Gå til innhold

Hvordan føles det å besvime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper dere som har opplevd å besvime vil fortelle litt om dette. 

Skjedde det plutselig eller kjente dere noe før det skjedde?
Drømte dere eller var det bare svart? Føles det ut som man skal dø? 
Hvordan var det å våkne etterpå? 
Ble dere dårlige etterpå eller var dere i helt fin form?  

Anonymkode: 558da...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker det litt i forkant, kjenner at blodsukkeret synker og jeg føler meg fryktelig uvell. 

Når jeg besvimer ser jeg ikke noe, men jeg hører. Det føles ut som om jeg er omgitt av vann, og det er ganske ubehagelig.

Jeg pleier å være dårlig i noen dager i etterkant.

Anonymkode: c673b...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Skjer ganske fort, noen ganger har jeg vært besvimt, men hørt hva som har skjedd rundt meg. Men ellers blir det helt svart. 

Blir først dårlig som i kvalm, så kjenner jeg at jeg blir blek og så segner jeg sammen. Noen ganger har jeg klart å legge meg ned før jeg blir borte. Migrene er vanlig for meg etter besvimelse.

Og deilig å kjenne livet komme tilbake i kroppen, dog noe forvirret. Jeg blir ikke skremt, men de rundt meg blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir uvel, svetter og det prikker for øynene og blir svart etterhvert. Hørselen min pleier å holde seg. Blir noenlunde ok etterpå, men må ta det rolig noen timer.

Anonymkode: c9a3b...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg føles det omtrent sånn her — i noenlunde denne rekkefølgen, men det skjer så fort at det nesten er samtidig.
 

Voldsomt svimmel og noen ganger kvalm

Øresus og blodtrykksfall

Svartner helt for øynene

 

Som regel blir jeg borte midt mellom de to siste. Jeg hverken hører eller ser noe når jeg er «ute». 
Ble redd de første par gangene det skjedde, før jeg fant ut hvorfor, men nå er det mest ubeleilig. 
 

Har ofte hodepine og er skjelven en god stund etterpå. Noen ganger kaster jeg opp når jeg kommer til meg selv igjen. 

Anonymkode: 16eaf...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besvimt to ganger, en gang som barn da noe traff meg på siden av hodet og en gang av feber. I tillegg har jeg nesten svimt av pga raskt fall i blodtrykket. Alle gangene har kjentes forskjellig ut, fra å plutselig våkne uten å skjønne hva som skjedde til en enorm slapphet og tunnelsyn før jeg falt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevd det 1 gang som jeg kan huske. 
Jeg ble glovarm i kroppen, det gikk fra føttene og opp til ansiktet på sekundet. Samtidig fikk jeg en vann-følelse i munnen (samme får jeg når jeg må kaste opp, så jeg ble da kvalm med andre ord). Også hørte jeg et gedigent dunk samtidig som at alt var helt svart. Sekunder etterpå så fikk jeg en "dette skje ikke" følelse fordi det gikk opp for meg at dunket var lyden av at jeg traff gulvet, også kom panikk fordi jeg trudde jeg hadde slått ut tenner. Fordi jeg blødde fra munnen og falt med ansiktet først rett i gulvet. Panikken gjorde vell at jeg ikke fikk med meg de de andre symptomene etter oppvåkning. Husker bare panikk og smerte. 

Vi vet ikke om det var blodtrykksfall eller om det var utmattelse pga anemi, jernmangel og lavt stoffskifte (sleit med alle tre på den tiden) som var årsaken. 

Anonymkode: c6068...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å prikke i leppene, og så i hendene og føttene, får øresus, blir innmari kvalm, og så klapper jeg sammen. Og hvis jeg måtte på do før jeg besvimte, så kommer det når jeg er besvimt. Når jeg våkner igjen er jeg somregel kjempeflau, men med mindre jeg slo meg, så er jeg fin igjen. 

