Gå til innhold

Amerikanere dypt sjokkerte og vantro over standarden på norske fenglser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.2.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Og hvem har størst tilbakefallsprosent og størst andel av befolkningen i fengsel av Norge og USA? Hint: det er ikke Norge.

Anonymkode: afc39...d2f

Ja og så fokuseres det mer på rehabilitering enn straff. En skal jo tenke på at en kanskje kan bli naboen til den som har sonet, og da vil man ha en nabo som er grei og ikke en som har blitt helt ødelagt i hodet etter soningen og som da gjerne er voldelig eller lignende

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du prater tull. I fengsel er man fritatt all frihet. Man får for eksempel ikke ha mobil. Det har man på sykehus. Det er heller ikke alltid man får ha besøk. Det får man på sykehus.I tilleg må man slite med bråk og uro. Fengsel får frem det verste i folk. AB over her som har jobbet i fengsel har helt rett. Det må bli slutt på myten om at man har det bedre i fengsel enn på for eksempel sykehus eller på eldrehjem.

Anonymkode: 87d04...ad7

Altså... Vil nå si at det er bedre i fengsel enn på sykehjem. Demente er ikke bare fratatt friheten, men de er ofte fratatt verdigheten og.

Sjeldent besøk, ihjelkokt mat. Nesten ingen har TV på rommet. Mange enheter er skjermet, så det betyr at de er like låst inne som i fengsel. Rømmer de, blir de huket inn av politiet. INGEN regler om lufting, sikkert mange som ikke har vært ute i frisk luft siden i sommer. Og dette er mennesker som har levd lovlydig, jobbet hele livet og fortjener så sinnsykt mye bedre!

Så fra mitt ståsted er fengsel bedre, de som havner i fengsel har faktisk tatt et valg om å gjøre noe galt. 

Anonymkode: c3e5f...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Vil nå si at det er bedre i fengsel enn på sykehjem. Demente er ikke bare fratatt friheten, men de er ofte fratatt verdigheten og.

Sjeldent besøk, ihjelkokt mat. Nesten ingen har TV på rommet. Mange enheter er skjermet, så det betyr at de er like låst inne som i fengsel. Rømmer de, blir de huket inn av politiet. INGEN regler om lufting, sikkert mange som ikke har vært ute i frisk luft siden i sommer. Og dette er mennesker som har levd lovlydig, jobbet hele livet og fortjener så sinnsykt mye bedre!

Så fra mitt ståsted er fengsel bedre, de som havner i fengsel har faktisk tatt et valg om å gjøre noe galt. 

Anonymkode: c3e5f...1f2

Enig der, men løsningen er ikke å gjøre fengselsopphold dårligere, selv om mange av straffene burde vært mye lengre.. 

Her er det jo sykehjemmene da, som rett og slett må bli bedre, men det som er så dumt er at de svake i samfunnet blir prioritert sist. Sånn er det overalt i helsevesenet. Helsevesenet i Norge er slett ikke så bra som det burde ha vært, i et såpass rikt land. Men når det kommer til besøk så handler jo det om deres pårørende. Ikke hvordan sykehjemmene drives.. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt av norske fengsler.

Poenget med et fengsel er ikke hevn. Det er å gjøre samfunnet utenfor murene tryggere. Akkurat der er Norge blandt de beste i verden. USA er ekstremt dårlige.

Anonymkode: d9fa2...985

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎18‎.‎02‎.‎2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Altså... Vil nå si at det er bedre i fengsel enn på sykehjem. Demente er ikke bare fratatt friheten, men de er ofte fratatt verdigheten og.

Sjeldent besøk, ihjelkokt mat. Nesten ingen har TV på rommet. Mange enheter er skjermet, så det betyr at de er like låst inne som i fengsel. Rømmer de, blir de huket inn av politiet. INGEN regler om lufting, sikkert mange som ikke har vært ute i frisk luft siden i sommer. Og dette er mennesker som har levd lovlydig, jobbet hele livet og fortjener så sinnsykt mye bedre!

Så fra mitt ståsted er fengsel bedre, de som havner i fengsel har faktisk tatt et valg om å gjøre noe galt. 

Anonymkode: c3e5f...1f2

Noen demente passes på og lever med lukkede dører for ikke å skade seg selv.  Jeg ser ikke noe uverdig i det.   "Frihetsberøvelsen" er ikke en straff, men til beskyttelse.  

