Gå til innhold

Hvor lenge vil dere si vinteren i Norge varer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker ikke på den meteorologiske definisjonen av vinter (ifølge den er det aldri vinter i Bergen). Men sesongen som normalt forbindes med vinter i det daglige. I form av klær man bruker, sola, aktiviteter man utføre eller ikke kan utføre osv.

En bekjent fra et tropisk land spurte nemlig hvor lenge vinteren varer i Norge. Jeg svarte at den varer i desember januar og februar. Men med den definisjonen kommer han til å få et sjokk hvis han flytter hit. For realitetene er at vinter i Norge etter min mening egentlig varer fra 1. november til 30. april. I denne perioden er menneskene innstilt på vintervær, selv om det kan være en og annen dag med 7-8 varmegrader.

Tenker at det er mer realt å fortelle han dette før han flytter hit.

Anonymkode: 02618...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor man bor. Her regner jeg vinteren november til mars. Ofte slik at når påska er over så gjemmer man vinterklærne. 

Anonymkode: d65ca...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jo en definisjon på. 
Vinter: Desember, januar, februar. vår: Mars, april, mai. Sommer: Juni, juli, august. Høst: September, oktober, november 

Anonymkode: c3ff5...95d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har minst fire årstider i dette landet, og dermed vil jeg ikke si vinteren varer fra 1. november-30. april. Dersom du definerer vinteren ut fra klær, kan vi ha både sommer, høst og vinter i oktober. Dersom du definerer vinteren ut ifra aktiviteter som fotball, avhenger det av når det er snø og is på banen, for hos oss begynner de å spille igjen om banen er brukelig. Jeg ville ikke definert vinteren ut ifra sola, men jeg bor sør i Norge og har ikke mørketid. Dersom han ikke er vant til vinter slik vi kjenner den, ville jeg heller advart mot høst og vår som sannsynligvis er lengre og kaldere enn han regner med. At det er snø om vinteren, vil nok ikke overraske ham. I tillegg er det nok lurt å advare ham om hvor mørkt det er når det kun er dagslys i litt av arbeidstida. 

Anonymkode: 871e3...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo på hvor man bor. Selv om oktober/november er høst og mars/april vår, så sier jeg vinter om de hvis det er flere minusgrader og snø. Noe som det ofte er i nord da. 

Anonymkode: 06a54...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jo en definisjon på. 
Vinter: Desember, januar, februar. vår: Mars, april, mai. Sommer: Juni, juli, august. Høst: September, oktober, november 

Anonymkode: c3ff5...95d

Min definisjon vil være sånn:

Vinter: November, desember, januar, februar, mars, april.

Vår: mai, juni medio

Sommer: juni medio. Juli, august, september medio

høst: september medio, oktober... 

Når det kan snø i Mai er det ikke vår i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo vil jeg si at vi vanligvis har vinter i 2 - 2,5 mnd.

Dette året har det omtrent ikke vært noen vinter, bare en lang høst.

Anonymkode: e3b38...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo på hvor man bor. Selv om oktober/november er høst og mars/april vår, så sier jeg vinter om de hvis det er flere minusgrader og snø. Noe som det ofte er i nord da. 

Anonymkode: 06a54...c88

Ligger vel noe i det. Akkurat her jeg bor er vi ofte nedsnødd i mars og april. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter: November-april

Vår: April-mai

Sommer: Juni-august

Høst: September-oktober

Anonymkode: f97f3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den kommer plutselig, og varer langt ut i mai. Hater sommeren. Håper vi får høsttemperaturer 

Anonymkode: 7e1a7...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo ikke an å si noe om hvor lenge vinteren varer "i Norge". Det er et langstrakt land med veldig ulike klimaforhold som varierer fra sted til sted. Noen har faktisk ikke vinter, i Norge. 

Anonymkode: 7609c...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er vinterklærne framme og tilgjengelig mellom september og juni. De er kun pakket bort i juli og august. Brukes selvsagt ikke i hver dag i den perioden, men det er ikke utenkelig at man får bruk for de i den perioden. Derfor er de framme og tilgjengelige.

Anonymkode: 0ce0e...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det vinter fra slutten av oktober til begynnelsen av april. Har opplevd snø i juni her også. 

Anonymkode: 0af31...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Kan bruke bilen som eksempel.

Jeg bruker sommerdekk fra mai til oktober = 6 mnd.

Vinterdekk fra november til april = 6 mnd.

Vil si vinteren følger dette mønsteret, altså 6 måneder. Resten av året er fordelt på vår, sommer og høst.

Anonymkode: 0ce0e...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

16. oktober til 15.april er vinter. (6 mnd)

16. april til 1. juli er vår (2,5 mnd)

2. juli til 31. juli er sommer (1 mnd)

1. august til 15. oktober er høst (2,5 mnd)

Anonymkode: 0ce0e...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...