Gå til innhold

PCOS og lavkarbo + metformin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt oppmuntring, og gjerne litt erfaringer.. har akkurat begynt på metformin 2x2 tab daglig..  må i følge gyn. ned ca 5-10 kg for å få noen merkbar effekt på eggløsning. Ligger på 27-28 på BMI så det gir jo mening. Samtidig så er det sykt tøft å spise lavkarbo, ta tabletter som gjør magen i ulage, jobbe 100% i en krevende jobb, og ha en 3åring hjemme.. 

Har noen positiv erfaring med å gå ned 5-10 kg når de har pcos? Eller ved å begynne på metformin? Når regulerte magen seg? 

Jeg blir så kvalm av å spise lavkarbo, og vil spy av tanken på alt som ikke er karbo. Vet ikke om det er dietten eller tablettene som gjør det sånn.. 

 

 

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt veldig god effekt av metformin mtp vekt. Har også pcos. Startet med 500mg som jeg tok sammen med frokost, øke til å ta 500mg x 3-4 etter en måned. Har hatt daglig diaré siden jeg startet, men ble ikke verre selv om jeg trappet opp. Tar nå metformin til hvert måltid.

Starter på 92kg i august, gikk ned 10 kg på 100 dager. Har nå kommet meg ned til 76kg og bmi på 27,9. Føler dessverre at vekten har stagnert. Bare gått ned 1,5 kilo i år. Har fortsatt bortimot daglig diaré.

Jeg spiser dog ikke lavkarbo, men holder meg borte fra godteri, brus og snacks.

Anonymkode: c2d7b...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt veldig god effekt av metformin mtp vekt. Har også pcos. Startet med 500mg som jeg tok sammen med frokost, øke til å ta 500mg x 3-4 etter en måned. Har hatt daglig diaré siden jeg startet, men ble ikke verre selv om jeg trappet opp. Tar nå metformin til hvert måltid.

Starter på 92kg i august, gikk ned 10 kg på 100 dager. Har nå kommet meg ned til 76kg og bmi på 27,9. Føler dessverre at vekten har stagnert. Bare gått ned 1,5 kilo i år. Har fortsatt bortimot daglig diaré.

Jeg spiser dog ikke lavkarbo, men holder meg borte fra godteri, brus og snacks.

Anonymkode: c2d7b...4f6

Jeg går på 500x4 daglig.. «offisielt» 500x2, men gyn sa at en dobling ville hjelpe mtp vektnedgang, og at det ikke var noen risiko forbundet med å doble. Så det skulle jeg bare vurdere selv.. 

har du hatt noen effekt på eggløsning? 
 


 

 

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 2x 1000 mg daglig. Er ikke overvektig, men tar det pga pcos. Magen min gikk berserk første ukene, men det gikk heldigvis over når kroppen ble vant til dem. Hvor lenge har du tatt dem? 

Anonymkode: 4afb2...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 2x 1000 mg daglig. Er ikke overvektig, men tar det pga pcos. Magen min gikk berserk første ukene, men det gikk heldigvis over når kroppen ble vant til dem. Hvor lenge har du tatt dem? 

Anonymkode: 4afb2...e1f

Har tatt i ca 1 mnd, sliter ikke med «dårlig mage» lenger, men _mye_ luft i magen 😞

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke så veldig høy bmi synes jeg. Jeg har selv en bmi på 26.5 og legen mener jeg er normalvektig. 

 

 

Jeg vet ikke, kanskje jeg har noe mer muskler 

Anonymkode: 97eca...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på 500x4 daglig.. «offisielt» 500x2, men gyn sa at en dobling ville hjelpe mtp vektnedgang, og at det ikke var noen risiko forbundet med å doble. Så det skulle jeg bare vurdere selv.. 

har du hatt noen effekt på eggløsning? 
 


 

 

Anonymkode: 33eeb...941

Har gått på femar/letrozol i tillegg, så vanskelig å si om metformin har effekt på eggløsning

Anonymkode: c2d7b...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke så veldig høy bmi synes jeg. Jeg har selv en bmi på 26.5 og legen mener jeg er normalvektig. 

