Gå til innhold

Går ikke ned i vekt :-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i 4 år prøvd å gå ned i vekt (høyeste vekt på 104kg). Ikke prøvd jojo-dietter, men trener styrke 3 dager i uka og har gjort det siden 2017 i tillegg til løping som oppvarming. Har gått på lavkarbo i ca ett år (2018-2019) men var dårlig og utmattet fra starten av, ble bedre med en gang en gang jeg begynt å spise karbo igjen i desember. 

Ingen helseproblemer (sjekket jevnlig da vekta mi ikke vil ned). Ikke diabetes, lavt stoffskifte, vitaminmangler, dårlig kolesterol, høyt blodtrykk eller noe (for å nevne noen) bare høy puls (hvilepuls på 87). 

Er 93kg og 171cm høy, 25 år. Var tjukk som barn, kjempetynn i tenårene og ble tjukk over natta som 20-åring omtrent.

Har prøvd å både øke og minske mengde kaloriene jeg putter i meg, og prøvd ut intermittent fasting en stund, uten hell da jeg får hodepine og ikke får sove dersom jeg er sulten feks. 

Har hele livet vært småspist, og jeg har siden nyttår tellet kalorier slavisk, uten å endre spisevaner osv. Spiser mellom 800-1500kcal om dagen, avhengig av hva jeg gjør, hva jeg spiser og hvor lenge jeg sover feks.

Stillesittende jobb, men jeg går 6000-12000 skritt om dagen (til og fra jobb, butikken, joggetur, osv).

Spiser sunt og variert (utenom en lørdag i mnd hvor jeg spiser burger og kanskje er ute å drikker litt med venner). Drikker pepsi max til middag, ellers bare vann, og litt bcaa og/eller pwo før trening. 

Dagene jeg trener og spiser feks 1000 kcal så har jeg som regel brent ned mot 500kcal, men må jeg brenne så mange kalorier at jeg går helt i minus for å gå ned i vekt? Spise 1000 kcal, brenne 1200kcal feks? Hvordan kan man brenne 1000 kcal, når en time med styrke brenner ca 300 kcal, og 30 fulle (slitsomme) minutter med hiit ca 300kcal det og? 

Jeg vil gjerne ned minst 15-18kilo til. Bruker L-XL i klær og vil ned til medium/38-40. Siden jeg trener fast og er relativt sterk til jente å være vet jeg at mye vekt kan være muskler, men jeg har brukt PT (med høy utdanning, veldig flink, også utdannet i ernæring) i ett år som har hjulpet meg med å måle meg, og jeg har 40% i fettprosent (var på 44% for et år siden - har gått ned ca 3,5 kilo på et år men siden august vært på 93kg). Han har vært med meg hele veien, har gode tilbakemeldinger og ér veldig flink, men er også sjokkert over at vekta mi allerede er på et platå, når jeg "bare" har gått ned 10kg totalt på 3-4 år. 

Har dere noen tips? Mer cardio? Jeg gjør hiit cardio før trening i ca 10-30min. Prøver å spise lite fett og sukker (både mettet og umettet), går mye i grønnsaker og litt kylling i ny og ne. Spiser helst vegetarisk, mye gryter med bønner/kikerter og masse grønt, salater, wok... Knekkebrød (brisk blå) med en skive gulost eller yoghurt og granola til frokost. Vet det er litt fett i både yoghurt og ost men velger de lette variantene.

- M25

Anonymkode: 39d15...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser veldig lite, jeg er også blitt mere opptatt av når man spiser, en hvor mange kalorier.

spiser du til langt ut på kvelden?

er du villig til å prøve deg på 2000 kcal men med spisevindu på 8 timer, 5-6 dager i uka? Beggyne å spise kl 11/12 og slutter kl 19/20. Lyst til å teste ut periodiskfaste? Samt et næringsrikt kosthold med kjøtt, grønnsaker, bær, yoghurt, brød og pålegg. Rett og slett vanlig husmannkost!😉

Anonymkode: b61d3...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har i 4 år prøvd å gå ned i vekt (høyeste vekt på 104kg). Ikke prøvd jojo-dietter, men trener styrke 3 dager i uka og har gjort det siden 2017 i tillegg til løping som oppvarming. Har gått på lavkarbo i ca ett år (2018-2019) men var dårlig og utmattet fra starten av, ble bedre med en gang en gang jeg begynt å spise karbo igjen i desember. 

Ingen helseproblemer (sjekket jevnlig da vekta mi ikke vil ned). Ikke diabetes, lavt stoffskifte, vitaminmangler, dårlig kolesterol, høyt blodtrykk eller noe (for å nevne noen) bare høy puls (hvilepuls på 87). 

Er 93kg og 171cm høy, 25 år. Var tjukk som barn, kjempetynn i tenårene og ble tjukk over natta som 20-åring omtrent.

