Jump to content
vi har alle vårt

I saker om vold og mishandling i Oslo, er sannsynligheten over 12 ganger større for at en somalier enn en nordmann er siktet.

Recommended Posts

Hverdagsfrue

Så må man sette disse tallene litt i kontekst. Av Somaliere bosatt i Norge er asylsøkere og flyktninger overrepresentert fremfor godt utdannede Somaliere med jobb og nettverk. Av å påpeke disse tallene sier man ikke nødvendigvis at Somaliere generelt er mer tilbøyelige til vold. Men at Somalierene representert i Norge er dette.

ikke rasistisk, men et tallbasert fakta.

Fortsetter under...

Rotemor
8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er dette statestikk som er lagt frem så da undres jeg 

På hvilken måte mener du statestikken er manipulert slik at den fremstår som rasistisk, i dine øyne?

Jeg har ikkepåstått at statistikken er manipulert. Les ordentlig.

Drizzt
5 timer siden, Bag skrev:

Ut fra hva du skrev tidligere så forstår du åpenbart ikke hva overrepresentasjon betyr. 

Tilfellet er at du enten ikke forstår hva jeg skrev, eller ikke forstår definisjonen. Jeg forholder meg nettopp til definisjonen over, så kan du tolke det som du vil uten at du nødvendigvis har rett.

Elaine Marley

Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.

Zienna

Råder alle her på KG å være meget skeptiske til den såkalte dokumentasjonen og statistikken som legges fram av HRS, Human Rights v/Hege Storhaug. 

Ta ikke det som kalles for fakta for sannhet.  Her sjongleres det med tall og fakta som det passer inn i formålet.  En bestillingsrapport fra FrP.. Og som vanlig gjør HRS de korrigeringer som gir det ønskede resultat..!!...

ElinX0Xpoliti
4 hours ago, Zienna said:

Råder alle her på KG å være meget skeptiske til den såkalte dokumentasjonen og statistikken som legges fram av HRS, Human Rights v/Hege Storhaug. 

Ta ikke det som kalles for fakta for sannhet.  Her sjongleres det med tall og fakta som det passer inn i formålet.  En bestillingsrapport fra FrP.. Og som vanlig gjør HRS de korrigeringer som gir det ønskede resultat..!!...

Men det er den samme statetikk som politiet har ført og brukt (rapporter 2008, 2011 og 2012) har og den rapportert ifra 2001-2011 ifra SNB, så hvorfor skal jeg tvile på disse datapunktene? Hvorfor er øst-asiater immigranter under etniske nordmenn i voldtekt og vold ifølge SNB?       

Vi må diskutere dette, media må gå igjennom dette. FRP er ikke et nazist parti eller et rasistisk parti. Om du legger lokk på diskusjonen pga ideologi blir ikke problemet verre og til slutt en krise som det er i Sverige?       

Om du hater HRS, det er vg som publisere datapunktene, HRS korrigerte datapunktene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3738G/listhaug-om-kriminalitet-blant-unge-innvandrere-ikke-akseptabelt

Edited by ElinX0Xpoliti

Annonse

Example
8 timer siden, Zienna skrev:

Det er basic kildekritikk. Samtidig må man kikke på primærkilden først og fremst, og det er det sjelden HRS er.

Fremstillinger er ulike, og HRS er nyttig i den forstand at de er villige til å skrive om statistikk som ikke nødvendigvis maler et glansbilde av innvandring og integrering i Norge. De store norske mediene i Norge har dessverre et rufsete rykte på seg for å ikke tørre å skrive om dettte, selv om det har blitt bedre med årene. I ganske mange år fikk utsagn som at "innvandring er økonomisk lurt for Norge", stå uimotsagt i norske medier uten at det ble stilt kritiske spørsmål til dette. Det er det heldigvis slutt på. Det er liten tvil om at ikke-vestlig innvandring er svært skadelig for norsk økonomi, og folk bør spørre seg om at gledene med denne innvandringen er verdt de store omveltningene dette vil få for Norge på lang sikt.

Gab
19 timer siden, Drizzt skrev:

Tilfellet er at du enten ikke forstår hva jeg skrev, eller ikke forstår definisjonen. Jeg forholder meg nettopp til definisjonen over, så kan du tolke det som du vil uten at du nødvendigvis har rett.

Jeg forstår godt hva du skrev og jeg forstår hvordan du missforstår definisjonen.

