Gå til innhold

Hjelp jeg ønsker å kutte ned på kjøtt! Og litt om reaksjoner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Dette innlegget blir både et spørsmål om tips og litt frustrasjon. 

Det har jo blitt et stort fokus på miljø og kjøttspising. Og jeg trengte/trenger og gå ned i velt og endre noen vaner uansett. Så for å slå 2 fluer i en smekk bestemte jeg at vi skulle ha flere kjøttfrie retter og fokusere på å ha mat med mye grønnsaker. Og jeg må si det selv det har gått over all forventing. Men nå trenger jeg tips til nye kjøtt frie retter! Jeg har laget falafel med div tilbehør, bulgur salat med bønner, kikerter og div grønnsaker. Supper av grønnsaker, linser og kikerter og forskjellige rotmoser/stapper av grønnsaker. Har noen noe tips til vegansk middagsmat (det er et mål og få det til helt vegansk) så trenger jeg det! :) Gjerne uten kikerter da vi har spist mye av det i det siste. Har brukt veganmisjonen men føler det er mye kikerter i alt? Eller soya erstatning for kjøtt som jeg egentlig ikke er så interessert i å bruke. Vil heller bruke grønnsaker til å lage ting. Har noen noen gode oppskrifter på lur? 😃

Jeg syns det er helt greit å bytte ut melk med plantebasertmelk, bruke imat crème fraiche og så videre, men jeg har ikke tenkt å kutte ut kjøtt og animalsk mat helt. Noen uker nå har vi riktig nok vært veldig nære 😊 Vi har hatt mye mindre kjøtt og animalske produkter nå enn tidligere, så jeg er skikkelig stolt av at jeg har klart det i ca 5 uker. Spesielt uten misfornøyde grynt fra mannen. Gått ned noen kilo har jeg også. 

Her om dagen søkte jeg tips om vegansk mat til den eneste veganske personen jeg kjenner. Da jeg forklarte at jeg ikke er helt der å kutte helt ut animalske produkter, og blabla så ble vedkommede snurt og mente at jeg like gjerne kunne la være!? Da støtter jeg den fæle kjøttproduksjon like mye uansett og ble oppfordret til å kutte ut helt. Må det være alt eller ingenting? Er det bare tull og kutte ut litt? Jeg vet ikke om jeg noen sinne kommer til å klare å gjøre det helt 😕 (Melkesjokolade, egg og ost er helt håpløst for meg å kutte ut  om jeg ikke absolutt må en dag 😕) Mistet litt motivasjonen egentlig. 

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke mist motivasjonen. Alt hjelper! Er selv der at jeg kutter ned på animalske produkter, du kutter der du klarer. 

Anonymkode: 9ef59...81b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må ikke være alt eller ingenting. Det er bedre at alle gjør litt, enn at noen få gjør mye ;)

Jeg har sluttet å spise svinekjøtt, og redusert på annet kjøtt. Kjøper lokalt, i store kvanta. 

Melk og egg er jo noe annet enn kjøtt. Sikkert ikke problemfritt, men en helt annen del av miljødebatten. Jeg bruker lite melkeprodukter, men elsker ost og rømme. Kjøper fra nabobonden og har god samvittighet. 

Klapp deg selv på skuldra for i det hele tatt å bry deg! 

Og husk, det er ikke slik at vegetarisk og vegansk kosthold er 100% bærekraftig det heller. Det er dyrevennlig, men mye av maten må importeres. Dette finnes det sikkert noen regnestykker på, og jeg vet ikke hva som er best og verst. Min erfaring er bare at noen veganere forherliger livsstilen sin veldig, og at "vegansk skinn" bare er et annet ord for "plast". 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen reser på vegetar/vegan-mat, men hva med tofu? Det er jo kjempegodt. De dagene jeg spiser kjøttfri lager jeg somregel indisk eller øst-asiatisk. Føler på den måten at jeg lurer smaksløkene til å tro at det er fancy ved bruk av krydder og urter, istedet for å bruke 50 forskjellige grønnsaker fra dalastrøka i Kina.

