Gå til innhold

Amerikanere dypt sjokkerte og vantro over standarden på norske fenglser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Les også kommentarene under videoene på YouTube.

 

 

Anonymkode: 2780c...a4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke avskrekkende å bo i et norsk fengsel. Heller tvert imot.

Anonymkode: 698d4...db0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke avskrekkende å bo i et norsk fengsel. Heller tvert imot.

Anonymkode: 698d4...db0

Og hvem har størst tilbakefallsprosent og størst andel av befolkningen i fengsel av Norge og USA? Hint: det er ikke Norge.

Anonymkode: afc39...d2f

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett den første. Den var jo helt uredelig. Ga inntrykk av at ABB sitter i Halden fengsel pluss at han bare fikk 21 år (ik, litt mumling om forlengelse hvert 5.år, men ikke et ord om at han aldri kommer til å slippe ut). Bastøy ble presentert med et bilde av et sted på Vestlandet. 

Og- Halden fengsel er fortsatt et fengsel. Det er strenge rutiner der som i andre fengsler. På Bastøy får man bare sone dersom gitte kriterier er oppfylt. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke noe nytt. Han amerikanske dokumentarlageren, har jo også vært på besøk i norske fengsler. 
 

Det er også forskjellige fengsler i Norge, ikke alt er som Bastøy og Halden. 

Men langt heller det norske systemer framfor det amerikanske. Ville ALDRI bosatt meg i USA! 

Anonymkode: dfb45...aa9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvem har størst tilbakefallsprosent og størst andel av befolkningen i fengsel av Norge og USA? Hint: det er ikke Norge.

Anonymkode: afc39...d2f

Men det er fortsatt ikke avskrekkende å bo i et norsk fengsel, eller?

Anonymkode: 1615b...36e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er fortsatt ikke avskrekkende å bo i et norsk fengsel, eller?

Anonymkode: 1615b...36e

Vet ikke, jeg har ikke prøvd. Men er formålet med straff hevn eller rehabilitering?

Anonymkode: afc39...d2f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er fortsatt ikke avskrekkende å bo i et norsk fengsel, eller?

Anonymkode: 1615b...36e

Hva mener du? Skal man ha dårlige forhold for de som allerede sitter i fengsel for å avskrekke potensielle kriminelle? 

Anonymkode: b99d5...9c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? Skal man ha dårlige forhold for de som allerede sitter i fengsel for å avskrekke potensielle kriminelle? 

Anonymkode: b99d5...9c7

Jeg mener ikke noe, annet enn at jeg ikke så sammenheng mellom innlegget som ble sitert, og svaret.

Anonymkode: 1615b...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men er formålet med straff hevn eller rehabilitering?

Anonymkode: afc39...d2f

Det burde være rehabilitering, men hva som faktisk er formålet i forskjellige land skal jeg ikke uttale meg om.

Anonymkode: 1615b...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv jobbet i fengsel for noen år tilbake. Og jeg blir litt oppgitt når jeg ser at folk hyler opp over «gode vilkår» i norske fengsler.

Altså... Som en påpeker her oppe, så er Norge mer fan av rehabilitering enn straff. Og det vises på gjentakelsesstatistikk.

Når det er sagt, så er ikke poenget med soning at de skal sitte i en betongcelle og spise muglet brød straff. Straffen er FRIHETSBERØVELSE. Jeg har bla jobbet i er lavsikkerhetsfengsel, hvor de ferdes nokså fritt. Men det var nok av deprimerte, fortvilede og angrende innsatte, nettopp fordi de ikke hadde friheten sin. Ikke frihet til å spise når de vil, trene når de vil, besøke venner/familie når de vil, ferdes der de vil.. De er voksne som blir diktert av andre voksne, hva de får lov til og når. Man skal ikke undervurdere straffen i nettopp den frihetsberøvelsen som ligger i å ikke få bestemme over sitt eget liv lenger, hvor enn så banalt det virker der de har rom med flatskjerm. Bare tenk på det, det å miste friheten og selvstendigheten din. Det er noe uverdig i å måtte be om lov til det ene og det andre.

