Gå til innhold

Kjøkkenfornying - male/spraylakkere/folie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har et mørkebrunt eikekjøkken jeg vil fornye, uten at det koster skjorta. Ønsker at kjøkkenet skal være i en matt, lys/hvit farge. Noen som har erfaring med hvordan dette best kan gjøres? Har undersøkt foliering, og det ser jo bra ut. Men kjøkkenskapene/skuffene har sporer, så jeg vet ikke helt hvor bra det blir da? Og er det mye jobb? Eller bør jeg leie inn en maler/billakkerer til å spraylakkere kjøkkenet? 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 1705d...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne kjøpte et nokså nytt hus med en solid kjøkkeninnredning med gode løsninger. Men skapene var mørke og hadde profileringen. Hun fikk dem spraymalt på bilverksted. Det ble et bra og veldig holdbart resultat. 

Selv malte jeg ei kjøkkeninnredning selv, men det var fordi den var nokså gammel. Den var i lakkert furu. Mye jobb! Først pusse, så vaske og avfette, deretter to strøk maling. Valgte å male innsiden av skapdører også. Hektet av dørene og malte dem liggende for at det ikke skulle renne. Det tok jo tid, for hadde ikke plass til å ha alle dørene liggende til tørk samtidig. Innhentet aldri pris fra bilverksted, men kjente på at det hadde vært verdt å betale for å slippe den malejobben! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at matt maling ikke kan tas på med fingrene uten å lage merker. Tilnærmet umulig å vaske også. Jeg har matt maling i gangen og det ser virkelig ikke ut. Malte for 2 mnd siden og det er flekker overalt!!! 

Anonymkode: ae66d...a68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eneri skrev:

Ei venninne kjøpte et nokså nytt hus med en solid kjøkkeninnredning med gode løsninger. Men skapene var mørke og hadde profileringen. Hun fikk dem spraymalt på bilverksted. Det ble et bra og veldig holdbart resultat. 

Selv malte jeg ei kjøkkeninnredning selv, men det var fordi den var nokså gammel. Den var i lakkert furu. Mye jobb! Først pusse, så vaske og avfette, deretter to strøk maling. Valgte å male innsiden av skapdører også. Hektet av dørene og malte dem liggende for at det ikke skulle renne. Det tok jo tid, for hadde ikke plass til å ha alle dørene liggende til tørk samtidig. Innhentet aldri pris fra bilverksted, men kjente på at det hadde vært verdt å betale for å slippe den malejobben! 

Dro hun til bilverksted for å spraymale, eller ble dette gjort hjemme hos henne? ts

Anonymkode: 1705d...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch leverer noe greie malingssprøyter til husbruk, for en relativt rimelig penge (Bosch pfs serien). 

Disse er geniale om man ønsker et bra resultat, uten å jobbe seg halvt ihjel, eller betale det hvite ut av øyet.. Det krever bittelitt trening, men er ikke spes vanskelig! 

Ikke bruk maling som er mattere enn «silkematt», hvis du ikke er over gjennomsnittet glad i å vaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Oppgitt78 said:

Bosch leverer noe greie malingssprøyter til husbruk, for en relativt rimelig penge (Bosch pfs serien). 

Disse er geniale om man ønsker et bra resultat, uten å jobbe seg halvt ihjel, eller betale det hvite ut av øyet.. Det krever bittelitt trening, men er ikke spes vanskelig! 

Ikke bruk maling som er mattere enn «silkematt», hvis du ikke er over gjennomsnittet glad i å vaske. 

har du prøvd dette selv, med akrylmaling på kjøkkenfronter, og fikk bra resultat?

i min efraring, og jeg har prøvd, er denne maskinen ikke egnet til den type bruk. Det blir ikke pent.

Anonymkode: cc898...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

har du prøvd dette selv, med akrylmaling på kjøkkenfronter, og fikk bra resultat?

i min efraring, og jeg har prøvd, er denne maskinen ikke egnet til den type bruk. Det blir ikke pent.

Anonymkode: cc898...fbe

Ja, jeg har brukt to varianter av disse sprøytene mye. Det krever bittelitt trening, og en må prøve seg frem litt med tynning av malingen. Jeg ville nok ikke brukt akrylmaling på kjøkkenfronter, da det begrenser holdbarheten på jobben litt for mye.. Vanntynnbar oljemaling er nok et bedre valg, og er ofte lettere å få til å kunne sprøyte fint.

Det ligger flere gode videoer på nettet om temaet, for de som måtte være interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Ja, jeg har brukt to varianter av disse sprøytene mye. Det krever bittelitt trening, og en må prøve seg frem litt med tynning av malingen. Jeg ville nok ikke brukt akrylmaling på kjøkkenfronter, da det begrenser holdbarheten på jobben litt for mye.. Vanntynnbar oljemaling er nok et bedre valg, og er ofte lettere å få til å kunne sprøyte fint.

Det ligger flere gode videoer på nettet om temaet, for de som måtte være interesserte.

Trenger man å demonterer kjøkken dørene for å bruke denne?

Anonymkode: 6a4dd...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trenger man å demonterer kjøkken dørene for å bruke denne?

Anonymkode: 6a4dd...a35

Ja, alle flater bør demonteres (sokler/fronter/dekksider). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dro hun til bilverksted for å spraymale, eller ble dette gjort hjemme hos henne? ts

Anonymkode: 1705d...0a4

Hun leverte alle skspfronter/skuffefronter hos verkstedet, det må sprayes på begge sider og jeg antar det lukter sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt vårt kjøkken (furu natur) to ganger, så har gjort meg noen erfaringer.  Malte fra natur til hvitt, og senere fra hvitt til sort.  Det er slett ikke vanskelig, og går fort også!

Det viktigste er å pusse.  Kjøp en rimelig pussemaskin (som når inn i kriker og kroker), og før over alle dører og lister.  Det vil gjøre at malingen sitter.  Støvsug og vask grundig. 

Så er det bare å ha godt arbeidslys, gode malerkoster og tålmodighet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...