Gå til innhold

Bilen er vinglete på dårlig føre, nye dekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er isete og sporete her nå så bilen vingler en del synes jeg, dybden på vinterdekk er bra men kanskje jeg burde hatt annen type dekk? Kan det hjelpe? Er piggfri pga piggdekkavgift og varierende føre.

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke dekk og hvilken bil er det du har i dag? Hva er produksjonsdato på dekkene og kjører du med nok lufttrykk i de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mitsubishi asx fra 2011, nokian hakkeetellerannet. 2016 står det men tror de ble satt på til vinteren 2017. Har ikke sjekket lufttrykk, kan kjøre innom bensinstasjon for det senere i dag :)

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mitsubishi asx fra 2011, nokian hakkeetellerannet. 2016 står det men tror de ble satt på til vinteren 2017. Har ikke sjekket lufttrykk, kan kjøre innom bensinstasjon for det senere i dag :)

Anonymkode: 5e3a6...d75

Start med lufttrykk. :) Anbefaler å fylle det som står opplyst på innsiden av førerdøra, pluss ca 10%. 4 år gamle dekk med bra mønster skal ikke oppføre seg sånn, men dersom det er Hakkapeliitta R2 du har montert KAN det ha noe med saken å gjøre også. Veldig gode dekk, men først når jeg gikk over til R3 innså jeg hvor "nervøse" R2 faktisk kunne være på enkelte typer vinterføre. R3 er en helt annen verden mtp stabilitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at det er isete og sporete. Klart bilen vingler litt da. Det vil den gjøre uansett hvilke dekk du har, når det er sånt føre. 

Anonymkode: f9825...779

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skriver jo at det er isete og sporete. Klart bilen vingler litt da. Det vil den gjøre uansett hvilke dekk du har, når det er sånt føre. 

Anonymkode: f9825...779

Kjørte pappa sin bil for å levere den på service på samme føre, den vinglet ikke like mye, derfor jeg reagerte. En liten suv som min men annet merke. Den har vredesten dekk så tenkte kanskje de var mye bedre.

38 minutter siden, Anonymous11 said:

Start med lufttrykk. :) Anbefaler å fylle det som står opplyst på innsiden av førerdøra, pluss ca 10%. 4 år gamle dekk med bra mønster skal ikke oppføre seg sånn, men dersom det er Hakkapeliitta R2 du har montert KAN det ha noe med saken å gjøre også. Veldig gode dekk, men først når jeg gikk over til R3 innså jeg hvor "nervøse" R2 faktisk kunne være på enkelte typer vinterføre. R3 er en helt annen verden mtp stabilitet!

Takk da skal jeg få sjekket det, hadde vært så fint om det hjalp så slipper jeg ut med masse på nye dekk nå :) mønster er bra, han som skifta i høst på verksted spurte om jeg i det hele tatt kjørte på vinter for det kom til å gå lang tid før han fikk solgt meg nye dekk om jeg skulle fortsette på denne måten 😛

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett ned farten ... har fått sleng på bilen selv med gode dekk men sporete vei og for mye fart er oppskrift på utforkjøring. Jeg har berget for at jeg kjører sakte. Jeg kjører mye bil og her jeg bor hender det at det er 20 cm ned snø, sørpe, hålke, sporete og lite strødd. Kjørt taxi i mange år. Sett ned farten etter forhold. Noen dekk typer er sånn som «leter» spor. Dvs har d kjørt en vei skrape og det blir riller i veien kjennes det som en kjører på skinner. Veldig ubehagelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bente1234 said:

Sett ned farten ... har fått sleng på bilen selv med gode dekk men sporete vei og for mye fart er oppskrift på utforkjøring. Jeg har berget for at jeg kjører sakte. Jeg kjører mye bil og her jeg bor hender det at det er 20 cm ned snø, sørpe, hålke, sporete og lite strødd. Kjørt taxi i mange år. Sett ned farten etter forhold. Noen dekk typer er sånn som «leter» spor. Dvs har d kjørt en vei skrape og det blir riller i veien kjennes det som en kjører på skinner. Veldig ubehagelig. 

Ja jeg er veldig forsiktig, kjørte i 40 i 70 sone da jeg merka dette godt. Trøndelag for noen dager siden da det kom 50cm snø. Blir litt skremt når bilen holder på sånn så tenkte kanskje nye dekk kunne hjelpe litt - på sleng, ikke så jeg kan kjøre raskere.

