Gå til innhold

Jeg er 159 og 67 kg, kan jeg slanke meg til 53 kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det egentlig mulig? Ser på meg selv og tenker hvordan i all verden skal jeg klare det? Det er fett overalt og jeg er liten og veldig chubby. Det meste legger seg i lår og ansikt 😅

For å bli 53 kg må jeg virkelig kutte på alt som er godt. 

Jeg har allerede kuttet alt av kaker, godteri, sjokolade, chips og brus som jeg tidligere har frostet i, pluss stor kutt på ris, pasta, brød. Jeg spiser karbohydrater men veldig lite og prøver å velge det groveste av det lille jeg spiser. Jeg trener lite men går mye tur. Er målet mitt oppnåelig eller sikter jeg for høyt? 

Anonymkode: 24140...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

jeg er 158 cm og veier +\- 48-52 kg litt ettersom... jeg er 30+ år. 
På det meste har jeg veid 75+ kg, da var jeg 24 år. 
så, ja det er mulig, også uten at du kutter ut ris, poteter, brød, godteri, kaker og snacks også. Jeg spiser det jeg vil, men for å ligge på stabil vekt passer jeg på å være på samme kalorinivå. Skal jeg i bursdag og vet det er kake så spiser jeg ikke en pose chips før/ etter selskapet f.eks. Skal jeg på kino på søndagen så plukker jeg ikke den største godteposen og jeg velger drikke uten sukker.. så jeg tar (tidvis litt for mange strenge) bevisste valg for å holde vekta på et nivå som er ok for meg (og eget hode) MEN, ja! Det er mulig! :)

Anonymkode: 57174...408

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ned på den vekta kan du glemme is og pasta. Ikke tenk på vekt, se heller an formen. 

Anonymkode: e084e...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du vil ned på den vekta kan du glemme is og pasta. Ikke tenk på vekt, se heller an formen. 

Anonymkode: e084e...c7a

Hvorfor det?

Det er da fullt mulig å ha normal vekt og spise brød og pasta...

Nøkkelen til slanking er i hovedsak ikke hva man spiser (innenfor rimelighetens grenser), men hvor mye.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg er 158 cm og veier +\- 48-52 kg litt ettersom... jeg er 30+ år. 
På det meste har jeg veid 75+ kg, da var jeg 24 år. 
så, ja det er mulig, også uten at du kutter ut ris, poteter, brød, godteri, kaker og snacks også. Jeg spiser det jeg vil, men for å ligge på stabil vekt passer jeg på å være på samme kalorinivå. Skal jeg i bursdag og vet det er kake så spiser jeg ikke en pose chips før/ etter selskapet f.eks. Skal jeg på kino på søndagen så plukker jeg ikke den største godteposen og jeg velger drikke uten sukker.. så jeg tar (tidvis litt for mange strenge) bevisste valg for å holde vekta på et nivå som er ok for meg (og eget hode) MEN, ja! Det er mulig! :)

Anonymkode: 57174...408

Hvordan klarte du å gå ned fra 75 til 52? Hva var det første du gjorde?

Anonymkode: 24140...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fint. Jeg er like høy som deg og veide alltid 50-53 kg til jeg begynte å spise mye mer enn jeg burde en periode og la på meg såpass at jeg veide 65-67kg. Jeg klarte å gå ned ved utholdenhetstrening og mageøvelser. Jeg gikk/jogget minst 1-2 timer minst 5-7 ganger i uka og spiste normalt. Jeg kuttet ikke ut det usunne, jeg spiste bare mye mindre av det + holdt meg unna brus. Smoothies/havregrøt til frokost, frukt som snacks, drikk masse vann, grønnsaker hver dag og prøv å kutt ut alkohol fullstendig. Alkohol gjør at du eser ut i spesielt ansiktet og magen. Jeg vet at du ikke bygger muskler av å jogge/gå, men hvis du tenker på muskler kan du ta den treningen etter du har gått ned. Det var i hvert fall sånn jeg tenkte da mitt eneste mål var å faktisk gå ned i vekt og jeg gikk ned i vekt så.

