Gå til innhold

Utdanning for alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med ett barn på 9 år. Far har i utgangspunktet samvær annenhver helg, men det sklir ofte ut og jeg kan ikke stole på han til å stille opp etter behov. Jeg har ingen andre i nærheten, som kan passe barnet. Og vet ikke om det er lønnsomt med barnevakt i lengden.

Nå har jeg gått arbeidsledig en stund, og prøver å finne løsninger for å kunne starte på skole til høsten. Jeg må "begynne fra scratch" og ta vgs. (voksenopplæring). Jeg bestemte meg egentlig for helsefagarbeider, men leste på forumet her at det er veldig ugunstig, med barn og turnusjobb. Men jeg kommer ikke på noe annet?

Jeg føler meg ikke særlig skoleflink, så høyere utdanning er ikke noe for meg, selv om jeg kunne tenkt meg å bli miljøterapeut el. I utgangspunktet trenger jeg en tilnærmet 8-16-jobb de neste 4-6 årene, da jeg ikke kan belage meg på andre til å passe barnet. Og er også bekymret for å ende opp i en jobb hvor jeg aldri vet hvor mye jeg tjener i mnden, fordi man bare må ta vakter..

Er redd jeg overtenker for mye, og til slutt dreper motivasjonen for å starte på skole. Men jeg kan ikke være "between jobs" hele livet heller. Jeg vil liksom ha en "tittel" og ha ett konkret felt å jobbe innenfor.

Forslag?

Anonymkode: 42640...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med å ta vgs og få studiekompetanse først. Så skaffer du deg selv mer tid til å finne ut hva som kan fungere for deg? 

Anonymkode: a7bc5...2b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva med å ta vgs og få studiekompetanse først. Så skaffer du deg selv mer tid til å finne ut hva som kan fungere for deg? 

Anonymkode: a7bc5...2b0

Om hun ikke ønsker høyere utdanning så har hun ingen bruk for studiekompetanse. Men det finnes jo andre retninger enn helsefagarbeider. Helsesekretær, tannpleier eller apotektekniker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satset på helsesekretær. I storbyer er det stadig behov. Evt. Tannhelsesekretær.

Anonymkode: cb9e7...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Heisenberg skrev:

Om hun ikke ønsker høyere utdanning så har hun ingen bruk for studiekompetanse. Men det finnes jo andre retninger enn helsefagarbeider. Helsesekretær, tannpleier eller apotektekniker?

nei, jeg vet, det var egentlig kun for å kjøpe seg mer tid. Dersom hun velger skole et år og behersker det så kan det jo være det gir mer giv til å ta noe annet. De fleste yrkesfagene som mange kvinner er intr i er dessverre ofte turnusarbeid, unntaket er vel egentlig tannpleier med mindre man går utenfor boksen (og hurra for dem som gjør det!). Tenkte litt på kokk eller noe i den retning men det er heavy arbeidstider der og. Kanskje noen innen markedsføring på sosiale medier kan være ok.

Anonymkode: a7bc5...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV.  Si det som det er, og akkurat det du skriver her. 

Det er ikke vanskelig å forstå at selvtilliten din ikke er på høyde med tanke på å gå ut i utdannelse og arbeid.  Men du synes å ha forstått og er motivert for forandring. 

Det er et enormt behov for fagarbeidere innen pleie og omsorg.  Kan dette være noe for deg?  Å jobbe på aldershjem, innen hjemmesykepleien eller i primærhelsetjenesten? 

Ikke tenk på hvordan barnevakt osv. kan løses nå.  Ta ett skritt om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Heisenberg skrev:

Om hun ikke ønsker høyere utdanning så har hun ingen bruk for studiekompetanse. Men det finnes jo andre retninger enn helsefagarbeider. Helsesekretær, tannpleier eller apotektekniker?

Tannpleier er høyere utdanning. Tre år på høyskole. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde satset på helsesekretær. I storbyer er det stadig behov. Evt. Tannhelsesekretær.

Anonymkode: cb9e7...2bd

Helsesekretærer har problemer med å få jobb. Da er tannhelsesekretær bedre. 