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er veldig forsiktig, kjørte i 40 i 70 sone da jeg merka dette godt. Trøndelag for noen dager siden da det kom 50cm snø. Blir litt skremt når bilen holder på sånn så tenkte kanskje nye dekk kunne hjelpe litt - på sleng, ikke så jeg kan kjøre raskere.

Anonymkode: 5e3a6...d75

Ja er i samme område sjøl men lengre nord. Nokian har de beste dekkene spør du meg. De er dyre men disse dekk ekspertene sier kost på vinterdekk og kjøp billig sommer dekk. Kan jo prøve å skifte. Har du sjekket f.eks hjullager på bil jeg så en bil det var slik at de kunne rikle på d og vil jo tro sånt kan påvirke kjøre opplevelsen hvis det er fremhjul i hvertfall .. ta med bilen til ett verksted å spør. Kan være andre årsaker enn dekk og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker de hjullager på eu kontroll? Den ble godkjent uten feil i desember. 

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stor forskjell på hvordan bilen oppfører seg med forskjellige dekk. Bredde og profil kan gjøre vel så stor forskjell som type dekk. Ofte sporer biler mer med brede dekk, men dessverre finnes ingen generell fasit. Bilen din bruker 16 toms felg eller større. Hvis du har 17 tommer og mer enn 225 mm bredde tror jeg svaret ligger der. Det beste for den ville være om du kunne låne en ASX f.eks. fra forhandler/verksted med litt forskjellige hjul fra dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har feil lufttrykk og hjulstilling. Litt sporing må du påregne på vinteren da ingen biler har lik sporvidde.

Men hjulstillingen og lufttrykket er veldig avgjørende ved å ha en retningsstabil bil. Det trenger ikke å vises som unormal slitasje på dekkene, men ta en titt på sommerdekkene for sikkerhets skyld. Der vil du få en pekepinn på hvordan bilen sliter dekkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode og forklarende svar :) lufttrykket var helt på bærtur (alt for lavt på alle 4 dekk), så nå får jeg vente og se om vi får dårlig føre igjen for testing. Om dette ikke hjelper kan jeg få verksted til å se på hjulstilling og hjullager før jeg kjøper nye dekk.

Anonymkode: 5e3a6...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode og forklarende svar :) lufttrykket var helt på bærtur (alt for lavt på alle 4 dekk), så nå får jeg vente og se om vi får dårlig føre igjen for testing. Om dette ikke hjelper kan jeg få verksted til å se på hjulstilling og hjullager før jeg kjøper nye dekk.

Anonymkode: 5e3a6...d75

Kan også være at sporvidden på din bil ikke passer ned i sporene som er blitt i isen. Eller at du ikke ligger konsekvent i sporene hele tiden.

Anonymkode: 4b5ef...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode og forklarende svar :) lufttrykket var helt på bærtur (alt for lavt på alle 4 dekk), så nå får jeg vente og se om vi får dårlig føre igjen for testing. Om dette ikke hjelper kan jeg få verksted til å se på hjulstilling og hjullager før jeg kjøper nye dekk.

Anonymkode: 5e3a6...d75

Der har du forklaringen. Blir jo som å kjøre på fire punkterte hjul omtrent. Gummien vrir seg mellom felg og underlag og det blir bare helt forferdelig å kjøre. Om du bruker dekkhotell pleier jo de å sjekke lufttrykk når de bytter hjul, du må nok sjekke luften litt oftere :) 

Anonymkode: 08878...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Der har du forklaringen. Blir jo som å kjøre på fire punkterte hjul omtrent. Gummien vrir seg mellom felg og underlag og det blir bare helt forferdelig å kjøre. Om du bruker dekkhotell pleier jo de å sjekke lufttrykk når de bytter hjul, du må nok sjekke luften litt oftere :) 

Anonymkode: 08878...d30

Har ikke dekkhotell men betaler 350kr for bytte og da skal de sjekke alt, et av dekkene hadde også 2 lavere enn de andre som hadde 1 for lavt, så håper det blir bra nå. Tusen takk for all hjelp :)

Anonymkode: 5e3a6...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...