Gå til innhold

27 år og ingen jobb/utdanning. Fortapt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært syk i noen år så har ikke fått vgs ferdig dessverre. Har heller ingen jobb. Tenker å få ferdig vgs, skal starte opp til høsten. Føler meg så mislykket og fortapt. Tenker at ingen vil komme til å ansette meg siden jeg har vært uten jobb lenge :( Tenker også at jeg må ta noe innen helse for å øke sjansene, siden jeg blir såpass voksen når jeg er ferdig utdannet. 

NAV har vært svært lite hjelpsom, å det er så utrolig tungt! Har så lyst til å kunne gjøre noe for fedrelandet...

Noen solskinnshistorier der ute i fra noen som evt. har hatt lignende stiuasjon? 

Anonymkode: d6d56...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme situasjon her. Bare at jeg er tre år eldre enn deg. Begynte i fjor å ta opp fag som jeg manglet fra videregående, som privatist. Har to igjen nå til våren, og skal melde meg opp til høyskole, noe innen helse. 

Det er aldri forsent! :)

Anonymkode: 03145...cde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme situasjon her. Bare at jeg er tre år eldre enn deg. Begynte i fjor å ta opp fag som jeg manglet fra videregående, som privatist. Har to igjen nå til våren, og skal melde meg opp til høyskole, noe innen helse. 

Det er aldri forsent! :)

Anonymkode: 03145...cde

Så godt å høre! Heier på deg :)

Alltid tungt å føle seg alene...

Tar du 23/5-regelen eller helt vitnemål? Tenkte 23/5-regelen, men mangler nok litt av «praksisen». Har en legeerklæring, men vet ikke om der vil funke :(

Anonymkode: d6d56...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte:

Det kommer til å gå bra! Du er bare 27 år og livet ditt er langt fra over. Mange som tar utdannelse langt senere enn det du gjør. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker også at jeg må ta noe innen helse for å øke sjansene, siden jeg blir såpass voksen når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: d6d56...aa3

Hvorfor må du ta noe innenfor helse? Og hva ønsker du å jobbe med?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så godt å høre! Heier på deg :)

Alltid tungt å føle seg alene...

Tar du 23/5-regelen eller helt vitnemål? Tenkte 23/5-regelen, men mangler nok litt av «praksisen». Har en legeerklæring, men vet ikke om der vil funke :(

Anonymkode: d6d56...aa3

Takk :)

Jeg går for vitnemål. Manglet 3 fag, og de jeg tar nå er bare forbedring av karakterer for å øke sjansene mine til opptak.

Er det mange fag du mangler?

Anonymkode: 03145...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som studerer senere i livet. På universitet har man folk i alle aldre. Fokuser på hva du tror vil hjelpe deg videre i livet, og hva som vil gjøre deg lykkelig. Ikke tenkt på hvor gammel du er, men hva du kan få til hvis du gjør en endring. ;) Vil du ha en utdannelse? Ta den utdannelsen! 
Jeg kan jo anbefale å tenke på et proffesjonstudie videre etter vgs, slik at du har en jobb du er kvalifisert for. 

Anonymkode: 03d55...973

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Jeg går for vitnemål. Manglet 3 fag, og de jeg tar nå er bare forbedring av karakterer for å øke sjansene mine til opptak.

Er det mange fag du mangler?

Anonymkode: 03145...cde

Fint å høre! Kommer til å gå bra for deg :)

Har så dårlige karakterer i de fagene jeg bestod i, at jeg ikke vet helt hva jeg skal gå for. Har tenkt på 23/5-regelen, men er usikker på om jeg kommer inn, grunnet praksismangel... Så mulig at jeg går for nytt vitnemål.

7 minutter siden, SVK skrev:

:hjerte:

Det kommer til å gå bra! Du er bare 27 år og livet ditt er langt fra over. Mange som tar utdannelse langt senere enn det du gjør. 

Hvorfor må du ta noe innenfor helse? Og hva ønsker du å jobbe med?

Tusen takk for oppløftende svar :)

Vurderer helse fordi det virker som en «trygg havn». Men kunne også tenkt meg Juss/Økonomi, men føler at de jobbene krever mye på CV’en.

Anonymkode: d6d56...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som studerer senere i livet. På universitet har man folk i alle aldre. Fokuser på hva du tror vil hjelpe deg videre i livet, og hva som vil gjøre deg lykkelig. Ikke tenkt på hvor gammel du er, men hva du kan få til hvis du gjør en endring. ;) Vil du ha en utdannelse? Ta den utdannelsen! 
Jeg kan jo anbefale å tenke på et proffesjonstudie videre etter vgs, slik at du har en jobb du er kvalifisert for. 

