Gå til innhold

Har så lyst til å begynne å trene på senter, men tør ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å begynne å trene på senter, men jeg har sosial angst som stopper meg. Er livredd for å gjøre noe feil, og jeg føler nesten at jeg plager noen bare ved min tilstedeværelse. Jeg er overvektig, og i veldig dårlig form. Vurderer et senter med døgnåpent, slik at jeg kan trene sent på kvelden og tidlig på morgenen når det ikke er noen andre der, men tenker sannsynligheten for å opprettholde gode vaner da blir mindre. Jeg fulgte et treningsprogram hjemme i hele høst, med god effekt, men føler det er lettere å motivere seg med den variasjonen man kan få på et senter samtidig som det er behagelig å være innendørs vinterstid.
 

Har dere noen gode tips for å overvinne frykten?

Anonymkode: 16286...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du få med en venn som moralsk støtte? Kommer an på type senter, men dersom du forklarer situasjonen til en ansatt kanskje de kan ta seg litt tid til å vise deg rundt (små, lokale senter med ikke så mye folk er ofte mer behjelpelige her). En PT kan kanskje også være en idé de første gangene, slik at du kan bli kjent på senteret? 🤔

Anonymkode: 758ef...065

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hopp i det, mange som deg på treningssentrene! Ingen vil tenke noe over det :) 

Anonymkode: 0b31e...58c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst til å begynne å trene på senter, men jeg har sosial angst som stopper meg. Er livredd for å gjøre noe feil, og jeg føler nesten at jeg plager noen bare ved min tilstedeværelse. Jeg er overvektig, og i veldig dårlig form. Vurderer et senter med døgnåpent, slik at jeg kan trene sent på kvelden og tidlig på morgenen når det ikke er noen andre der, men tenker sannsynligheten for å opprettholde gode vaner da blir mindre. Jeg fulgte et treningsprogram hjemme i hele høst, med god effekt, men føler det er lettere å motivere seg med den variasjonen man kan få på et senter samtidig som det er behagelig å være innendørs vinterstid.
 

Har dere noen gode tips for å overvinne frykten?

Anonymkode: 16286...5c6

Jeg trener alltid veldig tidlig på senteret mitt, litt creppy spesielt i morgen når jeg altid er første der😅Syntes det bare er hyggelig at det kommer andre tuslende inn, om dem har erfaring eller ikke har ikke noe å si. Om du gjør feil? Jeg har trent i 10 år å finner stadig ting å forberede i teknikk. Trening handler om mengde trening! Ingen forventer at du skal være verdensmester, om du vill ha rolig start andbefaller jeg følgene:

 

lag en start plan på 4 uker: finn et tidspunkt med lite mennesker( anbefaler søndag et sted mellom 07-09😊)

- 10 min gåing på mølla

- kjør 3-4 øvelser med apparater når du starter, mye lettere å lære seg!

kjør beinpress, brystpress maskin, skulderpress, roing med cabel.

3 sett 8-15 reps👍💪


hold deg til 1 dag i uka i 4-6 uker, prøv å gå litt senere og senere på søndag, slik at du progressivt eksponeres for mennesker.

og ja, hvis dere ikke skjønte det så lider jeg også av sosial angst.

når du blir rastløs, legg inn en dag nummer 2 midt i uka, gjør det en stund. 

 

Om det er ønskelig om lengre tid så kan vi snakke om et 3 dagers fullkropps program til.

 

Anonymkode: d09ca...cfc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er generelt opptatt av seg selv så bare hopp i det. Ingen bryr seg om deg.

Anonymkode: dd512...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener alltid veldig tidlig på senteret mitt, litt creppy spesielt i morgen når jeg altid er første der😅Syntes det bare er hyggelig at det kommer andre tuslende inn, om dem har erfaring eller ikke har ikke noe å si. Om du gjør feil? Jeg har trent i 10 år å finner stadig ting å forberede i teknikk. Trening handler om mengde trening! Ingen forventer at du skal være verdensmester, om du vill ha rolig start andbefaller jeg følgene:

 

lag en start plan på 4 uker: finn et tidspunkt med lite mennesker( anbefaler søndag et sted mellom 07-09😊)

- 10 min gåing på mølla

- kjør 3-4 øvelser med apparater når du starter, mye lettere å lære seg!

kjør beinpress, brystpress maskin, skulderpress, roing med cabel.

3 sett 8-15 reps👍💪


hold deg til 1 dag i uka i 4-6 uker, prøv å gå litt senere og senere på søndag, slik at du progressivt eksponeres for mennesker.

og ja, hvis dere ikke skjønte det så lider jeg også av sosial angst.

når du blir rastløs, legg inn en dag nummer 2 midt i uka, gjør det en stund. 

 

Om det er ønskelig om lengre tid så kan vi snakke om et 3 dagers fullkropps program til.

 

Anonymkode: d09ca...cfc

Tusen takk for god tilbakemelding. Jeg tror ikke 1 dag i uka vil være tilstrekkelig, i hele høst trente jeg 4 dager i uka hjemme og trivdes med det. Gikk ned mange kilo, men fremdeles mange igjen, og motivasjonen forsvant litt siden en del av opplegget var utendørs (og jeg klarer bare ikke å komme meg ut på tur i snø, kuldegrader og mørke). 
 

Tar gjerne imot forslag til fullkroppsprogram. 😊

Anonymkode: 16286...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag 

Kjør a,b, a

neste uke b,a,b

utfør settene med best mulig teknikk, kjør 90sec- 2 min pause mellom serier. 

