Jump to content
AnonymBruker

Jeg er 159 og 67 kg, kan jeg slanke meg til 53 kg?

Recommended Posts

GlutheaMaxima
24 minutter siden, Svartfugl skrev:

Det om å ikke spise etter kkokken 20 et tvilsomt råd. Har du noe som dekker den påstanden? 

Det handler hovedsakelig om å tømme glykogenlagrene, såvidt jeg forstår. Siden karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi må kroppen hente energi fra andre steder, og begynner dermed å bryte ned fettlagrene og danne ketoner. Så etter å ha fastet på kvelden og gjennom natten vil man være i mild ketose om morgenen (altså i fettforbrenningsmodus). Så, å ikke spise noe blir kanskje feil; fett og proteiner bør ikke ha noen effekt. Hvilket tidspunkt man velger å faste fra kommer selvfølgelig an på hvordan resten av døgnet ser ut.  

Hadde en overvektig kompis som raste ned i vekt ved å følge det rådet der (kombinert med å ta trapper fremfor heis, stå på bussen, osv.) Han er forøvrig lege, og forklarte dette for meg i detalj en gang i tiden. 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samme høyde som deg. 
Gikk ned fra 70 kg til 55 ved å ha normal kosthold og trening 5 dager i uken. Spiste godis kun på lørdager. 

Trenge styrke 2 ganger og kondis 3 ganger i uken. 

Anonymkode: d3a4b...0f5

Svartfugl
5 timer siden, GlutheaMaxima skrev:

Det handler hovedsakelig om å tømme glykogenlagrene, såvidt jeg forstår. Siden karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi må kroppen hente energi fra andre steder, og begynner dermed å bryte ned fettlagrene og danne ketoner. Så etter å ha fastet på kvelden og gjennom natten vil man være i mild ketose om morgenen (altså i fettforbrenningsmodus). Så, å ikke spise noe blir kanskje feil; fett og proteiner bør ikke ha noen effekt. Hvilket tidspunkt man velger å faste fra kommer selvfølgelig an på hvordan resten av døgnet ser ut.  

Hadde en overvektig kompis som raste ned i vekt ved å følge det rådet der (kombinert med å ta trapper fremfor heis, stå på bussen, osv.) Han er forøvrig lege, og forklarte dette for meg i detalj en gang i tiden. 

Så ingen kilde med andre ord? Misforstå meg rett, har ikke tenkt å være frekk, men det er nok bare tull, det der. Jeg har hørt det før jeg også, men lest det tilbakevist flere ganger. Det kan godt være at kompisen din fulgte dette rådet, men vi begge vet nok at han gikk ned i vekt fordi han inntok mindre energi enn han forbrente. Dermot er det noen andre forhold som kan tale for vekttap: tilstrekkelig søvn, fysisk aktivitet etc. At noen går ned i vekt på grunn av periodisk faste er fordi det totale energiinntaket deres er lavere enn forbruket. 

skruf

Jeg har en voksen datter som er student som har samme høyde som deg Ts, hun vet jeg ligger på litt over 50kg i vekt, er slank men ikke for tynn sånn som hun var før. Hun har et helt vanlig kosthold der hun spiser karbohydrater fra brødmat og unner seg noe søtt av og til (særlig i eksamensperioder), det er helt sikkert også endel flytende kalorier mtp at hun er student og studentfester.. 

Uansett; det beste etter mitt syn er å heller øke aktivitetsnivået sånn at du dermed også øker kaloribehovet og dermed slipper å kutte ut alt som er godt å spise. Trenger nødvendigvis ikke gå på treningssenter og drive blodsmak-i-munnen-trening fem dager i uka, du kommer langt med å bare øke hverdagsaktivitet. Livet er for kort til å kutte ut alt som er godt og bare spise chiapudding 

AnonymBruker
14 timer siden, skruf skrev:

Jeg har en voksen datter som er student som har samme høyde som deg Ts, hun vet jeg ligger på litt over 50kg i vekt, er slank men ikke for tynn sånn som hun var før. Hun har et helt vanlig kosthold der hun spiser karbohydrater fra brødmat og unner seg noe søtt av og til (særlig i eksamensperioder), det er helt sikkert også endel flytende kalorier mtp at hun er student og studentfester.. 

Uansett; det beste etter mitt syn er å heller øke aktivitetsnivået sånn at du dermed også øker kaloribehovet og dermed slipper å kutte ut alt som er godt å spise. Trenger nødvendigvis ikke gå på treningssenter og drive blodsmak-i-munnen-trening fem dager i uka, du kommer langt med å bare øke hverdagsaktivitet. Livet er for kort til å kutte ut alt som er godt og bare spise chiapudding 

Men de sier at trening hjelper ikke, kost er viktigst. I dag spiste jeg 2 knekkebrød med egg til frokost, rekesalat til lunsj og laks med grønnsaker og hummus til middag, bittelitt ris,til dessert 3 ruter med sjokolade. Så har jeg ikke spist noe siden kl 17 siden jeg ikke har trent i dag, men altså, dette må være ok mat? Jeg småspiste nøtter også men likevel føler jeg meg sulten nå. 

