AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Del Skrevet 8. februar 2020 Og skal stå foran substantiv, og Å foran infinitiv. Eks: Siri liker å lese og skrive. Rett ikke sant? kan lurer når blir lengre setninger, det samme gjelder for komma. Skriver som regel lnge setninger, er det bedre "å korte ned setningen så mye som mulig"? Hilsen en som forbedrer skriftspråk. Anonymkode: f9f42...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Del Skrevet 8. februar 2020 Husk stor bokstav. Anonymkode: b433a...828 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Del Skrevet 8. februar 2020 Tenk engelsk To = å And = og Anonymkode: c6841...f4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Del Skrevet 8. februar 2020 Det er riktig at det er "å" foran infinitiv, og "og" når flere infinitiv er listet opp. (Å lese og skrive) Det er også riktig at det er "og" foran substantiv. (Ta med bord og stol) Komma etter "og", "eller", "men", "for". Anonymkode: c0224...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Del Skrevet 8. februar 2020 Tusen hjertelig takk for svar! Anonymkode: f9f42...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Del Skrevet 8. februar 2020 Starter også setninger med "Jeg" , noen som har forslag til hva som kan brukes i stedet for "jeg:"? Blir ofte brukt i f,eks jobbsøknader når språket er munlig og skal fortelle noe. Det ser ikke bra ut med: Jeg……. Jeg…. Jeg.. Anonymkode: f9f42...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 8. februar 2020 #7 Del Skrevet 8. februar 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er riktig at det er "å" foran infinitiv, og "og" når flere infinitiv er listet opp. (Å lese og skrive) Det er også riktig at det er "og" foran substantiv. (Ta med bord og stol) Komma etter "og", "eller", "men", "for". Anonymkode: c0224...4fe Du mener sikkert komma før "men". Det er ingen regel om det skal være komma før de andre ordene du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Del Skrevet 8. februar 2020 Og binder sammen to handlinger eller to substantiv, å er infinitivsmerke. Jeg liker å danse og tegne. Det er en gaffel og en kniv. Hun liker å synge. Kommaregler: http://www.korrekturavdelingen.no/kommaregler.htm Kortere setninger er ofte bedre enn for lange, men det beste er variasjon. Øv deg på å starte setninger på ulike måter. Jeg liker å gå på skolen. Skolen er interessant, synes jeg. Det å være på skolen gir meg mye. På skolen lærer jeg mye. Du kan også bruke setningsstartere: http://www.norsksonen.com/setningsstartere/ Anonymkode: 6b9c5...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå