Gå til innhold

Kan noen forklare meg forskjell på legeundersøkelse og sex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om en person gjennomgår en intim undersøkelse hos legen så er det en medisinsk undersøkelse, og ikke noe seksuelt. Men det er jo samme sted på kroppen? Hadde en kjæreste berørt en person nedentil så hadde det vært seksuelt, men om en lege gjør det samme i forbindelse med en undersøkelse, så er det bare kropp og ikke sex. Men underliv er underliv. Og hvis en lege undersøker en pasient som gråter f.eks og er redd under en undersøkelse, så er det ikke overgrep - men om en person som ikke er lege tar på en person som gråter og ikke vil, så er det overgrep. 

Forklar meg gjerne logikken. Jeg skjønner at det er kontekstavhengig, og jeg vet at legeundersøkelser verken er sex eller overgrep - men det er jo forståelig at det kan føles sånn for det er jo samme sted på kroppen. Jeg vet jeg har et forskrudd syn på kropp og nakenhet, og jeg ser forskjellen mellom sex/legeundersøkelser, legeundersøkelser/overgrep - men samtidig ikke. Om jeg skulle tatt GU så hadde jeg følt at jeg kastet meg inn til løvene, at jeg betalte for å gå inn i et rom hvor jeg skulle blitt voldtatt. For å bli tatt på der nede føles like farlig uansett om det er en lege eller en annen person. Er samme sted på kroppen uansett. 

Noen som forstår hva jeg mener og som har noen synspunkt på saken?

 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fått det forklart en million ganger her inne. Å opprette tråd på tråd på tråd hjelper deg ingen verdens ting. Det blir bare flere sider med gnål om akkurat det samme. Kan du ikke bare gå tilbake og lese en av de andre trådene dine? 

Anonymkode: e585a...762

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en kompis sier spøkefult "du er en idiot", betyr det det samme som at en fremmend sint sier til deg "du er en idiot"?

Nei. Kontekst betyr alt. Man kan ikke ta to handlinger som ligner og si at det er den samme handlingen som betyr det samme. 

Anonymkode: b5969...8b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på lignende måte og har ikke blitt utsatt for seksuelle overgrep (det jeg vet). Jeg skulle hatt en god grunn og en kvinnelig lege for å gjøre det, jeg syns konvensjonell medisin overdriver med disse undersøkelsene.

Anonymkode: cfdc1...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rytz skrev:

En legeundersøkelse er ikke seksuelt motivert. 

Men det er samme sted på kroppen? Det er berøring og ‘penetrering’ med gjenstander. 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på lignende måte og har ikke blitt utsatt for seksuelle overgrep (det jeg vet). Jeg skulle hatt en god grunn og en kvinnelig lege for å gjøre det, jeg syns konvensjonell medisin overdriver med disse undersøkelsene.

Anonymkode: cfdc1...bde

Alt godt til deg ❤️
 

Anonymkode: 863f7...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er samme sted på kroppen? Det er berøring og ‘penetrering’ med gjenstander. 

Anonymkode: 863f7...c73

Du må nesten snakke med en psykolog om problemene dine, for det er ingen her inne som kan hjelpe deg med det. 

Anonymkode: 3ba8c...e39

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er samme sted på kroppen? Det er berøring og ‘penetrering’ med gjenstander. 

Anonymkode: 863f7...c73

Ja, men det er to helt forskjellige formål. Capiche? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rytz skrev:

Ja, men det er to helt forskjellige formål. Capiche? 

Ja, men det er det samme som skjer i begge situasjonene bare det er forskjellige kontekster som gjør at det blir to ulike situasjoner. Da er det jo forståelig at noen kan oppleve det som et overgrep å bli undersøkt når det er snakk om samme kroppsdel..

 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er det samme som skjer i begge situasjonene bare det er forskjellige kontekster som gjør at det blir to ulike situasjoner. Da er det jo forståelig at noen kan oppleve det som et overgrep å bli undersøkt når det er snakk om samme kroppsdel..

