Jump to content
AnonymBruker

«Penger er ikke alt»(?)

Recommended Posts

AnonymBruker
15 minutter siden, TBergh skrev:

Hei.

Spørsmål nr en er:

Vil du få den daglige omsorgen for barna? Altså hovedomsorgen, de bor hos deg med folkeregister registrert adresse.

Hvis du ikke har jobb, vil du å få det som heter overgangsstønad.

Her er lenken til Nav og overgangsstønad.

https://www.nav.no/no/person/familie/enslig-mor-eller-far/overgangsstonad2#chapter-1

Du vil også få en ekstra barnetrygd. Barnetrygden er pr d.d. kr 1 054,00 pr barn

Lenke til barnetrygd satser m.m.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/barnetrygd

Du kan også ha krav på kontantstøtte

Lenke til kontantstøtte

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/kontantstotte2

Oppsøk ditt lokale Navkontor.

Forklar saken, og ta notater under møte. Kronebeløp noterer du nøyaktig ned og hva beløpet gjelder.

Når du kommer hjem, skriver du et brev, hvor du takker for et hyggelig og opplysende møte.

Vis til møte med dato, og saksbehandlers navn

Så viser du til møte og forklarer det du har blitt fortalt, slik du har oppfattet det.

F.eks.

I møte, på Deres kontor den 14.02.2020 har jeg forstått at jeg vil motta

Kr 1 054, i barnetrygd for hvert av barna.

I tillegg vil jeg få en ekstra barnetrygd, på kr 1 056,00 fordi jeg er enslig mor.

Videre vil jeg motta overgangsstønad på kr

Utgifter til barnehage og SFO vil bli dekket fult ut av Nav???? Eller noe lignende.

Jeg vil også få dekket en rimelig husleie. En rimelig husleie for en voksen og tre barn vil være på inntil kr 10 000,00 pr mnd.

Strøm dekkes av meg/Nav??

Osv. osv.

Hvis det du skriver i brevet til Nav er feil, skal Nav svare deg og korrigere det du sier, uansett hva det er du har misforstått.

Hvis Nav ikke gjør dette, da har Nav akseptert at det du skriver er sant, og vil være bundet av dette.

Grunnen til at du skal gjøre dette er at du kan få en ny saksbehandler, som kan ha helt andre oppfatninger om både det ene og det andre. Du kan da vise brevet til den nye saksbehandleren.

Det bør løse problemet.

Gå ned i levestandard.

Det kommer helt an på deg. Noen greier det fint. Andre ikke.

Du vil bo i en mindre bolig.

Du må forvente å kunne «kreve» mindre. Eks. Du må bytte ut kokt skinke med servelat.

Impulskjøp må du slutte helt med.

Du bør begynne å handle på tilbud.

Du bør spare deg opp en buffer så raskt som mulig.

Du bør føre budsjett og regnskap, for å ha kontroll over økonomien.

Din økonomi vil mest sannsynlig ikke tåle «overraskelses» utgifter.

Hvis du har eller disponerer bil, kan dette bli vanskelig med din nye økonomi.

Så ett siste spørsmål. MÅ du skilles?

Tenk lenge og nøye gjennom dette (Mener ikke at du har fått et innfall om å skilles)

Å gå ned i levestandard er en meget tøff overgang for en del personer.

Dette vil også gjelde barna. Mindre fritidsaktiviteter som koster en del penger.

Problemer med å betale skoleturer – delta på lik linje med venner pga. dårlig råd.

Redusere kjøp av «det siste».

Går noe i stykker, Smarttelefon, PC, iPad eller Mac, har du kanskje ikke råd til å reparere eller kjøpe ny.

Ikke glem å tegn forsikring.

Jeg bruker Nemi, de sender faktura hver måned, uten noe tillegg, og de har ingen egenandel.

Ellers søk på nettet. Du kan få svar på det meste der.

Håper dette har brakt noen avklaringer og er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg vil få den daglige omsorgen, det er ikke aktuelt å bryte ut uten at jeg har en jobb først så det er vel der jeg bør starte. 

TS

Anonymkode: 94831...a88

Fortsetter under...

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil få den daglige omsorgen, det er ikke aktuelt å bryte ut uten at jeg har en jobb først så det er vel der jeg bør starte. 

TS

Hvordan er du så sikker på dette? Har dere diskutert denne situasjonen om den skulle oppstå? 90% av dei som tror dette er åpenbart tar helt feil. 

Anonymkode: 6289e...933

Knirke
10 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har levd på svært lite penger og jeg mener fremdeles at penger ikek er alt. jeg valgte å si opp en godt betalt jobb for en mindre betalt jobb pga mistrivsel i gammel jobb. jeg valgte og å gå ifra min samboer selv om jeg måtte ned i standard. har aldri angret på hverken jobbbytte eller at jeg gikk ifra min ex

Anonymkode: 13b39...2fc

Men du hadde en jobb! Å gå frivillig fra høy til lav lønn kvalifiserer ikke til å skryte på seg fattigmannsstatus. Prøv å vær nyutdannet og arbeidsledig isteden, uten rett på en dritt fra NAV. Da kan du begynne å kjenne på hvordan det er å leve uten penger.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er du så sikker på dette? Har dere diskutert denne situasjonen om den skulle oppstå? 90% av dei som tror dette er åpenbart tar helt feil. 

Anonymkode: 6289e...933

Det var en artig statistikk.

Han er lite interessert i barna, og har en jobb som ikke er forenelig med å hente og levere i BHG, som han elsker. 

ts

AnonymBruker

Penger er viktig hvis du er en person som er opptatt av hva andre "forventer". Noen ting koster penger, og dette får man dekket av Sosialen om man ikke har penger. I Norge bør man ikke være bekymret for andre ting enn bolig. Eier man ikke bolig, så sliter man om man feks har barn. Å leie er ofte dyrt, man har ingen garanti for hvor lenge man kan leie, ingen følelse for at man kan få det slik man ønsker selv. Men selv med bolig finnes det nok enkle løsninger som kan gjøre en lykkelig når man har lite midler.

Penger i seg selv kan ikke påvirke gleden. Den kan hjelpe en urolig kropp, men ikke gjøre en lykkelig.

Anonymkode: ebf33...c9a