Gå til innhold

Hvorfor klarer du å gå ned i vekt?


addict

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og reflekterer litt på denne "reisen" for å finne ut hva det er som gjør at denne vektnedgangen går i riktig retning. Jeg har gått ned 12 kilo nå og er ikke ferdig enda, men jeg føler ikke at jeg ofrer så mye eller at det er spesielt vanskelig å gjennomføre. Før har jeg gjerne slitt mer. 

 

Forskjellige ting fungere for forskjellige personer, men hva er det som gjør at akkurat DU klarer å gå ned i vekt? 

 

For min del er det:

* Jeg startet med å telle kalorier og har derfor et bevisst forhold til hva jeg putter i munnen. Jeg vet ca hvor mye jeg forbrenner i løpet av en dag med forskjellige aktivitetsfaktorer og kan derfor tilpasse matinntaket den dagen.

* Jeg legger ikke begrensninger på meg selv. Hvis jobben overrasker med kake og pizza i lunsjen så takker jeg ja, men jeg har kuttet ut småspising og usunn mat må eget initiativ.

* På lørdager spiser jeg hva jeg vil. Det gjør det lettere å "holde ut" uka. 

* Vi planlegger mat og handler for hele uka. Da risikerer jeg ingen kjappe og dårlige løsninger.

* Det er ingenting jeg ikke kan spise, men jeg jobber med å begrense meg under måltidene. Trenger jeg å forsyne meg en gang til? På denne måten kan jeg alltid spise det samme som resten av familien og det tror jeg er viktig for flyten. 

* Hvis jeg MÅ ha noe godt så har jeg funnet et alternativ som demper søtsuget. For meg er dette lompe med Philadelphia melkesjokolade. 

* Til lunsj har jeg alltid med meg mat og har faste alternativ: enten middagsrester, kjøleskapsgrøt med bringebær eller brødskive med egg. Frukt får vi på jobb. 

 

Etter å ha tenkt litt over det så ser jeg at det som er viktig for meg er å ikke føle at jeg ofrer så mye eller må gjøre så mye annerledes i forhold til andre. Den største jobben jeg har gjort er å kutte ut spising mellom måltider og å spise sunnere. Kanskje den refleksjonen kan hjelpe meg videre, også med å holde vekten. 

 

Nå vil jeg gjerne høre dine refleksjoner! 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et sunt kosthold på dagtid - frokost, lunsj, middag, men i stressende tider, har det lett blitt for mye ost, saltmat og en øl eller et glass vin litt for ofte. Så det jeg har gjort, er å være veldig bevisst på kveldene og telle kalorier. Av og til er det da innenfor med et glass vin eller litt god ost, men siden jeg teller og har oversikt, er det lettere å stoppe, samtidig som jeg likevel får kosen i det innimellom.

Anonymkode: 99bb7...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 57 kilo nå og har på det høyeste vært 75 kilo. 166 cm. Over tid har jeg skjønt at småspising fungerer for meg, så jeg planlegger ut i fra det og spiser mange små måltider i stedet for få, men store måltider.

Det som utgjør forskjellen for meg er: 

- løper eller sykler 30 minutter 3-6 dager i uken

- spiser frokost to ganger (kl 6 og 9), en god lunsj, og et lite mellommåltid kl 14, da sprekker jeg ikke på ettermiddagen

- spiser ofte mindre porsjon til middag slik at det er rom for litt kveldsmat, dette gjør det også enklere å komme seg på løpetur etter middag

- stopper å spise når jeg føler meg mett, selv om maten er god

- kompenserer ved å droppe måltider eller snacks hvis jeg skal spise noe kaloritungt, eller hvis det feks er kake i lunsjen så spiser jeg ikke hele matpakken min i tillegg til kake

- nesten kuttet alkohol helt ut (1-2 ganger i året) 

- det som demper søtsuget mitt er lett kakao rett i koppen

Anonymkode: 94add...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Overdriver ikke, faster 16 timer de fleste dager, men kaster det til side om jeg skal ut på byen eller i selskap. Å gjøre noe 80% av tiden er bra nokk! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritelling, enkle/ raske måltider, tenker ikke så mye på mat lengre. Så fort jeg tenker mer på mat craver jeg mer, så derfor prøver jeg å holde følelsene mine nøytrale til det. Ellers spiser jeg brødskiver til lunsj hver dag, det hjelper (spesielt siden jeg er et middagsmenneske). 