 

Anonymkode: 863f7...c73

Det er forståelig at en legeundersøkelse kan gi assosiasjoner til overgrep ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten snakke med en psykolog om problemene dine, for det er ingen her inne som kan hjelpe deg med det. 

Anonymkode: 3ba8c...e39

Jeg følges opp😊

Tanken med tråden var egentlig å diskutere litt dette med kontekstavhengighet, og hvorfor noe ses på som overgrep og noe annet ikke selv om det er samme sted på kroppen. 
 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seksuelt aktiv, har vert utsatt for overgrep og har vært hos psykolog ofte nok. 

Ingen av disse 3 kan sammenlignes. Sex er godt, overgrep er grusomt og en legeundersøkelse er, ja, en legeundersøkelse. Tenner du av at legen lytter til brystet ditt? Nei. Jeg tenner ikke av å få en jekk i høna, q-tips og skrapeting som gir ubehag. 

Anonymkode: d9c9d...ad0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikker han en finger inn i deg, er det undersøkelse.

Stikker han penis inn i deg, da er det sex.

Siden du funderer rundt dette temaet, bør du oppsøker en psykiater. Forhåpentligvis stikker han bare en finger inn i deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er seksuelt aktiv, har vert utsatt for overgrep og har vært hos psykolog ofte nok. 

Ingen av disse 3 kan sammenlignes. Sex er godt, overgrep er grusomt og en legeundersøkelse er, ja, en legeundersøkelse. Tenner du av at legen lytter til brystet ditt? Nei. Jeg tenner ikke av å få en jekk i høna, q-tips og skrapeting som gir ubehag. 

Anonymkode: d9c9d...ad0

Trist å høre at du har vært utsatt for overgrep. Håper det går bedre med deg nå❤️
 

Jeg ser du skriver at de tre ikke kan sammenlignes, men argumentet mitt er at det er samme kroppsdel. Mener IKKE at legeundersøkelser er overgrep altså, men at det er litt pussig at berøring i en kontekst kan være overgrep og i en annen en legeundersøkelse når det er akkurat samme kroppsdel. 
 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rytz skrev:

Det er forståelig at en legeundersøkelse kan gi assosiasjoner til overgrep ja. 

Ja, om jeg er redd for å bli avkledd og tatt på, så er jeg jo like redd uansett kontekst eller hvem som utfører det. Er jo selve situasjonen som skaper angsten, ikke hvem som gjør det.

 

Anonymkode: 863f7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joa, det er ett komponent i situasjonen som likner (berøring/penetrering av kjønnsorganer), men legeundersøkelser er vanligvis ikke seksuelt motivert, og hvis du motsetter deg helsehjelpen kan ikke legen undersøke deg (med mindre du ikke er samtykkekompetent). I en overgrepssituasjon kan du sannsynligvis ikke motsette deg overgrepet og gå hjem. Det kan du derimot her. 

Du er nok ikke alene om å føle ubehag i slike situasjoner, men forsøk å tenke på legen som en tjener som skal redde deg fra kreft og andre uhumskheter (hvilket igjen står i sterk kontrast til et overgrep).
 

Endret av GlutheaMaxima
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person har blitt utsatt for overgrep eller voldtekt går det vel an å prøve å få innvilget narkose?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta koloskopi en gang. Legen puttet noe i ræven min uten at jeg egentlig ønsket det. Ble jeg voldtatt? 

Hvis man ikke kan skille legeundersøkelser på intimområder fra sex da har man et problem. 

Anonymkode: 41009...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men det er det samme som skjer i begge situasjonene bare det er forskjellige kontekster som gjør at det blir to ulike situasjoner. Da er det jo forståelig at noen kan oppleve det som et overgrep å bli undersøkt når det er snakk om samme kroppsdel..

 

Anonymkode: 863f7...c73

Noen kan oppleve det som overgrep, men det er ikke overgrep. På samme måte kan du bli såret av en spøk noen forteller, uten at noen forsøkte å såre deg. 

Anonymkode: b5969...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...