Gå til innhold

Mor er døende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun bor på sykehjem. Flere ganger er vi blitt tilkalt, da de tror hun ikke klarer seg gjennom natten. Hittil har hun alltid «startet på nytt», og virker i fin form. Så går det noen uker, og hun er dårlig igjen..

Jeg er så redd for den dagen jeg får tlf om at nå er hun død. Hva gjør jeg da?
Er det vanlig å dra sporenstreks til sykehjemmet for å se henne? 
Er det jeg som må ringe etter begravelsesbyrå? 
Har jeg kort tid på meg? 
Hun har sagt at hun ikke vil ha noen grav, men er man ikke pliktig til det? 
Kan jeg sette ned urne i feks et annet familiemedlems grav? Og må det da lages ny minnestein med hennes navn også? 
Jeg er helt alene m dette, da vi ikke har noen nære venner el slektninger. 
Det kommer ikke til å holdes noen begravelsesseremoni... 

Tror dere jeg kan snakke m noen på sykehjemmet om dette? 
Alt er så trist, og jeg er så redd og alene. 
mvh Datter

Anonymkode: 5b2bd...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære TS,

så trist å høre om din mor.

Kan du ikke ta en prat med noen av de ansatte neste gang du besøker henne? De har garantert svar på det du lurer på vedrørende det praktiske som skal løses ved hennes død (hva gjelder syning/stell osv.).
Jeg antar din mor da blir stelt før de pårørende (du) får komme og ta farvel, før hun blir fraktet ned til ev. kjølerommet (ikke alle sykehjem har dette), og til slutt hentes av transport begravelsesbyrået har ordnet. Dette vil typisk ta noen dager. 

Du må nok selv påregne å ringe begravelsesbyrået. De er veldig flinke og forståelsesfulle, og vil hjelpe deg å finne en løsning for hva som kan gjøres mtp. din mors siste hvilested. Det er f.eks. mulig å spre asken hennes. Da blir det ingen grav, men er noe man må søke om hos Fylkesmannen. Uansett vil begravelsesbyrået kunne være behjelpelige med det du måtte lure på.
 

Lykke til

Anonymkode: 7a01a...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegvhadde definitivt reist med en gang jeg åhadde fått vite at min mamma er død!? Men, folk er tydeligvis veeldig forskjellig

 

snakk m sykehjemmet du

Anonymkode: 3b2df...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om din mor, og at du er alene om det😥 jeg mistet min mamma i høst.  Jeg synes det var godt å være der når hun døde, stryke henne over håret og holde hun i hånden. Etterpå var jeg med å stelle henne. Synes det var fint å være med på. Håper det er noen på hjemmet du kan snakke med 💕

Endret av Skalperud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med avdelingsleder på sykehjemmet. Ved sykehjemmet jeg jobber på får pårørende spørsmål om vi skal kontakte begravelsesbyrå, eller om de vil ordne dette selv. Og fra begravelsesbyrå er kontaktet, går det bare noen timer/ila dagen før den døde er hentet. 

Det må være tøft å være alene om dette:klem:

Anonymkode: 46f77...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en som muligens ville "bodd" på sykehjemmet om min mor var der og var dårlig på den måten at jeg ville vært der så mye jeg kunne, og reist med en gang de ringte for tanken på at min mor skulle være alene på det siste (tross at vi har et relativt dårlig forhold i perioder) er ikke god, jeg tror jeg ville plaget meg selv om hun døde uten at jeg var der. MEN jeg ville ikke "tatt farvel" hver gang - spesielt ikke om hun er klar og vet hva som skjer for det må være vondt og vanskelig å vite at man er nær døden og alle skal drive ta farvel hele tiden også.. Tung situasjon ❤️ veldig tung! 

Når det er sagt, jeg ville startet med å spørre sykehjemmet hva deres rutiner er, hva det er forventet at jeg som pårørende skal ordne med og fått en oversikt for egen del. Få en fullmakt nå om du kan - det er enklere etterpå hvis ikke din mor har testamente og god oversikt klar for dere:
https://www.fylkesmannen.no/nb/Vergemal/fremtidsfullmakt/

Forøvrig kan kanskje denne hjelpe? 
https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/hva-bor-gjores-etter-dodsfallet/

 

Medfølelse i en vanskelig tid ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mistet min mamma i høst, men vi visste at hun skulle dø (terminal kreft og avsluttet tilføring av næring og væske).

