Gå til innhold

Blir alle mer våkne av koffein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man er trøtt er det praktisk å kunne drikke kaffe, energidrikk etc. og bli mer våken. Mange forteller at de får god effekt av dette, enkelte mener jo til og med at de ikke kan drikke kaffe etter et visst tidspunkt, ellers får de ikke sove om kvelden. Jeg har derimot aldri opplevd noen effekt av koffein, og dette irriterer meg litt. Hadde vært deilig å bare kunne drikke en kopp kaffe og bli våken.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 6240b...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Jeg blir ikke våken av kaffe. Drikker store mengder fordi jeg elsker smaken. Kan bli litt skjelven om det blir alt for mye, men ikke mer våken. Får hodepine om det blir lite. 

Anonymkode: df990...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan drikke fem kopper kaffe på jobben og ingenting i helgene. Kan også drikke en kopp kaffe til lunsj og sovne på sofaen etterpå. Mistenker jeg ikke får den samme effekten som andre av kaffe. Kvikner kanskje bittelitt til? 🤔

Anonymkode: 83fc1...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, handler mye av effekten av koffein på trøtthet av hvorvidt adenosin (som koffein motvirker), er til stede i kroppen. Adenosin fasiliterer nemlig søvn. Har du ikke mye adenosin, eller hvis tilstedeværelse av det stoffet ikke er årsaken til at kjenner deg trøtt, vil nok heller ikke koffein hjelpe.

Samtidig har koffein mange andre effekter på kroppen også, bl.a. øker aktivering i kroppen (med økt angst som bivirkning for mange, spesielt i høyere doser)...

Har du drukket mye kaffe/fått i deg mye koffein over tid, kan også trøtthet komme av at du ikke får "dosen" din en dag. Rett og slett fordi kropppen har vennet seg til å få den, og trenger nå koffein for å unngå å bli ekstra trøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved en del nevrologiske lidelser fungerer koffein motsatt av hva det gjør hos andre - man blir trøtt av kaffe. Jeg savner nesten den tida en kopp svart te fikk meg til å sovne i løpet av et kvarter og sove hele natta gjennom 😶

Anonymkode: 13a0d...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingenting jeg heller. Energidrikk kan gi meg hjertebank, men jeg er like trøtt, bare med et aktivt hjerte.

Vet ikke om det spiller noe rolle, men jeg har stoffskiftesykdom og er mye trøtt.

Anonymkode: 7c42f...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner ingenting jeg heller. Energidrikk kan gi meg hjertebank, men jeg er like trøtt, bare med et aktivt hjerte.

Vet ikke om det spiller noe rolle, men jeg har stoffskiftesykdom og er mye trøtt.

Anonymkode: 7c42f...d0f

Det spiller ingen rolle, kaffe er ikke sentralstimulerende eller oppkvikkende. Alt det gjør er å smake godt, øke blodtrykket og pulsen. Hadde det vært oppkvikkende sånn som diverse andre planter på doping og narkotikalisten så hadde kaffe vært forbudt. 

Anonymkode: 272f7...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle, kaffe er ikke sentralstimulerende eller oppkvikkende. Alt det gjør er å smake godt, øke blodtrykket og pulsen. Hadde det vært oppkvikkende sånn som diverse andre planter på doping og narkotikalisten så hadde kaffe vært forbudt. 

Anonymkode: 272f7...eeb

You so funny. Not.

"Årsaken til at kaffe får deg til å virke litt mer våken, er nok koffeins sentralstimulerende effekt, en effekt som mennesker verden over vet å sette pris på."

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/koffein/

Anonymkode: b00a6...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig føler jeg ikke at jeg blir mer våken. Hvis jeg drikker for mye blir jeg litt skjelven og skvetten, men føler meg ikke mindre trøtt.

Anonymkode: 769b1...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved en del nevrologiske lidelser fungerer koffein motsatt av hva det gjør hos andre - man blir trøtt av kaffe. Jeg savner nesten den tida en kopp svart te fikk meg til å sovne i løpet av et kvarter og sove hele natta gjennom 😶

Anonymkode: 13a0d...d84

TS her. Interessant – har du lenke til noen kilder på dette. Jeg har en nevrologisk sykdom. Har for øvrig opplevd å reagere motsatt på et par andre ting også, ble gira og motorisk urolig (klarte ikke holde armer og bein stille) av beroligende/muskelavslappende midler. Så mulig ting virker litt motsatt på meg... Men jeg opplever for så vidt ikke å bli trøtt av koffein heller, får bare ikke den virkningen jeg ønsker meg. Godt å høre at jeg ikke er alene, i alle fall :P Pga. sykdommen min bruker jeg medisiner som gjør meg trøtt, så hadde vært digg å kunne bøtte nedpå kaffe eller energidrikk for å bli mer våken på jobb.

Anonymkode: 6240b...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...