Når det skal sies, synes jeg de fleste land bortsett fra Norge er flink når det kommer til bruk av krydder og spennende grønnsaker, så gjerne finn et «område» du liker mat fra, og sett deg ned og les oppskrifter. Det kan være Vietnamesisk, Sør Afrikansk, Brasiliansk, Arabisk, Jamaica etc. De aller fleste retter kan bli likså god uten kjøtt. 
 

Vet ikke helt om dette var den type svar du hadde sett for deg? Det eneste jeg kommer på i farta er hvertfall Tofu + titt innom Asia-butikker for spennende utvalg av grønnsaker og urter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eediyat skrev:

Jeg er ikke noen reser på vegetar/vegan-mat, men hva med tofu? Det er jo kjempegodt. De dagene jeg spiser kjøttfri lager jeg somregel indisk eller øst-asiatisk. Føler på den måten at jeg lurer smaksløkene til å tro at det er fancy ved bruk av krydder og urter, istedet for å bruke 50 forskjellige grønnsaker fra dalastrøka i Kina.

Når det skal sies, synes jeg de fleste land bortsett fra Norge er flink når det kommer til bruk av krydder og spennende grønnsaker, så gjerne finn et «område» du liker mat fra, og sett deg ned og les oppskrifter. Det kan være Vietnamesisk, Sør Afrikansk, Brasiliansk, Arabisk, Jamaica etc. De aller fleste retter kan bli likså god uten kjøtt. 
 

Vet ikke helt om dette var den type svar du hadde sett for deg? Det eneste jeg kommer på i farta er hvertfall Tofu + titt innom Asia-butikker for spennende utvalg av grønnsaker og urter.

Jo tusen takk 😃 Elsker Asiabutikker, men aner jo ikke hva 95 prosent av det er eller hva jeg skal bruke ting til, så blir med kikkingen. Evt om jeg finner oppskrifter med greier jeg ikke har hørt om før da 😊 Da kjøper jeg selvfølgelig. 

Tpfu har jeg aldri brukt? Er det godt da egentlig? 

 

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac & cheese med brokkoli og gulrot

Lasagne med gulrot, paprika, løk og aubergine og hvit saus/tomatsaus (alt etter hva du liker best selv)

Anonymkode: 028f0...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mist motivasjonen. Alt hjelper! Er selv der at jeg kutter ned på animalske produkter, du kutter der du klarer. 

Anonymkode: 9ef59...81b

 

14 minutter siden, Krok1 skrev:

Nei, det må ikke være alt eller ingenting. Det er bedre at alle gjør litt, enn at noen få gjør mye ;)

Jeg har sluttet å spise svinekjøtt, og redusert på annet kjøtt. Kjøper lokalt, i store kvanta. 

Melk og egg er jo noe annet enn kjøtt. Sikkert ikke problemfritt, men en helt annen del av miljødebatten. Jeg bruker lite melkeprodukter, men elsker ost og rømme. Kjøper fra nabobonden og har god samvittighet. 

Klapp deg selv på skuldra for i det hele tatt å bry deg! 

Og husk, det er ikke slik at vegetarisk og vegansk kosthold er 100% bærekraftig det heller. Det er dyrevennlig, men mye av maten må importeres. Dette finnes det sikkert noen regnestykker på, og jeg vet ikke hva som er best og verst. Min erfaring er bare at noen veganere forherliger livsstilen sin veldig, og at "vegansk skinn" bare er et annet ord for "plast". 

Takk for oppmuntring. 

Jeg får ikke like enkelt tak i lokale produkter dessverre. Blir mer den lokale kiwien eller remaen 🙈

Anonymkode: 02bb7...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man tofu med god kvalitet og trygt og billig?

Anonymkode: 3f561...247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper man tofu med god kvalitet og trygt og billig?

Anonymkode: 3f561...247

Aker ikke? Er det godt? 

Anonymkode: 02bb7...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Dette innlegget blir både et spørsmål om tips og litt frustrasjon. 

