Gå til innhold

Hjelp jeg ønsker å kutte ned på kjøtt! Og litt om reaksjoner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grillost: Halloumi. Kan brukes som burger, i taco, gryter, supper. Best hvis man steker de i biter/skiver sånn at den får en god stekeskorpe.

Anonymkode: 3ba65...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk noe motvillig over på plantebasert kosthold for noen år siden. Mannen min er veganer og har hatt gode helsegevinster pga kostholdet. Jeg hadde ikke tro på det selv, men jammen tok jeg feil. Etter å ha redusert animalske produkter så har jeg økt muskelmassen betraktelig, og føler meg mye bedre. Jeg kommer nok aldri til å bli veganer men jeg er sikker på at kroppen har godt av det.

Jeg har erfaring med både animalsk og vegansk kosthold så jeg vet hva jeg snakker om. Lurer på hvor mange av kjøttforkjemperne som faktisk har prøvd vegansk over tid.. Dyrevelferd og klima har ikke vært motivasjonen min. 

Anonymkode: 4a268...000

TS her : motivasjonen min er mer energi, vitaminer og sunn mat. Og mat med mye grønnsaker er lik mindre kalorier. Så slik sett er det min største motivasjon også. Nå skal jeg jo spise kjøtt også og kunne gjerne tenkt meg skikkelige råvarer. Så likte bidraget til aben som snakker om kjøtt. Nå var ikke planen å min å fylle fryseren med 20 kilo med kjøtt uansett da, utgangspunktet for tråden var jo det motsatte. Jeg har bare aldri kjøpt skikkelig kjøtt før. Så det har jeg nok lyst til å gjøre en gang 😊 

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grillost: Halloumi. Kan brukes som burger, i taco, gryter, supper. Best hvis man steker de i biter/skiver sånn at den får en god stekeskorpe.

Anonymkode: 3ba65...2f8

Å erstatte kjøttet med ost er vel ikke et godt forslag ?

Anonymkode: 3f561...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser heller ikke kjøtt, men er nok lettere da eg spiser fisk. 

Men coop spesielt synes eg har gode vegetar alternativ. Veganboller og rødbetburger er mine favoritter. Ellers kjøper eg vegetarpålegg (også fra coop) som eg kutter opp og har i forskjellige omeletter. 

Ellers går det mye i wok i forskjellige sauser, lasagne, pastasalat, bananpannekaker, taco og diverse gryteretter med grønnsaker, krydder og kokosmelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grillost: Halloumi. Kan brukes som burger, i taco, gryter, supper. Best hvis man steker de i biter/skiver sånn at den får en god stekeskorpe.

Anonymkode: 3ba65...2f8

Takk, dette har jeg aldri prøvd før. Litt skeptisk da det er ost av fåremelk? Sau/lam er ikke min sterkeste side. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, dette har jeg aldri prøvd før. Litt skeptisk da det er ost av fåremelk? Sau/lam er ikke min sterkeste side. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Det smaker vel mest salt, ikke så veldig mye mer. Litt som en hard og fast mozzarella kanskje? Skal det være vegan kan du jo lage sånn nøttestek(?), jeg synes det er grusomt, men hver sin smak.

Anonymkode: 3ba65...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å erstatte kjøttet med ost er vel ikke et godt forslag ?

Anonymkode: 3f561...247

Å erstatte kjøtt og fisk med ost høres ikke bra ut da ost inneholder andre næringsstoffer samt at mange spiser nok melkeprodukter til de andre måltidene!

Anonymkode: 3f561...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Å erstatte kjøttet med ost er vel ikke et godt forslag ?

Anonymkode: 3f561...247

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Å erstatte kjøtt og fisk med ost høres ikke bra ut da ost inneholder andre næringsstoffer samt at mange spiser nok melkeprodukter til de andre måltidene!

Anonymkode: 3f561...247

Vi hørte deg første gangen ;)

Jeg får bare i meg meieriprodukter i form av ost, og jeg spiser det ikke en gang hver uke og jeg vil tro det er flere som meg.

TS: Blomkål er en grønnsak som kan varieres i det uendelige og denne syns jeg er kjempegod. Steker av og til et par sjampinjong og har oppi, godt som taco eller i pitabrød. 

Veganmisjonen har forresten veldig mange oppskrifter uten kikerter, bare gå i oppskriftsarkivet og ta en titt.

Jeg er ikke vegetarianer, men prøver å droppe kjøtt en dag eller to i uka, Da bruker jeg ofte sopp som "erstatning", rett og slett fordi jeg liker umamismaken den gir.

Indiske gryteretter med paneer (ikke vegansk, men vegetarisk) er også veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo tusen takk 😃 Elsker Asiabutikker, men aner jo ikke hva 95 prosent av det er eller hva jeg skal bruke ting til, så blir med kikkingen. Evt om jeg finner oppskrifter med greier jeg ikke har hørt om før da 😊 Da kjøper jeg selvfølgelig. 