Anonymkode: 9a14e...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde veldig fort og uventet så jeg opplevde at det gikk over etter noe som føltes som 4-5 sekunder. Alt ble bare svart og når jeg våknet til så ble jeg litt paff over hva som hadde skjedd, men husket det med engang. Var ikke noe skummelt, bare en rar følelse av at alt ble svart i et par sekunder, men det er som om kroppen din skrur seg av også rett på igjen. Ikke som å dø altså, men at man "sovner" veldig brått også våkner med engang. 

Anonymkode: 383c5...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besvimt tre ganger. ! gangen var det fordi noe traff meg hardt i bakhodet (bare min egen feil). Da ble det bare svart på et sekund, og da jeg kom til meg selv hadde jeg ingen aning om jeg hadde vært borte i et sekund eller en time. Vet fortsatt ikke hvor lenge jeg var borte. De to andre gangene var det etter mindre kirurgiske inngrep, reiste meg opp, tenkte alt var greit, så kjennes det ut som alt blod renner ut av hodet, jeg blir klam, svimmel, kvalm og så siger jeg sammen. Nå vet jeg at jeg ikke skal sprette ut av tannlege- eller legekontoret etter sånne inngrep, men ligge litt, slappe av, sette meg sakte opp osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan svare om det er at det er veldig merkelig å våkne opp igjen etter noe slikt, selv har jeg opplevd det to ganger, den første gangen var en rett høyre i boksering. Andre gang skjedde det på en buss-stopp når jeg stod og ventet på bussen, det siste var ganske så skremmende for jeg våknet jo opp til mennesker som stod rundt meg uten at jeg ante hva som hadde skjedd, hadde da slått meg i bakhodet så måtte sys sammen på sykehuset og fikk full sjekk der (heldigvis var intet galt)... Begge gangene var det som beskrevet en veldig rar følelse å våkne opp igjen, en kortvarig men intens svimmelhet på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besvimt én gang. Det kom ganske brått på, men jeg fikk vel kanskje ett eller to sekunders forvarsel. Jeg sto oppreist, men jeg husker at jeg plutselig merket en helt overveldende svimmelhet som jeg aldri hadde opplevd før. Jeg rakk akkurat å sette meg ned på huk før jeg blacket ut og svimte av. Ganske ekkelt da den følelsen sveipet inn over meg, men etter at jeg kviknet til igjen, så følte jeg meg egentlig ganske normal, og da føltes det faktisk ganske udramatisk. Dette er ca 8 år siden, og det har aldri skjedd igjen etter dette. Besvimer man flere ganger ville jeg oppsøkt lege!

Anonymkode: 1cfbc...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intens svimmelhet, «sug i magen»/kvalm, prikker i hender og føtter, svett, svartner for øynene/ser prikker, hørsel veldig dempet som i bomull+høy piping i ørene. 
 

når jeg våkner er jeg ør, forvirret og veldig kvalm.

Anonymkode: 43bfa...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun besvimt etter jeg har skadet meg, typ kuttet meg stygt på noe eller lignende. Jeg blir kvalm, mer og mer svimmel til det begynner å prikke i hodet litt sånn som når en arm eller fot sover. Så våkner jeg plutselig, da er jeg helt fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besvimt endel ganger. Alle gangene har vært forskjellige.

Besvimte etter fødsel, når jeg skulle sjekke om jeg klarte å tisse - da besvimte jeg i armene til jordmor grunnet smerte.

Besvimte midt i byen, omringet av mange folk. Då merket jeg ingenting før jeg plutselig våknet med hodepine og intens kvalme og kjempetørst.

Besvimte når jeg var mindre, da merket jeg at jeg var svimmel og begynte å skjelve i hele kroppen like før jeg besvimte.

Anonymkode: 60862...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ofte besvimelse før, og mer sjeldent nå. Men kan noen ganger skje sånn rett før mensen. 

Det som skjer med meg at at jeg ofte merker et trykk i hode. Mister synet gradvis og merker jeg strever med balansen også bare kollapser jeg. Er ikke alltid jeg blir helt borte. Når det skjer nå for tiden, så bare faller jeg sammen uten å bli helt borte. Jeg bare kollapser på en måte. Har lært meg å kjenne etter, så jeg klarer å legge meg ned, så ikke jeg skall falle så langt ned når jeg kollapser. 

