Gå til innhold

Naboer saksøker Vidar pga han røyker i egen stue (røyklukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/mr/burettslaget-vil-kaste-ut-vidar-fordi-han-royker-1.14899620

Vidar røyker hjemme i egen stue. Han bor i et leilighetskompleks. Røyklukten siver ut i fellesarealer og inn i naboenes leiligheter. En nabo ble så plaget at han måtte selge og flytte. 

Nå er naboene så desperate at de har saksøkt Vidar og vil tvangsselge leiligheten hans og få han til å flytte.

Hva mener du? Bør en gammel, innrøyka kar som Vidar tvangsflyttes til et sted der han ikke plager noen med røykingen sin? Eller bør det være lov å røyke fritt hjemme i egen stue når man til og med eier sin egen bolig?

Anonymkode: 49618...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte

Helt klart, det bør være lov å røyke i sin egen bolig. Det jeg synes er trist, er at han ikke jobber pga et hjerteinfarkt i 2010 og fortsetter å røyke. Men det er også en privatsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må faktisk få lov til å røyke, lage mat med sterk lukt, bruke parfyme osv i sitt eget hjem. Tenker at det hadde vært verre om han røyka ute på balkong på varme sommerdager når alle vil sitte ute. Det må forresten være noe galt med den bygningen. Har bodd i mange leiligheter, og aldri kjent røyklukt fra naboer. 

Anonymkode: 0b67d...f8a

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboene mine røyker inne, men kjenner det ikke med mindre de lar døra inn til leiligheten deres står oppe lenge. Da siver røyklukta (og matlukta!) ut i gangen.

Anonymkode: 8f733...e61

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Det må forresten være noe galt med den bygningen. Har bodd i mange leiligheter, og aldri kjent røyklukt fra naboer. 

Anonymkode: 0b67d...f8a

Problemet kunne sikkert vært løst ved å bytte ytterdør (eller pakning i denne), samt å sørge for bedre luftsirkulasjon i gangen. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adferd i en borettslagsleilighet skal ikke være sjenerende for de andre. Hva denne adferden er spiller ingen rolle. Jeg, som AB, må si at jeg tenker at det må være noe galt med bygningen hvis det er så plagsomt for naboene som det er beskrevet i artikkelen. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre akkurat hva man vil i sitt eget hjem så lenge det ikke er til stor sjenanse for naboene. Vil man slippe å ta hensyn får man kjøpe hus og ikke leilighet i et gammelt utett bygg.

Anonymkode: dfccd...5f6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo også at de klager på bråk, rot og "ufin framferd". Sannsynligvis ikke drømmenaboen ellers heller. Og han er jo 51 år, innrøykt uten tvil, men ikke så gammel at det ikke burde være mulig å endre vaner.

Når det er sagt, burde det jo være en privatsak hva man gjør i eget hjem. Det må jo være noe som ikke er tett noen steder hvis det virkelig siver så mye røyklukt ut at det er plagsomt for naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/mr/burettslaget-vil-kaste-ut-vidar-fordi-han-royker-1.14899620

Vidar røyker hjemme i egen stue. Han bor i et leilighetskompleks. Røyklukten siver ut i fellesarealer og inn i naboenes leiligheter. En nabo ble så plaget at han måtte selge og flytte. 

Nå er naboene så desperate at de har saksøkt Vidar og vil tvangsselge leiligheten hans og få han til å flytte.

Hva mener du? Bør en gammel, innrøyka kar som Vidar tvangsflyttes til et sted der han ikke plager noen med røykingen sin? Eller bør det være lov å røyke fritt hjemme i egen stue når man til og med eier sin egen bolig?

Anonymkode: 49618...040

Gammel kar 😳 Han er 51 år 😂

Det ble sagt på nyhetene at han er storrøyker, og at han røyker ca 10-15 røyk pr dag. Det er ikke p være storrøyker.

Ja, han bør få røyke i egen leilighet. Det er vel disse unge «voksne» som står bak dette, disse som liksom skal bestemme over og sette godt voksne på plass så fort ikke alt går etter deres planer og ønsker. 

Anonymkode: b1195...8af

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når naboene mine har fisk til middag så lukter det fisk hos meg🤢 Så hvor skal grensa gå? Fisk er jo helsefremmende, men det lukter ikke godt når det regelrett stinker ..

Anonymkode: 102a2...129

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som leier under leiligheten min røyker av og til, og da kommer røyklukten opp til meg. Synes det er en grusom lukt, og noe jeg som ikke røyker skal få slippe å få på klær, møbler og i kroppen min. 
 

Nei fysj, har faktisk null sympati for at røyker må tilpasse seg andre. Røyk er skadelig, passiv røyking er heller ikke bra. Så røyk i vei, men ikke så det går utover ikke røykere. Han trenger ikke flyttes, men han bør ta hensyn. Røyk på kjøkkenet med vinduet åpent og døren lukket, røyk ute, luft godt ut 2 ganger for dag osv. Han kan gjøre sitt for å ikke la sine dårlige uvaner gå utover andre. 

Anonymkode: 95491...5e5

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lukten siver inn sånn, vil ikke det bli det samme som andregradsrøyking? 

Anonymkode: 15448...b40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når naboene mine har fisk til middag så lukter det fisk hos meg🤢 Så hvor skal grensa gå? Fisk er jo helsefremmende, men det lukter ikke godt når det regelrett stinker ..

Anonymkode: 102a2...129

Naboene dine lager sikkert ikke fisk 10-15 ganger daglig? Ser du forskjellen?

Anonymkode: 3a076...973

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Naboene dine lager sikkert ikke fisk 10-15 ganger daglig? Ser du forskjellen?

Anonymkode: 3a076...973

De har fisk til middag flere dager i uken og setter den på kok tidlig på morgenen. Så det lukter hele dagen. Lukt er lukt, og er vel ingen som lukter at mannen der tar 10-15 røyk pr dag. Problemet er lukta. See? 

Anonymkode: 102a2...129

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av det å bo tett er å vise hensyn. Hadde han tatt et par tre røyk inne i grisevær hadde ingen reagert. Men 10-15 innerøyk nytter ikke i et gammelt bygg. Da må man enten bo i et nyere bygg eller i enebolig. 

Anonymkode: b86c2...edf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må faktisk få lov til å røyke, lage mat med sterk lukt, bruke parfyme osv i sitt eget hjem. Tenker at det hadde vært verre om han røyka ute på balkong på varme sommerdager når alle vil sitte ute. Det må forresten være noe galt med den bygningen. Har bodd i mange leiligheter, og aldri kjent røyklukt fra naboer. 

Anonymkode: 0b67d...f8a

Om man bor så tett på andre så kan man ikke lage mat med sterk lukt eller røyke inne, nei. Det sjenerer naboene. Røyking inne generelt er en uting! Lukta forpester ALT! Ja, jeg røyker selv, ute, i mitt eget hus. Kunne ikke drømt om å røyke inne, og slett ikke om jeg bodde i et leilighetskompleks. Hva tror folk leilighetene er? Hermetikkbokser??

Anonymkode: 57036...98c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...