økt a

øvelse 1: knebøy med stang, goblin squat eller bein press:  4 serier 8-12reps

øvelse 2: hiptrust 4 serier 6-8 reps

øvelse 3:  strakmarkløft eller markløft 3 serier 8-12 reps

øvelse 4:  skulderpress eller militærpress 3 serier 10-15 reps 

øvelse 5: roing med stang eller roing i kabel maskin 3 serier 8-12 reps

 

økt b,

øvelse 1: knebøy med stang, goblin squat eller bein press:  4 serier 5-8 reps

øvelse 2: hiptrust 4 serier 10-15 reps

øvelse 3; rygghev pyramidesett 15,12,8,4 reps

øvelse 4:  kjør planken i x antall sekunder 3 sett ( ikke gi alt men typ 80-90%) logg tiden.

øvelse 5:  hamstringcurl 8-12 reps 4 serier

Øvelse 6: nedtrekk 8-12 3 serier

 

 

 

Anonymkode: d09ca...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutt økta med 10min gåing på mølla i betydelig oppoverbakke. Ikke gå fort men fokuser på å få kontakt med rumpe og lår. Skal brenne litt om man ikke går for fort, stå heller ikke for høyt opp på mølla da forsvinner effekten av stigningen, utrolig lett å jukse 😅

Anonymkode: d09ca...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik du føler deg. Er det sannelig på tide at du kommer deg ut og på et treningssenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Det viktigste er bare å starte, etter noen økter innser du at alle fokuserer på seg selv og sin egen trening. Da jeg begynte var jeg en strek av en mann, løftet mindre enn de fleste av damene. Ganske pinlig synes jeg selv, men ingen bryr seg. Kjør ditt eget løp og plutselig er du komfortabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener jevnlig på senter og får alltid stor respekt for de som er litt overvektige og dårlig trent for at de "tør" trene sammen med andre og gjøre noe positivt med kroppen. Har dessverre ingen forslag til gode øvelser, men det viktigste er at man overvinner "dørstokkmila" og kommer i gang. Lykke til. Trening gjør noe positivt med kroppen og psyken din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Må nok bare hoppe i det. 😬

Anonymkode: 16286...5c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet på senter i fjor sommer, og det var helt klart skummelt i starten! Det jeg likevel anbefaler deg er å først begynne med cardio, dvs mølle eller elipsemaskin. Kjenn litt på hvordan atmosfæren er på senteret. Det praktiske er jo at møllene ofte er vendt ut mot resten av senteret, så her kan du se på hva de andre driver med, hvor ting er, og hvordan de andre stiller inn maskinene. 

Jeg vil også anbefale deg å se på youtube! Og det er heller ikke dumt å se på «klistermerkene» med info på de ulike aparatene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst til å begynne å trene på senter, men jeg har sosial angst som stopper meg. Er livredd for å gjøre noe feil, og jeg føler nesten at jeg plager noen bare ved min tilstedeværelse. Jeg er overvektig, og i veldig dårlig form. Vurderer et senter med døgnåpent, slik at jeg kan trene sent på kvelden og tidlig på morgenen når det ikke er noen andre der, men tenker sannsynligheten for å opprettholde gode vaner da blir mindre. Jeg fulgte et treningsprogram hjemme i hele høst, med god effekt, men føler det er lettere å motivere seg med den variasjonen man kan få på et senter samtidig som det er behagelig å være innendørs vinterstid.
 

Har dere noen gode tips for å overvinne frykten?

Anonymkode: 16286...5c6

Er minst folk på formiddagen her, eller bare overvektige pensjonister.

Synes det var ille å trene før, men de fleste bryr seg kun om seg selv når de trener. Har på meg hodetelefoner og stenger alt ute 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si HEIA DEG! Hva med å starte med å gå litt på mølla eller eplipsemaskinen? Går liksom ikke an å gjøre feil, også kan du bruke feks YouTube videre for å ekspandere når mestringsfølelsen kommer 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle hyggelige og positive svar! Jeg har bestemt meg for å melde meg inn på mandag, på et senter med døgnåpent nærme jobben. 

Anonymkode: 16286...5c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle hyggelige og positive svar! Jeg har bestemt meg for å melde meg inn på mandag, på et senter med døgnåpent nærme jobben. 

Anonymkode: 16286...5c6

Heia deg!

Jeg synes også det er veldig gøy på fellestimer, blir motivert av at det er noen som styrer treningen og heier på oss. Sykkeltimer kan være et fint sted å starte, for der trener du helt etter egne forutsetninger. Du kan ha lav motstand og holde din egen takt, sitte når de andre står  - ingen bryr seg! Få noen til å vise deg hvordan sykkelen skal brukes, og gå på en 30-45 min time.

Anonymkode: c8794...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Keikolina said:

Er minst folk på formiddagen her, eller bare overvektige pensjonister.

Synes det var ille å trene før, men de fleste bryr seg kun om seg selv når de trener. Har på meg hodetelefoner og stenger alt ute 😃

Så bra! Det er skummelt å begynne. Jeg trener selv, jeg hadde høy terskel for å gå inn på senteret alene, men nå går det fint. Anbefaler å finne et program med youtubefilmer slik at du kan ha med mobilen og smukikke litt på den dersom du glemmer øvelsene.

Anonymkode: e7f11...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er slett ikke alene om det. Hopp i det. Det er ingen som orker å bry seg, for hver og en har nok med seg selv. 

Gjør deg kjent på treningssenteret hvor apparatene står. Ta på deg hodetelefoner med god musikk og hopp i det. 

Jeg var også livredd første gangen jeg åpnet døren inn til treningssenteret, men det hadde jeg ingen grunn til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...