Jump to content
addict

Hvorfor klarer du å gå ned i vekt?

Recommended Posts

addict
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tips og tanker. Men dere, hvordan regulerer dere stress, tretthet og vanskelige følelser, dere som tidligere brukte mat til det? Mat virker jo... og er godt...

Anonymkode: 78006...c67

Veldig godt spørsmål. Jeg er en trøstespiser av rang. 

Jeg får litt rus av vektnedgangen. Veier meg nesten hver dag og tenker på hvor kjipt det er å gå på vekta og ikke gå ned den uka. Målet er alltid litt ned ila uka. 

I hverdagene hvor jeg kjenner jeg MÅ ha noe kos så har vi sodastream med med Pepsi max. Jeg unner meg også lompe med Philadelphia melkesjokolade, det er begrenset hvor mye jeg orker å spise av det. Det tar kosesuget da. Er også glad i grønnsaker og dip. Det tar jo mye av knaskebehovet.

Samtidig så tenker jeg ofte: det var ikke et sunt kosthold jeg ble overvektig av. Det var spising mellom måltider og usunne middager og ekstremt mye snop. Jeg kommer ikke til å bli overvektig av å spise litt potetgull eller sjokolade nå og da selv om jeg er på diett, så lenge jeg stort sett holder fokus resten av uka!

Også hjelper det å vite at på lørdag, da kan jeg senke skuldrene og spise hva jeg vil. Somregel så gjør jeg ikke det før etter kl 16 og da igjen er det begrenset hvor mye jeg orker å spise. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tips og tanker. Men dere, hvordan regulerer dere stress, tretthet og vanskelige følelser, dere som tidligere brukte mat til det? Mat virker jo... og er godt...

Dette er psykisk. Man bryter linken. 

For meg var mat/sjokolade=kos. Jeg så ikke for meg å kutte ut dette, det var nesten en følelse av sorg. 

Men så blir det en vane, når man gjør det helt konsekvent, i stedet for å ødelegge med substitutter, med å bare ta litt, for så å igjen gå på en smell. Jeg spiser kun til måltidene. Og jeg savner det virkelig ikke, på noen som helst måte. Selv når jeg er på besøk og sjokoladeskåla blir satt frem en fredags kveld så spiser jeg null niks, fordi jeg ikke har lyst på, fordi det bare føles rart å spise fordi det ikke er et måltid. 

Anonymkode: d311f...9bb

Forumhei
På 11.2.2020 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Blir dere ikke sultne, dere som faster i 16 timer? Jeg vet ikke om jeg ville klart det 

Drikk vann , det metter.

AnonymBruker

Tusen takk for tips mot trøstespising! Det jeg forsøker å gjøre, er å minne meg selv på hvor fort det går å spise opp det jeg har lyst på. Det tar jo bare minutter! Og jeg tenker på hvor stolt jeg blir etterpå, hvis jeg klarer å stå imot. Det hjelper litt. Kanskje kan det hjelpe andre.

AnonymBruker
På 12.2.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Det går overraskende greit for min del. Men så har jeg aldri vært en frokostperson heller for eksempel, blir sjeldent sulten før kl. 12-13. Har prøvd periodisk faste i en uke nå og det har hjulpet enormt på kvelds- og småspising. Spiste store mengder godteri/chips om kveldene før og utrolig nok så forsvant den cravingen etter 3-4 dager. Blir egentlig litt lei meg, for hvorfor tok jeg ikke tak i dette før? 

Ellers så vil jeg bare si at dette er en flott tråd, og håper flere kommer med tips. Jeg har en baby som jeg er mye alene med så jeg får ikke gjennomført alt det jeg vil, men tar ett skritt av gangen. 

De endringene jeg har gjort er:

- Faste fra kl. 20 til 12

- Har satt meg mål om å gå 10 000 skritt om dagen, men ender ofte opp med å gå 16 000 til 20 000 skritt

- Drikker kun vann, te og kaffe uten sukker. Craver jeg brus så kjøper jeg Farris bris eller en sukkerfri brus

- Spiser moderat lavkarbo, for dette er noe jeg kan leve med i lengden

Anonymkode: 132c5...77d

Hvordan er det egentlig med periodisk fasting og amming?

