Gå til innhold

-


einsteinium

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har gått på ind.øk for mange år siden. Har jobbet med masse spennende og alltid elsket jobben min. Kan velge mellom veldig mye og har stor fleksibilitet. Sitter i dag i toppledergruppen i et mellomstort selskap. 

Anonymkode: da695...f8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan studere medisinsk teknologi på NTNU, du må bare tilpasse retningen din litt selv. Jeg tar en doktorgrad i medisinsk teknologi der nå, det er mange forskjellige bakgrunner der. Men et godt valg er å starte på data, og gå retningen helseinformatikk f.eks. Ta noen utvalgte biologifag og så stiller du sterkt 😊

Men bare så du er advart, forskning er ikke så spennende som man skal ha det til. Såframt du ikke kommer deg inn i noe privat, og det finnes lite av dem innenfor feltet i Norge, så er du stuck på et universitet med midlertidige stillinger og krav om å måtte søke om egne midler. Det kommer selvfølgelig an på gruppen, men det går ofte veldig mye tid bort på «tull». Vær også forberedt på å måtte bruke en del tid på å forklare rene biologer veldig Basic ting, og bruke litt tid når de insisterer på å gjøre jobben din selv, selv om vi alle vet at de ikke får det til 😛

Anonymkode: 34681...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtlige retninger du nevner er det gode muligheter for jobb. Så velg etter interesse er mitt råd ;) du skal tross alt studere i 5 år.

Anonymkode: 5ba5c...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kjemi og bioteknologi på NTNU for omtrent ti år siden og er fornøyd med det. Det er flere retninger du kan velge å fordype deg i, men de mest populære er nok materialteknologi eller prosesskjemi. Hvor lett det er å få seg jobb etterpå varierer veldig fra år til år. Da jeg var ferdig hadde nesten alle i klassen (selv de med dårlig snitt) jobb før masteren var levert. Året etter var det krise i oljebransjen og nesten ingen fikk seg jobb. Og sånn var det for mange i kullene over meg også, så jeg ville ikke legge så mye vekt på hvordan arbeidsmarkedet er akkurat i dag - det har garantert endret seg til du er ferdig! 

Selv valgte jeg å studere materialteknologi og ta en doktorgrad, og nå jobber jeg som forsker innenfor fornybar energiteknologi. De jeg studerte med jobber med alt fra oljebransjen, som selgere av tekniske produkter, i offentlig forvaltning, som forskere i akademia, lærere på videregående, prosjektledere etc... 

Du skal vite at det første året på siving er veldig likt på de forskjellige linjene, noe som gjør det relativt lett å skifte retning hvis du finner ut at du har valgt feil etter ett år eller to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er gift med en teleingeniør. Han tjener fett! Hadde det vært noe? En teknologi som er kommet for å bli, kan man si.

Anonymkode: 05fa2...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør tenke på om det er mulighet for jobb i nærområdet der du vil bo. En byggingeniør kan som regel få jobb nesten overalt, mens en ingeniør i nano teknologi vil gjerne måtte bosette seg der det er jobb å få... 

Men velg jobb etter interesse, først og fremst. Husk at du sannsynligvis skal bruke mesteparten av livet innenfor det du utdanner deg til. Da er det greit å synes at jobben er litt interessant. 

Anonymkode: bc930...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...