Jump to content
AnonymBruker

Mor er døende.

Recommended Posts

AnonymBruker

Hun bor på sykehjem. Flere ganger er vi blitt tilkalt, da de tror hun ikke klarer seg gjennom natten. Hittil har hun alltid «startet på nytt», og virker i fin form. Så går det noen uker, og hun er dårlig igjen..

Jeg er så redd for den dagen jeg får tlf om at nå er hun død. Hva gjør jeg da?
Er det vanlig å dra sporenstreks til sykehjemmet for å se henne? 
Er det jeg som må ringe etter begravelsesbyrå? 
Har jeg kort tid på meg? 
Hun har sagt at hun ikke vil ha noen grav, men er man ikke pliktig til det? 
Kan jeg sette ned urne i feks et annet familiemedlems grav? Og må det da lages ny minnestein med hennes navn også? 
Jeg er helt alene m dette, da vi ikke har noen nære venner el slektninger. 
Det kommer ikke til å holdes noen begravelsesseremoni... 

Tror dere jeg kan snakke m noen på sykehjemmet om dette? 
Alt er så trist, og jeg er så redd og alene. 
mvh Datter

Anonymkode: 5b2bd...e11

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjære TS,

så trist å høre om din mor.

Kan du ikke ta en prat med noen av de ansatte neste gang du besøker henne? De har garantert svar på det du lurer på vedrørende det praktiske som skal løses ved hennes død (hva gjelder syning/stell osv.).
Jeg antar din mor da blir stelt før de pårørende (du) får komme og ta farvel, før hun blir fraktet ned til ev. kjølerommet (ikke alle sykehjem har dette), og til slutt hentes av transport begravelsesbyrået har ordnet. Dette vil typisk ta noen dager. 

Du må nok selv påregne å ringe begravelsesbyrået. De er veldig flinke og forståelsesfulle, og vil hjelpe deg å finne en løsning for hva som kan gjøres mtp. din mors siste hvilested. Det er f.eks. mulig å spre asken hennes. Da blir det ingen grav, men er noe man må søke om hos Fylkesmannen. Uansett vil begravelsesbyrået kunne være behjelpelige med det du måtte lure på.

Lykke til

Anonymkode: 7a01a...1ec

AnonymBruker

❤️

Anonymkode: c0a62...7d5

AnonymBruker

Jegvhadde definitivt reist med en gang jeg åhadde fått vite at min mamma er død!? Men, folk er tydeligvis veeldig forskjellig

snakk m sykehjemmet du

Anonymkode: 3b2df...ce3

Skalperud

Leit å høre om din mor, og at du er alene om det😥 jeg mistet min mamma i høst.  Jeg synes det var godt å være der når hun døde, stryke henne over håret og holde hun i hånden. Etterpå var jeg med å stelle henne. Synes det var fint å være med på. Håper det er noen på hjemmet du kan snakke med 💕

Edited by Skalperud

AnonymBruker

Snakk med avdelingsleder på sykehjemmet. Ved sykehjemmet jeg jobber på får pårørende spørsmål om vi skal kontakte begravelsesbyrå, eller om de vil ordne dette selv. Og fra begravelsesbyrå er kontaktet, går det bare noen timer/ila dagen før den døde er hentet. 

Det må være tøft å være alene om dette:klem:

Anonymkode: 46f77...7c3

Annonse

Carrot

Jeg er en som muligens ville "bodd" på sykehjemmet om min mor var der og var dårlig på den måten at jeg ville vært der så mye jeg kunne, og reist med en gang de ringte for tanken på at min mor skulle være alene på det siste (tross at vi har et relativt dårlig forhold i perioder) er ikke god, jeg tror jeg ville plaget meg selv om hun døde uten at jeg var der. MEN jeg ville ikke "tatt farvel" hver gang - spesielt ikke om hun er klar og vet hva som skjer for det må være vondt og vanskelig å vite at man er nær døden og alle skal drive ta farvel hele tiden også.. Tung situasjon ❤️ veldig tung! 

Når det er sagt, jeg ville startet med å spørre sykehjemmet hva deres rutiner er, hva det er forventet at jeg som pårørende skal ordne med og fått en oversikt for egen del. Få en fullmakt nå om du kan - det er enklere etterpå hvis ikke din mor har testamente og god oversikt klar for dere:
https://www.fylkesmannen.no/nb/Vergemal/fremtidsfullmakt/

Forøvrig kan kanskje denne hjelpe? 
https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/hva-bor-gjores-etter-dodsfallet/

Medfølelse i en vanskelig tid ❤️