Gå til innhold

Mannen gjør alt vanskelig for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med overvekt i mange år og bestemte meg for å gjøre noe med det fra nyttår.

Problemet er at jeg føler mannen min nærmest saboterer for meg.

Vi har to barn og jeg er per dags dato sykemeldt pga depresjon, som henger sammen med selvbilde og kropp (går i behandling).

Jeg lager sunne middagsplaner for familien, han handler inn men tar med ting som ikke verken jeg eller han har godt av. Feks brus og chips midt i uka, Grandis til kveldsmat, ostesmørbrød, sjokolademelk...

Det er veldig vanskelig å holde seg unna når han kjøper med dette. Jeg har sagt i fra flere ganger, han har noen kilo for mye han også.

Men det går ikke inn. 
Jeg følger er treningsopplegg som jeg fullfører i løpet av formiddagen før jeg henter barn i SFO/barnehage så jeg klarer å holde aktiviteten oppe.

Men sliter veldig med maten nå.

Hvordan kan jeg få han til å skjønne at dette ikke hjelper meg? Eller han?

Anonymkode: ba496...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør han rett ut hvorfor han ikke ønsker å støtte deg. INGEN må ha grandis til kveldsmat eller chips midt i uka. 

Anonymkode: 5cc92...2d1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DU som sliter. Det er DU som skal slanke deg. Det er like vanskelig for mannen din å holde seg unna som det er for deg. Hvorfor skal han lide for at du vil ned i vekt?  Dra på butikken selv da. 

Anonymkode: 3ecd4...3c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ketogent og samboer spiser masse sjokolade og godteri, det er fortsatt mitt ansvar å ta vare på min helse. Man kan ikke skylde på at man spiste noe pga noen andre gjorde og det er jo bare å la vær :)? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er DU som sliter. Det er DU som skal slanke deg. Det er like vanskelig for mannen din å holde seg unna som det er for deg. Hvorfor skal han lide for at du vil ned i vekt?  Dra på butikken selv da. 

Anonymkode: 3ecd4...3c8

Joa, men allikevel... er det noe særlig lurt med grandis som kveldsmat og chips og godteri? 
Det er ikke greit for barna heller å vokse opp på godteri og grandis. 

Syns det bør være greit å be om å få mannen til å ta hensyn. 

Anonymkode: 922ef...887

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forhold skal man prøve å støtte hverandre. Så om han bryr seg om deg så syns jeg at han kunne kuttet ned litt på junk. Hvorfor må han absolutt spise grandis til kvelds? Noe så udelikat

Anonymkode: 5cc92...2d1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har moderat aktivitetsnivå, og legger lett på meg. 

Mannen trener 1-2 timer hver dag, og trenger mengder mat. 

Skal vi klare å leve sammen må han få lov til å spise det han trenger og ønsker. Det er ikke min jobb å sette begrensninger på han bare fordi jeg ikke kan/ønsker å spise det samme. 

Anonymkode: 8634d...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta opp at han setter et fryktelig dårlig eksempel for barna. Ønsker han at de skal få problemer med overvekt?

Hvis det ikke synker inn foreslår jeg at du tar han med til kompetent helsepersonell som kan forklare han dette. Han saboterer barna deres først og fremst, hvis de vokser opp med denne livsstilen har dere sviktet begge to.

Anonymkode: b9789...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mannen skal få bestemme hva han selv skal spise er greit nok. 
Men betyr at barna deres tror at det er normalt og greit med så mye usunn mat? For det er det ikke!

Dere må bli enige om hva som skal være familiens kosthold. Sånn at barna deres får sunne matvaner. Det er alfa og omega. Ellers vil de slite med dette resten av livet. 
Hvis mannen vil dytte i seg usunn dritt får han gjøre det når han er ute av huset eller etter at barna er lagt. 

Anonymkode: 2bdba...617

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil om å leve sammen og ikke begrense hverandre, men jeg er enig med deg TS. Ingen har godt av junk midt i uken. Det er en dårlig vane! Du kan jo f.eks utfordre han til å spare pengene i stedet? Finne andre knagger til det som føles bedre for han 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker mannens dårlige vaner som unnskyldning for at du sliter med å holde dietten. 
Skal du klare dette, må du kunne si nei når han spiser tomme kalorier. 
 

