Gå til innhold

Barneoppdragelse i England, jeg er overrasket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg bodd i England i flere år og har mange engelske venner.

De er mellom 21 og 37 år gamle. Det som overrasker meg er at så som si alle har blitt slått/ fått juling som barn. Jeg vet at det er/var en annen kultur til fysisk avstraffing i England enn i Norge. Jeg har aldri blitt slått av mine foreldre. Min engelsk kjæreste ( han er 31) har fortalt om mye juling hjemme. Ofte var det i nærsyn av søsken, slik at de skulle ' lære'.  Ett søsken fikk ris, søsken skulle se på slik at de ikke skulle gjøre det samme. Han hatet det! Søster hans slet med det, ofte kastet opp hvis hun visste at hun skulle få ris. 

Anonymkode: ad185...08d

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor i England jeg og, men har ikke hørt veldig mye om at mine venner her har blitt slått i barndommen. Jeg merker dog veldig godt at alle foreldre skriker mye til barna sine. Kjefter på dem og drar dem i armen og virker rett og slett drittleie. Det virker som det er veldig lite normal kommunikasjon, og veldig veldig mye kjefting og smelling. 

Anonymkode: db3a2...628

• Liker 15
Skrevet

Vokste opp med en som hadde irsk mor. Husker det kunne være fysisk avstraffelse der som feks såpe i munnen om de snakket stygt osv. Har også sett fysisk avstraffelse av barn på offentlige steder i Storbritannia. Forferdelig.

Anonymkode: f04a1...a70

• Liker 13
Skrevet

Min erfaring fra da jeg bodde der er at dette ofte henger sammen med klasseskiller, som er ganske store i England. Ikke vanlig med fysisk avstraffelse i øvre lag, men det var i mye mindre grad omsorg og nærhet på samme nivå som i Norge. Ting som kostskole, barnevakt, med mer er helt vanlig. Mens det i Norge er utenkelig å sende bort en 9-åring. 

Anonymkode: 37777...577

• Liker 14
Skrevet

Eneste engelske familie jeg har vært borti (venner til svigerinne), har barn med ADHD, og de får aldri lov til å kaste stein i elva, siden de da kan kaste ting i stua(det var argumentet de brukte), og de får ikke klatre på gjerdet langs stien, for det er ikke noe klatrestativ, og de får omtrent ikke lov til å klatre i trær. De blir helst ikke sent ut for å herje, for da blir de så ville, og de vil at de skal være så rolige som mulig. Jeg tenker at dette vil kunne gi hvem som helst en ADHD-diagnose, og dette stemmer ganske bra med ting jeg har sett på tv. Og siden jeg har sett ett eksempel, regner jeg med det er sånn i hele England 😉

Anonymkode: 94501...1a8

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring fra da jeg bodde der er at dette ofte henger sammen med klasseskiller, som er ganske store i England. Ikke vanlig med fysisk avstraffelse i øvre lag, men det var i mye mindre grad omsorg og nærhet på samme nivå som i Norge. Ting som kostskole, barnevakt, med mer er helt vanlig. Mens det i Norge er utenkelig å sende bort en 9-åring. 

Far til min kjæreste har en topp jobb. Så, overklasse. Jeg vet hvor mye han tjener. Her var det både mor og far som slo. Mest far.

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far til min kjæreste har en topp jobb. Så, overklasse. Jeg vet hvor mye han tjener. Her var det både mor og far som slo. Mest far.

Topp jobb betyr ikke alltid så mye. En kan være rimelig harry med mye penger også.

Breeding betyr vel mer i England enn her?

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb har ikke noe med overklasse å gjøre i UK. 

• Liker 23
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg bodd i England i flere år og har mange engelske venner.

De er mellom 21 og 37 år gamle. Det som overrasker meg er at så som si alle har blitt slått/ fått juling som barn. Jeg vet at det er/var en annen kultur til fysisk avstraffing i England enn i Norge. Jeg har aldri blitt slått av mine foreldre. Min engelsk kjæreste ( han er 31) har fortalt om mye juling hjemme. Ofte var det i nærsyn av søsken, slik at de skulle ' lære'.  Ett søsken fikk ris, søsken skulle se på slik at de ikke skulle gjøre det samme. Han hatet det! Søster hans slet med det, ofte kastet opp hvis hun visste at hun skulle få ris. 

Vanlig her og. Jeg er i samme aldersskikt. Sist gang jeg fikk ris på bar rompe var etter konfirmasjonen, ørefik, smekk over finge med belte/pisk  ol var og vanlig. Vokste opp i det som kan betegnes som øvre mellomklasse.

Anonymkode: d3cbf...92d

• Liker 4
Skrevet

Eksen min er engelsk. 
Han fortalte meg at det var mye roping og skriking. Spesielt mellom moren og faren. 
Faren hans kunne dra han etter ørene som liten hvis han ikke hørte etter. Han fikk ris av faren også hvis han ikke oppførte seg på skolen. Mest kjeft av mora. De er utrolig høylytte da jeg var på besøk (jeg var 21 selv da, normalt der å bo lenge med foreldrene). Kjeftet og skreik mellom hverandre. Faren hadde forlatt hele familien til fordel av en annen dame. Så det var mye konflikter i hjemmet der. 
Lærerne kunne også være hardhendt til tider. Spesielt hvis man ikke oppførte seg. 