Anonymkode: 77094...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesuvio
6 timer siden, addict skrev:

Nå vil jeg gjerne høre dine refleksjoner! 😊

Jeg har egentlig ganske lik strategi som deg. Det viktigste når man skal ned i vekt, tror jeg, er å ikke gjøre for mange og for store endringer samtidig. Jeg må hele tiden sørge for at jeg er fornøyd og føler mestring. Når en matvane er godt innarbeidet kan jeg kanskje kutte ut en ny ting. Det er også viktig å kunne føle at man kan kose seg med mat, og ikke være fullstendig firkantet. 

  • Som deg er jeg også blitt mye mer bevisst hva jeg putter i munnen og kroppen.
  • Det handler om å velge det sunne alternativet, og å begrense seg litt. Ikke kjøpe noe usunt, og ikke lage så mye middag at jeg blir fristet til å overspise. 
  • Spiser mye fisk og grønt, og stort sett ikke-prosessert mat. Jeg må passe på å få i meg nok proteiner og karbohydrater.
  • Kos er kjempeviktig! Har sluttet med godteri, bortsett fra når jeg virkelig craver det - som deg har jeg ingen totalforbud, men det handler om å finne det sunne alternativet som gjør meg fornøyd. Som regel skeier jeg bare ut når jeg har mensen. Drikker havremelk med sjokoladesmak, spiser frukt, og får lov å ta en rad med 70% sjokolade hver dag hvis søtsuget blir for stort. I helgene bytter jeg ut laksefilet med fiskeburger (som jeg elsker) eller taco. Har byttet ut pepsi med zeroh-saft
  • Økt aktivitet. Trener stort sett hver dag, løping og litt bodyweight-styrke. Tror det er viktig å tenke litt på hva litt ekstra bevegelse kan utgjøre i løpet av feks ett år! For min del gjør også trening at det blir lettere å velge sunt. Drar som oftest å trener på morgenen, og det påvirker hva jeg spiser til frokost, som påvirker hva jeg spiser til lunsj osv osv. 
  • Har alltid med meg nok og sunn mat på skolen slik at jeg ikke blir fristet til å kjøpe noe i kantina. 

Tror det er veldig viktig at folk finner ut hva som passer for dem, fremfor og pine seg på en eller annen diett de har lest om. Jeg kunne feks aldri ha drevet med fasting, mens dette funker supert for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser den maten jeg liker, og kontrollerer porsjonsstørrelsen. 

Jeg planlegger middagene, mat i farta er ofte kaloririk.

Jeg trener 4-7 dager i uka, og får inn 10 000 skritt også på hviledager.

Jeg drikker svært sjelden kalorier, utover en god del ekstra lett melk i kaffen min.

Jeg tar en dobbel 0 yoghurt når jeg får søtsug.

Jeg unner meg to frukt om dagen, og spiser 3-400 g gtønnsaker nesten hver dag.

Anonymkode: dd905...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, addict skrev:

Inspirerende å lese om grepene deres! 

Enig! Dette var en fin tråd, bra initiativ :)

Anonymkode: bbaa7...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til en ting til! Fitbit hjelper meg veldig med å bli mer higen etter aktivitet og skritt. Små grep som å ta trappa foran heisen, gå en liten omvei til og fra jobb, går gjerne opp en etasje for å hente kaffe eller går bort til kollegaen og spør framfor å snakke på chat. Liker det lille ekstra fokuset! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Jeg spiser mat som gir meg næring, altså ikke tomme kalorier. 

* Alltid 5 om dagen. 

* drikker bare vann og juice (sukkerfri brus gir ingen næring så har det ca hver andre mnd) 

* Holder meg helt borte fra boller, vafler, pannekaker ol. 