Det har jo blitt et stort fokus på miljø og kjøttspising. Og jeg trengte/trenger og gå ned i velt og endre noen vaner uansett. Så for å slå 2 fluer i en smekk bestemte jeg at vi skulle ha flere kjøttfrie retter og fokusere på å ha mat med mye grønnsaker. Og jeg må si det selv det har gått over all forventing. Men nå trenger jeg tips til nye kjøtt frie retter! Jeg har laget falafel med div tilbehør, bulgur salat med bønner, kikerter og div grønnsaker. Supper av grønnsaker, linser og kikerter og forskjellige rotmoser/stapper av grønnsaker. Har noen noe tips til vegansk middagsmat (det er et mål og få det til helt vegansk) så trenger jeg det! :) Gjerne uten kikerter da vi har spist mye av det i det siste. Har brukt veganmisjonen men føler det er mye kikerter i alt? Eller soya erstatning for kjøtt som jeg egentlig ikke er så interessert i å bruke. Vil heller bruke grønnsaker til å lage ting. Har noen noen gode oppskrifter på lur? 😃

Jeg syns det er helt greit å bytte ut melk med plantebasertmelk, bruke imat crème fraiche og så videre, men jeg har ikke tenkt å kutte ut kjøtt og animalsk mat helt. Noen uker nå har vi riktig nok vært veldig nære 😊 Vi har hatt mye mindre kjøtt og animalske produkter nå enn tidligere, så jeg er skikkelig stolt av at jeg har klart det i ca 5 uker. Spesielt uten misfornøyde grynt fra mannen. Gått ned noen kilo har jeg også. 

Her om dagen søkte jeg tips om vegansk mat til den eneste veganske personen jeg kjenner. Da jeg forklarte at jeg ikke er helt der å kutte helt ut animalske produkter, og blabla så ble vedkommede snurt og mente at jeg like gjerne kunne la være!? Da støtter jeg den fæle kjøttproduksjon like mye uansett og ble oppfordret til å kutte ut helt. Må det være alt eller ingenting? Er det bare tull og kutte ut litt? Jeg vet ikke om jeg noen sinne kommer til å klare å gjøre det helt 😕 (Melkesjokolade, egg og ost er helt håpløst for meg å kutte ut  om jeg ikke absolutt må en dag 😕) Mistet litt motivasjonen egentlig. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Drit i vedkommende.

Alle monner drar.

Vi bruker sjeldent kikerter men desto mer linser.

Soyaerstatninger er jeg lite glad i (unntaket er Santa Maria sin falske taco kjøttdeig)

Lager mye brennsnut (lapskaus), grønnsaksris, vårruller osv har kokebøker på engelsk siden da er det bedre utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo tusen takk 😃 Elsker Asiabutikker, men aner jo ikke hva 95 prosent av det er eller hva jeg skal bruke ting til, så blir med kikkingen. Evt om jeg finner oppskrifter med greier jeg ikke har hørt om før da 😊 Da kjøper jeg selvfølgelig. 

Tpfu har jeg aldri brukt? Er det godt da egentlig? 

 

Anonymkode: 02bb7...a37

Asiabutikker selger billige grønnsaker, så hvorfor ikke bare plukke opp litt her og der og prøve? Trial and error? 
 

Jeg har aldri lagd mat med tofu selv (ups), men spist det flere ganger i Japan og jeg synes det er kjempegodt. Konsistensen er halve artigheta, haha. 
 

Men ja. Jeg lager en gryterett i dag, uten kjøtt, og den er heeeeelt fantastisk. Nigeriansk faktisk. Hvis du laster ned Appen Tasty og søker Nigerian, trykk på den «Nigerian beef stew». Supergod 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Rema1000 økologisk tofu. Jeg liker best å steke den i tynne skiver og så helt mot slutten tilsette 1-2 ss sojasaus. Hadde det til middag i dag sammen med ovnsbakt brokkoli og kokt hirse med persille, rødløk, paprika tomat. Hirse får du bl.a. kjøpt på butikker som selger polske varer, men også mange andre steder (millet på engelsk). Næringsrikt og godt!

Kjøper i blant erstatningsprodukter (mest når de har havnet i avdelingen med mat med kort holdbarhet siden jeg hater tanken på at mat skal bli kastet), men bruker ellers mye linser, bønner og kikerter. Har du prøvd sorte eller røde bønner i meksansk mat? Hvite bønner smaker godt i mer middelhavspreget mat. Røde linser har kort koketid og passer perfekt i supper. Puylinser og belugalinser holder formen og passer i gryter, salater og supper som ikke pureres.

