Gå til innhold

Historieløse?


Marieeeee

Anbefalte innlegg

Jeg omgåes med en del mennesker som er yngre enn meg på grunn av felles hobby. Jeg får inntrykk av at mange av disse kan veldig lite om historie.

Av denne gjengen er vi tre stykker som er veldig glade i historie og når vi snakker om skuddene i Sarajevo, Churchill eller diverse revolusjoner så står de der som spørsmålstegn. Den ene lurte på om Churchill hadde vært president i USA og en annen trodde vikingtiden var rett før første verdenskrig.

Er det flere som har lagt merke til det samme? Når jeg spør så svarer de at historie er kjedelig. 

Kan en mangel på historiekunnskaper være grunnen til en del går mot ytre høyre? Jeg føler at retorikken til flere av dagens ledere minner om det som vokste frem på 1930-tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Marieeeee skrev:

Kan en mangel på historiekunnskaper være grunnen til en del går mot ytre høyre?

Tror mangel på kunnskap generelt, altså ikke bare historie, er årsaken til at folk blir ekstreme. (Både til venstre og høyre).

 

Anonymkode: 87086...49e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mangel på kunnskap generelt, altså ikke bare historie, er årsaken til at folk blir ekstreme. (Både til venstre og høyre).

 

Anonymkode: 87086...49e

Du har nok rett i det. Det forundrer meg at mange ikke er interessert i å lære ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 16.15, Marieeeee skrev:

Jeg omgåes med en del mennesker som er yngre enn meg på grunn av felles hobby. Jeg får inntrykk av at mange av disse kan veldig lite om historie.

Av denne gjengen er vi tre stykker som er veldig glade i historie og når vi snakker om skuddene i Sarajevo, Churchill eller diverse revolusjoner så står de der som spørsmålstegn. Den ene lurte på om Churchill hadde vært president i USA og en annen trodde vikingtiden var rett før første verdenskrig.

Er det flere som har lagt merke til det samme? Når jeg spør så svarer de at historie er kjedelig. 

Kan en mangel på historiekunnskaper være grunnen til en del går mot ytre høyre? Jeg føler at retorikken til flere av dagens ledere minner om det som vokste frem på 1930-tallet.

Hvilken hobby? Jeg synes historie er interressant, men husker ikke så mye av det jeg lærte på skolen. 😕

Anonymkode: 15373...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hobby? Jeg synes historie er interressant, men husker ikke så mye av det jeg lærte på skolen. 😕

Anonymkode: 15373...e53

Det her med trening og gjøre så vi er en del sammen i klubben. 

Men prøver du å lære selv ved å høre på podcast, lese bøker eller lese på nettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 16.15, Marieeeee skrev:

Kan en mangel på historiekunnskaper være grunnen til en del går mot ytre høyre? Jeg føler at retorikken til flere av dagens ledere minner om det som vokste frem på 1930-tallet.

Jeg er veldig interessert i historie, er god i historie og kan mye. Er likevel ganske langt til høyre. Helt dit folk vil kalle ekstrem tenker jeg. 
Dersom man kan litt om hvordan mennesker fungerer så er det ikke så rart at ting er på vei den retningen de er.

Anonymkode: 4879f...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig interessert i historie, er god i historie og kan mye. Er likevel ganske langt til høyre. Helt dit folk vil kalle ekstrem tenker jeg. 
Dersom man kan litt om hvordan mennesker fungerer så er det ikke så rart at ting er på vei den retningen de er.

Anonymkode: 4879f...b0e

Jeg føler ikke at det blir riktig å si at det er sånn mennesker fungerer forsi hverken jeg eller noen i min omgangskrets er på vei i den retningen. 

Men hva er det som fører deg i den retningen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 8.26, Marieeeee skrev:

Jeg føler ikke at det blir riktig å si at det er sånn mennesker fungerer forsi hverken jeg eller noen i min omgangskrets er på vei i den retningen. 

