Gå til innhold

Er dette greit av arbeidsplassen å gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det er så lett? Stort sett yngre henter som jobber som barnevakt.

Her på kg høres det ut som at det er helgner som aldri er borte fra jobb. Men! Dere skal fremstå som gode ansatte, men dere som mener at hun skal dra fra et sykt barn er dårlige mennesker.

Anonymkode: e4380...479

Dette barnet er vant til å være sykt, siden det er sykt 17 % av mors arbeidsdager i løpet av et år. 

TS må faktisk innrette seg og slutte med holdningen om at hun har krav på 40 dager i året. 

Regelen gir 40 dager for NØDVENDIG tilsyn med sykt barn. Tilsyn er ikke nødvendig all den tid man har en barnevakt. 

Anonymkode: 4ce1f...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100 prosent alene med et astma barn, som er under to år. Fordi barnet har en så kraftig astma har jeg dobbelt så mange sykedager for barnet mitt. I fjor var jeg borte 38 dager med sykt barn, jeg har heldigvis ikke mye sykefravær selv, dette utgjør muligens 4 egenmeldingsdager i året. 
 

Sjefen på jobben, jeg jobber på aldershjem er utrolig lite forståelsesfull. Jeg har blitt innkalt til møte der hun har spurt om hvorfor barnet mitt er sykt så ofte, og har sagt at jeg burde komme på jobb med sykt barn. Jeg synes det er helt sykt, jeg har en på 19 måneder som må ha medisin flere ganger daglig og er utrolig grinete klengete på de verste dagene. Ta med han på en demens avdeling der jeg må løpe fra det ene til det andre er helt uaktuelt. Hun mener at han kan ligge på vaktrommet og hvile mens jeg jobber og så kan de tilrettelegge for «pauser» slik at jeg får gitt han medisiner. Ofte er han så grinete at han ikke vil ha medisin og det er generelt vanskelig å gi ham medisiner. 
 

Jeg ringte i dag for å si at barnet er syk og at jeg ikke kommer på jobb. Fikk igjen beskjed om å ta med meg barnet på jobb og jobbe halve kveldsvakta, de hadde ingen som kunne dele medisiner. Jeg sa nei og det går ikke med mitt barn han griner og er ekstremt klengete, helt umulig å ha han med på jobb når han er så liten. 
 

Sjef blir da sur og sier at jeg har plikt til å være mer samarbeidsvillig når hun som sjef «tilrettelegger» så mye. Hun sa også at han kunne være hjemme med barnevakten sin så kunne jeg stikke hjem å gi han medisiner. Jeg synes ærlig talt at dette var langt over streken. 
 

Nå fikk jeg en e-post der jeg er innkalt til er nytt møte på mandag der vi igjen skal snakke om mitt høye fravær. Er dette lov? 

Anonymkode: 8932c...a59

En grunn til at jeg ALDRI vil ha kvinnelig sjef igjen. Hatt det 2 ganger i mitt liv og skjer ALDRI igjen. Blir alltid masse piss med kvinnelig sjef... en mannlig sjef hadde aldri gjort noe annet en og forsøkt å hjulpet deg.. om han ikke er en kjerring som mange menn har blitt idag da. 

Anonymkode: cbee1...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannhet er det selv om du syns det er ubehagelig å høre. Det er ørten tråder her om alenemødre som lurer på hvorfor de ikke får jobb, her har du ett av svarene, nemlig MYE fravær. 

Anonymkode: a3dee...5e7

Grunnen til at de ikke får jobb er vel heller at det finnes utallige drittarbeidsgivere som ikke tåler at livet har forskjellige faser. 

Ts, min sjef har også en smårolling med alvorlig astma. Hun og mannen har begge hatt pleiepenger en periode nå, barnet har trengt tilsyn døgnet rundt. Kunne det vært en løsning for deg i perioder? Da kan jo tenkes at det kan lønne seg å holde barnet helt borte fra barnehagen i perioder på vinteren for å unngå smitte og forverring. Da koster det ikke arbeidsgiver noe heller.

Og SELVFØLGELIG skal du ikke ta med et lite, alvorlig sykt barn, på en demensavdeling! Hva om du blir opptatt med en bruker samtidig som barnet får pusteproblemer alene på pauserommet? Det er jo helt absurd. Jeg ville sett meg om etter ny jobb om det er mulig. Kanskje du kan involvere nav og be om et møte med nav og lege? Håper du finner en løsning, det må være en stor tilleggsbelastning for deg å krangle med arbeidsgiver. Du er alenemor med alvorlig sykt barn, det er belastning nok. Jeg håper du har mulighet til å passe på deg selv litt også, pass på så du ikke møter veggen. All ære til deg, sender deg en god klem💞

Anonymkode: 5df09...7d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med det sjuke barnet på jobb og be om at sjefen ser etter barnet... 