Har prøvd å både øke og minske mengde kaloriene jeg putter i meg, og prøvd ut intermittent fasting en stund, uten hell da jeg får hodepine og ikke får sove dersom jeg er sulten feks. 

Har hele livet vært småspist, og jeg har siden nyttår tellet kalorier slavisk, uten å endre spisevaner osv. Spiser mellom 800-1500kcal om dagen, avhengig av hva jeg gjør, hva jeg spiser og hvor lenge jeg sover feks.

Stillesittende jobb, men jeg går 6000-12000 skritt om dagen (til og fra jobb, butikken, joggetur, osv).

Spiser sunt og variert (utenom en lørdag i mnd hvor jeg spiser burger og kanskje er ute å drikker litt med venner). Drikker pepsi max til middag, ellers bare vann, og litt bcaa og/eller pwo før trening. 

Dagene jeg trener og spiser feks 1000 kcal så har jeg som regel brent ned mot 500kcal, men må jeg brenne så mange kalorier at jeg går helt i minus for å gå ned i vekt? Spise 1000 kcal, brenne 1200kcal feks? Hvordan kan man brenne 1000 kcal, når en time med styrke brenner ca 300 kcal, og 30 fulle (slitsomme) minutter med hiit ca 300kcal det og? 

Jeg vil gjerne ned minst 15-18kilo til. Bruker L-XL i klær og vil ned til medium/38-40. Siden jeg trener fast og er relativt sterk til jente å være vet jeg at mye vekt kan være muskler, men jeg har brukt PT (med høy utdanning, veldig flink, også utdannet i ernæring) i ett år som har hjulpet meg med å måle meg, og jeg har 40% i fettprosent (var på 44% for et år siden - har gått ned ca 3,5 kilo på et år men siden august vært på 93kg). Han har vært med meg hele veien, har gode tilbakemeldinger og ér veldig flink, men er også sjokkert over at vekta mi allerede er på et platå, når jeg "bare" har gått ned 10kg totalt på 3-4 år. 

Har dere noen tips? Mer cardio? Jeg gjør hiit cardio før trening i ca 10-30min. Prøver å spise lite fett og sukker (både mettet og umettet), går mye i grønnsaker og litt kylling i ny og ne. Spiser helst vegetarisk, mye gryter med bønner/kikerter og masse grønt, salater, wok... Knekkebrød (brisk blå) med en skive gulost eller yoghurt og granola til frokost. Vet det er litt fett i både yoghurt og ost men velger de lette variantene.

- M25

Anonymkode: 39d15...898

1 time med styrke brenner ikke 300 kcal..

det brenner 300 kanskje per økt, så brenner det en god del kalorier etter dette pga restusjon, så øker du hvileforbrenningen ettersom hvor mye muskelmasse du anskaffer deg . Det siste nevnte er det som gir størts utslag over tid, jeg brenner ganske bra med kalorier de dagene jeg sitter hjemme og spiller playstation for å hente meg inn også😊

Anonymkode: b61d3...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du spiser altfor, altfor lite. Eller så regner du kalorier feil. Jeg er 60 kg og kroppen min trenger ca. 1400 kcal bare for å eksistere (BMR basert på fettprosent, høyde, vekt). Dersom du har mye muskler ligger du sannsynligvis høyere enn det. Jeg går ned i vekt dersom jeg spiser under 2200 kcal i snitt (går en del tur, trener litt, men sitter stille på jobben). Vil ikke bli tynnere, så har regnet ut vedlikeholdskalorier...

Logger du kalorier i my fitness pal eller lignende? Pass på at det ligger en del feilkilder der (folk har lagt inn feil). Du vil også få opp hvor mye kalorier du bør spise i løpet av en dag. Velg lavt aktivetsnivå og legg inn aktiviteter manuelt, eller link mot aktivitetsklokke. 

Anonymkode: ec22f...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at du teller alt du spiser? Olje i matlaging, veier absolutt alt du spiser? 

Anonymkode: f65dc...734

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 93kg og 171cm høy, 25 år. Var tjukk som barn, kjempetynn i tenårene og ble tjukk over natta som 20-åring omtrent.

Har hele livet vært småspist, og jeg har siden nyttår tellet kalorier slavisk, uten å endre spisevaner osv. Spiser mellom 800-1500kcal om dagen, avhengig av hva jeg gjør, hva jeg spiser og hvor lenge jeg sover feks.

Stillesittende jobb, men jeg går 6000-12000 skritt om dagen (til og fra jobb, butikken, joggetur, osv).

Du kan umulig veie 93 kg når du spiser kun 800-1500 kcal..? Hvor lenge har du holdt på dette? 

