Gå til innhold

Skalldyrallergi? Dine første symptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer da jeg er redd jeg har fått allergi.

Anonymkode: 707bf...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En dag begynte jeg å spy etter å ha spist krabbe. Trodde egentlig at jeg bare hadde spist for mye eller noe. Deretter skjedde det samme igjen neste gang jeg spiste, og gangen etter det. Da begynte jeg å skjønne at det var noe mer. Men jeg er egentlig glad for at jeg kun reagerer med kvalme og oppkast. Kunne fått mye værre reaksjoner. 

Det er lurt å få sjekket hos legen om du har allergi. 

Anonymkode: 2bea7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som AB...311 beskriver var det her også. 

Anonymkode: 0c268...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ikke skalldyr. (Påvist hos allergilege). Spiser jeg reker, blir kroppen min full av små, hvite nupper/prikker som klør noe alldeles grusomt. Vet om andre med skalldyrallergi som hovner opp i halsen, så hvis man er diagnostisert med skalldyrallergi bør man holde seg helt unna det. 

Anonymkode: cc3bf...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skalldyrallergi. Da jeg var yngre og spiste reker fikk jeg utslett rundt munnen og klødde på tunga. Små vite nupper, som beskrevet over. 

Én dag jeg skulle smake på noe mat min daværende kjæreste hadde bestilt (tenkte det ikke var så farlig, i verste fall kløende tunge), så hovnet jeg opp i halsen. Han jeg var sammen med har heldigvis en haug av allergier selv, og jeg stappet i meg 3 superstjerne allergitabletter jeg fikk av ham. Vet ikke om det hadde blitt så ille at jeg ikke hadde fått puste uten dem, men jeg tar ihvertfall aldri sjansen igjen. Det var hummer i den retten og første gang jeg smakte det. Tidligere hadde jeg bare smakt på reker. 

Anonymkode: 3975b...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har tålt skalldyr hele livet, er det som nøtter, at du ut av ingenting kan bli allergisk?

Anonymkode: 1fa19...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to første gangene klødde det på tunga og i ganen. Den tredje gangen holdt jeg på å dø av anafylaksi.

Anonymkode: f433e...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Hvis man har tålt skalldyr hele livet, er det som nøtter, at du ut av ingenting kan bli allergisk?

Anonymkode: 1fa19...e67

Her var det i alle fall sånn, men jeg har "heldigvis bare" magereaksjon. Jeg har tålt skalldyr hele livet, men begynte å kaste opp av det i en alder av mange og førti. Første gang trodde jeg det var noe galt med det jeg hadde spist. Neste gang jeg spiste det samme forsto jeg at det var meg og ikke maten. Jeg har fått i meg skalldyr ved et uhell ved en senere anledning, og ble styggdårlig da også. Uhellet var høyst kritikkverdig: jeg var i en fellesmiddag på restaurant i jobbsammenheng. Maten var forhåndsbestilt, og det var meldt fra om allergier på forhånd. Mens de andre fikk skalldyrsuppe til forrett, fikk jeg fiskesuppe. Og hva var fiskesuppen laget på? Jo: skalldyrkraft... :klaske: :spy: Tenk om jeg hadde reagert med å få tette luftveier!! 

Anonymkode: 0c268...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Hvis man har tålt skalldyr hele livet, er det som nøtter, at du ut av ingenting kan bli allergisk?

Anonymkode: 1fa19...e67

Samme som AB over sier. Spist skalldyr fra jeg var veldig liten. Plutselig ble jeg dårlig av det når jeg var tenåring. 

Anonymkode: 2bea7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...