 

 

Jeg vet ikke, kanskje jeg har noe mer muskler 

Anonymkode: 97eca...491

BMI er ikke basert på muskler eller ei. Bruker str M i klær, men er likevel overvektig på BMI-skalaen. Med PCOS så er det anbefalt noe vektreduksjon nesten uansett utgangspunkt for å få «kickstartet» eggløsning. 

Anonymkode: 33eeb...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på femar/letrozol i tillegg, så vanskelig å si om metformin har effekt på eggløsning

Anonymkode: c2d7b...4f6

Skjønner.. det blir neste steg her, om ikke det skjer noe merkbar endring neste månedene. 

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått metformin KUN pga PCOS? Lurer da jeg spurte legen om dette, og han sa at det var uklart om det hadde noen betydning. Virket ikke som man fikk prøve det uten å faktisk ha problemer med blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare erfaring med vektnedgang og pcos, ikke metmorfin. gikk ned 50 kg. 

Anonymkode: 6a8c4...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nordlending skrev:

Har dere fått metformin KUN pga PCOS? Lurer da jeg spurte legen om dette, og han sa at det var uklart om det hadde noen betydning. Virket ikke som man fikk prøve det uten å faktisk ha problemer med blodsukkeret.

Ja, jeg har fått det. Har ingen problemer med blodsukkeret. Kun for å booste eggløsningen.

Anonymkode: 8881c...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nordlending skrev:

Har dere fått metformin KUN pga PCOS? Lurer da jeg spurte legen om dette, og han sa at det var uklart om det hadde noen betydning. Virket ikke som man fikk prøve det uten å faktisk ha problemer med blodsukkeret.

Kun pga PCOS ja. Var første time hos gyn jeg fikk resept. 

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen fått metformin som ikke har pcos? 

Anonymkode: 510fc...14e

Hvorfor skulle man fått det i forbindelse med barnløshet uten å ha pocs? Det er en insulinregulerende medisin. 

Anonymkode: 33eeb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man fått det i forbindelse med barnløshet uten å ha pocs? Det er en insulinregulerende medisin. 

Anonymkode: 33eeb...941

Når man er overvektig. 

Anonymkode: 510fc...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man er overvektig. 

Anonymkode: 510fc...14e

Om man ikke har problemer med insulinproduksjonen så vil ikke det ha stor effekt på overvekten. Metformin ved PCOS kan ha effekt fordi man ved PCOS legger lettere på seg som følge av problemer med insulinregulering. Vektnedgangen med metformin er som regel beskjeden. Derav min kostholdsendring i tillegg 🙂 

Om man ikke har EL-problemer som følge av overvekt så vil det jo heller ikke være grunn til å bruke metformin. Har man derimot problemer med EL og er overvektig så er det jo grunn nok til å bli utredet for pco/pcos.

om man kun sliter med overvekt så finnes det andre og mer effektive preparater. 

 

 

Anonymkode: 33eeb...941

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2020 at 10:46 PM, nordlending said:

Har dere fått metformin KUN pga PCOS? Lurer da jeg spurte legen om dette, og han sa at det var uklart om det hadde noen betydning. Virket ikke som man fikk prøve det uten å faktisk ha problemer med blodsukkeret.

Jeg fikk det, var normalvektig med BMI på 23 og uten andre symptomer på PCOS enn cyster på eggstokkene og uregelmessige sykluser. 

 

Edit: Gikk varig ned 2-3 kg, og fikk etterhvert mer regelmessige, men fortsatt lange sykluser. Jeg spiste også lavkarbo (etterhvert mer moderat), så det er vanskelig å si hva som var utslagsgivende. Ble gravid for første gang etter mange års prøving på en kombinasjon av Metformin og Femar (mistet, men likevel.) 

Endret av Mayah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Når man er overvektig. 

Anonymkode: 510fc...14e

Du får ikke metformin fordi du er overvektig! Da må du nok heller gå ned i vekt.

Anonymkode: 97eca...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...