* Mitt motto: "Den beste treningen er den det blir noe av!" Dvs at de dagene jeg egentlig ikke orker å trene, så møter jeg opp på treningssenteret alikevel. Men har da lave mål, kanskje 15 min på mølla eller 3 forskjellige styrkeøvelser. Jeg orker som regel alltid mer når jeg først har kommet igang😁

Anonymkode: 46ebf...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Mye kjedelig mentalitet, fortsett å spis alt du vil !! Men spis fornuftig 80% av tiden👍. Ikke slutt med ting, men spis / drikk det med lavere frekvens en før, kun svake mennesker som må gi helt slipp på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Forumhei skrev:

Mye kjedelig mentalitet, fortsett å spis alt du vil !! Men spis fornuftig 80% av tiden👍. Ikke slutt med ting, men spis / drikk det med lavere frekvens en før, kun svake mennesker som må gi helt slipp på ting.

Det som funker for meg funker kanskje ikke for deg, og omvendt. Utvid horisonten din litt. 

Anonymkode: 94add...dc1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir fort mett, så jeg spiser mindre porsjoner enn andre, registrerer jeg. Ingen restriksjoner på hva jeg spiser, så lenge det er godt, rimelig variert. Halve tallerkenen grønnsaker. Måkker sinnsykt mye snø for tida, med håndskufle og spade. 

Løper litt, mer om sommeren enn nå. Går på ski hver onsdag på vinteren, og noen gang i helgene. Sitter sjelden i ro! :)

Anonymkode: b9374...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det som funker for meg funker kanskje ikke for deg, og omvendt. Utvid horisonten din litt. 

Anonymkode: 94add...dc1

Utvid din egen😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som funker for meg funker kanskje ikke for deg, og omvendt. Utvid horisonten din litt. 

Anonymkode: 94add...dc1

Noen føler seg truffet😅

Anonymkode: a8e16...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Forumhei skrev:

Mye kjedelig mentalitet, fortsett å spis alt du vil !! Men spis fornuftig 80% av tiden👍. Ikke slutt med ting, men spis / drikk det med lavere frekvens en før, kun svake mennesker som må gi helt slipp på ting.

Hva er poenget med å kalle andre svake? Er det ikke nok for deg at jeg prøver å gå ned i vekt og få en sunnere livsstil?

Anonymkode: bbaa7...cf2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom en livsendring, og ikke bare en livsstilsendring. Dette har medført et vekttap på over 80 kg, uten slankeoperasjon.

For meg har det handlet om flere ting, der alt henger sammen med alt. Det begynte med at jeg gikk fra min voldelige eksmann. Flyttet fra han. Fikk meg ny samboer, flyttet til annen kant av landet, kjøpte meg ny bolig, fikk meg ny jobb, fullførte mastergraden min og fikk meg rett og slett et nytt liv.

Deretter spurte jeg meg selv om hva jeg kan gjøre for å gjøre meg selv glad. Jeg kuttet ut alle ting som gir meg unødvendig dårlig samvittighet. Jeg driver ikke lenger med veldedige aktiviteter og verv som jeg følte jeg gjorde fordi jeg følte meg forpliktet og nødt til å gjøre. Jeg valgte vekk det som hele tiden gnagde, som skapte misnøye. Jeg valgte vekk de "venner" og mennesker som kun stjal min tid og min energi, som aldri gav noe tilbake.

Jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet. Det jeg gjør, det står jeg for. Når jeg denne uken har spist noen flere kalorier enn det jeg har forbrent, så har jeg ikke dårlig samvittighet for det. Jeg nekter meg aldri noe, jeg begrenser meg. Har jeg lyst på sjokolade, spiser jeg sjokolade. Det å innse at det faktisk ikke er farlig å spise sjokolade etter middag, skapte en enorm lettelse i meg - og reduserte også risken for å gå på "smeller". Jeg går aldri på smeller lenger, selv om det kanskje egentlig er det, fordi livet går opp og ned, og det er helt greit. 

