Gå til innhold

Min tur å slanke meg og trene etter...


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo

...konstatering av dårlige leververdier. Livet mitt har fått seg et knekk nå. Har mest lyst å grine. Ja, jeg har lagt på meg for mye i de siste 4 årene. I disse 4 årene har jeg kost meg og livskvaliteten har vært på topp. Det er nå slutt på det. 

Jeg begynte å trene i forrige måned og føler at musklene er på plass samt er motivert. 

Kostholdet er det verre med. Jeg er ikke spesielt motivert i å slanke meg. Nå må jeg telle kalorier og drive meg selv til vanvidd. Ikke lenger gøy å gå i en matbutikk. Kjenner at jeg vegrer meg til å både handle og bestemme hva jeg skal spise, for nå gjelder det å spise mye mindre enn før og kutte nesten alt. 

For å gjøre ting verre så har jeg hetetokter døgnet rundt, sover maks 4 timer hver natt, er sur oftere enn før, og har bøtter med stress på jobben. 

Vet ikke hvordan jeg skal takle den nye livsstilen framover.

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.2.2020 den 21.15, AnonGangerTo skrev:

Kostholdet er det verre med. Jeg er ikke spesielt motivert i å slanke meg. Nå må jeg telle kalorier og drive meg selv til vanvidd. Ikke lenger gøy å gå i en matbutikk. Kjenner at jeg vegrer meg til å både handle og bestemme hva jeg skal spise, for nå gjelder det å spise mye mindre enn før og kutte nesten alt. 

Kutte ut nesten alt? Det høres ut som en dårlig strategi. Det er masse digg du kan spise som både er sunt, uten enorme kalorimengder, og godt. Jeg veier 55 kilo og kan spise 1550 kalorier i døgnet for å opprettholde vekten min, men jeg koser meg med god mat likevel. Kan bare ikke spise ubegrensede mengder med hva som helst. 

Anonymkode: c5797...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om og kutte alt, det tror jeg er en misoppfatning mange har.

Man spiser kansje mindre calorier ja, men volumet mat kan være mer, grunnet større andel grønnsaker.

Endring av sammensetning av karbohydrater Protein og fett.

Det handler om og finne sunne alternativer, og det blir en livsvarig endring livsstil.

hva er det man legger på seg av?

For mye karbohydrater, fett hovedsakelig

og for lite grønnsaker grønt, og protein.

Spiser mer en vi forbrenner rører oss.

Ved ønske om slanking, bør proteininntak økes.

Protein har en mettende og slankende effekt, kroppen bruker mer energi og bryte ned protein og benytte seg av dette en kontro karbohydrat, dette medfører da mer forbrenning.

 

Grønnsaker, frukt, rent kjøtt, fiber

Kyllingfilet,karbonadedeig,fisk

Fullkornris pasta nuddler

eks Paprika,squash,brokkoli,blomkål,gulrot,tomat,sopp

 

Hva kan man lage?

Omelett med kjøtt grønnsaker

 Salat med diverse, skinke, og litt koke pastaskruer, eventuelt lav cal dressing

Grattinert blomkål med brokolii+ noe kjøtt

Fiskefilet med grønnsaker i folie

Kyllingwok

Havregrøt med bær & nøtter

Smoothie med frukt grønnsaker

Lage burger karbonadedeig & Kylling, lage egne søtpotetfries

Cottage cheese med sukkerfri saft, som en slags snacks

Skyr

Sukker fri saft gelatinplater, vann = Lav cal Gele

Grønnsaker med Dip

 

Kansje er det kjedelig og vanskelig og starte

Men en gang må man starte

 

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kutte ut nesten alt? Det høres ut som en dårlig strategi. Det er masse digg du kan spise som både er sunt, uten enorme kalorimengder, og godt. Jeg veier 55 kilo og kan spise 1550 kalorier i døgnet for å opprettholde vekten min, men jeg koser meg med god mat likevel. Kan bare ikke spise ubegrensede mengder med hva som helst. 

Anonymkode: c5797...5f4

Takk for svar. 

Jeg spiser variert og sunt. Problemet mitt er søtsaker og chips. Jeg spiser ikke ubegrensede mengder, så det er ikke der årsaken ligger. Hadde jeg latt være å spise søtsaker og chips samt kutte ut det lille glasset med likør på fredag og lørdag, så ville jeg ha gått fort ned. Det er her jeg føler at livskvaliteten min forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Takk for svar. 

Jeg spiser variert og sunt. Problemet mitt er søtsaker og chips. Jeg spiser ikke ubegrensede mengder, så det er ikke der årsaken ligger. Hadde jeg latt være å spise søtsaker og chips samt kutte ut det lille glasset med likør på fredag og lørdag, så ville jeg ha gått fort ned. Det er her jeg føler at livskvaliteten min forsvinner. 

Skal love deg at livskvaliteten forsvinner når du blir kronisk syk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 hours ago, Sunset90 said:

Snip

 

 

 

 

 

 

 

Du har helt rett i det. Tusen takk for mange bra forslag. Jeg skal kopiere innlegget ditt og ha det som inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 minutter siden, Dævendøtte said:

Skal love deg at livskvaliteten forsvinner når du blir kronisk syk også. 

Enig, så jeg bør slutte med å klage! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
38 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Enig, så jeg bør slutte med å klage! 

Tja, er ikke så lett å legge om livsstilen :)  Men hvis man får gode rutiner i hverdagen, er mye gjort. Og det er mulig å kombinere en god livsstil med et glass likør og litt chips av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ofte kan bare det å begynne å trene være det du klarer til å begynne med. Derfor sier jeg at kostholdet justerer du ikke i første omgang. Du spiser bare mindre av det du normalt gjør. 

Når treningen er såpass innkjørt kan du etter hvert begynne med justering av kostholdet. Ta små steg om gangen og ikke gap over for mye for da vil du bare havne på "kjøret" igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 hours ago, Hr. Aktiv said:

Tja ofte kan bare det å begynne å trene være det du klarer til å begynne med. Derfor sier jeg at kostholdet justerer du ikke i første omgang. Du spiser bare mindre av det du normalt gjør. 

Når treningen er såpass innkjørt kan du etter hvert begynne med justering av kostholdet. Ta små steg om gangen og ikke gap over for mye for da vil du bare havne på "kjøret" igjen. 

Aha, det var meget gode tips. Fornuftig å gjøre det på den måten. Takknemlig for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest AnonGangerTo

Endelig på bedrigens vei etter å ha vært sengeliggende i nesten 3 dager med mulig Coronavirus e. Influensa×100. Svak som f... og det er ikke rart da jeg gikk ned 1,5 kg på 4 dager. En god del er dessverre muskelmasse, noe som gjør at jeg sliter med muskelsmerter om natta. 

Ikke det jeg ønsket, men det går riktig vei nedover og sakte. Spiser frukt og grønnsaker som aldri før mens jeg prøver å kose meg litt i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er slitsomt å hele tiden spise mindre enn du egentlig vil, prøv å spise sjeldnere. Spis frokost litt senere og middag litt tidligere, det kan gjøre en ganske stor forskjell.

Anonymkode: b82f1...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...