Enten har du spist mer enn du er klar over eller så regner du ut feil. Utfra kalorikalkulator må du spise cirka 2800 kcal når du ikke går ned i vekta. For å regne ut kaloriene riktig - husk at matvarene alltid oppgir kalorier per 100gram (ikke hele pakken). Skaff deg en kjøkkenvekt. Husk å være ærlig når du teller kalorier - for du lurer ingen andre enn deg selv.

Uansett er det unødvendig å spise så lite (800-1500kcal), for da skal du egentlig tape masse vekt og muskelmasse (som også gir mindre forbrenning). Det kan også gi løs hud pga rask vektnedgang. Du bør holde deg mellom 1800-2200kcal til å begynne (basert på din høyde/vekt) - og da går du ned cirka 0,5 - 1 kg per uke. Det er mer realistisk og tryggere.

Hvis du mener ærlig talt ikke har overspist - bør du gå til legen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for meg selv her.

Jeg har «alltid» vært stor, og da jeg tok tak i det hele for et år siden veide jeg 101 kg. Fordelt på 163 cm er det alt, alt for mye. 

Kort tid etter at jeg begynte å gjøre noe med vekten fikk jeg skrevet ut metformin av gynekologen min, i et forsøk mot å redusere vekt pga pcos (har du stabile menssykluser? Uønsket hårvekst? Har du vært hos gynekolog og fått beskjed om at du har mange små cyster? PCOS kan også gjøre det vanskelig å redusere vekten). Begynte med 500 mg om dagen og ligger nå på 1500 mg. Metformin stabiliserer blodsukkeret. For meg fungerer det slik at jeg må spise i løpet av dagen, men ikke for mye. Jeg blir kvalm om jeg ikke spiser nok og jeg blir kvalm om jeg spiser for mye. 

Parallelt meldte jeg meg på Roede-kurs. Jeg fant også ut at denne prosessen handler om meg, så jeg valgte en variant hvor jeg har kursleder alene. Da slipper jeg å høre på og blottlegge meg for andre. Om det er verdt pengene kommer vel an på øyet som ser, men jeg har funnet mye støtte i kurslederen min. 

Jeg har relativt lavt aktivitetsnivå, og spiser ca 1300-1500 kcal om dagen. Jeg spiser brød, pålegg (både lett- og vanlige varianter), frukt, grønt, kjøtt, fisk, melk, nøtter. Kort sagt helt vanlig mat. I helgene koser jeg med meg det jeg måtte ønske, men i mindre mengder enn før. 

Av trening har jeg gått tur. Lommeboka tillater ikke treningssenter akkurat nå, selv om jeg liker veldig godt å trene styrke. Jeg har ei venninne som jeg går tur meg ca 2 ganger i uken, i tillegg til at jeg går alene. Det er mye «transportetapper», for eksempel å gå på butikken om jeg trenger noen småting i stedet for å ta bilen.

På ett år har jeg gått ned 17 kg. Ja, jeg kunne i teorien gått ned veldig mye mer på denne tiden. Jeg tenker som så at dette får ta den tiden det tar, jeg har mitt liv som akkurat nå gir rom for de tiltakene jeg har gjort. Jeg veier 17 kg mindre enn på dette tidspunktet i fjor, og jeg har aldri klart å gå ned så mye før. Så jeg klapper meg på skuldra for det jeg har fått til. 

Kort fortalt: For meg har medisiner, kunnskap, støtte og tålmodighet vært nøkkelen. :)

Anonymkode: 60533...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde spist så lite og trent den mengden du gjør hadde du rast ned i vekt. 

Anonymkode: 68ea4...b2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs, går du på noen medisiner som har vekt økning som bivirkning? Har du vært innom legen om dette?

Du spiser lite og trener en del, så teknisk sett så skal du ha mistet en del kg, så jeg anbefaler deg å oppsøke lege om dette, kan hende kanskje noe annet ligger bak det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du stabile menssykluser? Uønsket hårvekst? Har du vært hos gynekolog og fått beskjed om at du har mange små cyster? PCOS kan også gjøre det vanskelig å redusere vekten).

Ts er mann. 

Anonymkode: b0bbc...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tips?

Mål hormonnivåene dine. 

Anonymkode: b0bbc...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er mann. 

Anonymkode: b0bbc...542

TS skriver at hun er relativt sterk til jente å være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sessan_ skrev:

TS skriver at hun er relativt sterk til jente å være.

Og skriver under med M25. Jaja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Sessan_ skrev:

TS skriver at hun er relativt sterk til jente å være.

 

33 minutter siden, Anki- skrev:

Og skriver under med M25. Jaja...

🤔

Anonymkode: 68ea4...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anki- skrev:

Og skriver under med M25. Jaja...

Maja 25 eller noe sånt da kanskje? 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 60533...794

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen Moonshine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...