Neida, men kanskje sjefen "treng" å sjå at barnet faktisk er dårlig. Kanskje gir det litt meir forståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: hadde ikke livet ditt blitt litt enklere med bil ? 
hvordan kommer du deg til og fra lege/legevakt med et sykt barn ?

Anonymkode: 1daff...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å ta med et sykt 19 mnd gammelt barn for å la det ligge alene på pauserommet mens du jobber er et hinsides uansvarlig forslag. Det er omsorgssvikt og ingen sjef kan kreve det av deg. Det er også farlig å ikke ha hodet på rett plass når man deler ut medisiner. Full fokus bør man ha når medisiner gis for ikke å gjøre feil, og det har du her ingen mulighet til. 

Du har rett til å passe sykt barn, og forslaget til sjefen hadde ingenting med tilrettelegging å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen kan vel ikke kreve at du tar barnet med på jobb, og du kan godt stå på ditt "jeg har rett på" refreng. Men å være så motvillig og lite imøtekommende som du gir uttrykk for her skader bare deg selv i det lange løp. Du er i praksis vekke flere måneder i året fra arbeidsplassen, noe som går ut over kollegene din, sjefen, arbeidsmiljøet og til dels også pasientene om det må brukes mye vikarer. Barnet er neppe like syke hver gang, og det bør være mulig å finne løsninger i alle fall noen av dagene som gjør at han kan være f.eks med en barnevakt. 

Dette er for øvrig et utrolig godt eksempel på hvorfor man ikke ansetter alenemødre, det blir garantert mer trøbbel. 

Anonymkode: a3dee...5e7

Hva tenker du alenemødrene skal gjøre om de er som pest å regne for arbeidsgivere? Går de på nav så er det enda mer sutring i disse trådene. Uansett blir det feil tydeligvis. 

Anonymkode: 94f22...0e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette barnet er vant til å være sykt, siden det er sykt 17 % av mors arbeidsdager i løpet av et år. 

TS må faktisk innrette seg og slutte med holdningen om at hun har krav på 40 dager i året. 

Regelen gir 40 dager for NØDVENDIG tilsyn med sykt barn. Tilsyn er ikke nødvendig all den tid man har en barnevakt. 

Anonymkode: 4ce1f...f2f

Når barnet er sykt så er tilsyn nødvendig. Barnepasser er ikke istand til å ta vare på barnet når han er syk, når barnevakten selv sier det, så er det rett og slett ikke forsvarlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert over svarene her inne. Selvfølgelig skal TS være hjemme med sitt astmasyke barn. 

Jeg er også alenemor. Første året var barnet mitt veldig mye syk. Brukte opp samtlige av sykedager. Hadde heldigvis en støttende sjef. Hadde aldri vært aktuelt og satt barnet igjen hjemme med en relativt ukjent barnevakt. 

Nå er barnet eldre og i fjor brukte vi ikke en eneste sykedag noen av oss. Så handler da ikke om moral! Handler om å sette et sykt barn foran alt annet! 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: hadde ikke livet ditt blitt litt enklere med bil ? 
hvordan kommer du deg til og fra lege/legevakt med et sykt barn ?

Anonymkode: 1daff...fd1

Dette er veldig OT, men jeg bor kanskje 250 meter unna legesenteret og legevakten er 8 min med buss unna. Bussene går cirka hvert tiende minutt nesten hele dagen. Bussholdeplassen er 100 meter unna. Vi har også muligheten til å ta drosje hvis det er helt krise. 

Hadde jeg hatt bil vil det utgjøre mye utgifter og jeg må kanskje ut med 1000 kr i måneden for leie garasjeplass. Gateparkering koster også her i nærområde. 

Anonymkode: 8932c...a59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alenemamma til et lite barn med astma. Det jeg opplevde var at folk ikke turde å passe mitt barn. Selv ikke besteforeldre hvor bestemor selv har astma. Det hjalp heller ikke å si at mitt barn ikke blir akutt sykt, men bruker noen dager før det er ille og deretter noen uker på å bli bra. I tillegg gikk det døgnet rundt når barnet var skikkelig dårlig. Da var det vekkerklokke på for å gi medisin på natta samt at jeg sov dårlig for jeg sov på anke. 

Ja, det er kinkig for arbeidsplassen, men det er du som har den fulle belastningen. Ta vare på deg selv.