Føler med deg når man er lav og legger på seg, man ser så ekstra chubby ut og hos meg legger det seg i ansiktet spesielt og magen. 

Anonymkode: 6e709...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ca. samme høyde, noen cm lavere faktisk, og min trivselsvekt er rundt 48-50 kilo. Mange ser på meg og tenker jeg er gal over å strebe etter en så lav vekt, men bmi vil da være rundt 20 - ergo normal. 
 

Jeg har vært 73 kilo i min ungdomstid grunnet elendig kosthold. Forferdelig å tenke tilbake på. Både kalori-telling i app og lavkarbo har fungert i vektnedgang, men på lang sikt fungerer det bedre å telle kalorier enn karb for min del. 

Anonymkode: 9fe96...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig, anbefaler å få inn mye aktivitet i tillegg (både hverdagsaktivitet og ekstra trening) siden du er lav fordi det blir vanskeligere å havne i ordentlig kaloriunderskudd uten å sulte hvis du er stillesittende med den høyden/ vekten (egen erfaring). 

Anonymkode: eca70...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ned på den vekta kan du glemme is og pasta. Ikke tenk på vekt, se heller an formen. 

Anonymkode: e084e...c7a

Tøys! En kan spise absolutt all type mat/godis og fortsatt gå ned i vekt så lenge man holder seg innenfor et visst antall kalorier. 
 

TS: det er absolutt mulig! Begynn i det små, jeg tenker du vil se forandringer ganske raskt, noe som igjen vil motivere deg til å fortsette. Ikke heng deg for mye opp i målvekten - bli komfortabel med din nye livsstil og resultatene vil følge. 

Lykke til!😊

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig, anbefaler å få inn mye aktivitet i tillegg (både hverdagsaktivitet og ekstra trening) siden du er lav fordi det blir vanskeligere å havne i ordentlig kaloriunderskudd uten å sulte hvis du er stillesittende med den høyden/ vekten (egen erfaring). 

Anonymkode: eca70...f84

Er det vanskeligere for lave mennesker å slanke seg ??

Anonymkode: 49ee6...aeb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskeligere for lave mennesker å slanke seg ??

Anonymkode: 49ee6...aeb

Desto lavere vekt og høyde jo mindre energi trenger man for å opprettholde vekten. 

Anonymkode: 9ec22...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskeligere for lave mennesker å slanke seg ??

Anonymkode: 49ee6...aeb

Jeg er ikke noe særlig høy og klarte fint å ta av 10 kg ved riktig mat og noe gåturer. Det viktigste er kost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig mulig? Ser på meg selv og tenker hvordan i all verden skal jeg klare det? Det er fett overalt og jeg er liten og veldig chubby. Det meste legger seg i lår og ansikt 😅

For å bli 53 kg må jeg virkelig kutte på alt som er godt. 

Jeg har allerede kuttet alt av kaker, godteri, sjokolade, chips og brus som jeg tidligere har frostet i, pluss stor kutt på ris, pasta, brød. Jeg spiser karbohydrater men veldig lite og prøver å velge det groveste av det lille jeg spiser. Jeg trener lite men går mye tur. Er målet mitt oppnåelig eller sikter jeg for høyt? 

Anonymkode: 24140...328

Du gjør det feil. Du skal ikke kutte ut alt du liker, men inntatt størst mengde kalorier som likevel lar deg går ned sakte i vekt. Sagt på en annen måte. La oss bruke helt tilfeldige tall her og si at du forbrenner 2100 kcl om dagen. Kanskje vil du gå veldig raskt ned i vekt om du spiser bare 1200 kcl om dagen, men du vil også føle deg veldig sulten, og du vil slite med å holde vekta ned når du har nådd målet ditt. La oss si at du heller spiser 1600 kcl om dagen. Du vil fortsatt gå ned i vekt (saktere) og du slipper å sulte deg. Du kan også spise 1500 kcl noen dager i uka, og spare noen ekstra kcl til helgekos, f.eks. Spis mye fiber i form av grønnsaker, grove kornprodukter og litt frukt, dette metter godt. og er selvfølgelig sunt. 