Tpfu har jeg aldri brukt? Er det godt da egentlig? 

 

Anonymkode: 02bb7...a37

Tips, hvis det ikke er en veldig busy Asia butikk, spør de som jobber der :) 

jeg fikk en gang halve handlekurven bytta ut og familieoppskriften til mora til han jeg snakket med fordi jeg spurte om hjelp. «Åh, skal du lage det, vent litt jeg skal ringe mamma å få oppskriften hennes, ogsåmå du ha tørket sopp, ikke fersk, for det er for mye fuktighet i fersk......» 

Anonymkode: 6c28c...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brennsnut uten fårekjøtt... det er jo grønnsakssuppe. 🙄😉

Anonymkode: 0410a...119

Nopes, og har aldri hatt fårekjøtt i brennsnut (ikke på den med kjøtt heller)

Lager 2 store gryter, for å ha nok til alle, 1 med og 1 uten kjøtt. 

Grønnsakssuppe har finere smittede grønnsaker samt litt anderledes grønnsakkombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: spiller ingen rolle hva brennsnut uten fårekjøtt er, det var et tips til noe som noen syns er godt. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips, hvis det ikke er en veldig busy Asia butikk, spør de som jobber der :) 

jeg fikk en gang halve handlekurven bytta ut og familieoppskriften til mora til han jeg snakket med fordi jeg spurte om hjelp. «Åh, skal du lage det, vent litt jeg skal ringe mamma å få oppskriften hennes, ogsåmå du ha tørket sopp, ikke fersk, for det er for mye fuktighet i fersk......» 

Anonymkode: 6c28c...3d9

Takk, hun i Asiabutikken her var veldig hyggelig og har hjulpet meg sånn ca hver gang jeg er der. Er hyggelig å gå inn får skikkelig god gammeldags service. (eller så lurer hun meg til å kjøpe tull 🤷‍♀️😂

Deg med blomkål oppskriften, skal absolutt prøves ut! 

Og hva har veganere på brødskiva? (vi spiser hovedsakelig ost og skinke, gjerne som toast🙈 Og egg. ) : syltetøy, peanøttsmør,  hmm.., hmm,? 

 

 

 

Anonymkode: 02bb7...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du ønsker å kutte ned på kjøttkonsumet (og meierikonsumet - ikke minst!) Ikke hør på hun veganer vennen din, jeg er veganer selv og hadde oppmuntret og heiet om en av mine venninner ville ha hjelp til å kutte ned. Det er en kjempekjekk tråd her inne hvor du kan finne masse inspirasjon: 

Ellers kan jeg anbefale BOSH på facebook, de har små videosnutter med mange gode oppskrifter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Her om dagen søkte jeg tips om vegansk mat til den eneste veganske personen jeg kjenner. Da jeg forklarte at jeg ikke er helt der å kutte helt ut animalske produkter, og blabla så ble vedkommede snurt og mente at jeg like gjerne kunne la være!? Da støtter jeg den fæle kjøttproduksjon like mye uansett og ble oppfordret til å kutte ut helt. Må det være alt eller ingenting? Er det bare tull og kutte ut litt? Jeg vet ikke om jeg noen sinne kommer til å klare å gjøre det helt 😕 (Melkesjokolade, egg og ost er helt håpløst for meg å kutte ut  om jeg ikke absolutt må en dag 😕) Mistet litt motivasjonen egentlig. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Dette er konsekvensen av ulike definisjoner på veganisme.  (Veganisme er en livsstil, ikke et kosthold.  Veganere spiser rent vegetarisk/plantebasert, men det samme kan man gjøre selv om man ikke er veganer)

India er et land der ren plantebasert kost er stort.  Men visste du at for et folkeslag i India er meieriprodukter regnet for å være en del av plantebasert kost, mens løk og hvitløk ikke er det?

I følge denne definisjonen kan du uten problemer spise både melkesjokolade og ost, og fremdeles spise rent plantebasert.   :)

Mitt poeng er at du gjør det som passer best for deg.

Om du spiser rent plantebasert ("vegansk"), hovedsaklig plantebasert (vegetarisk), delvis plantebasert (pescetarianer), eller er omnivore (altspisende) bør være revnende likegyldig for andre. Det er ditt kosthold, og der er du som skal leve med det, og av det.

Anonymkode: 35a2e...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her: spiller ingen rolle hva brennsnut uten fårekjøtt er, det var et tips til noe som noen syns er godt. 

Takk, hun i Asiabutikken her var veldig hyggelig og har hjulpet meg sånn ca hver gang jeg er der. Er hyggelig å gå inn får skikkelig god gammeldags service. (eller så lurer hun meg til å kjøpe tull 🤷‍♀️😂

Deg med blomkål oppskriften, skal absolutt prøves ut! 

Og hva har veganere på brødskiva? (vi spiser hovedsakelig ost og skinke, gjerne som toast🙈 Og egg. ) : syltetøy, peanøttsmør,  hmm.., hmm,? 