Til ts: du må tenke på hva du kunne tenke deg å jobbe med i lang tid fremover. Barnet ditt er bare et par år unna å kunne være alene på kvelden. De vokser fort opp altså! Lykke til med valget og studiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med ett barn på 9 år. Far har i utgangspunktet samvær annenhver helg, men det sklir ofte ut og jeg kan ikke stole på han til å stille opp etter behov. Jeg har ingen andre i nærheten, som kan passe barnet. Og vet ikke om det er lønnsomt med barnevakt i lengden.

Nå har jeg gått arbeidsledig en stund, og prøver å finne løsninger for å kunne starte på skole til høsten. Jeg må "begynne fra scratch" og ta vgs. (voksenopplæring). Jeg bestemte meg egentlig for helsefagarbeider, men leste på forumet her at det er veldig ugunstig, med barn og turnusjobb. Men jeg kommer ikke på noe annet?

Jeg føler meg ikke særlig skoleflink, så høyere utdanning er ikke noe for meg, selv om jeg kunne tenkt meg å bli miljøterapeut el. I utgangspunktet trenger jeg en tilnærmet 8-16-jobb de neste 4-6 årene, da jeg ikke kan belage meg på andre til å passe barnet. Og er også bekymret for å ende opp i en jobb hvor jeg aldri vet hvor mye jeg tjener i mnden, fordi man bare må ta vakter..

Er redd jeg overtenker for mye, og til slutt dreper motivasjonen for å starte på skole. Men jeg kan ikke være "between jobs" hele livet heller. Jeg vil liksom ha en "tittel" og ha ett konkret felt å jobbe innenfor.

Forslag?

Anonymkode: 42640...56c

Helsesekretær?

Tar 6-12 mnd og relativt lett å få jobb (legekontor har jo f.eks A4 arb tider)

Du trenger ikke vgs for å ta den utdanningen.

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Tannpleier er høyere utdanning. Tre år på høyskole. 

Helsesekretærer har problemer med å få jobb. Da er tannhelsesekretær bedre. 

Til ts: du må tenke på hva du kunne tenke deg å jobbe med i lang tid fremover. Barnet ditt er bare et par år unna å kunne være alene på kvelden. De vokser fort opp altså! Lykke til med valget og studiene. 

Det kommer åpenbart an på hvor i landet en bor, i mitt område søkes det stadig etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en yrkesfaglig utdanning som gir deg dagtidjobb i andre enden. Elektriker, rørlegger, maler, murer, tømrer. Disse (mannsdominterte) yrkene har jevnt over bedre betalt enn f. eks helsesekretær også,

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Helsesekretær?

Tar 6-12 mnd og relativt lett å få jobb (legekontor har jo f.eks A4 arb tider)

Du trenger ikke vgs for å ta den utdanningen.

Dette er jo ikke riktig. Det er tre år lang utdannelse. Og det er svært svært vanskelig å få jobb. Også i storbyer. 

Anonymkode: 28b5b...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Helsesekretær?

Tar 6-12 mnd og relativt lett å få jobb (legekontor har jo f.eks A4 arb tider)

Du trenger ikke vgs for å ta den utdanningen.

(Autorisert) helsesekretær er en treårig utdanning på vgs-nivå, altså man får fagbrev. Det finnes også noe som kalles medisinsk sekretær eller noe slikt på private skoler. Det er gjerne over ett år. Men da får man ikke autorisasjon, og det er enda vanskeligere å få jobb. For det er virkelig ikke så lett å få jobb som helsesekretær altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vedlig vanskelig å få jobb som helsesekretær og medisinsk sekretær, hvertfall på legekontor og andre steder med 8-16 tider. Jeg vet om et par som fikk kjapt jobb etter endt utdanning, men da på sykehus med tredelt turnus.

Jeg hadde blitt elektriker om jeg var deg, TS. Jobber på dagtid, enkelt å få jobb og godt betalt (hvertfall om alternativene er helsefagarbeider eller sekretær).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med barne-og ungdomsarbeider? Kun dagjobb og årslønn rundt 420 000

Anonymkode: e22e0...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke riktig. Det er tre år lang utdannelse. Og det er svært svært vanskelig å få jobb. Også i storbyer. 