Anonymkode: 03d55...973

Takk. Har tenkt på Sykepleie, Medisin eller Psykologi, innenfor helse.

Anonymkode: d6d56...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Har tenkt på Sykepleie, Medisin eller Psykologi, innenfor helse.

Anonymkode: d6d56...aa3

Det var voldsomt. Det er tøffe studier etter så lang tid utenfor skole/jobb.. Ville forøvrig ikke tatt noe innen helse; det er beintøft. Tenk langsiktig; ut fra egen helsetilstand. 

Anonymkode: 78f83...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for oppløftende svar :)

Vurderer helse fordi det virker som en «trygg havn». Men kunne også tenkt meg Juss/Økonomi, men føler at de jobbene krever mye på CV’en.

Anonymkode: d6d56...aa3

Vet ikke hva du mener med "krever mye på CVen", men du kan jobbe innen både juss og økonomi selv om du ikke starter på utdannelsen rett etter videregående. Mange som studerer de fagene i voksen alder. Er vel bedre for deg, landet og arbeidsgiver at du jobber med noe du trives med?

Nå trenger du ikke bestemme deg i dag for hva du skal jobbe med når du er ferdig med videregående. Kanskje endrer du mening i løpet av videregående. Men tenker i hvert fall at du bør prøve å jobbe med noe du tror du vil trives med.

Så er jeg enig i at man burde utdanne seg til noe som gir mulighet for jobb. Jeg har ikke erfaring med juss eller økonomi  så håper på at noen med erfaring kan komme med noen anbefalinger til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og administrasjon kan jo ihvertfall brukes til mye forskjellig. Her kan det også være juss som valgfag.

Du forteller at du har vært mye syk. Har du tenkt over hvilke arbeidssituasjoner du vil mestre mtp. sykdom? F.eks arbeidsstilling (stå/gå, løft), stress, arbeidstid, fleksibilitet . Avhenger helt av hvordan syk du har vært/er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten tenkt på fagbrev istedet for generell studiekompetanse?

Uansett, ønsker deg lykke til og det er absolutt ikke for sent :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo velge den retningen du synes er interessant. 

Ikke gå for sykepleier om du vil jobbe med økonomi. 

Anonymkode: 67e2f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for sent! Men ville unngått å gape over for mye. Hvis du sliter på vgs nivå, blir medisin for mye. Kan du gå til en karriereveileder? Ville valgt noe raskt og yrkesrettet<3

Anonymkode: fa385...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med vgs, så er det som andre påpeker nok lurt å ikke satse på medisin, psykologi eller slike profesjonsstudier. Man trenger uansett gode karakterer fra VGS for å komme inn på dem, og de krever 5-6 år med solid arbeid. Har man ikke motivasjonen, så er det lurt å ta noe annet. Det er mye man kan gjøre, men første bud er å få ferdig VGS, så får du valgmuligheter senere. 

Anonymkode: 56ef7...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Fint å høre! Kommer til å gå bra for deg :)

Har så dårlige karakterer i de fagene jeg bestod i, at jeg ikke vet helt hva jeg skal gå for. Har tenkt på 23/5-regelen, men er usikker på om jeg kommer inn, grunnet praksismangel... Så mulig at jeg går for nytt vitnemål.

Anonymkode: d6d56...aa3

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Takk. Har tenkt på Sykepleie, Medisin eller Psykologi, innenfor helse.

Anonymkode: d6d56...aa3

Liker du å jobbe med mennesker da? Av de tre så har Sykepleiestudiet minst teori, 50 praksis 50 teori.

Jeg hadde også ønske om å gå for Psykologi, men det er beinhardt og krever de beste karakterene. Nå satser jeg på å komme inn på sykepleie, fullføre det og ta videreutdanning innen psykisk helse. Og da er jobbmulighetene mange! :)

Anonymkode: 03145...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du klarer nok helt fint å fullføre en utdanning. Utfordringen er å få jobb. Jeg var i litt samme situasjon som deg, syk i store deler av 20-årene. Ferdig utdannet da jeg var i begynnelsen av 30-årene, men har ennå ikke fått fast jobb, etter ca. 6 år. Det har vært en blanding av AAP, tiltak, praksis, vikariater, engasjementer, fulltid og deltid. Får gode tilbakemeldinger, men "vi har dessverre ikke lønnsmidler". Sender søknader hver dag, men sliter med å finne en arbeidsgiver som vil ha en med min bakgrunn. Orker snart ikke mer.

Anonymkode: 08728...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk siste del av 20 årene. Da tok jeg opp vgs, å holder på nå, i en alder av 31 :) prøver å lande på et yrke jeg kan holde ut i, uten at helsen blir for stor utfordring. 

Aldri for sent! :)

 

Anonymkode: d89fa...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...