Jump to content
AnonymBruker

Vil endre på en del ting med meg selv. Hvordan søke hjelp?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei, jeg er ei 14 år gammel jente som går i 8. klasse på ungdomsskolen. Har en del ting jeg sliter med som jeg gjerne vil endre på. Har prøvd å endre på disse problemene selv i mange år nå, uten å lykkes selvfølgelig og spør nå om noen kanskje kan gi meg en pekepinn på hvor neste steg er?

1. Jeg er 10 kilo overvektig og vil helst gå ned rundt 15-20 kilo permanent for å få en bedre helse og opprettholde et bedre kosthold+livsstil. Jeg er 165 cm høy (har vokst 1 cm på et helt år, så tror ikke jeg kommer til å vokse mer i høyden) og veide i dag tidlig 77,1 kg. Jeg er fysisk aktiv nesten daglig (2,5 km lang skolevei til og fra skolen) og går på ridning i tillegg. Jeg føler meg ikke bra fysisk og det hadde nok blitt mye lettere om jeg gikk ned de ekstra kiloene jeg har holdt på hele livet. Har hintet til og snakket litt smått med foreldrene mine om at vi kanskje skulle spist litt sunnere. Det forslaget blir omtrent ignorert imens de sitter med sjokolade i munnen foran TV-en. Vi bestiller noen ganger take-away mat fra de verste restaurantene jeg vet om. Jeg har stesøsken som omtrent ikke "tåler" sunn mat og mener grønnsaker er det verste som finnes. Jeg mistet omtrent all matlysten en gang da foreldrene mine sa at vi skulle bestille kebab tallerken hjem til middag; klamme varme grønnsaker med nedsaltede kebab biter omtrent sausa ned med dressing. Ikke noe for meg. Jeg er så lei av å fylle kroppen min med alt drittet du får kjøpt ferdig og billig. Jeg er sikkert kresen for å ønske at familien ikke levde på Peppes pizza, grandiser og hamburgere men jeg tror det hadde vært godt for alle å spise litt renere. Det er så mye godt man kan lage fra bunnen av som introduserer alle med nye smaker. Bare for å få sagt det så er det jeg som lager middag som oftest da jeg er hos faren min, lager det nesten daglig. Så det argumentet med at "JEG (faren min) har ikke tid til å lage sunn middag for hele familien" er allerede eliminert. Enda så kommer han og de andre sikkert til å finne på noen dumme unnskyldninger. Det å kjøpe grovt brød og fullkornsprodukter er vel ikke så ekstremt dyrt? Vil bare høre din mening om hva jeg kanskje kan gjøre for å endre kostholdet mitt og få en sunnere livsstil. Tar imot alt av kritikk og andre sider av saken jeg burde tenke på.😊 Jeg er bare lei av å prøve å gå ned i vekt når familien setter fram en sjokoladeplate og en potetgull pose rett foran meg, midt i uka, når jeg egentlig ikke skal spise så usunt. 🙂

 

2. Sliter en del med den "flink pike" tankegangen som alle snakker om. Har alltid gjort mitt beste på skolen og setter ofte litt høye krav til meg selv. Det er først etterpå at jeg skjønner at jeg har jobbet altfor hardt med en presentasjon, i forhold til resten av klassa. Det er jo veldig positivt at jeg jobber hardt for å få gode karakterer, men jeg kan sitte oppe i timesvis om kvelder fordi jeg ikke er ferdig med en oppgave eller føler jeg må forlenge/forbedre den. Tenker også altfor mye på skole enn hva jeg føler hadde vært normalt for en vanlig elev. Jeg begynner å se og forbedre lekser uken før, og jobber med det jeg kan i helger så jeg skal slippe å få det så stressende i ukedagene. Jeg fikk mine første karakterer på ungdomsskolen rett før jul og jeg føler alltid på et press om å forbedre dem fordi de ikke er gode nok. Uansett hvor mange ganger jeg hører om hvor flink jeg er eller om alle som er fornøyd med lavere karakterer enn meg så blir jeg liksom aldri fornøyd. Jeg kjenner ingen som har det sånn som meg og som stresser så mye med å prestere bra på skolen. Hvordan kan jeg avbelaste meg selv, men fortsatt gjøre det bra på skolen? Jeg vil ikke gå ned i karakterer bare fordi jeg får litt pusterom. Er det en måte hvor jeg fortsatt kan gjøre det bra, men på samme måte ikke stresse så mye med det å være god nok?IMG_20191220_173339390.thumb.jpg.f6a636df46bc220a0b700cb37d9e5b92.jpg Dette er karakterene mine. Matematikk karakteren er pansermatte (altså 9. klasse matte). Hva kan jeg gjøre for å ikke legge så stort press på meg selv? 