Men hva er det som fører deg i den retningen? 

Den massive innvandringen fra ikke-vestlige land. Ulike mennesker og kulturer vil aldri leve sammen i harmoni. Aldri! Det er fordi vi mennesker i utgangspunktet er "tribale" og hegner om vår egen inn-gruppe. De som er i de ulike inn-gruppene vi tilhører er de som betyr mest for oss og de vi er villige til å ofre noe for. Integrering fungerer ikke. Assimilering vil aldri være mulig heller fordi kultur og væremåte sitter dypt i oss. (Selv om det sies at vi skandinaver ikke har noe som er vårt eget og at vi ikke har noen kultur)

Anonymkode: 4879f...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan dessverre lite om historie, selv om det er basis for det meste av våre liv i dag. Historie er ikke kjedelig, men det er selvsagt individuelt hva man synes.

Det er viktig å lære av historien så vi ikke får slikt som verdenskriger, kommunisme, diktatorskap etc. igjen. På samme måte vil det i fremtiden også være viktig at vi ikke gjentar dagens hysteri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes historie er drittkjedelig, så jeg har vanskelig for å huske alt. Men jeg stemmer rødt, da.

Anonymkode: 56341...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes historie er drittkjedelig, så jeg har vanskelig for å huske alt. Men jeg stemmer rødt, da.

Anonymkode: 56341...f08

Ja akkurat. Det betyr at historieløse ofte går mot ekstremisme. Både til høyre og venstre. 

Ingen, som kan sin historie, ville ønsket kommunismen til Norge. 

Anonymkode: 09600...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mangel på historiekunnskaper fordi det er et veldig ensidig historiefokus fra medier generelt. Så å si all oppmerksomhet er på den 2. verdenskrig, i bøker, film, tv. Men hva som skjedde etter, eller før det, er det ikke så stort fokus på, for det er visst ikke så viktig?

Anonymkode: 307ac...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja akkurat. Det betyr at historieløse ofte går mot ekstremisme. Både til høyre og venstre. 

Ingen, som kan sin historie, ville ønsket kommunismen til Norge. 

Anonymkode: 09600...4ac

Rødt ønsker ikke kommunisme i Norge, og det gjør ikke jeg heller. 

Anonymkode: 56341...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødt ønsker ikke kommunisme i Norge, og det gjør ikke jeg heller. 

Anonymkode: 56341...f08

Rødt ønsker prinsipielt kommunisme, men er langt mer moderate i sitt stortingsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den massive innvandringen fra ikke-vestlige land. Ulike mennesker og kulturer vil aldri leve sammen i harmoni. Aldri! Det er fordi vi mennesker i utgangspunktet er "tribale" og hegner om vår egen inn-gruppe. De som er i de ulike inn-gruppene vi tilhører er de som betyr mest for oss og de vi er villige til å ofre noe for. Integrering fungerer ikke. Assimilering vil aldri være mulig heller fordi kultur og væremåte sitter dypt i oss. (Selv om det sies at vi skandinaver ikke har noe som er vårt eget og at vi ikke har noen kultur)

Anonymkode: 4879f...b0e

vi har levd sammen siden folkevandringstiden, altså før vikingtiden. Vi er ikke det minste tribale, menneskeheten er faktisk helt avhengige av nye gener "utenfra" siden egen "stamme" for å ikke dø ut. Det er enkel biologi. 
At mennesker går mot ytre høyre og former meninger som dine beviser at det er sunt med mer mangfol i genene enn det som har vært i din slekt.
Assimilering er helt beviselig noe som fungerer, se bare på alle fra ytre høyre som tror risgrøt er norsk mat...