Anonymkode: fcbe3...2ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske overrasket over en del av svarene her. Selvsagt skal du være hjemme med barnet ditt når du må. Han er alvorlig syk og i tillegg bare en baby! Det er en grunn til at du har fått innvilget dobbelt opp med syktbarn-dager.

Barnevakten er ikke en sykepleier, som er det eneste som er i nærheten av å måle seg med mamma i denne situasjonen. (Du er vel sykepleier også? 😊)

Dette har ingenting med dårlig arbeidsmoral å gjøre. Sjefen din er en dust. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt i din fulle rett til å bruke alle "sykt barn" dagene og egenmeldingene du har krav på, men prøv å se det litt fra arbeidsgivers side også. Om du var borte 38 dager pga sykt barn og 4 dager pga egen sykdom vil det jo si at du var borte over 8 uker fra jobb pga barnets og din egen sykdom i fjor. Det er mye.

Om fraværet stort sett er enkeltstående dager er jo dette også langt mer belastende for arbeidslassen enn at man er langtidssykemeldt tilsvarende periode. Da kan man jo sette inn en vikar siden man vet at arbeidstakeren vil være borte disse ukene. Det er verre å få til, særlig ved korttidsfravær på kort varsel. Så jeg skjønner sjefens frustrasjon godt, det er nok en vanskelig situasjon for henne også. Og du skal ikke se bort fra at fraværet ditt fører til en del murring blant de andre ansatte siden det sannsynligvis fører til økt arbeidsbelastning og overtidsjobbing for dem.

Anonymkode: 68572...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste svarene i denne tråden er helt på bærtur. Selvsagt skal TS være hjemme med sitt syke barn ved behov! Uttalelsene til TS sin leder tyder på at hun på ingen måte er personlig egnet til den jobben hun har. TS sitt barn er 1,5 år og har behov for medisinering og mammaen sin, som er den eneste h*n er trygg på i en slik situasjon. Å dra inn at også 19-åringer kan ha egne barn er absolutt ikke relevant i denne situasjonen. 🙄🤦‍♀️ Ikke skal TS ha med et astmasykt barn på jobb heller, det er vel sånn omtrent det dårligste forslaget jeg har hørt. 

Arbeidsgiver dekker uansett kun lønn for de første 10 dagene ved barna sykdom. De resterende dagene dekkes av NAV, som refunderer lønn til arbeidsgiver. Sosiale kostnader koster det dog arbeidsgiver likevel, men mesteparten får de altså refundert fra NAV, så utfordringen her er ikke TS sitt fravær men arbeidsgivers mangel på vikarer som kan settes inn ved behov. Nå er jeg klar over at sykepleiere som ønsker å ta en ekstravakt ikke vokser på trær, spesielt ikke i kommunehelsesektoren hvor heltidskultur er et mål, men det er faktisk arbeidsgivers problem, ikke TS sitt. Så relevante poeng her er at arbeidsgiver må jobbe med å rekruttere vikarer med riktig kompetanse slik at de får dekket fraværet som er nødvendig pga. TS sitt barna sykdom. Kanskje det blir enklere for TS å bruke barnevakt når barnet blir eldre, kan snakke og gjøre rede for symptomer og evt. forverring i tilstand, men så lenge barnet er så lite er dette ikke aktuelt og helt hårreisende av arbeidsgiver å foreslå. TS sitt fokus her er, og skal være, på sitt syke barn. 

TS burde fått tillitsvalgt på banen, men i og med at hun skriver at tillitsvalgt er leders «bestevenn» så bør hun kontakte hovedtillitsvalgt og formidle at hun ikke har tillit til den lokale tillitsvalgte pga. hennes tilknytning til sjefen. Et møte angående dette må utsettes til TS har vært i kontakt med hovedtillitsvalgt, og kan ha med seg henne/han på møtet. 

Hilsen leder. 

Anonymkode: 05920...627

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette barnet er vant til å være sykt, siden det er sykt 17 % av mors arbeidsdager i løpet av et år. 

TS må faktisk innrette seg og slutte med holdningen om at hun har krav på 40 dager i året. 

Regelen gir 40 dager for NØDVENDIG tilsyn med sykt barn. Tilsyn er ikke nødvendig all den tid man har en barnevakt. 

Anonymkode: 4ce1f...f2f

Det spiller jo ingen rolle om barnet er vant til å være sykt, barn trenger jo tett oppfølging uansett ved forholdsvis alvorlig sykdom som jeg tolker dette som. Så små barn har på ingen måte noe begrep om å være "vant" til å være syk eller ikke, de har bare et behov om å bli tatt vare på. Man kan ikke overlate så små og syke barn til barnevakt, og man kan heller ikke ta dem med på jobb. Det er uforsvarlig og vil kunne føre til konsekvenser om noen f. eks. melder fra til BV, og da får TS et stort problem. 

