Jump to content
AnonymBruker

Kan noen forklare meg forskjell på legeundersøkelse og sex?

Recommended Posts

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følges opp😊

Tanken med tråden var egentlig å diskutere litt dette med kontekstavhengighet, og hvorfor noe ses på som overgrep og noe annet ikke selv om det er samme sted på kroppen. 

Anonymkode: 863f7...c73

Jeg forstår jo at du er syk ❤️. Det er selvfølgelig forskjell på om en lege sjekker underlivet ditt eller puppene og et overgrep. En overgriper driver med seksuell vold. En lege vil hjelpe deg med å finne ut om du er frisk, eller kurere sykdom. Men sikkert vanskelig å gjennomføre slike undersøkelser av dere som har vært utsatt for voldtekt. Ikke rart at hjernen feilkobler da 💕

Anonymkode: 211ae...66a

Fortsetter under...

abc123detvardet

Og hvis en lege undersøker en pasient som gråter f.eks og er redd under en undersøkelse, så er det ikke overgrep - men om en person som ikke er lege tar på en person som gråter og ikke vil, så er det overgrep. 

Frivillighet er et viktig begrep når det kommer til overgrep.

Begge situasjonene du beskriver trenger ikke å være overgrep.

AnonymBruker

Trist å høre at du har vært utsatt for overgrep. Håper det går bedre med deg nå❤️

Jeg ser du skriver at de tre ikke kan sammenlignes, men argumentet mitt er at det er samme kroppsdel. Mener IKKE at legeundersøkelser er overgrep altså, men at det er litt pussig at berøring i en kontekst kan være overgrep og i en annen en legeundersøkelse når det er akkurat samme kroppsdel. 

Nei, det er ikke litt pussig... 🙄

Anonymkode: cecc0...7c9

AnonymBruker

:roll:

Anonymkode: 11c0f...6ea

duplexx
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følges opp😊

Tanken med tråden var egentlig å diskutere litt dette med kontekstavhengighet, og hvorfor noe ses på som overgrep og noe annet ikke selv om det er samme sted på kroppen. 

Hele poenget er at det ikke er noe å diskutere. Konstatere, kan du. Men nettopp fordi det er kontekstavhengig er ikke dette «oppe til diskusjon».

AnonymBruker

Og apropos å gråte og motsette seg: sist jeg ble innlagt på sykehus måtte jeg gjennom undersøkelser som var veldig smertefulle. De hadde ingenting med underlivet å gjøre. Jeg mistet det helt og begynte å gråte (av smerte) og vegret meg. 

Men det var jo ikke vold, tortur eller overgrep. 

Ts, spekulum i vagina er ikke sex. Du tenker altfor konkret. Er du veldig ung? 

Anonymkode: c0a82...d8e

Annonse

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er samme sted på kroppen? Det er berøring og ‘penetrering’ med gjenstander. 

Som forskjellen på å spise deilig middag og å få trukket en tann.

Begge skjer samme på kroppen, metall føres inn i munnen  - gaffel eller tang!

Men det er jo helt ulikt.

Anonymkode: 56530...c7f

Apocalypte
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg oppvlever legeundersøkelsen som overgrep, selvom det er medisinsk undersøkelse. Jeg lar legen sjekke meg fordi det kan redde livet mitt, men jeg vil ikke. Så følelsen og opplevelsen kjennes som et overgrep. Selvom overgrep/ voldtekt er en annen kontekst (ja, jeg har opplevd det... og legeundersøkelser minner meg om de episodene..)

Anonymkode: aaae3...bda

Har du forhørt deg ang. mild narkose?

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Du skjønner rent teoretisk at konteksten er annerledes, likevel opplever du emosjonelt sett GU som et overgrep. Ingen har rett til å si at du tar feil i hva du føler, for du føler det faktisk sånn! Selv om du mentalt vet forskjellen på GU og voldtekt.

Det er ikke uvanlig å oppleve en gynekologisk undersøkelse som invaderende og overgrepsaktig, særlig ikke blant kvinner som har opplevd overgrep.