Jeg valgte å følge henne inn på avdelingen der hun skulle dø, og bodde der sammen med henne i 10 dager, dro ikke hjem en eneste gang, i frykt for at jeg ikke skulle være der når hun døde.. 

Det verste og beste jeg har gjort i mitt liv. Det vondeste og samtidig det mest meningsfulle. Jeg var også helt alene, både i denne prosessen og alt som måtte ordnes etterpå. 
 

Når hun dør ringer du eller hjemmet begravelsesbyrået. Der er de kjempeflinke og kan svare deg på alle spørsmål. 

Anonymkode: 2a8f2...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Tror dere jeg kan snakke m noen på sykehjemmet om dette? 
Alt er så trist, og jeg er så redd og alene. 
mvh Datter

Det kan du ! 😊 Sender deg en stor klem ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/8/2020 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Hun bor på sykehjem. Flere ganger er vi blitt tilkalt, da de tror hun ikke klarer seg gjennom natten. Hittil har hun alltid «startet på nytt», og virker i fin form. Så går det noen uker, og hun er dårlig igjen..

Jeg er så redd for den dagen jeg får tlf om at nå er hun død. Hva gjør jeg da?
Er det vanlig å dra sporenstreks til sykehjemmet for å se henne? 
Er det jeg som må ringe etter begravelsesbyrå? 
Har jeg kort tid på meg? 
Hun har sagt at hun ikke vil ha noen grav, men er man ikke pliktig til det? 
Kan jeg sette ned urne i feks et annet familiemedlems grav? Og må det da lages ny minnestein med hennes navn også? 
Jeg er helt alene m dette, da vi ikke har noen nære venner el slektninger. 
Det kommer ikke til å holdes noen begravelsesseremoni... 

Tror dere jeg kan snakke m noen på sykehjemmet om dette? 
Alt er så trist, og jeg er så redd og alene. 
mvh Datter

Anonymkode: 5b2bd...e11

Min farmor hadde det slik i over ett år...alltid begynte hun på nytt, overlevde to lungebetennelser og i det hele tatt. 

Jeg ser at det snart er tre uker siden du skrev dette, så jeg vet ikke hvordan tilfelle står i dag, men jeg velger å svare likevel. Hva du gjør den dagen hun dør, kommer svaret til deg den dagen det skjer. Men hva føler du selv akkurat nå - at du vil gjøre? Det er du, og følelsene dine. Men prøv å ikke ha dårlig samvittighet. Hun ligger på dødsleie, og det skal alle gjøre før eller senere. 

Hvis du vil dra sporenstreks til sykehjemmet for å se henne, så gjør du det. Føler du ikke for å se henne etter at hun er død, så er det også helt greit. Hvem som ringer begravelsesbyrå avtaler du med sykehjemmet. Det blir enten du eller en på sykehjemmet som ringer. Så sant det er mulig kommer begravelsesbyrået samme dag, evt. dagen etter. 

Alle har rett på egen grav, men det er ingen plikt. Hvis det er reservert plass i et annet familiemedlems grav, kan urnen stå der. Er det ikke reservert må du søke begravelsesbyrået. Det forutsetter imidlertid at det faktisk er en urne i den aktuelle graven, - ikke en kiste. Det skal normalt sett gå i orden, men det skal være maksimalt fire urner i en grav (noen steder godtas seks). Hvis det er plass på minnesteinen som allerede er på det aktuelle gravstedet, så er det bare å få ført hennes navn på den. I dag kan man også søke om å spre asken utover sjø eller fjell, spør begravelsesbyrået om dette. En annen mulighet er anonym minnelund. Da settes urnen ned et sted på en minnelund hvor ingen andre vet eksakt hvor urnen settes, og hvis det er en navnet minnelund skrives navnet hennes på en minneplate sammen med navnene på de andre som er gravlagt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...