Gå til innhold

Mat for regulering av følelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en person som til tider sliter med ekstrem sult og impulskjøp/spising. Jeg veier 61,5 kg på 174 cm så er normalvektig. 

Likevel plager dette meg ekstremt mye. Hittil i år har jeg vært alvorlig deprimert og har ikke spist sunt. Fra jul til nå har jeg først gått ned fra 63 til 61 kg og nå de siste to ukene gått opp 0,5 kg. Ikke store greiene, men jeg har brukt _mye_ energi på å unngå for mye trøstespising siste to ukene. 

Jeg ser jo et mønster i når jeg gir etter for matsuget og når jeg klarer å holde meg. Sånn sett bort fra at jeg nok er ekstra sulten nå da jeg har gått ned i vekt og ellers spist mye ferdigmat så er det på dager som er vanskelig følelsesmessig. Merket jeg var opprørt etter samtale med behandler i dag og endte med å gå i svime når jeg skulle handle på butikken. Kjøpte en kanelknute, iskaffe og Nugatti uten tilsatt sukker. Pluss kakao for jeg og barna skal på skitur i morgen. Kjøpte lett kakao da. Iskaffen var til i morgen, men den har jeg drukket. Spiste også en halv kanelknute også kastet jeg resten. Fra før av i dag hadde jeg spist to sveler da det var det som var servert til lunsj i dag. Jeg spiser aldri frokost. 

To sveler, en halv bolle og en sukkerfri iskaffe kan jo ikke sees på som overspising det vet jeg, men gjør jeg dette flere ganger i uken så vil jeg jo gå opp i vekt. Jeg trener mye, men likevel. 

Når jeg er i slike perioder så prøver jeg å stabilisere den voldsomme sulten ved å spise litt mer enn jeg har gjort i tiden før. Jeg har ikke godt av å gå ned mer i vekt, ser noe mager ut allerede, men jeg ønsker jo ikke å gå OPP i vekt heller. Suget etter mat er likevel så sterkt og når jeg da har dårlige stunder psykisk så blir jeg impulsiv og bruker mat for å regulere følelsene mine. 

For tre år siden gikk jeg opp 30 kg på 7 mnd. Kombinert pga økt matlyst grunnet medisiner og for å trøste vonde følelser. Jeg har gått ned alt bortsett fra to kg da jeg ikke bør gå ned mer, men jeg er alltid redd for å havne i samme spor igjen når jeg merker jeg faller inn i overspisingsmodus. Akkurat nå blir jeg mast på av både familie og behandlere at jeg må spise mer for jeg ser blek og tynn ut, men når jeg er inni overspisingsmodus så må jeg finne en måte å komme ut av det uten at jeg går opp masse i vekt. 

Er det noen som har gode strategier for å ikke regulere følelsene med mat? Det eneste jeg vil er å unngå vektoppgang. Dette er ikke spiseforstyrrelse-tråd da det er ganske vanlig å regulere følelser med mat. Jeg har kommet ut av det som en gang var sykelig. Alt jeg vil er å roe den sterke sulten og ikke ønske å ty til mat med en gang jeg har tunge dager. Som jeg har mange av da jeg er i kategorien alvorlig psykisk syk. Har masse oppfølging, men med en gang jeg prøver å få hjelp til å ikke spise mye så blir jeg bare fortalt at det er nok kroppen min som skriker etter mer næring. Javel, men blodprøvene mine er helt fine. Ligger i grenseland mellom for lav HB og innafor normalen, ellers alt ok. Blir liksom ikke tatt helt seriøst på at det er et ordentlig problem for meg at jeg hele tiden vil ha trøstemat siden jeg er i nedre sjiktet av BMI. Det er liksom de mer alvorlige problemene mine som blir fokusert på. 

Jeg kan jo ikke gå ut på tur eller trene for å avlede meg hver gang jeg vil gi etter for sulten. Så timene går og viljestyrken blir frynsete. 

Noen tips? 

Anonymkode: 30c4c...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Hva sier behandleren din? 

Nei hun sier bare ting som at det er viktig å få i seg nok at jeg vil ikke klare behandling. Nå har jeg jo holdt vekten fra i sommer fram til nå i år hvor jeg har gått ned 1,5 kg. Det vises fort på meg da siden jeg ikke har mye å ta av i utgangspunktet. 

1 time siden, The Kitten skrev:

Får du i deg det du skal av næringsstoffer? Hvordan er kostholdet ellers?

Kostholdet i år har vært elendig. Bestått av mye havregrøt og mikromat og boller. Med unntak av noen dager her og der hvor jeg har prøvd å ta meg sammen. 

Vanligvis spiser jeg mye grovt knekkebrød med egg og grønnsaker, salater, havregryn, wok, fisk, av og til ris, sjeldent pasta. Så jeg har vanligvis et helt ok kosthold, men det skled ut da jeg kom i ny depresjon. Til tross for mye dårlig mat så har jeg gått ned i vekt, men det har stabilisert seg. Har jo gått opp 0,5 kg siste to uker så. 

Anonymkode: 30c4c...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...