Det er ikke farlig å spise karbohydrater, men du må passe på å ikke inta for mye energi i forhold til hva du spiser. I tillegg er det lurt å gjøre mer hverdagsaktivitet. Å gå en tur på en time om dagen (for min del er det å gå til og fra jobb) kan bidra til at du forbenner 300 ekstra kcl om dagen. Å stå ved pulten på jobb, å ta trappa framfor heisen, å gå av bussen et stopp for tidlig kan bidra til at du forbrenner mer. Mange velger løping og annen kondisjonstrening ved slanking. Det forbrenner mye, men det gjør det også veldig sulten etterpå. Sånn sett vil mange har større utbytte av roligere, men mer tidkrevende aktivitet. Og det er også godt for hjertet. :) For kroppssammensetningen sin del, er styrketrening en god ide, forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan du fint klare! Jeg gikk ned masse ved å rett og slett telle alt av kalorier i appen Lifesum. Kuttet ut en del energitett mat som er unødvendig for meg (nøtter, potetgull, gulost, avokado, laks og noen fler). Når man har gått ned ønsket vekt kunne jeg spise ganske mye mer igjen, for å opprettholde. Trening gjør meg sulten, så det har jeg ikke fokusert på. Heller lagt meg tidlig på kvelden for å unngå småspising. Lag deg delmål:)

Anonymkode: 4fb51...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mulig! Og enda bedre du kan spise akkuratt hva du vil, så lenge du er i kaloriunderskudd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lysestake skrev:

Jeg er ikke noe særlig høy og klarte fint å ta av 10 kg ved riktig mat og noe gåturer. Det viktigste er kost. 

Ifølge min fitbit forbrenner jeg ca 1300 kcal på en rolig dag som student med mye stillesitting, så for min del er det i alle fall helt nødvendig med en del fysisk aktivitet for å forbrenne så mye at jeg slipper å sulte meg helt. 

Anonymkode: 96919...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min fitbit forbrenner jeg ca 1300 kcal på en rolig dag som student med mye stillesitting, så for min del er det i alle fall helt nødvendig med en del fysisk aktivitet for å forbrenne så mye at jeg slipper å sulte meg helt. 

Anonymkode: 96919...4cc

Er dette som er saken for meg også, og grunnen til at jeg tok opp fysisk aktivitet. Det er viktig for oss som forbrenner lite å ikke gå i for lavt underskudd for man trenger jo energi og ikke minst næringsstoffer. 

Anonymkode: eca70...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil fortsatt være "normalvektig" med 53 kg. Høres ut som du er godt i gang med kostholdet, og turer er flott. Tror ikke du trenger å slite deg ut på treningsstudio, selv om det ville satt fart på sakene. (Men muskler veier mer enn fett, så da er spørsmålet om selve tallet på vekta egentlig er så viktig.)

Et tips er å ikke spise noe etter kl 20 på kvelden, for da vil kroppen begynne å spise av fettlagrene utover natten.
 
Smør deg med tålmodighet, for vektreduksjon tar sin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GlutheaMaxima skrev:

Ja, du vil fortsatt være "normalvektig" med 53 kg. Høres ut som du er godt i gang med kostholdet, og turer er flott. Tror ikke du trenger å slite deg ut på treningsstudio, selv om det ville satt fart på sakene. (Men muskler veier mer enn fett, så da er spørsmålet om selve tallet på vekta egentlig er så viktig.)

Et tips er å ikke spise noe etter kl 20 på kvelden, for da vil kroppen begynne å spise av fettlagrene utover natten.
 
Smør deg med tålmodighet, for vektreduksjon tar sin tid. 

Det om å ikke spise etter kkokken 20 et tvilsomt råd. Har du noe som dekker den påstanden? Derimot bidrar en god natts søvn, moderat kaloriunderskudd og styretrening til at vektnedgangen tærer mer på fettmasse enn på muskler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat 53 kilo? Så merkelig spesifikt. 

Men ja, det er selvfølgelig mulig.

Anonymkode: 9dc7c...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...