Anonymkode: 07739...01f

AnonymBruker

I kveld har jeg spist en halv pose med Schprø fra Rema1000. Min favoritt lørdagsgodis! Og en boks lime p-max. Da tenker jeg at det hendler om balanse - fordi resten av dagen har jeg bare spist plantebasert kost, og lavkalori. Da er det lov å unne seg noe ekstra på kvelden, uten at man spinner helt ut av balanse. I morgen er det søndag og da skal jeg lage en middag med mer kalorier i, men siden jeg vet at jeg lager en "tettere" middag, vil jeg droppe all snacks og godis i morgen.

Og sånn går dagene... 😁 det hjelper med litt "sunn" fornuft.

Anonymkode: 920c8...20b

Annonse

smilo
21 timer siden, Forumhei skrev:

Drikk vann , det metter.

Eller en tyggis 

AnonymBruker

Fordi jeg spiser sunt, i riktige mengder, og trener. Enkelt.

Anonymkode: 3f020...8aa

matrobot

Jeg har gått ned 10+ kg 3 hele ganger. Det er lett å gå ned i vekta, men for meg er det mer vanskelig å holde vekten 😅

Den første gangen da jeg var rundt 21 år gammel. Jeg veide cirka 85 kg og ønsket å bli en bedre fotballspiller. Jeg meldte meg på VG Vektklubben. Det var litt dyrt for meg som student, men verdt alle penger. Da lærte jeg om å telle kalorier. Jeg gikk ned cirka 1 kg per uke. Jeg var litt ekstremt der (synes jeg nå). Etter å ha klart målet mitt som var 72 kg, sluttet jeg å abonnere. Jeg hadde ikke råd å fortsette. Løpet av de 3-4 neste årene gikk jeg opp til 85 kg igjen.

Den andre gangen da jeg var rundt 29 år gammel, meldte jeg meg på vektklubben igjen. Gikk ned 10+ kilo. Sluttet å abonnere. Gikk opp igjen. 

Den tredje gangen (for 3 år siden) brukte jeg appen MyFitnessPal som er gratis. Jeg gikk ned uten problem. Siden da har jeg brukt appen mer eller mindre. Spesielt etter nyttårene hvor jeg har lagt på meg julekiloene, hehe. I år trenger jeg heldigvis bare å gå ned 4-6 kg. Det skal jeg klare :) 

Alle gangene jeg har gått ned i vekta, er ikke magi. Det er utelukket på grunn av kaloriunderskudd. Spiser man mindre enn man forbrenner, går man ned i vekta. Ganske enkel matte. Det finnes ingen snarvei og man er nødt til å være tålmodig. 0.5 - 1 kg ned per uke er tryggest. Og det viktigste når man loggfører mat i appen - ikke juks! Du lurer ingen andre enn deg selv.

Forumhei
1 time siden, smilo skrev:

Eller en tyggis 

Det bryter fasten.

AnonymBruker
On 2/13/2020 at 11:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, men det stemmer: en god mestringsstrategi føles ræva mens du gjør det og vidunderlig etterpå. En dårlig strategi føles vidunderlig mens du gjør det og ræva etterpå. Så jeg forsøker å fokusere på hvordan jeg vet jeg vil føle meg *etter* jeg har spist den sjokoladen eller bøtta med is, kontra hvordan jeg vil føle meg etterpå om jeg jogger en tur i stedet. 

Anonymkode: 0417c...0e3

smilo
7 timer siden, Forumhei skrev:

Det bryter fasten.

Hvis man kan drikke svart kaffe kan vel ikke en sukkerfri tyggis være noe verre? 

Forumhei
1 minutt siden, smilo skrev:

Hvis man kan drikke svart kaffe kan vel ikke en sukkerfri tyggis være noe verre? 

Det er jo kcal i tyggis, det kan bryte fasten.