Anonymkode: 24140...328

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de sier at trening hjelper ikke, kost er viktigst. I dag spiste jeg 2 knekkebrød med egg til frokost, rekesalat til lunsj og laks med grønnsaker og hummus til middag, bittelitt ris,til dessert 3 ruter med sjokolade. Så har jeg ikke spist noe siden kl 17 siden jeg ikke har trent i dag, men altså, dette må være ok mat? Jeg småspiste nøtter også men likevel føler jeg meg sulten nå. 

Vel det hjelper ikke at du kun sitter stille.. ta deg en times gåtur i løpet av dagen. Spis grovt brød/knekkebrød med avocado (og egg) til kvelds eller eplebiter med kanel. Selvfølgelig kan du gå ned ved kun å endre kosthold, men hvis du kun endrer det og ikke trener så sier det seg selv at vektnedgang tar lenger tid. Det samme med trening. Hvis du kun trener intenst 5-7 dager i uka, både cardio og styrke, men spiser søppelmat hver dag så tar det selvsagt mye lenger tid for deg å gå ned. 

Anonymkode: 6e709...7f0

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Småspise nøtter hvis du skal ned i vekt er i alle fall ikke smart. Du kan lett spise mer mat om du velger matvarer med mye volum per kalori og kutter ut nøtter/ sjokolade og annen kaloririk snack. Selvfølgelig hjelper trening, men trening alene gjør ikke opp for dårlig kosthold. Trening gir deg en ekstra bonus så du kan gå ned fortere eller spise litt mer. 

Anonymkode: eca70...f84

skruf
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at det er kostholdet som er viktigst ift vektnedgang, men ved å øke aktivitetsnivået så øker du også kaloribehovet og dermed kan du spise mere og likevel gå ned i vekt kontra hva du har behov for ved å være inaktiv. Dermed trenger du ikke sulte deg med et veldig lavt kaloriinntak. 

F.eks hvis du er helt inaktiv så kan du ikke innta mere enn 1650 kalorier (vilkårlig tall for å vise et eksempel) daglig for å miste vekt, men legger du til en 30min powerwalk der du går til du blir svett så kan du spise 1950 kalorier og likevel gå ned like mye i vekt som ved 1650 kalorier uten trening. 

Ang det du skriver her hva du har spist så ser det relativt greit ut, men vær obs på at endel matvarer som er sunne også er kaloririke. Nøtter f.eks er veldig kaloririkt, så hvis du det småspiser gjennom dagen så får du i deg endel ekstra kalorier. Du skriver at du spiste rekesalat til lunsj, men ikke hva som er i salaten. En salat kan være ganske kaloririk selv om salater blir betegnet som sunn. Har du i tillegg mye dressing på så skyter kaloriene til værs. Olivenolje f.eks er sunt, men veldig kaloririkt. Avokado likedan. 

En annen ting er hva du drikker ila dagen; mange tenker ikke over at man får i seg kalorier via det man drikker også. Juice, melk, sukkerholdig saft, brus som ikke er lightbrus, smoothier, øl/vin, iskaffe, kaffedrikker som cafe latte og cafe mocca...alt dette må regnes med i daglig kaloriinntak. Det beste er å drikke vann, evt kullsyreholdig vann, sort kaffe, te uten sukker, funlight eller zeroh-saft. Hvis du drikker brus så bytt til light-brus. 

Hvis du steker mat i olje, smør eller margarin så må du telle med kaloriene der også. 

For å lettere få oversikt så kan det være lurt at du laster ned en app, f.eks Lifesum, der du logger inn alt du spiser og drikker sånn at appen regner ut for deg. Der kan du også legge inn trening og annen aktivitet sånn at appen hver dag viser deg hvor mye kalorier du har å gå på daglig. Jeg har ikke brukt den appen selv, men har ei venninne som gikk ned mye i vekt ved hjelp av lifesum. Hun la inn hvor mange kilo hun ønsket å gå ned i vekt, og appen viser deg daglig hvordan du ligger an for å nå målet ved at du plotter inn alt du spiser og all trening, og da vil det komme opp hvor mange kalorier du har å bruke hver dag. Da er det bare å passe på at du ikke overskrider daglig anbefalt inntak 

Frøken Diamant

Jeg var som deg Ts for 2 år siden.Samme høyde,samme vekt og samme mål.Klarte å gå ned det jeg ønsket på 7 mnd😊

Jeg loggførte all mat på lifesum.Jeg jogget 6 km 4-5 dager i uka,og 1 mil 1-2 dager i uka.Da ble det fart på vektreduksjonen.

Jeg spiste mye rugsprø med kokt skinke,egg,kjøtt,yoghurt,litt nøtter,frukt,salat,kylling... men alt i små mengder.

Har aldri vært så glad i trening,men ser jo at en så liten kropp som vi har så trenger vi å trene mye så vi kan spise litt mere,så nå trener jeg styrke 4-5 dager i uka😄

Lykke til.Dette klarer du👏🏻👏🏻