Rent generelt kan jeg være enig i at man ikke har krav på alle 40 dagene dersom man ikke har behov for det, men her leser jeg ikke noe som tyder på at TS ikke skulle ha det, og hun går jo slik jeg forstår det heller ikke over 40 dager.

Jeg kan selvsagt forstå arbeidsgivers frustrasjon her, for fraværet kan gå utover andre på avdelingen, men det er i prinsippet arbeidsgivers ansvar å finne vikarer. At det er for vanskelig å finne vikarer fremstår for meg som en flåsete unnskyldning fra arbeidsgiver som ikke har evne til å ta tak - ja, det kan være vanskelig å være leder, særlig i situasjoner med sykdom og mye fravær, men man har selv valgt å jobbe som leder med alle fordeler og bakdeler det innebærer. 

Det sagt, siden arbeidsgiver ikke gjør det, så bør TS forsøke andre løsninger før det blir en større konflikt. At man selv er løsningsorientert er som regel en stor fordel hvis dette faktisk blir en stor konflikt. TS kan f. eks. kalle inn til møte med lege, NAV og egen leder, forklare situasjonen og kanskje ha undersøkt ordninger som f. eks. pleiepenger under NAV på forhånd. 

Anonymkode: 5acf9...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fører jo seg bare inn i den allerede fylte boken med episoder og historier om hvor mange uegnede sjefer vi har. Hvorfor velger vi alltid de mest empatiløse sjefene som kun tenker på å øke fortjeneste. Det går liksom an å tenke på begge deler. Et godt arbeidsmiljø der alle trives vil føre til mindre sykefravær og bedre arbeidsmoral.

I dette tilfellet har jo ikke sjefen peiling, så han burde i beste fall bare holde kjeft. Men som en plage, så åpner de alltid munnen med sine teorier og bedrevitende skylapper. Og dette skal liksom være den smarteste personen man har i jobben, altså sjefen selv.. haha jeg vet knapt om man skal le eller grine. En nyansatt hadde vært en mye bedre sjef, billigere å ansette, og veldig forfriskende. 

Noen mennesker tåler ikke makt.

Anonymkode: bc2e5...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir provosert over svarene her inne! 
 

Først og fremst kan ikke mange her ha kjennskap hverken til syke barn generelt eller til astma. Et lite barn på under 2 PR kan IKKE ligge alene når astmaen er såpass alvorlig at barnet trenger full tilsyn. Astma betyr pustevansker, hva faen skal det lille barnet gjøre hvis det ligger der alene og får så mye slim i halsen at det ikke klarering puste? Det er en grunn til at barnet skal ha 100% tilsyn slik at man kan reise til legevakt/sykehus hvis barnet har behov for ekstra pustehjelp. Forstår virkelig ikke folk her inne og arbeidsgiver dette? 
 

Og for de som ikke er foreldre: et slikt sykt barn kan og skal ikke etterlates alene. Joda, man kan lære en barnevakt å gi medisiner. Men hvis situasjonen blir alvorlig akutt er det ingen andre enn en forelder som kjenner sitt barn og barnets sykdom som kan se forandringer I barnet som krever mer hjelp. 
 

Problemet er at hverken folk her inne eller arbeidsgiver forstår situasjonen. Litt astma ekke farlig tenker de. Et barn kan ligge der alene eller være sjuk med barnevakt. Men dette barnet har altså flere ganger hatt behov for mer hjelp enn hva foreldre kan gi i form av legevakt og sykehus. Men likevel forstår ikke arbeidsgiver at dette barnet kan da ikke ligge alene mens mor er på jobb?! 
Først og fremst ville jeg aldri latt et så lite barn ligge alene i et rom noen steder annet enn sitt eget soverom. Tenk så redd barnet ville blitt! Syk, pustebesvær og ingen som kan hjelpe.. For det andre, hva med beboerne på dette aldershjemmet? De har da virkelig rett på å ha personal der som er 100% tilstede på jobb og ikke egentlig passer på barnet sitt. Og for det tredje: barn er syk med mye rart. Jeg setter spørsmålstegn ved hvor lurt det er å ha et barn der som muligens også har andre infeksjoner som kan smitte beboerne. 
 

Nei TS, disse sykedagene er din rett! Du må aldri finne på å ta med deg barnet på jobb. Lytt til morsfølelsen for den er rett, du er den som skal være der når barnet trenger deg. 
Kanskje arbeidsgiver kunne snakket med legen slik at legen bekrefter at barnet har behov for kontinuerlig tilsyn? 

Anonymkode: 66140...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...