Tusen takk for alle svar! ❤️

Anonymkode: 54907...7bd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er god nok akkurat slik du er 😊❤️ har dere helsesøster på skolen? Hun kan man snakke med om det meste. 

På biblioteket er det mange bra selvhjelpbøker. Tror det er en som heter flink pike syndromet som kunne passe for deg. 

Angående mat, er det mulig at du hjelper tilmed å lage middsg/ har ansvar for det en eller flere ganger i uken? Da kan du lage suppe, wok eller andre sunne ting. Mange bra oppskrifter på f eks veganmisjonen. COM. Spis havregryn til frokost og kanskje kvelds. Tenk at selv om de spiser masse usunt så trenger d ikke du det selv om det står på bordet. 

 Bra du er aktiv, viktigste er god helse, ikke være tynneste. 

Sender deg en klem 🤗 

Anonymkode: d677e...c93

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Anbefaler en prat med helsestasjon for ungdom ❤️ De kan henvise deg videre ved behov ☺️

Anonymkode: 83cf2...01f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du er god nok akkurat slik du er 😊❤️ har dere helsesøster på skolen? Hun kan man snakke med om det meste. 

På biblioteket er det mange bra selvhjelpbøker. Tror det er en som heter flink pike syndromet som kunne passe for deg. 

Angående mat, er det mulig at du hjelper tilmed å lage middsg/ har ansvar for det en eller flere ganger i uken? Da kan du lage suppe, wok eller andre sunne ting. Mange bra oppskrifter på f eks veganmisjonen. COM. Spis havregryn til frokost og kanskje kvelds. Tenk at selv om de spiser masse usunt så trenger d ikke du det selv om det står på bordet. 

 Bra du er aktiv, viktigste er god helse, ikke være tynneste. 

Sender deg en klem 🤗 

Anonymkode: d677e...c93

Enig med dette!

Lag frokost og lunsj selv om du kan. Da kan du sørge for å få i deg mat av litt bedre kvalitet. Bli med foreldrene dine på handletur så du får plukket med noen ting du kan lage ålreite måltider av. Tilby deg å lage middag 1-2 ganger i uka om du kan, og lag litt sunnere og bedre mat.

Med hensyn til studiene og presset du legger på deg selv for å prestere, ville jeg anbefalt deg å ta en prat med en lærer du har tillit til, eller helsesøster på skolen om det. Det høres ut som at du noen ganger overanstrenger deg, og at det kan medføre mer stress og dårligere livskvalitet for deg. De har sikkert tips å komme med!

Kan hende det kan hjelpe om du f.eks. lager noen kjøreregler for deg selv? F.eks. "nå skal jeg sitte med denne skoleoppgaven til maks f.eks. kl.19:30, og minne meg selv på at det er nok å gjøre en god nok jobb (det trenger ikke være perfekt!), og så skal jeg slappe av resten av kvelden før jeg legger meg".

Du høres ut som ei jente som kommer til å få det bedre og bedre med deg selv for hvert år som går. 😉 Jeg er ikke bekymra for deg, i alle fall. Makan til oppegående 14-åring! 😀 Heier på deg!

Anonymkode: 3573b...f86

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...