En gang så skulle jeg gå opp fra badekaret også våkna jeg på gulvet med hjernerystelse. Da kjente jeg ikke noe mer enn at ting svartna relativt fort og trykk i hode. Da rakk jeg ingenting. Det var skummelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt blodtrykksfall et par ganger, hvor jeg har falt, men ikke besvimt. Så det er ikke de jeg skal snakke om. 
 

Har opplevd to besvimelser i mitt 46-årige liv. 
1. gang: 12 år. På skolen, hopper tau, snubler i tauet, dunker hodet i bakken, det svartner, hører de andre barna som virker litt engstelig. Istedenfor å hente læreren, så velger de (4stk) å ta hver sinn arm og ben og bærer meg ned. Jeg er fortsatt utslått, øynene lukket, men hører alt og merker alt som skjer. De "bærer meg opp trappa til annen etasje. Rett utenfor lærerværelse kommer jeg til meg selv, "våkner" til og velger å gå ut igjen med de andre. Sier ikke ifra til læreren. Nå i ettertid så tenker jeg at jeg burde kanskje blitt sjekket for hjernerystelse eller noe, men det gikk jo greit. 
 

2. gang: 22 år: jeg er gravid, og begynner å blø, ender med spontan abort. Drar til legevakten, men med mengden blod i bindet så sier legen at det er dessverre en pågående spontan abort, og ingenting å gjøre med. Får beskjed om å møte opp på poliklinikk dagen etter for utskrapning. Blir spurt om jeg syns det er leit at jeg aborterer. (For et spørsmål😒😒). Mannen går ut for å ringe etter drosje. Jeg rusler etter han. Står et øyeblikk og ser på han, når jeg plutselig merker at all energien detter ned i beina. Akkurat som du slipper en rockering fra hodet og ned på bakken, like fort. Det eneste mannen rekker er å rope på meg, før jeg faller. Igjen så har jeg øynene lukket, men hører alt. Han er super bekymret, og prater med meg, redd for at jeg skal dø, ber meg våkne og komme tilbake til han. Jeg hører alt, ønsker å fortelle han at det går bra og jeg hører, men jeg får ikke til å fortelle det til han. Kommer meg etterhvert. Utskrapning dagen etter 😢

Anonymkode: ca27d...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykkfall, øresus/piping i ørene, svimmel og ser «stjerner og planeter». Svimet av flere ganger når jeg tok blodprøver/vaksiner.

Svimet av da jeg styrblødde fra livmor noen dager etter siste fødsel (rester av morkake i livmor etter fødsel). Satt i telefonen med AMK og svimte av flere ganger mens jeg ventet på ambulanse. Skjedde så fort og varte så kort at jeg knapt merket det. Men svimte av sånn at jeg merket det da jeg ble transporter ut av huset på båren. Da var alt bare susete/grøtete. Hadde mistet alt for mye blod. Kom meg igjen da jeg fikk væske intravenøst i ambulansen.

Sist jeg svimte av var da jeg fikk satt inn spiral. Episoden jeg nevnte istad hadde traumatisert meg såpas at jeg fikk kraftig blodtrykksfall fordi jeg var så redd.

Anonymkode: 941f9...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve besvimingen er følelsesfri, men hva man føler rett før er jo avhengig av hvorfor man svimer av. Harde dunk mot hodet kjennes ikke, mens ved tregere ting som blodtap, kuldesjokk eller heteslag vil man føle seg ør å se litt stjerner og sånt før man blir borte. Man drømmer ikke ved bevisstløshet og det er heller ikke svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ekstremt kvalm og føler det er rett før jeg kaster opp, også ser jeg masse svarte prikker. Jeg merker at jeg holder på å besvime før det skjer. Blir ofte veldig klam og får en slags hetebyge.

Anonymkode: ac761...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...