en 2-er eller en E.

I og med at straffereaksjonen er den samme når det gjelder juks, (spiller ingen rolle om du jukset for å få en E eller en A), og vi bor i kaldt samfunn der du har denne fanatiske "generasjon prestasjon" som holder på, så er det ikke urimelig å konkludere at det er mest de ressurssterke som nok jukser. Mistanken min forsterkes også på bakgrunn av det jeg selv har hørt i årevis som student. Og du ser det av linkene jeg har lagt ut - det er veldig få folk som gidder å ta risikoen på dette for en lav karakter. De tar risiko på dette for å få en HØY karakter. 

 

 

 

Anonymkode: 10c8e...2b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukset engang med uhell (så noen andre sitt svar da jeg løftet hodet opp og de løftet arket sitt for å gå og levere) i 7.klasse. Så da svaret på det ene spørsmålet jeg ikke hadde. Fikk alt rett på prøvene, men fy jeg følte meg ikke bra. Følte ikke at jeg fortjente den poengsummen. Off, sliter fortsatt faktisk med dårlig samvittighet etter det. Har aldri jukset etter det for å si det slik!

Gikk  ut av VGS med heller fint vitnemål som jeg var stolt over, men hvis jeg hadde visst med meg selv at jeg hadde jukset for å oppnå en eneste av de karakterene, hadde jeg skammet meg og følt meg langt i fra stolt. Det hadde plaget med for resten av livet. Det føles mye bedre å oppnå noe når man vet man har fortjent det.

Skjønner meg virkelig ikke på folk som jukser. Vet dere ikke hvor godt det føles å jobbe for noe og oppnå det på ærlig vis? Har også alltid forundret meg hvor mye noen legger i å jukse. Hadde de brukt den tiden på læring kunne de faktisk lært noe OG gjort det godt på prøven!

Det verste er at noen tar studieplasser og jobber fra andre som faktisk har fortjent de.

Hva skjer med moralen her?

Anonymkode: d386f...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snudde på en del formler i min teknisk formelsamling slik at jeg slapp å knote med det. ble aldri helt fortrolig med å snu formler. vet ikke om det var juks, i enkelte undervisningstimer ble vi bedt om å tilføye ting her og der i boken. utover det gadd jeg ikke å bruke tid på juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...