Anonymkode: 28b5b...557

 

10 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

(Autorisert) helsesekretær er en treårig utdanning på vgs-nivå, altså man får fagbrev. Det finnes også noe som kalles medisinsk sekretær eller noe slikt på private skoler. Det er gjerne over ett år. Men da får man ikke autorisasjon, og det er enda vanskeligere å få jobb. For det er virkelig ikke så lett å få jobb som helsesekretær altså. 

Beklager blandet medisinsk og helsesekretær.

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?q=medisinsk sekretær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barne- og ungdomsarbeider. Vg1 helse og oppvekstfag og barne- og ungdomsarbeiderfar vg2. 2 år lærlingtid i barnehage eller sfo. Kun arbeid i ukedager og på dagtid.

Anonymkode: 1bdfc...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barne- og ungdomsarbeider. Vg1 helse og oppvekstfag og barne- og ungdomsarbeiderfar vg2. 2 år lærlingtid i barnehage eller sfo. Kun arbeid i ukedager og på dagtid.

Anonymkode: 1bdfc...d24

hva tjener man da? lett å få jobb?

Anonymkode: d076b...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487
På 13.2.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hva med barne-og ungdomsarbeider? Kun dagjobb og årslønn rundt 420 000

Anonymkode: e22e0...e12

Dette er helt feil. 405.000 er startlønn for barnehagelærere. Startlønn for fagarbeidere/barne og ungdomsarbeider er 339.000 i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 1.01, Fru Uperfekt skrev:

Helsesekretær?

Tar 6-12 mnd og relativt lett å få jobb (legekontor har jo f.eks A4 arb tider)

Du trenger ikke vgs for å ta den utdanningen.

Hei, kan utdanningen tas på seks måneder? Har kun funnet de på ett år, men tar gjerne utdanningen på seks måneder 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med ett barn på 9 år. Far har i utgangspunktet samvær annenhver helg, men det sklir ofte ut og jeg kan ikke stole på han til å stille opp etter behov. Jeg har ingen andre i nærheten, som kan passe barnet. Og vet ikke om det er lønnsomt med barnevakt i lengden.

Nå har jeg gått arbeidsledig en stund, og prøver å finne løsninger for å kunne starte på skole til høsten. Jeg må "begynne fra scratch" og ta vgs. (voksenopplæring). Jeg bestemte meg egentlig for helsefagarbeider, men leste på forumet her at det er veldig ugunstig, med barn og turnusjobb. Men jeg kommer ikke på noe annet?

Jeg føler meg ikke særlig skoleflink, så høyere utdanning er ikke noe for meg, selv om jeg kunne tenkt meg å bli miljøterapeut el. I utgangspunktet trenger jeg en tilnærmet 8-16-jobb de neste 4-6 årene, da jeg ikke kan belage meg på andre til å passe barnet. Og er også bekymret for å ende opp i en jobb hvor jeg aldri vet hvor mye jeg tjener i mnden, fordi man bare må ta vakter..

Er redd jeg overtenker for mye, og til slutt dreper motivasjonen for å starte på skole. Men jeg kan ikke være "between jobs" hele livet heller. Jeg vil liksom ha en "tittel" og ha ett konkret felt å jobbe innenfor.

Forslag?

Anonymkode: 42640...56c

Hvis du må begynne på scratch vil det gå ca 4-6 år før du er ferdig. I denne perioden vil du ha «8-16» dager. Jeg hadde gått for høyskoleutdanning/universitet (sykepleie/vernepleie) fremfor helsefagarbeider. Grunnen er at det er lettere å få jobb (mange helsefagarbeidere sliter med å få jobb, spesielt 100%) Du får mer spennende arbeidsoppgaver og du får høyere lønn. Utdanningssiden er omtrent den samme. Det positive med helsefagarbeider er selvsagt at du får lønn i læretiden. Denne lønnen er dog ganske lav. 

Jeg begynte selv å ta opp fag fra videregående da jeg var 36. Høyskole fra 38-41 og deretter master fra jeg var 44-46. (Alene med barn hele tiden). Selv om det virker uoverkommelig blir veien til mens man går 😊 Lykke til. 

Anonymkode: 33f1a...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...