Å sone en fengselsstraff er  for de aller fleste ydmykende og skamfullt.  Unntaket er de sterk rusavhengige som er syke.  For dem kan fengselet være som et midlertidig hvilehjem og avrusningsstasjon.  

I et fengsel er det rutiner for alt.  Jeg jobbet i mottaksavdeling i lukket fengsel.  Der satt de innsatte innelåst på rommet sitt hele døgnet, med unntak av 30 min luftepause i fengselsgården pr. dag og 30 min fellessamvær etterpå.  Klientellet på avdelingen var alt fra bøtesonere (skyldig skatt o.l.), fyllekjørere, mordere, overgrepsmistenkte, narkotikasmuglere/-selgere osv. 

Jeg tror ikke det kreves mye fantasi for å forstå at å kun være i frisk luft i 30 min, snakke med andre i 30 min, og ellers være alene i et rom på 8 kvm  - er en psykisk utfordring.  Da hjelper det lite om dusjen er fliselagt. 

Jeg har også jobbet i såkalt frigangshjem, altså en overgang fra fengsel til frihet.  Reglene var strenge, og ganske likt førstegangstjeneste i Forsvaret. 



 

Anonymkode: e2700...70b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig jeg hadde likt meg godt i fengsel. Et liv i rutine, jeg fikk grei mat (regner med det er helt ok ernæringsmessig det som serveres der) og kunne ligge i senga og gi faen. 

Det hadde vel blitt noe mas om aktivitetsplikt etterhvert, men hva skal de gjøre? Sende meg i fengsel?... 

Kanskje en kjipere celle for de som ikke "samarbeider", samme det. Jeg hadde klart meg med en madrass og mat, jeg er en asosial faen og prater ikke med folk uansett. 

Synd jeg må gjøre noe alvorlig kriminelt for å komme dit, det vil jeg ikke. 

Men det hadde vært nice å være der, det er jeg sikker på. 

Anonymkode: b4663...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste testen som sammenlignet fengselsmaten med mat på sykehjem. Der fikk fengselsmaten terningskast 6 og sykehjemsmaten 1. Nå er det ikke så stor forskjell alle plasser, men det er jo litt rart at vi skal behandle syke mennesker så dårlig i Norge.

Anonymkode: 07b0d...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎02‎.‎2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Du prater tull. Man har fortsatt mye frihet i norske fengsel.

Anonymkode: 1615b...36e

Som hva da for eksempel?

Anonymkode: 87d04...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen ting er fint her i Norge.
Men skulle gjerne litt å sett noen sammenligne norske fengsler med norske gamlehjem. For jeg tror det er store forskjeller.

Anonymkode: a8594...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min er fra Libanon og han jobber som fengselsbetjent i en av de største fengslene her i landet. Han fortalte meg at fengsel i Midtøsten/ Asia er helt grusomme med mange innsatte på en celle. Noen må sove på gulvet, det er avføring og urin i hjørnet fordi hullet i gulvet som skal fungere som en do er tett, det er mye vold og seksuell misbruk. Ikke noe særlig tilbud om verken det ene eller det andre og mange kommer ikke ut av fengsel levende.Norske fengsel er som å bo på et slags  hotell i forhold. Det eneste de innsatte mangler er friheten,ellers har de god og sunn mat, egen celle og bad med varmekabler, mulighet til å utdanne seg, gratis legebesøk, psykolog, tannlege, sosionom... 

Anonymkode: 16773...36b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ting er fint her i Norge.
Men skulle gjerne litt å sett noen sammenligne norske fengsler med norske gamlehjem. For jeg tror det er store forskjeller.

Anonymkode: a8594...fc9

De innsatte slipper i hvertfall å sove på gangen eller i et bøttekott, og de får mer frisk luft enn mange av våre gamle... 

Anonymkode: 16773...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min er fra Libanon og han jobber som fengselsbetjent i en av de største fengslene her i landet. Han fortalte meg at fengsel i Midtøsten/ Asia er helt grusomme med mange innsatte på en celle. Noen må sove på gulvet, det er avføring og urin i hjørnet fordi hullet i gulvet som skal fungere som en do er tett, det er mye vold og seksuell misbruk. Ikke noe særlig tilbud om verken det ene eller det andre og mange kommer ikke ut av fengsel levende.Norske fengsel er som å bo på et slags  hotell i forhold. Det eneste de innsatte mangler er friheten,ellers har de god og sunn mat, egen celle og bad med varmekabler, mulighet til å utdanne seg, gratis legebesøk, psykolog, tannlege, sosionom... 