Definisjonen du referer til sier at man skal regne relativt til folketallet. Det er korrekt hvis man skal sammenligne f.eks. drap i forskjellige land. Det er ikke korrekt når man skal sammenligne kriminalitet utført at forskjellige grupper internt i et land. Da må man ta hensyn til størrelsen av hver enkelt gruppe mens det samlede folketallet er uinteressant.

Når etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring så kan du ikke unnskylde det med at at det er mange flere etniske nordmenn. Man deler antall fyllekjørende nordmenn på antall nordmenn. Det blir da like betingelser for sammenligning med f.eks. somalere.

At en gruppe er overrepresentert betyr ikke at de totalt sett begår flere kriminelle handlinger enn andre. Det behøver heller ikke nødvendigvis bety at det er et så stort problem at man skal fokusere på de som gruppe. Hvis enkeltpersoner i en gruppe på 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mye kriminalitet som andre så begås fortsatt 82% av den totale kriminaliteten av de resterende 90%.

I Norge er en relativt stor andel av drap partnerdrap. Det betyr ikke at norske menn dreper sine partnere oftere enn andre. I dette tilfelle skyldes det at antallet drap generelt og spesielt drap av ikke-partnere er veldig lavt sammenlignet med andre land.

ElinX0Xpoliti
13 timer siden, Gab skrev:

Jeg forstår godt hva du skrev og jeg forstår hvordan du missforstår definisjonen.

Definisjonen du referer til sier at man skal regne relativt til folketallet. Det er korrekt hvis man skal sammenligne f.eks. drap i forskjellige land. Det er ikke korrekt når man skal sammenligne kriminalitet utført at forskjellige grupper internt i et land. Da må man ta hensyn til størrelsen av hver enkelt gruppe mens det samlede folketallet er uinteressant.

Voldtekt av en demografisk gruppe i Norge som er bestående av 175 000 personer som voldtar litt over halvparten som 2 300 000 av etnisk norsk demografi. Siden denne demografiske gruppen kom så har vi fått en ny kategori; gruppevoldtekt innen for politiet og Kripos. Om vi tar demografien til somaliere som utgjør 35 000 personer så voldtok de 16 ganger mer enn etniske nordmenn i 2012 i følge politiet og for at du skal forstå hva jeg sier til deg nå:

-om vi bytter ut demografi etnisk norske med demografi somaliere så ville voldtekts statistikken økt med 1600% i 2012
-som vil tilsi at i Norge ville det ha vært 11 456 voldtekter isteden for 716 
-om vi ser til Sverige så om vi bytter ut etnisk svensker med somaliere så ville voldtekts statistikken økt med 1900%

Dette er grusomt, dette kan ikke forsette og det må stoppes.   

Sitat

Når etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring så kan du ikke unnskylde det med at at det er mange flere etniske nordmenn. Man deler antall fyllekjørende nordmenn på antall nordmenn. Det blir da like betingelser for sammenligning med f.eks. somalere.

Kan det være at kulturelt og religiøst så drikker ikke somaliere? kan det også forklares med at somaliere eier mindre biler? Hvordan kan du sammenligne uten å korrigere med variabler?     

Sitat

At en gruppe er overrepresentert betyr ikke at de totalt sett begår flere kriminelle handlinger enn andre. Det behøver heller ikke nødvendigvis bety at det er et så stort problem at man skal fokusere på de som gruppe. Hvis enkeltpersoner i en gruppe på 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mye kriminalitet som andre så begås fortsatt 82% av den totale kriminaliteten av de resterende 90%.

Det første det du sier er totalt feil, siden du ikke forstår overrepresentert iforhold til demografisk gruppe. Den siste delen der du sier at vi har importert den kriminelle delen av Somalia som direkte er rasistisk om du faktisk mener det.    

Sitat

I Norge er en relativt stor andel av drap partnerdrap. Det betyr ikke at norske menn dreper sine partnere oftere enn andre. I dette tilfelle skyldes det at antallet drap generelt og spesielt drap av ikke-partnere er veldig lavt sammenlignet med andre land.

Dette gir ingen mening og er ikke sammenlignbart.

Jeg forstår ikke hvor du kommer ifra, du bruker urimelig sammenligninger istedenfor å bruke begge demografene som er korrigert mot hverandre, feil forstålese av andel i tall og sier direkte at somaliere er kriminelle. 

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Edited by Elaine Marley

Elaine Marley

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Fru Uperfekt
På 17.2.2020 den 12.33, Rotemor skrev:

Jeg har ikkepåstått at statistikken er manipulert. Les ordentlig.

På 13.2.2020 den 11.12, Rotemor skrev:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

---

Leste skikkelig så er nok du som bør ordlegge deg bedre, i tilfelle