Jeg traff én person som flertall fengsel over livet utenfor murene. Han var en eldre narkoman som var evig takknemlig for tak over hodet, mat i magen og en ren seng. For han var friheten verre; ikke noe nettverk, ingen egnet bolig og et evig jag etter heroin. 
 

Ellers har jeg sett både svake og sterke menn gråte over friheten de har mistet som konsekvens av lovbruddene de har begått.

Anonymkode: b026c...c32

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 3.09, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet i fengsel for noen år tilbake. Og jeg blir litt oppgitt når jeg ser at folk hyler opp over «gode vilkår» i norske fengsler.

Altså... Som en påpeker her oppe, så er Norge mer fan av rehabilitering enn straff. Og det vises på gjentakelsesstatistikk.

Når det er sagt, så er ikke poenget med soning at de skal sitte i en betongcelle og spise muglet brød straff. Straffen er FRIHETSBERØVELSE. Jeg har bla jobbet i er lavsikkerhetsfengsel, hvor de ferdes nokså fritt. Men det var nok av deprimerte, fortvilede og angrende innsatte, nettopp fordi de ikke hadde friheten sin. Ikke frihet til å spise når de vil, trene når de vil, besøke venner/familie når de vil, ferdes der de vil.. De er voksne som blir diktert av andre voksne, hva de får lov til og når. Man skal ikke undervurdere straffen i nettopp den frihetsberøvelsen som ligger i å ikke få bestemme over sitt eget liv lenger, hvor enn så banalt det virker der de har rom med flatskjerm. Bare tenk på det, det å miste friheten og selvstendigheten din. Det er noe uverdig i å måtte be om lov til det ene og det andre.

Omtrent som et opphold på et Norsk sykehus altså... Bare at der har du vel heller ikke noe TV skjerm ofte, og må sitte å stirre i veggen hele dagen.

Anonymkode: ab883...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent som et opphold på et Norsk sykehus altså... Bare at der har du vel heller ikke noe TV skjerm ofte, og må sitte å stirre i veggen hele dagen.

Anonymkode: ab883...f6a

På sykehus kan du faktisk motta besøk av hvem du vil, når du vil. Du kan ringe hvem du vil, når du vil. Du har tilgang til internett. De færreste er på sykehus sammenhengende i mange år. 

At fengselet i Halden har flislagte bad til de innsatte er for å kunne ha mindre bemanning, de slipper å følge folk på do/til dusjen. Hvite fliser er noe av det billigste, og mest hygieniske man kan få, hele badet kan høytrykksspyles ved behov, og fliser er holdbare. Og at de har flatskjermer er selvsagt fordi det er det eneste som selges. Tviler på at de har 55 tommere... Eneceller fører selvsagt til mindre bråk mellom innsatte. Og klart det er moderne, det ble bygget for få år siden, og man bygger da ikke som i 1900 når man bygger nytt... 

Ikke alle fengsler er som Halden da, det finnes fengsler (lavrisiko) der det er firemannsrom og dusj på gangen. 

Anonymkode: e1361...7bf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent som et opphold på et Norsk sykehus altså... Bare at der har du vel heller ikke noe TV skjerm ofte, og må sitte å stirre i veggen hele dagen.

Anonymkode: ab883...f6a

Du prater tull. I fengsel er man fritatt all frihet. Man får for eksempel ikke ha mobil. Det har man på sykehus. Det er heller ikke alltid man får ha besøk. Det får man på sykehus.I tilleg må man slite med bråk og uro. Fengsel får frem det verste i folk. AB over her som har jobbet i fengsel har helt rett. Det må bli slutt på myten om at man har det bedre i fengsel enn på for eksempel sykehus eller på eldrehjem.

Anonymkode: 87d04...ad7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at insattte i fengsel er tatt fra friheten. Men det kan nesten sies om mange på sykehjem også. De får ikke bestemme spisetider, mat de ønsker, leggetid eller å ta seg en tur ut. Dettte bare til sammenligning..

Anonymkode: b915f...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du prater tull. I fengsel er man fritatt all frihet. 

Anonymkode: 87d04...ad7

Du prater tull. Man har fortsatt mye frihet i norske fengsel.

Anonymkode: 1615b...36e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...