Gå til innhold

Fire felt og 110 km/t


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte en i**** fra Kristiansand som jobber i «nye veier» snakket om kort reisevei fra Oslo til Bergen med firefelts vei og 110 km/t, og selvfølgelig PENGER. Nå, i disse dager da det er så mye snakk om klima, så er det penger de tenker på. Folk skal jo kjøre mindre, hvorfor skal det da bli lettere å komme seg fra øst til vest i bil?? Jeg blir helt oppgitt av dette samfunnet.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi bil forurenser mindre når kjøretur er 4 timer mot 7-8 timer i dag. 

Uansett blir ikke noe av det ,Norge er fattig land og har ikke money for å bygge veier (infrastruktur). 

Og du et en av de som skal ri på hest i 3 dogn til Bergen ha ?

Anonymkode: 1df33...938

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært en rett firefeltsvei mellom oslo og bergen hadde det vært mer miljøvennlig å reise. Mer samfunnseffektivt og tryggere også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi bil forurenser mindre når kjøretur er 4 timer mot 7-8 timer i dag. 

Uansett blir ikke noe av det ,Norge er fattig land og har ikke money for å bygge veier (infrastruktur). 

Og du et en av de som skal ri på hest i 3 dogn til Bergen ha ?

Anonymkode: 1df33...938

Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg ikke hatt behov for å dra ofte til Bergen. Har det forsåvidt ikke nå heller.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg ikke hatt behov for å dra ofte til Bergen. Har det forsåvidt ikke nå heller.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Men andre kan jo ha det selv om ikke du har det...

Og om det er ofte eller ikke? Det er såpass mange som drar at det blir mye trafikk uansett. Den veien som den er i dag er en skam. Farlig, unødvendig lang/tidkrevende og ustabil mtp vær også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg ikke hatt behov for å dra ofte til Bergen. Har det forsåvidt ikke nå heller.

Anonymkode: 

Mange andre kan ha den behov. Varer og tjenester også. 

Anonymkode: 1df33...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal jeg i Bergen å gjøre?? Har vært der et par ganger gått litt på kaia og spist en hamburger men trenger ikke 4 felts motorvei for å gjøre det? DE har jo burger i Drammen også mye kortere ditt!!!

Anonymkode: fc21c...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg i Bergen å gjøre?? Har vært der et par ganger gått litt på kaia og spist en hamburger men trenger ikke 4 felts motorvei for å gjøre det? DE har jo burger i Drammen også mye kortere ditt!!!

Anonymkode: fc21c...8de

Bedre med en dram i timen enn en time i Drammen!

Anonymkode: 4d16e...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre med en dram i timen enn en time i Drammen!

Anonymkode: 4d16e...972

På fredag skal jeg ta meg en dram

Anonymkode: fc21c...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Hørte en i**** fra Kristiansand som jobber i «nye veier» snakket om kort reisevei fra Oslo til Bergen med firefelts vei og 110 km/t, og selvfølgelig PENGER. Nå, i disse dager da det er så mye snakk om klima, så er det penger de tenker på. Folk skal jo kjøre mindre, hvorfor skal det da bli lettere å komme seg fra øst til vest i bil?? Jeg blir helt oppgitt av dette samfunnet.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Med Norges strukturelle oppbygging er det mer miljløvennlig å satse på individuell persontransport og varetransport på vei, enn tog, så lenge veitransporten er elektrisk.

Vi sliter med å ha funksjonelle kollektivløsninger i våre støreste byer, og det finnes absolutt ingen politisk aksept for høyere grad av sentralisering. For mye av bogrunnlaget, er det nødvendig at vi bor spredt. 

Vi trenger ikke mindre veier, vi trenger mer. (At man vedtar 3 stamveier over fjellet er dog grunnleggende idioti og koster mye mer enn nytten. Spesielt med tanke på at vi har slitt med å sikre 1 i år. )

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Fordi bil forurenser mindre når kjøretur er 4 timer mot 7-8 timer i dag. 

Anonymkode: 1df33...938

Hvor har du det fra? Forbruket øker med mellom 40% og 60% per kilometer om du øker farten fra 80 til 110 km/h.

Endret av prt90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg ikke hatt behov for å dra ofte til Bergen. Har det forsåvidt ikke nå heller.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Er det bare meg, eller er dette typisk MDG-tankegang? "Jeg kan sykle, så da kan alle andre også". "Jeg har lademuligheter utenfor døra, så da kan alle andre kjøre el-bil også." "Jeg har ikke familie å besøke i Nord-Norge, så da trenger ingen andre dra dit heller."

Jeg tenker at å få trafikken over på el-bil i stedet for med fly vil være lønnsomt for klimaet. Men noe annet vil være naturinngrepet og hvilken virkning det vil ha på dyrelivet. Det tror jeg ikke er positivt.

Anonymkode: e97d3...835

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Fordi bil forurenser mindre når kjøretur er 4 timer mot 7-8 timer i dag. 

Uansett blir ikke noe av det ,Norge er fattig land og har ikke money for å bygge veier (infrastruktur). 

Og du et en av de som skal ri på hest i 3 dogn til Bergen ha ?

Anonymkode: 1df33...938

Money? Det heter penger på norsk.

Anonymkode: 24b50...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/18/2020 at 9:25 AM, prt90 said:

Hvor har du det fra? Forbruket øker med mellom 40% og 60% per kilometer om du øker farten fra 80 til 110 km/h.

Du har misforstått eller husker feil. Det er ikke i nærheten av så mye.

Anonymkode: 07296...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått eller husker feil. Det er ikke i nærheten av så mye.

Anonymkode: 07296...a8a

40 % økning for fossilbiler og 60 % for elbiler (de er mye mer effektive enn fossilbiler, så økningen i luftmotstand slår ekstra kraftig ut)
 

Helt galskap å øke hastigheten til 110, den burde heller blitt satt ned til 70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, prt90 said:

40 % økning for fossilbiler og 60 % for elbiler (de er mye mer effektive enn fossilbiler, så økningen i luftmotstand slår ekstra kraftig ut)

Fortsatt ingen lenker til noe som dokumenterer påstanden din, som er i strid med alle tester jeg har sett.

Anonymkode: 07296...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, prt90 skrev:

40 % økning for fossilbiler og 60 % for elbiler (de er mye mer effektive enn fossilbiler, så økningen i luftmotstand slår ekstra kraftig ut)
 

............................

Det er fremdeles fysikk vi snakker om formoder jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingen lenker til noe som dokumenterer påstanden din, som er i strid med alle tester jeg har sett.

Anonymkode: 07296...a8a

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Luftmotstand
 

luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. 110^2 er 80% mer enn 80^2

For nøyaktige tall er det bare å plugge dem inn i formelen fra Wikipedia artikkelen. Husk å regn om hastigheten fra km/h til meter/s 

dragkoefisienten pleier å ligge mellom 0,3 (sportsbil) og 0,5 (SUV) og p er ca 1.2 kg/m3 ved havnivå

tversnittetbmå du nesten måle selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg ikke hatt behov for å dra ofte til Bergen. Har det forsåvidt ikke nå heller.

Anonymkode: 1e1ff...f8c

Og jeg flyr strekningen 2-3 ganger tur/retur hver uke. Du vet det er en av de mest trafikkerte rutene i Europa? 

Du må se at ikke alle lever ditt liv. 

Anonymkode: 58b20...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...