Anonymkode: ba75b...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare nevne at tofu er 100% soya. Siden du skrev at du helst ikke vil bruke det.

Anonymkode: d84d3...5ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut vegally.no på instagram, de legger ut masse veganske produkter som selges i vanlige butikker :) 

Anonymkode: 360e9...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at tofu koster mer enn dobbelt så mye pr. g protein som kyllingkjøttdeig som dessuten inneholder mye mindre fett! Hvilke soyaproteinprodukter er billigst?

Anonymkode: 3f561...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare nevne at tofu er 100% soya. Siden du skrev at du helst ikke vil bruke det.

Anonymkode: d84d3...5ad

Ja var det jeg trodde skjønner du 😊 Og hvis det ikke smaker veldig godt så er det nok ikke et produkt vi kommer til å bruke, men prøve skal jeg! 

Og jeg liker godt å lage ting fra bunnen så trenger ikke være ferdig produkter. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja var det jeg trodde skjønner du 😊 Og hvis det ikke smaker veldig godt så er det nok ikke et produkt vi kommer til å bruke, men prøve skal jeg! 

Og jeg liker godt å lage ting fra bunnen så trenger ikke være ferdig produkter. 

Anonymkode: 02bb7...a37

Det smaker egentlig ingenting, men absorberer lett smaken til det du blander den med. Krydder osv. Veldig sammenlignbar med kyllingkjøttdeig på den måten.

Anonymkode: d84d3...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se på http://veg-veg.no/

Alt eller ingenting..

Det ligger mye styrke i å begynne å moderere seg jeg. Vi har jo alltid spist kjøtt, spesielt etter vi oppfant ilden, og det skal mye tll å endre endre dette tenkemønsteret i oss. "Alle" tradisjoner forsvinner med et knips liksom. Og det tar tid å lære noe nytt, finne nye veier.

En av de største utfordringen planeten vår har nå, er vel generelt overkonsum.

Det å begynne å moderere seg litt om litt burde bli sett på som en positiv ting av de som tar hele steget -poenget er jo å få ned produksjonen, spesielt fra stor-industri, i første omgang. Og bedre helsen til folket. Stor-industri tilfører mer medikamenter, mye antibiotika, steroider osv. og "pusher" dyrene til å leve for å dø "størst og best". Noe kjøtt i Norge kommer også fra andre land https://www.tv2.no/a/8557660/ https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/la-oss-snakke-om-matmakta/ 

Jeg forstår tankene og følelsene til de fleste vegetarianere og veganere jeg møter, men jeg synes nok mange burde, haha, moderere seg litt de også. Ikke moderere seg ved å begynne å spise kjøtt igjen eller lignende, men moderere seg i kritikken av folket. De burde være flinkere til støtte og oppfordring, og slutte med hets. Det blir så svart hvitt alt sammen. Og mange som deg føler seg presset eller gjort narr av

Stort tema dette. Jeg har opplevd at jeg ikke alltid har hatt mulighet til å velge, personlig økonomi er også endel av det. Og i store byer hvor vegetarisme og veganisme har blitt til en industri (I Tyskland f.eks har de flere store kjeder med kun "bio-mat") så sier de, som i Norge, at en må være rik for å være veganer, eller vegetarianer, om en kun spiser produkter som har denne etikketten på seg. "Det var noen sinnsykt dyre druer du", "Men, eh, denne bedriften tilhører faktisk Nestlê, tror kanskje ikke dette produktet er helt økologisk likevel altså, hvorfor selger de dette her?"  Det handler fortsatt om industri og penger.

Haha, sorry, det handlet lite om mat-oppskrifter og tips fra meg. Jeg lever forresten moderat, spiser noe, men ikke mye -og det

Anonymkode: 07117...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og det er foreløpig greit, skulle det stå.

Og jeg savner grønnsaksmarkeder i norge, og fiskebåtene på brygga -hvor ble de av?

Anonymkode: 07117...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...