Anonymkode: 43414...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den massive innvandringen fra ikke-vestlige land. Ulike mennesker og kulturer vil aldri leve sammen i harmoni. Aldri! Det er fordi vi mennesker i utgangspunktet er "tribale" og hegner om vår egen inn-gruppe. De som er i de ulike inn-gruppene vi tilhører er de som betyr mest for oss og de vi er villige til å ofre noe for. Integrering fungerer ikke. Assimilering vil aldri være mulig heller fordi kultur og væremåte sitter dypt i oss. (Selv om det sies at vi skandinaver ikke har noe som er vårt eget og at vi ikke har noen kultur)

Anonymkode: 4879f...b0e

 

Sånn jeg ser det er det den vestlige utvandringen som er det største problemet. Europeere dro ut og tok over alt de fant. Verden hadde vært et mye bedre sted uten koloniseringen, korstogene, slavehandel og europeernes maktsyke.

Det med kultur kan jo diskuteres opp og ned i mente. Kulturen vår har jo kommet med vandrere for mange tusen år siden, men spørsmålet er jo hvordan man definerer kultur. Vår kultur nå er helt ulik sånn den var for 200 år siden og dette er fordi den er under stadig utvikling. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så fastlåste når historien viser at alt forandres over tid likevel. 

Menneskekroppen er skapt til å tilpasse seg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Marieeeee skrev:

Sånn jeg ser det er det den vestlige utvandringen som er det største problemet. Europeere dro ut og tok over alt de fant. Verden hadde vært et mye bedre sted uten koloniseringen, korstogene, slavehandel og europeernes maktsyke.

Det med kultur kan jo diskuteres opp og ned i mente. Kulturen vår har jo kommet med vandrere for mange tusen år siden, men spørsmålet er jo hvordan man definerer kultur. Vår kultur nå er helt ulik sånn den var for 200 år siden og dette er fordi den er under stadig utvikling. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så fastlåste når historien viser at alt forandres over tid likevel. 

Menneskekroppen er skapt til å tilpasse seg! 

Slavehandel? Du tenker på slavene de kjøpte av svarte slaveeiere? Du tenker på det slaveriet som alle drev med, men hvite var de første til å avskaffe? Det slaveriet som fortsatt pågår i dag, bare ikke i et eneste hvitt land? 
Eller tenker du på den massive slavehandelen av hvite, europeiske slaver?

Ingen burde ta over andres land med makt, det er jeg enig i. Likevel er ikke koloniseringen bare negativ. All den infrastrukturen osv kolonistene etterlot seg feks. De forlot landene i mye bedre stand enn hva de var da de kom dit. 

Selv om kulturen vår er under utvikling så har vi fortsatt vår kultur. Vår unike kultur. Våre særegenheter som gjør Norge til Norge og nordmenn til nordmenn. Hvorfor er det så vanskelig å se at andre som ikke er fra vår kultur anser vår kultur for å være like eksotisk og spennende som det vi anser deres kultur for å være?

https://www.nrk.no/ytring/nordmenn-som-kopier-1.14902874

Sitat

Som innvandrer til Norge og Vesten synes jeg det er fascinerende, nesten på grensen til underholdende, at man ikke ser at ens egen kultur også kan være unik for andre. Flyselskaper fra andre nasjoner og andre deler av verden ville neppe laget en slik reklame.

Emirates eller Pakistan International Airways hadde aldri laget en reklame om at de ikke har noen kultur. Andre land spiller aktivt på at kulturen de tilhører er unik. Det er tross alt kulturer som skiller oss fra hverandre, som gir variasjon i hvordan vi lever og hvordan vi opptrer.

Tenk om SAS hadde gjort det motsatte? Forsøkt å tiltrekke seg kunder ved å spille på det som er unikt for Skandinavia? Tenk på alt man kan oppleve her da! 
Men neida, SAS spiller på det samme som er tendensen i samfunnet. White guilt. Hvite skal unnskylde seg og være selvutslettende fordi noen få hvite hadde slaver (som alle andre hadde også) og fordi noen få hvite nasjoner valgte å kolonisere andre land. Det er litt flaut å være en del av et så lite stolt folk.

Anonymkode: 4879f...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...