Jump to content
AnonymBruker

Lavkarbo - går dere ned i vekt selv om kalori inntaket er høyt?

Recommended Posts

AnonymBruker

Først og frem så spiser jeg lavkarbo pga helsen. 
og har merket bedring at jeg ikke får føling.

Men pga av at jeg er sulten hele tiden så putter jeg ganske mye mat i meg. 
 holder meg rundt 30 til 50 gram karbo til dagen. Men ligger ca på 2500 kalorier i løpet av dagen 🙈

Jeg veier meg ikke, kun måler meg med målebånd. Er på min tredje uke. 
Går dere ned i vekt selv om kalori inntaket er høyt? Forbrenner ca 2200 i løpet av dagen visst jeg ikke er på trening og holder meg under 50 karbo til dagen 

Anonymkode: f1642...b81

Fortsetter under...

Camillapb

Desverre ikke noe magisk som gjør at lavkarbo fungerer på en annen måte enn annen diett(da med tanke på vektnedgang), det vil alltid være kalorier inn vs kalorier ut :)

AnonymBruker

Men hva spiser du hvis du inntar 30-50 g karbohydrater og 2500 kcal pr dag ?

Anonymkode: 85dce...fc9

AnonymBruker

VEKTNEDGANG - KALORIUNDERSKUDD

DET ER IKKE MULIG Å GÅ NED I VEKT PÅ KALORIOVERSKUDD ELLER VEDLIKEHOLDSKALORIER. Er dette så vanvittig vanskelig å forstå!?!?!? Du vet heller ikke med 100% nøyaktighet om du forbrenner så og så mye kalorier over tid, men om du forbrenner 2200 kalorier daglig og spiser 2500 kalorier vil du på lang sikt gå litt opp i vekt. 

Anonymkode: 906a1...314

AnonymBruker

Gikk lavkarbo et år for lenge siden, jeg la på meg mye magefett ihvertfall og jeg var veldig aktiv og prøvde spise veldig sunt. Nå spiser jeg mer normal fordeling og føler meg egentlig mye bedre når jeg spiser relativt lite fett. 

Om du er sulten hele tiden tenker jeg at sultfølelsen din ikke egentlig fungerer og du kan ikke stole på den. Sulten din lyver, den vil at du skal spise når du egentlig er mett. 

Anonymkode: bdddb...f8c

AnonymBruker

Tror nok du kan ignorere svarene over.

3 uker er ikke så lenge. Kroppen er fortsatt bedre på å forbrenne sukker enn den er på å forbrenne fett. Men bare fortsett. Om du går opp, ned eller holder vekten, spørs på hva du spiser. Noen må lavere på karbohydratene. Det spørs hvor insulinresistent du er og hvor mye du trener (trening øker insulinsensitiviteten litt). Jeg er veldig insulinresistent og går ikke ned et gram hvis jeg spiser mer enn ca 20 gram karbohydrater per dag, ca 25 gram på dager der jeg trener.

Avhengig av hvordan du har spist før, så kan det hende at du faktisk vil gå litt opp i vekt selv om du spiser riktig fordi kroppen tviholder på fettlagrene og vil ikke slippe før den kan stole på at du faktisk gir den næringen den trenger. Dette skjer hvis du har sultet kroppen før. 

Mange spiser også ikke helt riktig. De fleste nordmenn er redd for fett, særlig mettet fett, og tar med seg den feillæringen inn i lavkarboen. Mange sier også at de har spist lavkarbo, til tross for at de har spist mye mer karbohydrater enn det som går under lavkarbo-paraplyen fordi de trodde det var nok å bytte fra brød til knekkebrød og kutte ut godteri f.eks. Du sier ikke noe om hva du spiser annet enn at du mener det er under 50 gram karbohydrater om dagen.

Og les gjerne denne: https://www.dietdoctor.com/what-happens-if-you-eat-5800-calories-daily-on-an-lchf-diet

Og nei, det er ikke noe magisk med lavkarbo. Det er vitenskap. Vi vet at det funker blant annet fordi det setter kroppen i fettforbrenningsmodus i stedet for fettlagringsmodus, gir bedre hormonbalanse og det øker kcal ut med ca 500 kcal hver dag i en overvektig kropp fordi den øker NEAT (non exercise activity thermogenesis).

Anonymkode: 66534...b1e

Annonse

AnonymBruker

Nei, går ikke ned så lenge jeg får i meg for mye kalorier. Gikk IKKE mer ned med lavkarbo enn da jeg telte kalorier. Hadde også mer energi til trening når jeg kunne spise karbohydrater.

Anonymkode: 33504...622

AnonymBruker

Jeg spiser rundt 20 karber pr dag og har aldri tellet kalorier. Har gått ned 20 kg på 1 år. 

Anonymkode: 03b75...e4b

AnonymBruker

Gått ned 4 kg på 1 uke, skjønner at det meste er væske altså, men magen min er veldig glad for å få mindre sukker og brød iallefall. Nå blir jeg veldig mett så spiser mindre enn tidligere også. 

Anonymkode: 89c61...b2f

AnonymBruker

Jeg gikk ned men det fordi jeg samkjørte det med periodisk faste 16:8😁( hadde vedlikeholds forbrenning på 2500 kcal , spiste 2500 kcal men på 8 timer istedenfor 12-16timer. Jeg gikk ned 6 kg. Spiste også samme matvarer.

Anonymkode: cd215...7fb

Hr. Aktiv

Jeg ligger på rundt 4000 cal om dagen. Var mere før, men har blitt gamlere så kroppen bruker ikke like mye lenger. Da holder jeg vekta akkurat. I perioder må jeg litt ned for å nå vektklasse og da kutter jeg 2-300 cal. om dagen i noen uker. Går rolig og fint ned. 

Prøvde å trene ennda mere kondisjon istedet for å kutte mat, men det gikk feil da jeg allerede har 70 km i uka. Ble dårligere form da. 

Så det beste er å røre seg mere istedet for å kutte så mye på maten. 

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og frem så spiser jeg lavkarbo pga helsen. 
og har merket bedring at jeg ikke får føling.

Men pga av at jeg er sulten hele tiden så putter jeg ganske mye mat i meg. 
 holder meg rundt 30 til 50 gram karbo til dagen. Men ligger ca på 2500 kalorier i løpet av dagen 🙈

Jeg veier meg ikke, kun måler meg med målebånd. Er på min tredje uke. 
Går dere ned i vekt selv om kalori inntaket er høyt? Forbrenner ca 2200 i løpet av dagen visst jeg ikke er på trening og holder meg under 50 karbo til dagen 

Anonymkode: f1642...b81

Ja, så lenge karbohydratinntaket var lavt, kunne jeg spise mye kalorier fra fett, fløte osv. Og jeg gikk ned.

Anonymkode: adf88...30f

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge karbohydratinntaket var lavt, kunne jeg spise mye kalorier fra fett, fløte osv. Og jeg gikk ned.

Anonymkode: adf88...30f

Noe helt annet enn 1980- og 1990- tallets slankekurer....

Anonymkode: 85dce...fc9

Annonse

Wilmus

Jeg gikk ned ja. Jeg blir mye mer varig mett av fett enn karbohydrater. Pleier å sammenlikne med å fyre i peisen der karbohydrater er avispapir og fett er store vedkubber. Og når jeg ikke har spist sukker på en stund blir søtsuget mindre, det hjelper jo også:)