Men jeg ville tatt han hardt på de dårlige vanene han gir barna! Dere er begge overvektige, og det bør motivere dere for forebygging for barna. 
 

Neste gang mann svinger en grandis til kvelds, går du deg en tur. Bli ute lenge nok til at han må ta kveldsstell og legging av barn. 

Anonymkode: a850c...b13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min mann er også glad i søtsaker, øl osv. Han trener innimellom, men spiser gjerne sjokolade etter løpetur 🙈 Jeg har selv gått ned 10-12 kg siden i høst, mens hos han går det andre veien.. 

Jeg tenker at man i utgangspunktet skal støtte hverandre, også mtp barnas kosthold.. men.. Samtidig tenker jeg at han får bare styre på med sitt, så gjør jeg mitt.. Og, det skal sies at mannen her ikke skeier ut like mye som det virker som din mann kanskje gjør.. Hadde han gjort der, hadde jeg nok tatt enda kraftigere tak i han. 

Anonymkode: 562d0...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke ønsker at du slanker deg? Noen menn foretrekker fyldige damer. 

Anonymkode: fe302...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her spiser mannen i mengder, mens jeg sitter med kaninforet mitt 😂 Spesielt i helgene er det slitsomt når han spiser så god mat og godterier fremfor meg. Må bare leve med det, skal jeg holde meg slank må jeg gå sulten resten av livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mysticgirl skrev:

Her spiser mannen i mengder, mens jeg sitter med kaninforet mitt 😂 Spesielt i helgene er det slitsomt når han spiser så god mat og godterier fremfor meg. Må bare leve med det, skal jeg holde meg slank må jeg gå sulten resten av livet.

Du kan spise litt godteri og pizzapå lørdager,du blir ikke tjukk av det så lenge du er sunn resten av uka. Makan til hysteri og mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 1dc1b...75b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mysticgirl skrev:

Her spiser mannen i mengder, mens jeg sitter med kaninforet mitt 😂 Spesielt i helgene er det slitsomt når han spiser så god mat og godterier fremfor meg. Må bare leve med det, skal jeg holde meg slank må jeg gå sulten resten av livet.

Synes du skal lese deg opp litt på kosthold, det finnes mye du kan spise som ikke er kaninfor. 

Veganske kjøtterstatninger, de er fulle av protein og inneholder svært lite fett, har du mulighet, dra til Sverige og kjøp der. En tredjedel av prisen. Så bruker du en air fryer og lager maten din i, grønnsaker er fantastisk å tilberede i den. Gode sauser med lite kalorier til, nam, nam... Da kan du spise god mat og bli god og mett, hver dag. 

Anonymkode: 0b9d8...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spise litt godteri og pizzapå lørdager,du blir ikke tjukk av det så lenge du er sunn resten av uka. Makan til hysteri og mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 1dc1b...75b

Nei da må jeg isåfall slanke meg i 14 dager for å komme meg til det jeg vil være igjen. Jeg har kunnskap om min kropp og hvordan den fungerer, så det kan du ikke si imot. Makan til frekkhet.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal lese deg opp litt på kosthold, det finnes mye du kan spise som ikke er kaninfor. 

Veganske kjøtterstatninger, de er fulle av protein og inneholder svært lite fett, har du mulighet, dra til Sverige og kjøp der. En tredjedel av prisen. Så bruker du en air fryer og lager maten din i, grønnsaker er fantastisk å tilberede i den. Gode sauser med lite kalorier til, nam, nam... Da kan du spise god mat og bli god og mett, hver dag. 

Anonymkode: 0b9d8...a94

Må du ikke ta alt så bokstavelig, spiser da ikke bare kaninfor, var for å sette det på spissen 😂😂😂Jeg har airfryer og bruker den ofte på kjøtt og kylling og diverse annet. Herregud ikke vær så hysteriske da, nesten som dere venter på å hugge til på det en skriver 😂😂😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
På 4.2.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Spør han rett ut hvorfor han ikke ønsker å støtte deg. INGEN må ha grandis til kveldsmat eller chips midt i uka. 

Anonymkode: 5cc92...2d1

Han kan jo så klart spise det, selv om henne vil ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 12.24, Forumhei skrev:

Han kan jo så klart spise det, selv om henne vil ned i vekt. 

HUN

Anonymkode: 1a5d4...db3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...