 

 

 

Anonymkode: 02bb7...a37

Det har kommet masse vegansk pålegg i butikkene nå! Coop-butikkene selger vegansk smørepålegg av grønnsaker, den med kikerter og grillet paprika er bare så god. Pleier å toppe den med agurk, tomater, avocado eller egg, eller bruke den som dip til grønnsaker. Det finnes også vegansk skinkepålegg, tror det er på coop jeg har kjøpt det og. De har ulike varianter men jeg liker den med chili/jalapeño best, smaker en blanding av servelat og falukorv og er ikke så dyrt. Coop-merket Vegetardag har generelt mye forskjellig.

Ellers er skivet eller most avocado alltid en vinner her i huset, men det er litt dyrt for vårt budsjett så har det ikke så ofte. Lager hummus innimellom, det er veldig godt og superbillig om man dropper tahini (har du råd til det så ikke dropp det!) Ellers er nøttesmør godt og næringsrikt, høyt på kalorier men metter veldig lenge, særlig om man kombinerer det med f eks banan. 

Anonymkode: 8496a...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Hei! Dette innlegget blir både et spørsmål om tips og litt frustrasjon. 

Det har jo blitt et stort fokus på miljø og kjøttspising. Og jeg trengte/trenger og gå ned i velt og endre noen vaner uansett. Så for å slå 2 fluer i en smekk bestemte jeg at vi skulle ha flere kjøttfrie retter og fokusere på å ha mat med mye grønnsaker. Og jeg må si det selv det har gått over all forventing. Men nå trenger jeg tips til nye kjøtt frie retter! Jeg har laget falafel med div tilbehør, bulgur salat med bønner, kikerter og div grønnsaker. Supper av grønnsaker, linser og kikerter og forskjellige rotmoser/stapper av grønnsaker. Har noen noe tips til vegansk middagsmat (det er et mål og få det til helt vegansk) så trenger jeg det! :) Gjerne uten kikerter da vi har spist mye av det i det siste. Har brukt veganmisjonen men føler det er mye kikerter i alt? Eller soya erstatning for kjøtt som jeg egentlig ikke er så interessert i å bruke. Vil heller bruke grønnsaker til å lage ting. Har noen noen gode oppskrifter på lur? 😃

Jeg syns det er helt greit å bytte ut melk med plantebasertmelk, bruke imat crème fraiche og så videre, men jeg har ikke tenkt å kutte ut kjøtt og animalsk mat helt. Noen uker nå har vi riktig nok vært veldig nære 😊 Vi har hatt mye mindre kjøtt og animalske produkter nå enn tidligere, så jeg er skikkelig stolt av at jeg har klart det i ca 5 uker. Spesielt uten misfornøyde grynt fra mannen. Gått ned noen kilo har jeg også. 

Her om dagen søkte jeg tips om vegansk mat til den eneste veganske personen jeg kjenner. Da jeg forklarte at jeg ikke er helt der å kutte helt ut animalske produkter, og blabla så ble vedkommede snurt og mente at jeg like gjerne kunne la være!? Da støtter jeg den fæle kjøttproduksjon like mye uansett og ble oppfordret til å kutte ut helt. Må det være alt eller ingenting? Er det bare tull og kutte ut litt? Jeg vet ikke om jeg noen sinne kommer til å klare å gjøre det helt 😕 (Melkesjokolade, egg og ost er helt håpløst for meg å kutte ut  om jeg ikke absolutt må en dag 😕) Mistet litt motivasjonen egentlig. 

Anonymkode: 02bb7...a37

 Hvorfor ikke soya?

Anonymkode: 6aa6f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor ikke soya?

Anonymkode: 6aa6f...811

Har hørt det er litt kjipt? 

Men skal ikke banne på det. 

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt det er litt kjipt? 

Men skal ikke banne på det. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Den soyaen som er kjip er soyaen som brukes i dyrefôr. Soyaen som brukes i matvarer er ikke fra regnskogen. Er selv veganer og sverger til tofu og tørka soyaprodukter :)

Anonymkode: 6aa6f...811

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den soyaen som er kjip er soyaen som brukes i dyrefôr. Soyaen som brukes i matvarer er ikke fra regnskogen. Er selv veganer og sverger til tofu og tørka soyaprodukter :)

Anonymkode: 6aa6f...811

Hvor kjøper du tofu ? Og hvilke tørkede soyaprodukter ?

Anonymkode: 3f561...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper du tofu ? Og hvilke tørkede soyaprodukter ?

Anonymkode: 3f561...247

Internasjonale grønnsaksbutikker. Farse og chunks

Anonymkode: 6aa6f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den soyaen som er kjip er soyaen som brukes i dyrefôr. Soyaen som brukes i matvarer er ikke fra regnskogen. Er selv veganer og sverger til tofu og tørka soyaprodukter :)

Anonymkode: 6aa6f...811

Men smaker kjipt mener jeg 🙈

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...