Gå til innhold

Lavkarbo folk og spicy mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lenge vert på en lavkarbodiett, men har en veldig sensitiv mage. Jeg føler at når jeg ikke spiser karbohydrater (ris, brød pasta osv) så blir jeg mye mer sensitiv på spicy ting, sure ting og salte ting. 

Vil gjerne høre av andre som er på lavkarbodietter om dere også har det sånn, og hvordan løser dere dette? Det føles som at det da blir enda mer ting jeg ikke kan spise og det er litt irriterende. Eller så spiser jeg det og ender opp med å spise youghurt resten av kvelden liksom. 

Anonymkode: c537d...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjedelig at du reagerer slik på det da. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, men nå er ikke magen min særlig sensitiv -lavkarbo eller ei.

Anonymkode: 03f1d...8b7

Skrevet

Ikke merket. Jeg dynger på med kruttsterke chiliflak jeg kjøpte på Thailand. 

Anonymkode: b647c...fdc

Skrevet

Det første jeg lurer på er hvorfor du velger lavkarbo? Er det med mål om vektnedgang, holde den vekten du har, annet?

Det beste jeg noensinne har gjort er å ta kontakt med en personlig trener/ ernæringsfysiolog for å få en skreddersydd kostholdsplan ett mine behov og min kropp, kombinert med mitt aktivitetsnivå. Jeg vil oppfordre deg til å gjøre det samme, slik at du faktisk kan spise den maten du ønsker. For det er fult mulig å både beholde vekt eller gå ned i vekt/ opp i vekt (avhengig av behov) ved å spise mengder som er tilpasset din kropp, og variert mat, til og med med en kosedag i uken. 

Når kroppen vender seg til en viss type mat, vil den ofte reagere dersom en endrer matvaner eller utsetter kroppen for noe annet, eksempelvis krydret mat etc. Likevel så kan enkelte være overfølsomme og tåle noen matvarer mindre. Finn ut om du har en overfølsom mage/ tarm (kontakt lege). Dersom du ikke har det, ville jeg oppfordret deg til å innføre et variert kosthold, hvor lavkarbo ikke står i fokus. Gjerne få en kostholdplan tilpasset deg og dine behov. Prisene er anstendige. 🙂 

Skrevet
1 minutt siden, Sosionomen skrev:

Det første jeg lurer på er hvorfor du velger lavkarbo? Er det med mål om vektnedgang, holde den vekten du har, annet?

Det beste jeg noensinne har gjort er å ta kontakt med en personlig trener/ ernæringsfysiolog for å få en skreddersydd kostholdsplan ett mine behov og min kropp, kombinert med mitt aktivitetsnivå. Jeg vil oppfordre deg til å gjøre det samme, slik at du faktisk kan spise den maten du ønsker. For det er fult mulig å både beholde vekt eller gå ned i vekt/ opp i vekt (avhengig av behov) ved å spise mengder som er tilpasset din kropp, og variert mat, til og med med en kosedag i uken. 

Når kroppen vender seg til en viss type mat, vil den ofte reagere dersom en endrer matvaner eller utsetter kroppen for noe annet, eksempelvis krydret mat etc. Likevel så kan enkelte være overfølsomme og tåle noen matvarer mindre. Finn ut om du har en overfølsom mage/ tarm (kontakt lege). Dersom du ikke har det, ville jeg oppfordret deg til å innføre et variert kosthold, hvor lavkarbo ikke står i fokus. Gjerne få en kostholdplan tilpasset deg og dine behov. Prisene er anstendige. 🙂 

Mange spiser lavkarbo pga. mange andre helse-gunstige fordeler enn å gå ned i vekt. Nå vet ikke jeg om det er tilfellet med TS da.

Anonymkode: 03f1d...8b7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg lever lavkarbo, og har ikke det problemet som blir skissert. Kan spise spicy og alt av kjøtt,  fisk,  skalldyr,  grønnsaker etc. Holder meg unna mye melkeprodukter,  da jeg reagerer negativt på myse. Tåler melkeprodukter hvor mysen er fjernet.  Ellers kan jeg bli uvel dersom jeg spiser brødvarer og sukker.  Da får jeg vondt i magen . 

Endret av tirben
  • Liker 1
Skrevet

Kan det være at du rett og slett spiser mer oksalater? Det kan nemlig øke sure oppstøt og IBS-plager for eksempel. Spiser du mer nøtter (særlig mandler), frø, bær, mørkegrønne bladgrønnsaker (særlig spinat), rabarbra, kakao? Hvis du googler oksalater så vil du nok finne mest informasjon som sier at det gir nyrestein, men det er langt fra alle problemene opphopning av oksalater i kroppen forårsaker. Har du noen gang hørt at du ikke skal høste rabarbra etter sankt hans? Det husker jeg fra barndommen, men fikk ingen forklaring på hvorfor. Men det har jeg fått forklaring på nå. Det er fordi jo eldre rabarbraplanten er i sesongen, jo mer oksalater.

Her er en podcast med god informasjon om emnet:

Anonymkode: 15255...816

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...