Mine mål har så lav terskel for å nås, at de kan gjøres selv etter en slitsom dag på jobb. Det er min suksess, egentlig. Jeg har ingen luftslott, her er det helt nede på landjorda, og det skal mye til for å ikke oppnå målene. Jeg trener kun når jeg har lyst og har tid, ikke fordi jeg føler jeg må. Jeg går 10 000 skritt daglig og jeg teller kalorier. That's it. Og jeg gjør det fordi jeg elsker å planlegge, og fordi jeg generelt går mye. Noen dager spiser jeg 250 kalorier i minus, andre ganger 1000 kalorier. Stort sett ligger jeg mellom 500-1000 kalorier i minus på en ukedag, ca 250 kalorier i minus i helgene. Jeg ligger stort sett alltid i minus, men ligger jeg over noen dager, så gjør det ingenting. Ingen verdens ting. Vektnedgangen min går sakte, men den går framover. Og det er det jeg vil! Å få et avslappet forhold til vekt har vært det aller viktigste.

I dag prioriterer jeg det som gjør meg glad: å gå i kjoler, drive med frivillig arbeid som er drop-in (så slipper jeg å ta på meg oppgaver jeg føler jeg MÅ sette av tid til når jeg ikke har lyst), spise god mat og faktisk spise meg god og mett, studere ekstra ved siden av jobb fordi jeg elsker å lære.

Jeg fokuserer på det som gjør meg glad og får meg til å føle meg bedre. Det er mitt fokus. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Forumhei skrev:

Utvid din egen😉

Min er helt fin, jeg har ikke påstått at det som fungerer for meg fungerer for deg. Og har heller ikke kalt de som må begrense seg for å være slanke for «svake mennesker». 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen føler seg truffet😅

Anonymkode: a8e16...0a6

Føler meg truffet av hva tenker du? Jeg har delt min erfaring om hva som fungerer for meg, og har opprettholdt min lave vekt i årevis. 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å kalle andre svake? Er det ikke nok for deg at jeg prøver å gå ned i vekt og få en sunnere livsstil?

Anonymkode: bbaa7...cf2

Jeg reagerte også på dette, i tillegg til at vedkommende påstår at man må gjøre ting på den måten som de selv syns fungerer best. Folk er forskjellige, noe som jo er hele poenget med å dele erfaringer i denne tråden. Jeg og ts har for eksempel veldig forskjellig spisemønster, men jeg føler meg jo absolutt ikke truet av ts eller det faktum at det ikke fungerer for ts å spise like mange ganger som jeg gjør 😂

Anonymkode: 94add...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det opp et stort lys da jeg oppdaget at jo - jeg går faktisk ned i vekt kun basert på kaloriunderskudd hvis jeg er konsekvent over tid. Jeg har vært en jojo-slanker i 15 år, og var tidligere en av de som argumenterte for at jeg ikke klarte å gå ned i vekt på normalt vis. Jeg trodde jeg hadde lavt stoffskifte, og hadde masse forklaringer på hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt kun ved å spise litt mindre. Har gått på gjentatte lavkarbodietter hvor jeg har rast ned 20 kilo som har kommet på igjen like fort. 
 

For et par år siden oppdaget jeg at hvis jeg var nøyaktig med målingene både når det gjaldt forbruk og inntak av kalorier, så gikk jeg faktisk jevnt og trutt ned i vekt. Det er ingen hokus pokus, det er grunnleggende matematikk. Dette var en enorm lettelse for meg - jeg kunne da faktisk gå ned i vekt og fremdeles spise alt jeg synes er godt, jeg må bare tilpasse dagsinntaket slik at jeg holder meg innenfor kalorimålet. På denne måten har jeg gått ned 20 kilo over tid. Føler ikke at jeg ofrer noe, tillater meg selv mye god mat, inkludert alkohol og godteri.

I hverdagen spiser jeg sjelden frokost og en mindre lunsj. Sånn kan jeg spise en normal middag på rundt 1000 kcal og fremdeles ha kalorier igjen til litt kveldskos, som er viktig for meg. Jeg forsøker å trene 3 dager i uka, men er opptatt av at det skal være lystbetont. 

Anonymkode: 86a34...d84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...