Anonymkode: 16773...36b

Og i tillegg har de mulighet for sex (!). Har hørt om besøksrom der de kan ha besøk for sex, er dette vikelig sant  ???   😮

Anonymkode: 1b3e5...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i tillegg har de mulighet for sex (!). Har hørt om besøksrom der de kan ha besøk for sex, er dette vikelig sant  ???   😮

Anonymkode: 1b3e5...52c

Hvorfor er det så ille? Skal de ikke få ha sex med partnerne sine?

Anonymkode: 2d8d9...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille? Skal de ikke få ha sex med partnerne sine?

Anonymkode: 2d8d9...882

Vel ..... Partner og partner, har hørt litt forskjellig om disse ordningene. Vet dog ikke om det er sant, derfor spør jeg. At damene ikke nødvendigvis må være fast partner for å komme på et sånt besøk, At enkelte "fixere" mot betaling kan ordne et besøk. Også hørt rykter om at  "velsituerte" voksne damer kan få kjøpe seg et eventyr med en ung badboy på den måten ?  

Som sagt, jeg undrer bare om det er noe i alle disse ryktene.

Anonymkode: 1b3e5...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Naboen min er fra Libanon og han jobber som fengselsbetjent i en av de største fengslene her i landet. Han fortalte meg at fengsel i Midtøsten/ Asia er helt grusomme med mange innsatte på en celle. Noen må sove på gulvet, det er avføring og urin i hjørnet fordi hullet i gulvet som skal fungere som en do er tett, det er mye vold og seksuell misbruk. Ikke noe særlig tilbud om verken det ene eller det andre og mange kommer ikke ut av fengsel levende.Norske fengsel er som å bo på et slags  hotell i forhold. Det eneste de innsatte mangler er friheten,ellers har de god og sunn mat, egen celle og bad med varmekabler, mulighet til å utdanne seg, gratis legebesøk, psykolog, tannlege, sosionom... 

Anonymkode: 16773...36b

Vel. Hvem vil du ha som nabo eller i nærmiljøet når de slipper ut? En som har hatt det noenlunde greit selv om man mistet friheten en periode eller en som i lang tid har måttet kjempe hver dag for i det hele tatt å overleve? 

Anonymkode: b93a7...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Hvem vil du ha som nabo eller i nærmiljøet når de slipper ut? En som har hatt det noenlunde greit selv om man mistet friheten en periode eller en som i lang tid har måttet kjempe hver dag for i det hele tatt å overleve? 

Anonymkode: b93a7...1ef

Selvfølgelig en innsatt som har hatt det bra og som har blitt rehabiliterte til å fungere i samfunnet igjen, selv om mange kriminelle aldri klarer å fungere i samfunnet uansett hvor mye hjelp de får. Min libanesiske nabo som er fengselsbetjent, mener at mange utlendinger som kommer fra land der fengslene er grusomme, ser på det som et spa-opphold å sone i norske fengsel. I sitt eget hjemland hadde de fått kappet av seg fingrene, blitt torturert til døde eller omkommet av farlige sykdommer.. Han fortalte meg om to menn fra Midtøsten som hadde voldtatt og ranet i sitt eget hjemland, ble dømt til lang fengselsstraff men klarte å stikke av og kom til Norge som asylsøkere. I Norge ranet og drap de en eldre dame i Haugesund, gikk tilbake til asylmottaket etterpå, ble arrestert og fikk sone her i Norge. Han mente dette var kalkulert fordi de visste at soning i hjemlandet hadde vært helt jævlig, men her i Norge er det en walk in the park. 

Anonymkode: 16773...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Vel ..... Partner og partner, har hørt litt forskjellig om disse ordningene. Vet dog ikke om det er sant, derfor spør jeg. At damene ikke nødvendigvis må være fast partner for å komme på et sånt besøk, At enkelte "fixere" mot betaling kan ordne et besøk. Også hørt rykter om at  "velsituerte" voksne damer kan få kjøpe seg et eventyr med en ung badboy på den måten ?  

Som sagt, jeg undrer bare om det er noe i alle disse ryktene.

Anonymkode: 1b3e5...52c

Ingen som vet/har hørt  noe mer om dette ???

Anonymkode: 1b3e5...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...