Gå til innhold

Er kvensk et språk eller en dialekt?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Pipaluk said:

Men det er også uenigheter blant kvenene om de skal ha et eget skriftspråk eller forholde seg til finsk. 

Det kjenner jeg ikke så mye til, men i følge den europeiske pakten om regions- eller minoritetsspråk, som er vedtatt av Europarådet med formål om å verne minoritetsspråk, forplikter landene til å gjennomføre konkrete tiltak for å bevare minoritetsspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Apocalypte said:

Det finnes ikke lærere som kan språket ,det finnes ikke lærebøker og det finnes heller ikke litteratur på kvensk. Det er fordi det er et talespråk, ikke et skriftspråk.  Visste ikke at det fantes mennesker i Norge som snakka kvensk engang!   Typisk Norge å øse millioner ut på slikt svada. 

UiT tilbyr i alle fall årsstudium i kvensk, men jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hva det innebærer når man skal studere for eksempel "Språklig tekstanalyse i kvensk", eller "Skriftkvensk med varieteter" der. Om du vet mere så er jeg åpen for å lære, for jeg er ikke noen ekspert på dette. 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvener er egentlig bare nordfinner som utvandret pga hungersnød for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre finner ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Apocalypte skrev:

Kvener er egentlig bare nordfinner som utvandret pga hungersnød for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre finner ellers. 

Hvite amerikanere er egentlig bare briter og tyskere som utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre briter og tyskere ellers.

Svarte amerikanere er egentlig bare afrikanere som ble utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre afrikanere ellers.

Afrikandere (Boere) er egentlig bare nederlendere som utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre nederlendere ellers.

Islendinger er er egentlig bare nordmenn som utvandret for 1000 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre nordmenn ellers.

ding dong

Anonymkode: 44db3...ddf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvite amerikanere er egentlig bare briter og tyskere som utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre briter og tyskere ellers.

Svarte amerikanere er egentlig bare afrikanere som ble utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre afrikanere ellers.

Afrikandere (Boere) er egentlig bare nederlendere som utvandret for 400 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre nederlendere ellers.

Islendinger er er egentlig bare nordmenn som utvandret for 1000 år siden. Finner ikke noe om at de skiller seg fra andre nordmenn ellers.

ding dong

Anonymkode: 44db3...ddf

Ja, du har rett i alt det overnevnte. Har du et poeng eller ville du bare fortelle det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...