Britiske mannfolk er ofte mer voldelig. Var med han på fotballkamp og ble sjokkert. Også på puber hvor de drakk mye og sloss. Damene var heller ikke noe bedre. 

Han sa han likte norske folk fordi vi var mer rolige og snakket heller mellom oss hvis det var uenigheter. 
Han kom fra Essex og der er både politi voldelig og blir ofte ting opphetet. Alkohol er vanlig i kulturen der. 

Nå sier jeg ikke at det er normen for alle britiske familier, men tror de har en annen kultur rett og slett. 

Anonymkode: 31286...656

• Liker 7
Skrevet

Samboeren min (26 år) er engelsk, og både han og søsknene fikk juling av far til de kom i tenåra. Jeg bor her borte nå, og jeg biter meg daglig merke til hvor kjeftete og hardhendte foreldre er. 9/10 tilfeller er det mødre som roper og drar unga etter seg. 

Her om dagen var det ei ung mor som ropte: «you f***ing cu*t!!!» til sin 4 år gamle jentunge. Værste av alt er at jeg har blitt vant til det. Jeg merker dog at de værste mødrene (sett utad) er gjerne unge. Det er ikke til å koste under teppet at det er sport i å bli ung mor i England, for da får du Council house og Benefits så det synger etter. Har flere naboer, bekjente, venner av familie etc i 40-50 åra som aldri har jobbet en dag i sitt liv fordi de jevnt og trutt har ploppet ut unger.

Ble litt avsporing der, men enden på visa er at jeg har inntrykk av at foreldre (spesielt mødre) i England virker så drit lei av unga sine, fordi de simpelthen egentlig ikke ville ha barn, de ville bare ha kommunal bolig og trygd. 

• Liker 16
Skrevet

Er det så uvanlig? Jeg opplevde også fysisk og psykisk avstraffelse som barn da jeg vokste opp på 90-tallet.

Anonymkode: bce9c...b71

• Liker 11
Skrevet

Jeg har slektninger som bor i England, og mitt inntrykk er at deler av barneoppdragelsen og "familievaner" kan minne litt om norsk barneoppdragelse fra 70-80-tallet. Dessuten litt ukritisk til deling i sosiale medier, riktignok lukket gruppe, men likevel. Har lurt på om det kun var min slektning som satt fast i vaner fra oppveksten eller det var typisk engelsk nåtidig oppførsel.

Vi har dessuten blitt mer diplomatiskog tolerant i Norge både i forhold til seksualitet og kropp/utseende siden da, og det kan virke som at personen ikke har fått det helt med seg. Vet ikke om det også er noe typisk engelsk.

Anonymkode: b1733...15c

• Liker 1
Skrevet

Kostskolene har vel vært forbundet med mye fysisk avstraffelse også, ikke bare fra lærere, men at eldre elever har straffet yngre..?

Anonymkode: 923a4...920

• Liker 7
Skrevet

Det er oppdragelse i England som er mer vanlig i resten av verden. Barn har et mye sterkere vern i Norge enn de fleste andre steder. Heldigvis.

Anonymkode: b3eab...c92

• Liker 26
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig her og. Jeg er i samme aldersskikt. Sist gang jeg fikk ris på bar rompe var etter konfirmasjonen, ørefik, smekk over finge med belte/pisk  ol var og vanlig. Vokste opp i det som kan betegnes som øvre mellomklasse.

Anonymkode: d3cbf...92d

I England? 

Anonymkode: 42c9c...dd2

• Liker 1
Skrevet

Vi her.

Takk for svar. Jeg er bare så overrasket over hvor vanlig det er/var.

Jeg er enig med de som har skrevet om hvor mye skriking og hyling det er til barn her i England! Vannvittig!

Nå vil min kjæreste aldri slå sine fremtidige barn ( vi har ikke helt kommet til det punktet at vi har snakket om barb) siden han husker godt hvor vondt det gjorde. Det at søsken måtte se på når andre søsken fikk ris for å "lære" høres helt sadistisk ut.

• Liker 8
Skrevet

England tillot fysisk avstraffelse på skolen frem til slutten av 80-tallet da. Det ble ulovlig i offentlige skoler i 1986, men privatskoler fikk holde på til sent på 90-tallet. Det var heller ikke for dårlig oppførsel. Jeg har lest at man kunne få juling for dårlige karakterer. Jeg leste en gang at for mange år siden så gav rektoren på Eton alle på Rugby laget juling fordi de tapte en kamp. 
De har lange tradisjoner med å slå barn, så det overrasker meg ikke at de henger etter.

Anonymkode: cb861...b32

• Liker 7
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Helt feil...

Også i øvreklassen får barna juling. 

Og i Norge blir 7-8-9åring hjem helt alene i flere timer etter skolen hver dag, noe som engelskmenn ikke gjør. Kostskole i England innebærer ikke ar barna er alene på denne møte som nordmenn ser som «normalt».

Anonymkode: f7445...ef5

• Liker 6
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så uvanlig? Jeg opplevde også fysisk og psykisk avstraffelse som barn da jeg vokste opp på 90-tallet.

Anonymkode: bce9c...b71

Opplevde det samme som deg, vokste også opp på 90-tallet. En god del av mine venner er også oppvokst med fysisk avstraffelse. Vi er alle norske, og det overrasker meg at folk faktisk tror at dette er uvanlig i Norge. 

Anonymkode: c13f1...98c

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...