Hvis gynekologen eller assistenten holder pasienten fast mens pasienten gråter, og de likevel fortsetter undersøkelsen, vil jeg si at det grenser mot overgrep. Ikke et seksuelt overgrep, men derimot et maktovergrep.

Har du prøvd å snakke med en psykolog om hvordan du har det Ts? Det er viktig å komme seg til slike undersøkelser, særlig med tanke på underlivssykdommer og celleprøver.

Anonymkode: bf5f3...1bc

Å utføre undersøkelse på folk som ikkje samtykker er overgrep, frivillige er det ikke. Å holde en pasient fast er ikke greit. 

Anonymkode: 123d6...d1e

Apocalypte
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å utføre undersøkelse på folk som ikkje samtykker er overgrep, frivillige er det ikke. Å holde en pasient fast er ikke greit. 

Anonymkode: 123d6...d1e

Ikke greit?   Det er ulovlig. 

AnonymBruker

En legeundersøkelse kan være jævlig smertefull, og skaper 0 nytelse.

Anonymkode: 63003...bd5

Familytree
På 13.2.2020 den 19.13, AnonymBruker skrev:

Om en person gjennomgår en intim undersøkelse hos legen så er det en medisinsk undersøkelse, og ikke noe seksuelt. Men det er jo samme sted på kroppen? Hadde en kjæreste berørt en person nedentil så hadde det vært seksuelt, men om en lege gjør det samme i forbindelse med en undersøkelse, så er det bare kropp og ikke sex. Men underliv er underliv. Og hvis en lege undersøker en pasient som gråter f.eks og er redd under en undersøkelse, så er det ikke overgrep - men om en person som ikke er lege tar på en person som gråter og ikke vil, så er det overgrep. 

Forklar meg gjerne logikken. Jeg skjønner at det er kontekstavhengig, og jeg vet at legeundersøkelser verken er sex eller overgrep - men det er jo forståelig at det kan føles sånn for det er jo samme sted på kroppen. Jeg vet jeg har et forskrudd syn på kropp og nakenhet, og jeg ser forskjellen mellom sex/legeundersøkelser, legeundersøkelser/overgrep - men samtidig ikke. Om jeg skulle tatt GU så hadde jeg følt at jeg kastet meg inn til løvene, at jeg betalte for å gå inn i et rom hvor jeg skulle blitt voldtatt. For å bli tatt på der nede føles like farlig uansett om det er en lege eller en annen person. Er samme sted på kroppen uansett. 

Noen som forstår hva jeg mener og som har noen synspunkt på saken?

-Penile penetrasjon
-Seksuell motivasjon

Jeg tror det er best å si likhetene:
-I begge tilfeller du kan snakke før om hva du vil gjøre og hva du ikke gjør.
-Du kan be om en pause når du føler deg ukomfortabel
-Ingen skal presse deg til å gjøre det

Dævendøtte
På 13.2.2020 den 23.27, DominantHr skrev:

Stikker han en finger inn i deg, er det undersøkelse.

Stikker han penis inn i deg, da er det sex.

Siden du funderer rundt dette temaet, bør du oppsøker en psykiater. Forhåpentligvis stikker han bare en finger inn i deg.

Så du har aldri fingret noen? 

At han stikker en finger inn i deg, kan være seksuelt, men alt kommer an på hvorfor han stikker en finger inn. Er det for å undersøke, er det undersøkelse, er det for å fingre, er det sex. 

Annonse

AnonymBruker
23 timer siden, Apocalypte skrev:

Har du forhørt deg ang. mild narkose?

Nei

AnonymBruker

4.etasje made my days!🥳

Anonymkode: 24fb3...508

Apocalypte
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Da ville jeg gjort det.

AnonymBruker
På 13.2.2020 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Jeg følges opp😊

Tja, altså, på en eller annen måte må det jo defineres. Hvis det skal defineres kun ut fra kroppsdelen, hvordan skal det gjøres/håndheves i praksis?

Anonymkode: 9556e...351