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Forumhei skrev:

Ca 150 per 100. En pakke har 14 gram og inneholder 10 tyggis. Altså 1.4 gram veier en tyggis. Det er altså ca 2 kalorier i en tyggis også svelger du den heller ikke.... Så rygg i vei... Sier jeg.

Anonymkode: 3bd56...0e1

smilo
6 minutter siden, Forumhei skrev:

OK, vi er der ja.  

Jeg er ikke fullt så fanatisk jeg da. :)

Forumhei
1 minutt siden, smilo skrev:

OK, vi er der ja.  

Jeg er ikke fullt så fanatisk jeg da. :)

Er ikke vits å faste om man ikke faster😊. Litt av poeng er å ikke innta kcal. Man kan så klart spise tyggis, og spise mat når man vill. Men skal man faste så slipper man ikke unna med så mye mer en vann, mye vann og sort kaffe går greit. Kjedelig å bryte fasten og alle de gode prosessene i sving over noen tyggis. 

AnonymBruker
53 minutter siden, Forumhei skrev:

Er ikke vits å faste om man ikke faster😊. Litt av poeng er å ikke innta kcal. Man kan så klart spise tyggis, og spise mat når man vill. Men skal man faste så slipper man ikke unna med så mye mer en vann, mye vann og sort kaffe går greit. Kjedelig å bryte fasten og alle de gode prosessene i sving over noen tyggis. 

Hvordan er det med Pepsi Max? Hva er egentlig fordelene ved å faste? Man må vel passe på hva man spiser i 8 timers vinduet? 

Anonymkode: a2c3e...8d2

AnonymBruker

Du kan spiste hva du vil :) bare prøv å unngå søtsaker! Selv om det er veldig frystenes 🙈

Gå hverdag ifra 30 minutter til 2 timer per. Dag. 

Det fungerte for meg 👍 veide 87 kilo. Litt over et halvt år har jeg gått ned over 30 kilo. 

Masse lykke til 😊

Anonymkode: 6a0a5...610

Forumhei
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med Pepsi Max? Hva er egentlig fordelene ved å faste? Man må vel passe på hva man spiser i 8 timers vinduet? 

Anonymkode: a2c3e...8d2

Jeg går ned på vanlig husmann kost, kjøtt middag, med saus og potter, fisk 1 gang i uka, kylling, burger, fiskepinner.. åslå vanlig mat. Drikker pepsi max i spisevindu 🥂, men det er vel 0 kcal? Litt usikker, om det ikke påvirker insulin nivået så går det an å drikke det når mann faster.

AnonymBruker
På 11.2.2020 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Blir dere ikke sultne, dere som faster i 16 timer? Jeg vet ikke om jeg ville klart det 

Jeg har egentlig alltid lært av foreldrene mine at "frokost er det viktigste måltidet og avgjør hvordan dagen blir". Åh gud hvor feil jeg tok av å følge det rådet. Jeg har alltid blitt tvingt til å spise frokost, lunsj, middag osv... fordi alle andre i familien gjorde det. Jeg har gått i så mange år overvektig uten å vite at frokosten var synderen til at jeg ikke gikk ned i vekt. "Frokosten kan jo ikke være problemet. Jeg SKAL jo spise selv om jeg ikke er sulten fordi det lønner seg utover dagen." tenkte jeg.

I et par uker så har jeg drevet litt med periodisk faste. Faster da fra 20:00 til rundt 15:00. Ved å droppe frokosten og lunsjen så merker jeg at jeg ikke mister energi, jeg blir ikke utsultet (som jeg trodde jeg skulle bli) og jeg kan spare alle de 1500-2000 kaloriene til å spise masse frukt, en god middag og litt snacks hvis jeg craver noe. Når jeg spiste frokost og lunsj så sløste jeg rett og slett 1000 kalorier som jeg ikke en gang koste meg med. Jeg er så utrolig glad jeg begynte med periodisk faste. Blir ikke sulten før kanskje rundt 12, men å føle seg litt sulten er jo ikke farlig. :)

Anonymkode: c4355...951