Gå til innhold

Skal jeg kontakte politiet eller er det smålig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som arbeider som yrkessjåfør og har en bekymring.

Han bruker tlf ekstremt mye bak rattet, legger ut lange mystorier på snapchat av at han filmer med mobilen mens han kjører. 
Det samme gjør han når han svarer meg, bilde av veien foran og lange videosnutter med musikk i bakgrunn osv.

Jeg synes det er egoistisk med tanke på andre trafikanter og fotgjengere. Han kjører semitrailer og jeg er redd det går skikkelig galt en dag.

Hva bør jeg gjøre?  

Anonymkode: 4da0e...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke politiet,  sjefen hans. 

Men jeg syns det spørs på hvordan mobilbruk,  filmer han naturen han kjører forbi mens han er oppmerksom på veien , er det fire sekunders oppmerksomhet inn i kameraet på en rett og utrafikkert strekning,  eller er det videoblogging av pølsespising og lange tirader inn i kameraet mens han kjører? 

Anonymkode: dc06e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg syns det spørs på hvordan mobilbruk,  filmer han naturen han kjører forbi mens han er oppmerksom på veien , er det fire sekunders oppmerksomhet inn i kameraet på en rett og utrafikkert strekning,  eller er det videoblogging av pølsespising og lange tirader inn i kameraet mens han kjører? 

Det har ikke noe å si! Sånn bruk av mobilen er uansett ikke tillatt når man sitter bak rattet i en bil som beveger seg!

Anonymkode: 602b9...30d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lange videosnutter, ofte på opptil 2 minutter mens han kjører. Det er alt fra motorvei til smågater og landevei. Hender også at han filmer seg selv mens han snakker og kjører samtidig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt. Tips BÅDE sjefen og politiet. Dette må du ta tak i TS. Du kan også varsle anonymt.

Anonymkode: 15e80...47b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker på hvem som er sjefen hans, og får ikke sendt anonymt tips. Vil ikke bli sett på som den "sladrekjerringa".. derfor jeg tenkte på politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt drt opp med han? «Jeg blir bekymret for både deg og omgivelsene når du bruker mobilen under kjøring..dessuten er det ulovlig og du risikerer å miste både førerkortet og jobb når du viser så stor uaktsomhet når yrket ditt er yrkessjåfør» 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er usikker på hvem som er sjefen hans, og får ikke sendt anonymt tips. Vil ikke bli sett på som den "sladrekjerringa".. derfor jeg tenkte på politiet.

Da sender du et anonymt brev til firmaet han arbeider for og ber om at det blir levert til daglig leder. Så sender du Mail eller ringer til politiet og oppgir du vil være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å være anonym sladrekjerring enn den som kunne ha stoppet dette, når han kjører ned noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu litt på dette: Hvis du en dag får høre han har drept noen i trafikken pga mobilbruk. Og dette fordi DU ikke har varslet om bruken og kunne unngått dette. Hadde du klart å leve med det på samvittigheten?

Anonymkode: b68d7...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en bekjent som gjør dette. Sendte mail til firmaet hans, han fikk ikke jobbe der mer. Han hadde i tillegg bulket bilen, og de skjønte jo fort hvorfor. Nå har han ny jobb, og det virker som han har skjerpet seg. Det kommer hvertfall ikke ut flere videoer av kjøring fra han. Lagde en falsk e-mail, og sendte en mail til firmaet. 

Anonymkode: 80f8b...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du selv sagt til han hvor tåpent dette er? Hvis ingen sier ifra så vil han jo fortsatt tro at han er "kul".  Det er egentlig helt latterlig at han som yrkessjåfør ikke ser hvor idiotisk han oppfører seg.
Dette er såpass viktig at du kan ikke være feig eller redd for å være ei "sladrekjerring". Konsekvensene er mye værre.
Hvis dette er en god venn av deg som du bryr deg om - så sier du ifra til han face2face. At du kan ikke godta å se andre kjøre uaktsomt uten å gripe inn. Be han om å skjerpe seg eller finne seg en annen jobb!
Hvis dette bare er en bekjent som du i tillegg synes er en idiot, si ifra til sjefen. Ta gjerne et par screenshots eller ta en film av snappene du får. Via laptopkamera eller noen andres tlf. Så kan du bruke det som bevis i tilfelle ingenting blir gjort.

Du snakker om en idiot. Jeg kjenner personer som har blitt alvorlig skadet i trafikken. Lemlestet. Aldri i verden om jeg hadde ignorert en sånn idiot-oppførsel.

Anonymkode: a702c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.2.2020 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Ja men DU ER sladrekjerring og det VET DU ! 

Anonymkode: f0b43...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja men DU ER sladrekjerring og det VET DU ! 

Anonymkode: f0b43...b8c

Nei, TS er en ansvarlig person.

Anonymkode: 6b688...c46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...